Masarykova univerzita Žerotínovo nám. 617/9, 601 77 Brno, Česká republika T: +420 549 49 1111, E: horakova@kariera.muni.cz, W: www.muni.cz Bankovní spojení: KB Brno-město, ČÚ: 85636621/0100, IČ: 00216224, DIČ: CZ00216224 1/4 V odpovědi, prosím, uvádějte naše číslo jednací. Definice měkkých kompetencí Kariérního centra MU Pro předmět Kariérní start Mgr. Pavla Horáková 1. Spolupráce (cooperation) Při práci v týmu přijímám cíle, způsob práce a pravidla skupiny za své. Aktivně se podílím na dosahování vytyčených cílů a přizpůsobuji se aktuálním potřebám skupiny. Znám svoji roli v týmu a chovám se podle toho. Respektuji všechny své kolegy (nadřízené i podřízené), ochotně jim nabízím pomoc i podporu a také ji od nich přijímám. Pracuji na budování vzájemné důvěry a pozitivní atmosféry. 2. Efektivní komunikace (efficient/effective communication) Při rozhovoru přizpůsobuji styl řeči a volbu slov partnerovi, se kterým komunikuji. Vyjadřuji se stručně a přímo k věci, tak abych byl/a jasně pochopen/a. Ujišťuji se, že mi protějšek rozumí. Soustředím se na sdělení druhého a dávám mu to najevo (přikyvuji, přitakávám, udržuji oční kontakt atp.). Ponechávám druhým prostor a čas na odpověď. V případě nejasností se doptám. Druhé chválím a poskytuji jim zpětnou vazbu. 3. Organizační dovednosti (organizational skills) Stanovuji si konkrétní a reálné cíle, přičemž zohledňuji své kapacity (např. časové, finanční atp.). Určuji si priority a podle toho úkoly plním. Složitější úkoly si rozděluji na menší a přiřazuji jim jasné deadliny. Při plnění úkolů si tvořím plán a postupuji systematicky. Průběžně hodnotím, optimalizuji postup své práce a pracuji na stanovených dlouhodobých cílech. 4. Zvládání zátěže (stress handling/stress management) Pokud mi hrozí obtížná situace, aktivně se na ni připravuji. Neztrácím sebedůvěru a motivaci k jejímu překonání. Dokážu se z ní poučit. Jsem-li ve stresu, umím pojmenovat jeho příčinu. Rušivý prvek buď odstraním, a pokud to nejde, nenechám se jím ovlivnit a pokračuji ve své práci. I pod silnou zátěží kontroluji svoje emoce, reakce a řeč. 2/4 5. Prezentační dovednosti (presentation skills) Prezentace připravuji s ohledem na cílovou skupinu a na hlavní sdělení, které si posluchači mají odnést. Prezentaci člením do logických celků tak, aby byla jasně srozumitelná. Pracuji s gesty, postojem těla, intonací, hlasitostí projevu i s tichem. Využívám zajímavé formy prezentací a názorné pomůcky. Bez problémů prezentuji i před větším publikem. 6. Leadership (vedení lidí), (leadership) Přebírám zodpovědnost za práci a výsledky celého týmu, kontroluji a koordinuji jeho činnosti. Dílčí úkoly rozděluji a deleguji na druhé s přihlédnutím k jejich schopnostem, dovednostem a znalostem. Průběžně kontroluji práci členů týmu. Kolektiv motivuji, objektivně hodnotím jeho výsledky a poskytuji individuální zpětnou vazbu. Jednotlivým členům dávám prostor pro samostatné rozhodování a jednání, ale v případě potřeby direktivně rozhodnu. 7. Výkonnost (productivity/efficiency) Dlouhodobě pracuji efektivně a rychle, dělám minimální množství chyb. Zadané úkoly odevzdávám včas, zcela dokončené a v nejvyšší možné kvalitě. Soustředím se na výsledky. Svoji pracovní dobu využívám na maximum. 8. Kreativita (creativity) Mám rád/a situace, na které se nelze dopředu připravit, a užívám si improvizaci, kterou vyžadují. Nebojím se jít „proti proudu“ a často překračuji omezující pravidla, i když riskuji, že za to mohu být potrestán/a. Preferuji úkoly bez jasně stanoveného postupu, protože mi dávají prostor k vlastní iniciativě. Takové úkoly ochotně zpracovávám bez ohledu na čas či nejistý výsledek svého počínání. 9. Uspokojování zákaznických potřeb (meeting custumers/clients needs) Při setkání se zákazníkem upozaďuji svoje osobní potřeby – upřednostňuji potřeby organizace, kterou zastupuji, a zákazníka samotného. Jednám s ním vstřícně a dbám o jeho komfort. Zjišťuji, co zákazník chce, a snažím se najít průnik mezi jeho potřebami a službami, které mu mohu nabídnout. Podávám zákazníkovi dostatek informací o službách a nechávám mu čas na to, aby se s nimi seznámil a sám se rozhodl, které si vybere a zda si je koupí/využije, či ne. 3/4 10. Sebereflexe (reflection) Po vykonání úkolu se vždy zamýšlím nad vlastním přínosem pro jeho dokončení. Získávám (od spolupracovníků nebo nadřízených) informace o průběhu práce, o svém chování, o reakcích okolí atp. Získané informace analyzuji a vyvodím z nich závěry užitečné pro můj další rozvoj. Neustále poznávám, analyzuji, hodnotím a zlepšuji své dovednosti a schopnosti. Znám své silné i slabé stránky. Umím druhé požádat o zpětnou vazbu. 11. Asertivita (assertivity) Stojím si za svými právy, pokud tím neutiskuji práva druhých. Vždy se snažím o nalezení oboustranně výhodné dohody i za cenu kompromisu. Podávám i přijímám konstruktivní kritiku, proti neoprávněné kritice se ovšem bráním. Umím říct „ne“. Věřím ve své právo na to mít názor a říci ho nahlas. Vždy ale mluvím pouze sám/sama za sebe, negeneralizuji a dávám prostor druhé straně. 12. Řešení problémů (problem solving) Pokud něco nejde podle plánu, uznám existenci problému. Definuji ho a začnu řešit. Vždy si pojmenuji hlavní cíl, jehož mám dosáhnout. Problém analyzuji z mnoha různých úhlů a postihnu všechny dopady a rizika, které může mít. Nesoustředím se pouze na důsledky, ale hledám i příčiny a způsoby, jak je vyřešit. Vytvářím několik alternativních plánů, z nichž po pečlivé analýze vyberu ten nejvhodnější. Součástí řešení je i opatření pro to, aby se problém už neopakoval. Odhadnu, které komplikace je lepší řešit v týmu a které samostatně. 13. Samostatnost (independence) Raději se rozhoduji sám/sama za sebe a nezávisle, než abych nechal/a rozhodnutí na jiných lidech. Pokud dostanu úkol, jsem schopen/schopna si sám/sama definovat, k jakému cíli mám dospět. Pokud mi chybí nějaké informace, snažím se je dohledat sám/sama, v případě potřeby se obrátím s prosbou o pomoc na jiného člověka. Za svoji práci přebírám plnou zodpovědnost. 14. Flexibilita (flexibility) Preferuji různorodou povahu pracovních úkolů. Mám široký přehled o svém oboru, přesto se při řešení problému nesnažím využívat všechny své znalosti, ale vybírám momentálně potřebné. Změna pracovních podmínek mi nevadí, naopak ji beru jako výzvu a snažím se najít způsob, jak novým podmínkám vyhovět. Rád/a se nechávám inspirovat nápady jiných lidí. Inovace vnímám jako nástroj k větší efektivitě a lepším výsledkům. 4/4 15. Ochota učit se (willingness to learn) Neustále si rozšiřuji odborné znalosti a cíleně pracuji na svém osobním rozvoji. Ve volném čase se účastním rozvojových programů a vzdělávacích kurzů. Hledám a rozvíjím různé metody vlastního vzdělávání, své výsledky následně vyhodnocuji a metody učení podle potřeby modifikuji. Nově nabyté znalosti si rád/a vyzkouším v praxi a své zkušenosti předávám dál. Zároveň si ale nechám poradit, přijímám tipy ke zlepšení a naslouchám zkušenostem druhých.  16. Orientace v informacích (information selection) Informace vyhledávám s ohledem na účel, jemuž budou sloužit. Nejprve zvážím vyhledávací strategii, tj. v jakých zdrojích, s pomocí jakých technik a nástrojů budu vyhledávat konkrétní klíčová slova. Efektivně využívám tištěné i elektronické zdroje a vhodně je kombinuji. Používám softwary, které mi usnadňují jejich vyhledávání. Z velkého množství informací vybírám důležité myšlenky, s nimiž dále pracuji. Získané informace průběžně třídím a ukládám, aby se v nich dalo snadno orientovat. Znám zdroj původní myšlenky a jsem schopen/schopna ji správně ocitovat.