/ /iOt\ '%. MASARYKOVA UNIVERZITA FILOZOFICKÁ FAKULTA ZÁKLADY PEDAGOGIKY Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. SOCIALIZACE • Proces, během kterého se jedinec začleňuje do společnosti. • Jedná se o proces osvojování si způsobů chování, seznamování se s kulturním prostředím a osvojení si společenských norem. • Probíhá-li socializace úspěšně, má jedinec zakotveny sociální normy, hodnoty, vystupování, ale také i sociální role svého společenského a kulturního okolí. Jedinec se znevýhodněním -stupně možné socializace Cílem dosáhnout co nejvyšší možné socializace s ohledem na druh a hloubku postižení či znevýhodnění 1. Inkluze/integrace 2. Adaptace (snaha přizpůsobit se prostředí, ve kterém jedinec žije - vychází se z individuálních možností a schopností jedince) 3. Utilita („sociální upotřebitelnost" znevýhodněných osob, přizpůsobení pracovních míst, společenské uplatnění) 4. Inferiorita („sociální nepoužitelnost", segregace jedince, ztráta sociálních vztahů) ENKULTURACE • Součást socializačního procesu, během něhož se původně neutrální a nekultúrni novorozenec stane integrální součástí společnosti, jejíž kulturu přejímá. • Enkulturace je neukončený celoživotní proces (stejně jako socializace a výchova). ZÁKLADNÍ ČINITELÉ ÚSPĚŠNÉ SOCIALIZACE DISPOZICE POJEM VÝCHOVY PEDAGOGIKA - věda o výchově (teorie výchovy) a vzdělávání (didaktika) Výchova v širším slova smyslu (edukace) a užším slova smyslu (záměrné ovlivňování kvality osobnosti vyjma vzdělávání) Aktéři, činitelé výchovy: vychovatel (edukátor, subjekt výchovy), vychovávaný jedinec (edukant, objekt výchovy, adresát výchovy apod.). PEDAGOGIKA ■ věda zabývající se výchovou a vzděláváním (výchovou v užším a širším slova smyslu) v nejrůznějších sférách života společnosti, není tedy vázána pouze na vzdělávání ve školských institucích a na populaci dětí a mládeže ■ jako věda o výchově zkoumá výchovu jako záměrnou formativní činnost, její vývoj, zákonitostmi, podstatu, strukturu, funkci, mechanismy v konkrétních historických podmínkách společenského vývoje (...) zkoumá výchovný proces jako jeden z nejvýznamnějších společenských jevů. 7 \_J Struktura pedagogiky Základní disciplíny ■ Dějiny pedagogiky a dějiny školství ■ Obecná pedagogika - základní ped. disciplína^usilující o systematizaci a interpretaci základních ped. jevů a zákonitostí, řeší též metodologické otázky a základní terminologii pedagogiky. ■ Srovnávací pedagogika (komparativní ped.) - popisuje a porovnává ped. teorie, vých.-vzdělávací systémy a školské soustavy v různých zemích či regionech, a to v kontextu historickém, sociálním, ekonomickém, kulturním, apod. ■ Filozofie výchovy (teorie výchovy) - zabývá se smyslem a účelovostí výchovy a vzdělávání, hodnotami v edukaci, otázkou řízení a kontroly edukace, etickými otázkami výchovy, možnostmi a mezemi lidského poznání a jeho předávání z generaci na generaci, člověkem a jeho vychovatelností atd. ■ Didaktika - teorie vzdělávání; zabývá se formami, postupy a cíli vyučování Hraniční disciplíny ■ Sociologie výchovy - zabývá se soc. aspekty edukace, místem a funkcí edukace ve společnosti, v dané kultuře, vztahy mezi edukaci a soc. strukturou a soc. mobilitou, podmínkami a soc.důsledky činnosti výchovných a vzdělávacích institucí. ■ Pedagogická antropologie - edukace a její vývoj v celistvém pohledu na člověka na základě biologických a soc. poznatků o lidském rodu. ■ Ekonomie vzdělávání - zkoumá souvislost mezi ekonomickými a edukačními. Typické otázky oboru se týkají kvality výstupů edukačního systému ve vztahu k vloženým nákladům, financování školství, vztahů mezi vzděláním, kvalifikací lidí a jejich uplatnění na trhu práce apod. ■ Pedagogická psychologie - zabývá se využitím psychologických poznatku v pedagogice. Psychologicky analyzuje předpoklady, průběh a výsledky edukace, zkoumá např. psychický vývoj dítěte v souvislosti s jeho schopností osvojovat si různé poznatky a dovednosti. Aplikované disciplíny ■ Speciální pedagogika - zabýva se edukací osob s ohledem na jejich speciální výchovné a vzdělávací potřeby v oblasti fyzické, psychické nebo sociální. Zkoumá jejich pracovní a společenské možnosti, usiluje o jejich integraci do společnosti a sleduje komplexní rozvoj jejich osobnosti. • Etopedie - edukace a reedukace (převýchova) sociálně nepřizpůsobené, obtížně vychovatelné nebo jinak sociálně narušené mládeže (děti a dospívající s poruchami chování} • Psychopedie - edukace osob s mentálním postižením • Somatopedie - edukace osob tělesně a zdravotně postižených • Logopedie - zabývá se korekcí nebo odstraňováním poruch řeči a komunikace • Surdopedie - edukace osob s různými vadami sluchu • Oftalmopedie - edukace osob se zrakovým ■ Sociální pedagogika ■ Pedagogika volného času ■ Andragogika ■ Geragogika Úzce spolupracující obory • Sociologie: poskytuje poznatky o fungování společnosti (zákonitosti, vztahy, podmínky pro edukaci...} • Psychologie: vede k pochopení osobnosti vychovávaného (hraniční disciplína pedagogická psychologie, dále sociální psychologie, patopsychologie...} • Biologie, medicína - základní znalost a pochopení anatomie, fyziologie, patologie (otázka tělesných dispozic a procesů} • Antropologie: věda o vzniku, vývoji a tělesných vlastnostech člověka a jeho rasách • Právo: poskytuje právní ukotvení edukace (školský zákon, povinná školní docházka, úmluva o právech dítěte...}, vyjasňuje vybrané klíčové termíny (např. dítě, mladistvý, trestní odpovědnost, zletilost...} • Ekonomie: stěžejní oblast pro ekonomické zajištění vzdělávacího systému a potřeb jedince v souladu se zákony • Sociální práce: předchází nebo se snaží upravit problémy jedince vznikající z konfliktů člověka a spol. institucí (selhání edukace} Účinkem výchovy má být URČITÁ KVALITA OSOBNOSTI, aby vychovávaný získal nebo si uchoval: • určité schopnosti, dovednosti, znalosti, postoje, způsoby chování, názory, přesvědčení • připravenost k prožívání a chování (tzv. psychické dispozice, dnes užíváme pojem kompetence - pohotovost, připravenost k určitým prožitkům a způsoby chování, považovány za hlubinný základ pomíjivých zážitků a činů). Ten, kdo vychovává, chce ovlivnit strukturu psychických dispozic (kompetencí) vychovávaného jedince. Toto působení lze chápat ve 4 rovinách: • aby edukant získal dispozice, které dosud nemá, • aby zesílily, rozvinuly se a rozšířily existující dispozice pozitivní, • aby se oslabily, odbouraly a odstranily existující dispozice negativní, • aby nedocházelo ke vzniku negativních dispozic. VÝCHOVA • Množství činností, které nejsou samoúčelné (ne činnost prostou -úzký obsah, široký rozsah). Mají svůj řád, posloupnost... • Hovoříme o výchovných cílech (normy), ale nejsou to jen znalosti, dovednosti, postoje..., důležitá je KVALITA OSOBNOSTI. DEFINICE VÝCHOVY • „Výchovou rozumíme činnost, jejímž prostřednictvím se lidé snaží natrvalo zdokonalit v některém směru strukturu psychických dispozic (osobnost) jiných lidí, nebo upevnit jejich hodnotové komponenty, nebo zabránit vzniku dispozic nežádoucích (W. Brezinka)." STYLY VÝCHOVY AUTORITATIVNÍ • neschopnost učitele zaujmout, překrytá vynucenou mocí nad vychovávanými • potlačování individuality dítěte a jeho tvořivého myšlení LIBERÁLNÍ • pedagog není dostatečnou autoritou pro vychovávaného, je benevolentní a selhává ve své výchovné funkci (neschopost vs. záměr v liberální výchově) DEMOKRATICKÝ • moc je využívaným prostředkem • podporuje „dobrodružství poznávání", schopnost vést tvořivý diaiog, tzn. naučit tvořivě a kriticky myslet (být vzorem a znat dobře vývojová specifika) • umožnit podílet se na spolurozhodování -» sounáležitost s vychovatelem, vých. institucí Podmínky výchovy - vnitřní (dispozice), vnější (prostředí, vztahy) Prostředky výchovy - vše, co se využívá ke splnění edukačních cílů CIL VÝCHOVY X fodraink»' 1 * fiostfídky vjdnvy íyehůvy Bloomova taxonomie výukových cílů • šest hierarchicky uspořádaných kategorií, řazeny podle stoupající náročnosti psychických operací, jež mají ve svém základu. • K vymezování cílů v jednotlivých kategoriích byly vytvořeny systémy aktivních sloves. Pro dosažení vyšší cílové kategorie je třeba zvládnout učivo v rámci nižší kategorie. • Podle této struktury by mohl učitel hodnotit např. výkon žáka při zkoušení nebo stanovovat učební úlohy Cílová kategorie (úroveň osvojení) 1. Zapamatování termíny a fakta, jejich klasifikace a kategorizace • Slovesa: definovat, doplnit, napsat, opakovat, pojmenovat, popsat, přiřadit, reprodukovat, seřadit, vybrat, vysvětlit, určit 2. Pochopení Íiřeklad z jednoho jazyka do druhého, převod z jedné ormy komunikace do druhé, jednoduchá interpretace, extrapolace (vysvětlení) • Slovesa: dokázat, jinak formulovat, ilustrovat, interpretovat, objasnit, odhadnout, opravit, přeložit, převést, vyjádřit vlastními sloyx, vyjádřit jinou formou, vysvětlit, vypočítat, zkontrolovat, změřit 3. Aplikacepoužití abstrakcí a zobecnění (teorie, zákony, principy, pravidla, metody, techniky, postupy, obecné myšlenky v konkrétních situacích) • Slovesa: aplikovat, demonstrovat, diskutovat, interpretovat údaje, načrtnout, navrhnout, plánovat, použít, prokázat, registrovat, řešit, uvést vztah mezi, uspořádat, vyčíslit, vyzkoušet 4. Analýza rozbor komplexní informace (systému, procesu) na prvky a části, stanovení hiearchie prvku, princip jejich organizace, vztahů a interakce mezi prvky • Slovesa: analyzovat, provést rozbor, rozhodnout, rozlišit, rozčlenit, specifikovat 5. Syntéza složení prvků a jejich částí do předtím neexistujícího celku (ucelene sděleni, plán nebo řada operací nutných k vytvoření díla nebo jeho projektu, odvození souboru abstraktních vztahů k účelu klasifikace nebo objasnění jevů • Slovesa: kategorizovat, klasifikovat, kombinovat, modifikovat, napsat sděleni, navrhnout, organizovat, reorganizovat, shrnout, vyvodit obecné závěry 6. Hodnocení posouzení materiálů, podkladů, metod a technik z hlediska účelu podle kritérií, která jsou dána nebo která si žák sám navrhne • Slovesa: argumentovat, obhájit, ocenit, oponovat, podpořit (názory), porovnat, provést kritiku, posoudit, prověřit, srovnat s normou, vybrat, uvést klady a zápory, zdůvodnit, zhodnotit PROSTŘEDÍ • složitě strukturovaný systém ne náhodných faktorů, činností (přírodní řád ->• společenský řád, vnitřní organizace) • otevřený systém, odrážející potřeby objektu i subjektu; • „soubor vnějších přírodních (biologických, geografických) a společenských (pedagogických, psychologických, sociologických) podmínek" Různé pohledy na prostředí: • Objektivní (reálné vazby a vlivy) x subjektivní (potřeby objektu) • Přírodní, ekologické, společenské(vztahy, komunikace), kulturní (hodnoty, řád, normy...) Členění podle: ■ velikosti a rozsahu (makro, mezzo, mikro) ■ typu aktivit člověka (pracovní, volnočasové, vzdělávací, sportovní, společenské...) ■ organizovanosti (organizované, institucionální vs. neorg., volné) ■ území, teritoria (lokální, neformální...) ■ charakteristického znaku (společenské zařazení...) PEDAGOGIKA • zkoumá prostředí společenské • bere v potaz aspekty přírodní, kulturní, historické, ekonomické • přirozenými prostředími jedince -> rodinné, školní, skupinové, lokální, pracovní A) Rodinné prostředí Utváří • prvotní sociální kontakt, vazby; • emocionalitu; • hodnotový systém; • postoje, názory; • osobnostní vlastnosti (vůle, charakter...); • přebírání norem společnosti. Rodinné prostředí vs. rodinná výchova B) Školní prostředí Komenský: „Příprava člověka na vše lidské. • Speciální lokální prostředí • 3 roky -> ? (MŠ, ZŠ, SŠ, VŠ ...) • Probíhá: výchova, vzdělávání, socializace, interakce, kooperace, profesní příprava... • Důležité klima školy, třídy (materiální, přírodní, společenské podmínky) • Klíčová kooperace rodina o škola (aspekty Zdravé školy) předškolní výchova - maleiská ihola osmií e t é Sed m II* té *3y mnájium ľahantané zahonCené maturitní zkouškou 4 loky ■yurním listem ayrnna/iurn [ sos I slftídni odbuinl puMMbl !kf>U ni vzděláváni C) Lokální prostředí • pravidelný, bezprostřední kontakt (přírodní, společenské; vztahy, normy, hodnoty, vzory, ...); • jistá „geografická" příslušnost, jedinec stále někam patří; • volný čas (např. trávený ve folklorním souboru) Sociologie: „Skupina lidí v organizovaném teritoriu se společným stylem života" • město, tradiční - moderní vesnice (stupeň ohrožení jedince); • dospívající - jazyk, hodnoty ideály, zkušenosti, tradice. D) Skupinové prostředí • statut a role jedince ve společnosti (připsaný - rodina, získaný - škola, družina, kroužek - vnitřní řád, hierarchie, komunikace); • makro, mezzo, mikro; • síla skupiny - pozitivní i negativní vliv (soc. patologie, asociální chování)