28. 11. 2018 1 ZÁKLADY ANDRAGOGIKYZÁKLADY ANDRAGOGIKY Přednáška z předmětu Společenskovědní základ Přednášející: doc. PhDr. Tomáš Čech, Ph.D. ZÁKLADY PEDAGOGIKYZÁKLADY PEDAGOGIKY VOLNÉHO ČASU JAKOVOLNÉHO ČASU JAKO VÝCHODISKO PROVÝCHODISKO PRO ANDRAGOGIKUANDRAGOGIKU VOLNÝ ČASVOLNÝ ČAS Čas, v němž člověk koná převážně svobodně a dobrovolně činnosti pro sebe nebo pro druhé ze svého vnitřního popudu a zájmu. Bývá definován rovněž jako výslednice celkového času v životě člověka, od kterého odečteme čas potřebný k uspokojování biologických a sociálních potřeb (spánek, sycení, hygiena…) a povinnosti vyplývající z návštěvy školy a zaměstnání (v angličtině pojetí free time). 28. 11. 2018 2 U dětí a mládeže je z výchovných důvodů žádoucí jeho pedagogické ovlivňování, usměrňování, jelikož volný čas skýtá obrovský prostor a potenciál pro osobnostní rozvoj jedince, ale také řadu rizik, a pokud není tento prostor smysluplně zaplněn, dítě si musí hledat podněty samo a ty mohou být rizikové (v angličtině pojetí leisure). Je protipólem kvalitního pracovního nasazení (ve škole i zaměstnání). Podílí se na vytváření hodnotového systému dětí i dospělých. Podporuje mnohostranný rozvoj osobnosti jedince (vůle, seberegulačních vlastností aj.). Vytváří a ovlivňuje sociální vztahy, sociální interakci a komunikaci. Mnohé aktivity podporují zdraví, tělesný vývoj a zdravý životní styl. Působí efektivně jako prevence rizikového chování. EdukativníEdukativní charakter prostředícharakter prostředí školy a volného časuškoly a volného času EDUKACE VE ŠKOLE POVINNOST VNĚJŠÍ MOTIVACE EDUKATIVNÍ CÍL jako STANDARD TRADIČNÍ výchovné prostředky a formy FORMÁLNÍ UČITEL jako zákonodárce(nejen) VĚKOVĚ HOMOGENNÍ SKUPINY ŽÁKŮ EDUKACE VE VOLNÉM ČASE SVOBODA VNITŘNÍ MOTIVACE VOLBA VLASTÍCH CÍLŮ NETRADIČNÍ výchovné prostředky a formy NEFORMÁLNÍ PEDAGOG jako představitel mravních norem (nejen) VĚKOVĚ HETEROGENNÍ SKUPINY DĚTÍ 28. 11. 2018 3 VÝCHOVA VE VOLNÉM ČASEVÝCHOVA VE VOLNÉM ČASE Jedná se o pedagogické ovlivňování jedince, které se vyznačuje těmito znaky: probíhá mimo povinné vyučování; probíhá zpravidla mimo bezprostřední vliv rodiny (ale v úzké kooperaci); je institucionálně zajištěná (institucí, organizací, souborem…); uskutečňuje se převážně ve volném čase. Poskytuje příležitost k: racionálnímu využívání volného času; formování hodnot a zájmů; uspokojování a kultivování potřeb; rozvíjení specifických schopností; upevňování žádoucích morálních vlastností. Je důležitou součástí psychohygieny dítěte; kvalitní podněty jsou efektivním způsobem odpočinku, relaxace, rekreace a zábavy a odrážejí se ve studijních i pracovních výkonech člověka. FFUNKCEUNKCE VÝCHOVYVÝCHOVY VEVE VOLNÉMVOLNÉM ČASEČASE výchovná; vzdělávací; zdravotní; sociální; preventivní. 28. 11. 2018 4 KVALITA VOLNÉHO ČASU JEDINCE (z hlediska podnětů, vyváženosti, vztahů atp.) JE PŘÍMO ÚMĚRNÁ KVALITĚ ŽIVOTA A ŽIVOTNÍHO STYLU ČLOVĚKA PEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASUPEDAGOGIKA VOLNÉHO ČASU VS. VÝCHOVA VE VOLNÉM ČASEVS. VÝCHOVA VE VOLNÉM ČASE  Pedagogika volného času Vědní obor, který se zabývá teoretickými i praktickými aspekty výchovy ve volném čase  Výchova mimo vyučování Jednou z oblastí výchovy, která využívá specifické metody a formy práce vzhledem k výchovnému působení na jedince ve volném čase PPROSTŘEDKYROSTŘEDKY VÝCHOVYVÝCHOVY VEVE VOLNÉMVOLNÉM ČASEČASE Prostředky: pohádka, hra, kultura, umění, • média, • sport • odměna, • trest atd. 28. 11. 2018 5 TRENDY V EDUKACITRENDY V EDUKACI VE VOLNÉM ČASEVE VOLNÉM ČASE 14 VÝCHOVA ZÁŽITKEMVÝCHOVA ZÁŽITKEM Znovuobjevená metoda založená na intenzivních prožitcích a zkušenostech získaných aktivní účastí v programu zahrnující zpravidla fyzicky náročné činnosti spojené s určitou mírou kontrolovaného rizika, převážně ve vnějším, přírodním i městském prostředí („outdoorové aktivity“). Zaměřeny na rozvoj sebepojetí, sociálních vztahů a vztahů k životnímu prostředí, proto mimo fyzického výkonu zahrnují obvykle sebereflexi, reflexi interakce a pozorování prostředí. Předpokládá se, že prožití a zpracování (řízená reflexe) takto získaných podnětů může vést ke změně chování a jednání a k pozitivnímu rozvoji osobnosti. 15 ANIMACEANIMACE Forma výchovné práce založená na vztazích, nedireaktivních a akčních metodách povzbuzování mladých lidí k hledání vlastní cesty životem a schopnosti realizovat svou svobodu a autonomii. Předpokládá se množství přiměřených, zajímavě strukturovaných pozitivních možností seberealizace (sport a akce s intenzivním rekreačním režimem, aktivně provozovaná kultura, společensky prospěšná činnost aj.). Důraz kladen na: otevřenost výchovné situace, dobrovolnost, možnost volby, prostor pro iniciativu, na vytváření rezistence k neg. vlivům atd. Forma komunitní práce, zaměřena např. na duševní, tělesný a sociální život lidí v určité oblasti, který vede k novým prožitkům a zkušenostem, umožňuje jim sebeuvědomění, sebevyjádření, vědomí sounáležitosti s komunitou 28. 11. 2018 6 16 PARTICIPACEPARTICIPACE Děti a dospívající jsou vedeni k vyjádření názoru, účasti na rozhodování, správě, řízení a řešení společných věcí v rodině, škole, ve volném čase, obci... Spoluúčast je chápána jako zdroj pozitivních motivací, osobního uspokojení i prospěšných výsledků; realizace rozhodnutí činí život dětí a mladých lidí bohatším, komplexnějším a současně složitějším a náročnějším. Nejde jen o pouhou fyzickou přítomnost na aktivitách, nýbrž především vnitřní zainteresovanost. Ta vyžaduje přebírat spoluodpovědnost za rozhodování, následné jednání a zlepšování současného stavu. Ohnisko ve 3 základních oblastech: 1. Život obce, 2. Volný čas, 3. Výchova k občanství EDUTAIMENTEDUTAIMENT Zábavná výuka, vzdělávání prostřednictvím zábavy, spojení zábavy se vzděláváním ve smyslu Komenského „škola hrou“. Termín vznikl z anglických slov education (výchova a vzdělávání) a entertainment (zábava). ZÁKLADYZÁKLADY ANDRAGOGIKYANDRAGOGIKY 28. 11. 2018 7 Celoživotní učení jako východiskoCeloživotní učení jako východisko Dva úhly pohledy: učení z hlediska cílů a výsledků učení jako proces Celoživotní učení má svůj význam nejen v konečném výsledku, ale také v samotném procesu aktivizace člověka, jedince i společnosti. Znaky celoživotního učení:Znaky celoživotního učení: Je hodnotou samo o sobě, nejen instrumentální. Existuje všeobecná dostupnost učebních možností. Předpokládá uznání významu mimoinstitucionálního učení v různých prostředích. Nabízí šíři prostředků, metod a učení. Kdo se učí, podporuje osobní rysy pro navazující učení, včetně motivace, samostatnosti, nezávislosti učení. Koncepce celoživotního učení jako alternativa ke vzdělávací filozofii. Prostředek rozvoje společnosti. Nabízí zapojení každého jednotlivce. Znaky učící se společnosti:Znaky učící se společnosti: V centru stojí učení organizace, nejedná se pouze o individuální učení. Proces je kontinuální, celistvý, konkrétní a může docházet k hluboké přeměně celého systému. Mění se způsob jednání, strategické cíle a centrální hodnoty a principy organizace. Učící se společnost: učení jako nepřetržitá aktivita; jednotlivci přejímají odpovědnost za vlastní rozvoj; hodnocení výsledku upřednostňuje úspěch; učení jako partnerství se všemi. 28. 11. 2018 8 Cílem může být: osobní rozvoj sociální soudržnost hospodářský rozvoj Učící se společnost vnímáme prozatím jako ideál Účel vzdělávání dospělých:Účel vzdělávání dospělých: Druhá vzdělávací šance pro lidi bez vzdělání. Poskytuje odborné vzdělání a zvyšování kvalifikace. Nabízí rozvoj schopností vyplňovat sociální role v rodině, sociálním životě, jako občan, atd. Dotýká se sociální péče, např. zdravotní výchovy (kouření, AIDS). Součástí je individuální rozvoj, schopností trávit hodnotně volný čas, sociální solidarita. Vzdělávání dospělých význam pro reprodukci, stabilizaci a transformaci společnosti. Vzdělávání dospělých může zvyšovat schopnost vidět svět novým způsobem a aktivně ho měnit. Vzdělávání dospělých jako nástroj mobilizace a politické participace ANDRAGOGIKAANDRAGOGIKA Vytvořen podle vzoru „pedagogika“ obdobným pojmovým rozšířením pojmu anér, andros (muž) na dospělý člověk + agogé (vedení, výchova z agó; agein = vésti, říditi). Dříve, než andragogika získala svůj název, se předpokládalo, že metody a techniky učení dětí by se mohly aplikovat při vzdělávání dospělých. Pojem andragogika se tedy vytvořil proto, že pedagogika ze svého řeckého významu znamená vzdělávání a výchova dětí, a tak bylo potřeba vzdělávání dospělých odlišit od vzdělávání dětí, a tím tedy vznikla aplikovaná vědní disciplína andragogika. 28. 11. 2018 9 Současné pojetí andragogiky:Současné pojetí andragogiky: Věda o výchově dospělých, vzdělávání dospělých a péči o dospělé, respektující všestranně zvláštnosti dospělé populace a zabývající se její personalizací, tzn. utvářením a kultivací osobnosti, socializací a enkulturací. Andragogika je:Andragogika je: aplikovanou vědou – poznatky slouží praktickým opatřením v oblasti společenských vztahů, které jsou rozvíjeny na základě formulovaných společenských potřeb. také vědou induktivní, která svůj předmět vytváří na základě identifikovaných problémů, které se ve společnosti objevují. rovněž vědou normativní, což je dáno vlivy sociotechnických přístupů, které formulují cíle a metody a techniky jejich dosažení, čímž se z cílů stávají normy. problémově a systematicky orientována, což jí umožňuje vidět jeden problém z mnoha různých úhlů pohledu. Dělení andragogikyDělení andragogiky Teoretické disciplíny ◦ historie andragogického myšlení, výchovy a vzdělání dospělých ◦ teorie vzdělávání dospělých (androdidaktika) ◦ teorie výchovy dospělých ◦ komparativní andragogika ◦ metodologie andragogiky Praktické disciplíny ◦ profesní andragogika ◦ sociální andragogika ◦ kulturně-vzdělávací andragogika 28. 11. 2018 10 Předmět zájmuPředmět zájmu Z hlediska sociálních věd nemá andragogika vlastní předmět/objekt, svůj předmět má společný s jinými společenskými vědami – jedná se o učícího se dospělého – uplatňuje však jiný pohled na tento předmět. Nemá jednotné vymezení předmětu, tato vymezení jsou různá: Celoživotní vzdělávání a učení se dospělých. Vyrovnávání se dospělého člověka se sociálními institucemi. Mobilizace lidského kapitálu v prostředí sociální změny. Orientace člověka v kritických uzlech jeho životní dráhy či při problémovém průběhu jeho životní dráhy. Individuální a sociální souvislosti změn syntetického statusu. Animace dospělého člověka. Objekt zájmuObjekt zájmu Objektem andragogiky je dospělý člověk (biologicky, psychicky, sociálně a ekonomicky zralý jedinec) v průběhu své životní dráhy. Životní dráhu je možné popsat na základě čtyř dimenzí: Čas rozdělený na biografický (potenciál délky života) a sociálně historický (procházení časovými cykly a společenskými změnami) Horizontální dimenze životní dráhy, což je sociálně historický prostor, ve kterém jedinec žije a který bývá často spojován se syntetickým statusem. Vertikální dimenze životní dráhy, jedná se např. o postupy či propady na společenském žebříčku, pracovní úspěchy a neúspěchy atd. Význam, hodnocení životní dráhy Přístupy kPřístupy k objektuobjektu Sociotechnický přístup Na jedné straně stojí jedinec, který je poučený a ví, jak věci mají a měly by vypadat. Dále ví, jak zorganizovat situaci k dosažení změny a má k tomu moc i nástroje. Na straně druhé stojí jedinec, který má být veden a poučován, měnit své postoje a rozvíjet se. Jeho vliv se udržuje dodnes především v animačních pojetích andragogiky a i v přístupech socializačních a resocializačních. Emancipační přístup Důraz je zde kladen na autonomii jedince nebo skupiny – každý má právo na vlastní cestu rozvoje. Cíl je v tomto vzdělávání dán, ale cestu si učící se určují sami. Komunikační přístup Zdůrazňuje nezbytnost poznání komunikačního jednání pro optimalizaci mezilidských vztahů. Vychází z toho, že není možné předvídat společenský vývoj a nelze tak určit, zda vůbec, koho a kam vést. Je však možné poznávat základnu, formy, prostředky a významy lidské komunikace. Toto poznání následně slouží k pochopení podstaty sociálního jednání lidí a podstaty fungování společenských výtvorů. Objekt a teoretikové andragogiky U teoretiků andragogiky se objevují dvě základní tendence, jak na objekt nahlížejí. Buď objekt andragogiky striktně odlišují od objektu pedagogiky, nebo objekt pedagogiky kontinuálně přechází v objekt andragogiky. 28. 11. 2018 11 Zaměření andragogiky:Zaměření andragogiky: 1. Tradiční oblast Podnikové vzdělávací systémy Školské vzdělávací systémy zájmové (mimoškolské) vzdělávací systémy 2. Vzdělávání se specifickým zaměřením ekologická výchova kulturní výchova politická výchova občanská výchova prevence patologických jevů v společnosti sexuální výchova zdravotní osvěta lékařská andragogika kriminalistická andragogika penologická andragogika (trestné zařízení, věznice) Podniková výchova vojenská výchova tělesná výchova 3. Služby občanům kulturně-výchovná činnost muzejnictví památková péče personalistika rozvoj lidských zdrojů personální management sociální správa a péče postpenitenciární péče (po výkonu trestu – návrat do života) poradenství volnočasové, odpočinkové a seberealizační aktivity