ZÁKLADY NEUROPSYCHOLOGIEÚVODNÍ PŘEDNÁŠKA Sylvie Kropáčová DOPORUČENÁ LITERATURA • Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie (2., aktualiz. a přeprac. vyd.). Praha: Portál. • Preiss, M. (1998). Klinická neuropsychologie. Praha: Grada. Vašina, L., & Diamant, J. (2015). Kapitoly z neuropsychologie. Brno: Masarykova univerzita. (kapitola Historie viz Elf) •Preiss, M., & Přikrylová Kučerová, H. (2006). Neuropsychologie v neurologii. Praha: Grada. •Kulišťák, P. (2017). Klinická neuropsychologie v praxi. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum. •Gazzaniga, M. S., Ivry, R. B., & Mangun, G. R. (c2009). Cognitive neuroscience: the biology of the mind (3rd ed.). New York: W.W. Norton & Company. •Preiss, M. (2012). Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha: klinické vyšetření základních kognitivn funkcí (3., přeprac. vyd.). Praha: Psychiatrické centrum. DOPORUČENÁ LITERATURA „ODPOČINKOVÁ“ • Doidge, N. (2012). Váš mozek se dokáže změnit. Brno: CPress. • Hayden, T. L. (2009). Dračice a mazánek: dva příběhy z dětské psychoterapie. Praha: Portál. • Koukolík, F. (1997). Mozek a jeho duše (2., přeprac. vyd.). Praha: Makropulos. UŽITEČNÉ ODKAZY https://www.coursera.org/learn/medical-neuroscience https://elf.phil.muni.cz/elf3/course/view.php?id=614 http://www.kognice.cz/ http://www.neuropsychologie.cz/ NEUROVĚDNÍ INSTITUCE V ČR Středoevropský technologický institut Masarykovy univerzity (BRNO) - *2011 -7 spolupracujících výzkumných programů: 1. Pokročilé nanotechnologie a mikrotechnologie, 2. Pokročilé materiály, 3. Strukturní biologie, 4. Genomika a proteomika rostlinných systémů, 5. Molekulární medicína, 6. Výzkum mozku a lidské mysli, 7. Molekulární veterinární medicína. - výzkum v oblasti neurověd - zobrazovací technologie (MR, fMR, EEG) Národní ústav duševního zdraví (PRAHA) -pův. Psychiatrické centrum Praha - klinicky orientované centrum - hlavní témata: neurobiologické podklady duševních poruch VZDĚLÁVÁNÍ V NEUROPSYCHOLOGII • VŠ- magisterské studium v oboru psychologie • Atestace z klinické psychologie (IPVZ) • Postgraduální kurz Neuropsychologie (Praha, Kulišťák) http://www.ikpcr.cz/kurzy/certifikovany-kurz-klinicka-neuropsychologie-dospelych-/ • Kurzy Česko-moravské psychologické společnosti AV ČR http://cmps.ecn.cz/?page=neuropsy • Kurzy české neuropsychologické společnosti (CENES) DEFINICE NEUROPSYCHOLOGIE o věda na pomezí neurověd a psychologie (Havel, 2000) o„Neuropsychologie je obor psychologie, zabývající se fyziologickým základem psychických procesů.“ (Kulišťák, 2003, s. 20) o„Obor, který provádí analýzu informačních vstupů a výstupů a posuzuje kvalitu zpracování informace při přesně popsané poruše mozku a ekologické situaci subjektu.“ (Kulišťák, 2003, p. 31) DEFINICE NEUROPSYCHOLOGIE o „Neuropsychologie je psychologická vědní disciplína, která na základě vlastních experimentů a teoretických obsahů i teoretických závěrů věd o člověku postihuje zákonitosti dialektického vztahu mezi psychickými a neurofyziologickými jevy v normě a patologii.“ (Vašina, 1985, p. 38) o „Neuropsychologie je věda zabývající se vztahy mezi normální a narušenou neurofyziologickou činností mozku a komplexními projevy chování, kognitivními funkcemi, emočními reakcemi, psychickou regulací činností a osobnostními charakteristikami, promítajícími se do soc. vztahů.“ (Diamant & Vašina, 1998, p. 48) VĚTVE NEUROPSYCHOLOGIE 1. Klasická neuropsychologie (klinická větev) • Lokalizace funkcí na základě patologie • Analýza výstupu na základě patologie • Neurorehabilitace funkcí a výstupů • Př. Lurija, Broca 2. Kognitivní neuropsychologie (výzkumná větev) • Kořeny v experimentální psychologii • Architektura normálních kognitivních procesů • Modely a teorie normální kognice – explanace patologické funkce u poškození! • Př. Konekcionismus- neuronové sítě, modely paměti atp. PRÁCE NEUROPSYCHOLOGA •Diagnostika • Stav kognitivních funkcí a návrh diagnózy • Vyšetření před a po operaci mozku (efekt operace na stav kognitivních funkcí) • Efekt farmakoterapie u pacienta • Rozlišení psychogenního a organického podílu na deficitu kognitivních funkcí • „Topická diagnostika poškození mozku“ (komplexní obraz k neuro vyšetření) • Rehabilitace kognitivních funkcí NEUROPSYCHOLOGICKÁ DIAGNOSTIKA •Neuropsychologické metody •Neuropsychologické baterie •Neuropsychologický nález • Strukturální korelát (CT, MRI) • Neurofyziologický korelát (EEG, EMG, rTMS atp.) • Metabolický korelát (SPECT, PET, fMRI) NEUROPSYCHOLOGICKÉ METODY 1. Paměť • WMS III • ŠAP • LGT 3 • Paměťový test učení • RCFT/Taylorové figura 2. Pozornost • D2 • TMT A • BVRT 3. Exekutivní funkce • 5PT • ToH • Stroop CWT • TMT B • VFT • WCST 4. Řeč • MAST • TOKEN TEST • BNT 5. Vizuospaciální schopnosti • JLO • RCFT • VOSP 6. Celková kognitivní úroveň • MMSE • Adenbrookský kognitivní test • MOCA • Clock Test HEALSTEAD REITANOVA NEUROPSYCHOLOGICKÁ BATERIE (HRNB) • nejrozšířenější v anglicky mluvících zemích (srov. Wechsler) •1935 Ward Halstead: Brain and Inteligence. A quantitative study of the frontal lobes •„Biologická inteligence nejvíce zastoupena ve frontálních lalocích (orgán civilizace)“ •Akceptovaná až po doplnění od Reitana (doklady o validitě) • Psychometricky ověřena na tisících pacientů; nejvíce publikovaná HRNB- SKUPINY TESTŮ 1. Měřítka vstupu (input) 2. Pozornost, koncentrace a paměť 3. Testy verbálních schopností 4. Měřítka prostorových, sekvenčních a manipulačních dovedností 5. Testy abstrakce, logické analýzy a tvorby pojmů 6. Měřítka výstupu (output) HRNB- POPIS BATERIE 1. Vyšetření laterální dominance 2. Test taktilního rozpoznávání tvarů 3. Screening afázie 4. Test oscilace prstu 5. Síla stisku 6. TMT 7. Senzoricko-percepční vyšetření 8. Test rytmu 9. Test percepce zvuků a řeči 10. Test taktilního výkonu 11. Test Kategorií 12. + WAIS 13. + MMPI Celkový čas: 2,5-3h+2,5h+1,5h LURIA-NEBRASKA NEUROPSYCHOLOGICAL BATTERY (LNNB) o Klinický přístup k testování- vyžaduje klinickou zkušenost psychologa o Topologie lézí pomocí konkrétních symptomů o Původně ostrá kritika stran validity a reliability o Dnes již v USA také psychometrizované formy Lurijova vyšetření oSouth Dakota Neuropsychological Battery oLuria-Nebraska Neuropsychological Battery oMajovský (1979): verze pro adolescenty o Téměř 3 hodinové vyšetření x lokalizace poruch mozku LNNB- POPIS BATERIE • 269 položek •Posouzení kvalitativní i kvantitativní • česká verze pouze experimentální, zatím nelze činit závěry o validitě HISTORIE STAROVĚK oFilozoficko-náboženské názory na duši oSídlo duše- dechu (spiro- spero); málo kdy hledali sídlo duše v mozku oEGYPT- sídlo duše v játrech či srdci, žaludku, střevech a bránici oČÍNA, INDIE, TIBET- hrudní či břišní dutina STAROVĚKÉ ŘECKO o Anaxogorás: orgán myšlení mozek, ale rozum je z vnějšku x Hypokratés o Platón: duše rozumná, statečná a žádostivá (kasty společnosti) o Aristotelés: mozek jako orgán chladu a vlhkosti- ochlazuje krev; duše nemá lokaci (jeho žáci to vyvraceli prvními známými pitvami a vivisekcemi v Alexandrii 350 př. n. l.) OD LOKALIZACIONISMU K ANTILOKALIZACIONISMU oFranz Jozeph Gall •šedá/bílá hmota mozková •Pokus o lokalizaci duševních vlastností na mozku vyustění v kranioskopii (žák Spurzheim-frenologie) •ANTILOKALIZACIONISTICKÉ KONCEPCE AFAZIOLOGICKÉ POZNATKY o Řečové funkce v levé hemisféře oPaul Broca (1861)- těžké poruchy motorické složky expresivní řečové činnosti po patologii v zadní třetině čelního laloku levé hemisféry = motorická afázie / expresivní afázie Viz. area 44 (fonace a slova) a 45 (věty, myšlenky) o Wernicke (1874)- poškození zadní třetiny horního spánkového závitu levé hemisféry vede k narušení pochopení slyšené řeči = senzorická afázie / receptivní afázie Viz. area 22 sekundárního sluchového kortexu o Déjerine (1892)- ztráta schopnosti čtení při poruše v přední části týlního laloku (tzv. zrakové centrum řeči) – tzv. afázie typu Déjerine (alexie) o„Lokalizace afázie znamená pouze to, že lézí určité oblasti mozku vzniká porucha řeči a nikoliv, že právě toto místo je sídlem řeči.“ (Mareš, 1908) PSYCHOLINGVISTIKA oSouvislost jazyka a vědomí/myšlení a řeči oPochopení rozvoje řeči a mentální a neurobiologická reprezentace jazyka oRozvinutí afaziologických poznatků o Arnold Pick (1913)- patologický proces nepostihuje všechny složky řeči stejnoměrně; nejvíce zautomatizované funkce jsou méně poškozeny, než ty volní (nalézání slov více než gramatika) 1. A 2. SVĚTOVÁ VÁLKA oDiagnostika a léčba vojáků s poraněním mozku oPotřeba detekovat poškození mozku- ablační experimenty, založené na chirurgickém odnětí části mozku (Frier, Fritsh, Hitzig) o rozvoj neuropsychologické a výkonové diagnostiky: • Ravenovi progresivní matrice (1938) • Wechsler-Bellevue (1939) • Bender-Gestalt (1938) • Trial Making Test (1938) STUDIE ONTOGENEZE VOGT & VOGT (1919,1920) o novorozenec má rozvinuté podkorové struktury mozku a některé primární korové zóny oSekundární a terciární korové zóny disponují pouze malým počtem zralých neuronů s dokončeným myelinizačním procesem oPrvní skok ve vývoji se objevuje mezi 3. a 3,5. rokem života dítěte oDozrávání složitých korových zón pak mezi 7. a 12. rokem (abstraktní myšlení) REFLEXOLOGIE oRuská (Bechtěrevova )reflexologická škola • Bechtěrev: chování=reflex; psychologie= reflexologie • Sečenov: myšlení= reflex, objev centrálního útlumu NS; reflexy budivé x tlumivé • Pavlov: 1904: Nobelova cena za fyziologii trávení; reflexy podmíněné/nepodmíněné oSir Charles Scott Sherrington – britský fyziolog • 1932: Nobelova cena za deaferentaci (senzorického nervu) • Reflexologická teorie pohybu- pohybujeme se ne proto, že nám to mozek nařídí, ale jako reflex-odpověď na vnější stimul • Pozn. to vyvrátil Edward Taub (naučené nepoužívání) USA: WARD HALSTEAD o1935: 1. neuropsychologická laboratoř na zkoumání vztahu mezi chováním a mozkovou činností oIQ a funkce CNS (impairment index) oBiologická inteligence nejvíce zastoupena ve frontálních lalocích (orgán civilizace) oBaterie, kterou doplnil jeho žák Reitan je klinicky nejužívanější neuropsychologickou baterií v USA RUSKO: ALEXANDR ROMANOVIČ LURIJA o Klinický přístup k testování- vyžaduje klinickou zkušenost psychologa o Topologie lézí pomocí konkrétních symptomů o Dnes již v USA také psychometrizované formy Lurijova vyšetření o Téměř 3 hodinové vyšetření x lokalizace poruch mozku POUŽITÁ LITERATURA • Kulišťák, P. (2003). Neuropsychologie. Praha: Portál. • Vašina, L., & Diamant, J. (2015). Kapitoly z neuropsychologie. Brno: Masarykova univerzita. • Doidge, N. (2012). Váš mozek se dokáže změnit. Brno: CPress. • Svoboda, M., Humpolíček, P., & Šnorek, V. (2013). Psychodiagnostika dospělých. Praha: Portál. LITERATURA K SAMOSTUDIU • Kulišťák, P. (2011). Neuropsychologie. Praha: Portál. (19-48 + 295-312) •Preiss, M. (2012). Neuropsychologická baterie Psychiatrického centra Praha: klinické vyšetření základních kognitivních funkcí. Praha: Psychiatrické centrum. •Preiss, M. (1998). Klinická neuropsychologie. Praha: Grada. (64-93) • Vašina, L., & Diamant, J. (2015). Kapitoly z neuropsychologie. Brno: Masarykova univerzita. (kapitola Historie viz Elf)