Neurorehabilitace Mgr. Luboš Brabenec Neurorehabilitace • Re- (znovu) habilitas (schopnost) – znovunabytí ztracených schopností • Definice = léčebná metoda směřující k opětovnému nabytí schopností ztracených nemocí, úrazem • Celková adaptace člověka s mozkovým poškozením na běžné denní činnosti • Sebeobsluha • Náplň volného času • Výkon povolání • Sociální schopnosti • Týká se mnoha oborů • Medicína • Psychologie (kognitivní funkce, sociální adaptace, psychoterapie aj.) • Logopedie • Ergoterapie • Fyzioterapie • Sociální práce Pojmy • Cognitive training • Cognitive stimulation • Cognitive rehabilitation • Cognitive enhancement • Laické názvy- mozkový jogging, mentální trénink… Kognitivní trénink • systematický trénink kognitivních funkcí • = Systematické úsilí o zlepšení mozkových deficitů, které narušují zpracování informace přicházející zevnitř i z vnějšku organismu • základem je kvalitní vyšetření deficitů a zachovalých oblastí kognice • Cíl: zlepšit schopnost zvládat každodenní činnosti 1. Restorativní model 2. Kompenzační model Kognitivní trénink Trénink kognitivních funkcí Sady úkolů Trénink paměti pro každý věk, Jitka Suchá Kognitivní trénink v praxi, Jana Klucká, Pavla Volfová Příručky ze stránek www.vzpominkovi.cz Trénink kognitivních funkcí Deskové hry a hlavolamy Klasické: pexeso, puzzle, šachy, dáma, mariáš, poker... Nové: Dobble, Tangramy, Noemova archa... Trénink kognitivních funkcí Trénink na internetu www.mentem.cz www.cognitivefun.net www.cambridgebrainsciences.com www.lumosity.com Fáze stavu mozku po poškození 1. Obnova perfúze a zamezení zvětšování léze (hodiny) 2. Ztráta buněk, apoptóza, zánětlivé reakce, edém (dny) 3. Obnovovací procesy (do 6 měsíců) • Spontánní úprava funkcí • Zde by měla být zapojena rehabilitace • Nejmarkantnější výsledky do 6 měsíců po úrazu, ale i 15 let po něm 1. Zlepšení motorických funkcí 2. Kognitivní a behaviorální funkce (3x delší doba nutná ke zlepšení než u motorických) Neuroplasticita • prostředek mozku pro poskytnutí optimálních podmínek v rámci omezených možností fungování • = schopnost mozku se měnit (modifikovat svou strukturu nebo funkci) • Úroveň neuronu – neurogeneze • Úroveň spojů mezi neurony – synaptogeneze • Úroveň mozkovým oblastí - cortical remapping Pro koho je určena • Traumatické poranění mozku • CMP • subarachnoidální krvácení • anoxie • Tumory, cysty • dlouhodobé zneužívání návykových látek • Infekční onemocnění • Roztroušená skleróza • Neurodegenerace • Psychotická onemocnění • Deprese Postup neurorehabilitace  -rozsah: individuální, většinou 8-12 týdnů; cerebrum 11 x 1,5 hod. 1. Vstupní diagnostika 2. Edukace 3. Samotná rehabilitace (2 funkce/ více funkcí); nácvik kompenzačních strategií 4. Závěrečné vyšetření Postup rehabilitace 1. Identifikace schopností, které si přejeme zlepšit 2. Výběr vhodných aktivit (bereme v potaz zájmy, dřívější roli klienta, cíle klienta a rodiny, zdroje a schopnosti terapeuta, omezení a možnosti dané časem a prostorem, konkrétní patologii a vzniklé poškození funkce) 3. Analýza aktivit (podúkony) 4. Zhodnocení obtížnosti aktivit na základě kritérií 5. Stanovení realistických cílů (dlouhodobé i kráktodobé) 6. Monitorování pokroku a adaptace aktivit 7. Měření výsledků Koncept Rehabilitace A. Prakticky zkušenostní: shora-dolů (komplexní činnosti) B. Kognitivně didaktický: zdola-nahoru (jednotlivé kognitivní funkce) Vstupní diagnostika 1. Celková kognitivní úroveň (screening) • MMSE • Adenbrookský kognitivní test • MOCA • Clock Test 2. Paměť (AD, MCI) • WMS III • ŠAP • LGT 3 • Paměťový test učení • RCFT/Taylorové figura 3. Pozornost • D2 • TMT A • BVRT 4. Exekutivní funkce (FTLD, vaskulární, PD) • 5PT • ToH • Stroop CWT • TMT B • VFT • WCST 5. Řeč (FTLD, PPA, afázie) • MAST • TOKEN TEST • BNT 6. Vizuospaciální schopnosti (Lewy bodies) • JLO • RCFT • VOSP Efektivita neurorehabilitace • Generalizace do praktického života • První rovina – dovednost uplatněna v podobném typu úlohy • Druhá rovina – dovednost uplatněna v odlišné úloze • Třetí rovina – převedení zkušenosti do praktického života • Vliv spontánní úzdravy • Efekt učení při kontrole efektivity Jiné metody?  rTMS?  tdcs?  Neurobiofeedback? Děkuji za pozornost.