Jak to chodí v laboratoři experimentálního výzkumu na FF? Chcete zažít, jaké to je projít experimentem? ZAREGISTRUJTE SI KURZ FF:HUMB003 Experimentální výzkum #srdce #mozek #kůže #morálka #virtuální realita #sociální interakce #pohyb očí ÚR Ústav religionistiky FF MU LEVYNA Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství HUME Lab Laboratoř pro experimentální humanitní vědy Evoluční studium náboženství a terorismus Radek Kundt Náboženství a násilí PS2018 , ne jako na konferenci,, ne jako na konferenci, Náboženství a terorismus - média: - terorismus = náboženský terorismus - teroristé = vymytý mozek, sebeklam, náboženští fundamentalisté Náboženství a terorismus - média: - terorismus = náboženský terorismus - teroristé = vymytý mozek, sebeklam, náboženští fundamentalisté - výzkum ukazuje jiný obraz: - palestinští sebevražední atentátníci mají nadprůměrné vzdělání a jsou na tom ekonomicky lépe než zbytek populace (Berrebi, 2003) - chudoba není prediktorem podpory terorismu (Krueger a Maleckova, 2002) - mezinárodní vzorek muslimských teroristů nevykázal žádné stopy psychopatologie (Sageman, 2004) - ani deprese, ani sebevražedné sklony (Richardson, 2006; Atran, 2003) Náboženství a sebevražedný terorismus (1980-2003 3% z celkového objemu, ale 48% obětí) - sebevražedný terorismus = náboženský terorismus Náboženství a sebevražedný terorismus (1980-2003 3% z celkového objemu, ale 48% obětí) - sebevražedný terorismus = náboženský terorismus - výzkum ukazuje jiný obraz: -před válkou v Iráku (2003-2011) vedli v sebevražedných útocích Tamilští tygři (LTTE), marxisticko-leninská skupina bojující na Sri Lance za nezávislost -analýza dat celosvětového sebevražedného terorismu 1980 – 2003 ukazuje, že méně než polovina byla nábožensky motivovaná (Pape, 2005) Náboženství a terorismus - teroristé mají politické ne náboženské cíle (Juergensmeyer, 2003) - náboženství není počáteční příčinou konfliktů (Bloom, 2005) - ALE je to nástroj, který teroristé používají k dosažení cílů - nástroj fungující a efektivní Evoluční otázky • Proč se lidé chovají určitým způsobem? / Proč existuje určitý vzorec chování? – 4 různé typy příčin v pozadí – 4 zásadní zájmy/problémy biologie – 4 úrovně analýzy/vysvětlení Julian Huxley (1942) & Ernst Mayr (1961) & Niko Tinbergen (1963) Evoluční otázky • Proč se lidé chovají určitým způsobem? / Proč existuje určitý vzorec chování? – 1) Proximální/mechanická příčina – přímá, bezprostřední motivace (podnět-nervový systém-reakce) – 2) Vývojová/ontogenetická příčina – výchova, učení, zkušenost jedince – 3) Fylogenetická/evolučně historická příčina – kdy se u druhu objevuje, fosilie – 4) Funkční/ultimátní příčina – přežití, reprodukce, dospělí potomci Julian Huxley (1942) & Ernst Mayr (1961) & Niko Tinbergen (1963) Julian Huxley (1942) & Ernst Mayr (1961) & Niko Tinbergen (1963) Proč žena kojí své dítě? • 1) jaké mechanismy spouští kojení? – hormonální nastavení ženy, plnost mléka v prsou ženy, pláč dítěte • 2) jak se naučila kojit, mění se kojení v průběhu života matky s přibývající zkušeností? – odpozorováním od jiných kojících • 3) jaká byla evoluční cesta ke kojení, jak vypadá kojení u ostatních primátů, liší se u lidí? – vejcorodí, živorodí, savci, velká otcovská investice • 4) bylo kojení upřednostněno přírodním výběrem? – živiny, vazba dítě-matka, ochrana před nemocí Tinbergenova čtyřka • 1) jaké mechanismy spouští kojení? – hormonální nastavení ženy, plnost mléka v prsou ženy, pláč dítěte • 2) jak se naučila kojit, mění se kojení v průběhu života matky s přibývající zkušeností? – odpozorováním od jiných kojících • 3) jaká byla evoluční cesta ke kojení, jak vypadá kojení u ostatních primátů, liší se u lidí? – vejcorodí, živorodí, savci, velká otcovská investice • 4) bylo kojení upřednostněno přírodním výběrem? – živiny, vazba dítě-matka, ochrana před nemocí • Nesmí se směšovat či zaměňovat! • Doplňují se, ale jsou nezávislé! • Vysvětlení jedné úrovně nevede k vysvětlení jiné úrovně! – např. stejná funkce může být podporována několika mechanismy • Žádná úroveň není nadřazená! • Až všechna vedou k plnému vysvětlení jevu! – ideálně když jsou konzistentní a jedna úroveň podporuje druhou, např. mechanismus má funkční důsledky Tinbergenova čtyřka • Lidské vědomí – nás může vést na scestí chybného směšování proximální a ultimátní úrovně – Vědomí ultimátní funkce může sloužit jako proximální motivace (ALE KOLIK VARIACE TO VYSVĚTLUJE?) EVOLUČNÍ STUDIUM KOOPERACE Základy lidského sociálního chování BEHAVIORÁLNÍ STRATEGIE podporující genovou reprodukci •Příbuzenský výběr (Hamiltonovo pravidlo) •Přímá reciprocita (opakovaná interakce u geneticky nepříbuzných; free-rider problem; Trivers) •Nepřímá reciprocita (jen lidé – jazyk, teorie mysli; reputace) EVOLUČNÍ STUDIUM NÁBOŽENSTVÍ Náboženství jako nástroj zvyšování vnitroskupinové kooperace (Irons, 2001; Atran a Norenzayan 2004; Alcorta a Sosis, 2005) Problém: jak rozpoznat důvěryhodné, kteří nezradí (free-rider problem) (Sosis, Kress & Boster, 2007) Nákladné signály (dobrovolné snížení fitness; ukázka vlastního fitness) Iniciační rituály, frekvence účasti na skupinových rituálech, oběť vlastních zdrojů, regulaci vlastní sexuality…nebo např. rituální požadavek na před-atentátní video EVOLUČNÍ STUDIUM TERORISMU - Náboženství nástroj fungující a efektivní: - pomáhá vytvářet kohezivní a oddané následovníky Náboženství je tedy proximátní mechanismus k ultimátnímu cíli (napomáhá posunout lidi k jinak nepravděpodobným behaviorálním výstupům) Náboženství jako efektivní mechanismus pro teroristy - Každá teroristická skupina se musí vypořádat se základní výzvou jak vytvořit skupinovou oddanost (tj. jak vytvořit oddanost jedinců pro společnou věc) - Jak sekulární tak i náboženské teroristické skupiny si udržují nákladné kolektivní a iniciační rituály (Atran, 2003) - dokonce tvorba extra mýtů a rituálů pro heroizaci atentátníků - 4 další důvody: - 1) jak převést lokální politický boj do oblasti kosmické války - 2) jak démonizovat ostatní (jde o morální boj ne mocensko-politický boj) - 3) jak navýšit odměnu/výnos (transcendence, nebeská odměna) - 4) jak individuálně motivovat a kolektivně sjednocovat různé jednotlivce pod jednou vlajkou skrze symboly - vysoce emotivně nabité - vysoce zapamatovatelné Sebevražedný atentát jako behaviorální strategie podporující genovou reprodukci Příbuzenský výběr + nepřímá reciprocita - podpora příbuzných - rodiny palestinských s. a. až 10.000 USD + reputace X Izrael srovnává domy těchto rodin se zemí - investice do budoucích generací (vyšší než průměrné vzdělání) MALADAPTIVNÍ - faktor zásvětních odměn (upravuje vnímané c/b) - faktor zvýšené reputace mučedníka (naše psychika se nechá zmást a nebere v potaz, že už si ji neužijeme (Richardson, 2006)) Co studovat: • c/b vyhodnocování atentátníků (mučednické kultury: riziko-status) • korelace vysoké porodnosti a vysoce rizikového chování Doporučení pro politická rozhodnutí: • neportrétovat souboj jako kosmickou bitvu civilizací či dobra a zla • posiluje to jejich nábor • oslabuje to multikulturní společnosti • otevřený náboženský trh • zpřístupnění nenásilných forem fundamentalismu • in-group lépe detekuje nákladné signály SHRNUTÍ Problém kooperace a oddanosti - Nákladné/náročné rituály - Podmiňovací asociativní učení vytváří spojnici mezi symbolem a silnou emocí - Symbol je pak sám silným motivátorem kvůli tomu jak silné emoce vyvolává - Signalizace oddanosti skupině - Posiluje se vnitroskupinová solidarita, důvěra a kooperace - Odměna v posmrtném životě - Dále posiluje kooperaci, protože upravuje vnímaní c/b u nákladných činů - Adolescence - Specifický mozkový vývoj činí adolescenty ideální pro nábor, kvůli efektivní silné emoční asociaci a ochotě účastnit se vysoce riskantního chování (6 let – 12 let – 18-38 let (Hassan, 2001)) ÚR Ústav religionistiky FF MU LEVYNA Laboratoř pro experimentální výzkum náboženství HUME Lab Laboratoř pro experimentální humanitní vědy Díky za pozornost Radek Kundt Náboženství a násilí PS2017