Násilí v dějinách a rituálech šícitského islámu Attila Kovács Katedra srovnávací religionistiky FiF UK v Bratislavě Struktura přednášky  Učení a symboly šícitského islámu  Muharramsaké rituály a násilí I. Irán  Muharramsaké rituály a násilí II. Irák  Mučednictví, násilí, politická ideologie a vizuální reprezentace I. Irán  Mučednictví, násilí, politická ideologie a vizuální reprezentace II. Irák  Závěry Učení a symboly šícitského islámu  Šícité = šícat cAlí (strana cAlího), zastáncové dynastického principu Prorokové rodiny  cAlí ibn Abí Tálib – Muhammadův synovec a manžel jeho dcery Fátimy, prvý šícitský imám (náb.-pol. vůdce)  Muhammad podle šícitů vybral cAlího za svého dědice a odevzdal mu esoterické poznání cAlího hrobka – Nadžaf, Irák - exteriér cAlího hrobka – Nadžaf, Irák - interiér Tasbíh a prsten: symboly zbožnosti u hrobky imáma cAlího imám cAlí Irán 2015 prsten s portrétem z eBay.com imám cAlí Irán 2007 klíčenka kompasem na reverzní straně cAlí asad Alláh = Lev boží, figurativní kaligrafie „já cAlí“ (Ó cAlí) Irán 2015 Prsten s kaligrafickým nápisem z eBay.com cAlího meč Dhú l-fiqár, mešita al-Hakím, Isfahán závěska s arabským nápisem a kaligrafickou podobou cAlího jména v horní části Irán, 2015 z eBay.com Zobrazení 12 imámů, Irán 20. stol. Husajn ibn cAlí Povstání šícitů v Kúfě, Husajn vyráží do Iráku Karbalá’ 10. muharram 61 H. / 10. října 680 n.l. zavraždění Husajna a jeho 72 druhů Husajnova mučednická smrt je rozhodující pro vytváření šícitského étosu "pán mučedníků" tasúrca (9. muharram) cášúrá (10. muharram) tacazíja (dramatizace) Husajnova hrobka – Karbalá’(Irák), exterier Husajnova hrobka – Karbalá’(Irák), interiér Šícitský islám, imám Husajn a vizuální reprezentace: pardeh – narativní malba Pardeh-dári – tradiční vyprávění o osudech imáma Husajna imám Husajn b. cAlí a jeho mučedníka smrt u Karbalá‘ Hlavy imáma Husajna z 19. stol. Etnografické muzeum ,Teherán Místo hlavy imáma Husajna, Umájjovská mešita, Damašek Dhú l-džinna kůň imáma Husajna Abú al-Fadhl al-cAbbás b. cAlí Portrét a ruka al-cAbbáse, počítačová grafika - Pákistán, 2010 „já Abá ‘l-Fadhl“ ruka al-cAbbáse (nebo v jiných muslimských kontextech ruka Fátimy), symbol šícitského islámu Irán, 19. stol. Ruka jako symbol šícitského islámu na minaretu veliké mešity v Isfahánu „já Abá ‘l-Fadhl“ – Ó otče Fadhlův (al-cAbbás), ochranný nápis na kamionech, Irán, 2007 cAlí al-Asghar b. al-Husajn Muharramsaké rituály a násilí I. Irán Muharramské oblečení, artefakty a výzdoba Husejníja v podobě pouličního stanu, Súsá, Irán, 2015 Husejníja v mešitě al-Hakím, Isfahán, Irán, 2015 „Vodotrysk krve“ Jazd, Irán, 2015 Huharramské obětování a rozdávání jídla a pití Muharramské pochody Muharramský večer v Husejníji hadždží Júsufa, Jazd, Irán, 2015 Loďka ahl al-bajt, Ahwáz, Irán, 2015 Nahl – dřevěná konstrukce symbolizující Husejnův hrob Taczíja - dramatizace Husajnové smrti, Baraghán, Irán, 2012 Plakát taczíje s portréty protagonistů a mučedníků, Irán, 2013 Muharramsaké rituály a násilí II. Irák Muharramský pochod, al-Kádhimíja, Bagdad, Irák, 2012 cÁšúrá‘, Madínat as-Sadr, Bagdad, Irák, 2014 Taczíja – Madínat as-Sadr, Bagdad, Irák, 2013 Násilí, mučednictví, politická ideologie a vizuální reprezentace I. Irán Tulipán jako symbol mučednické smrti, iránské plakáty inspirované kubánským stylem cca. 1980 „Každý den je cášúrá, každé místo je Karbalá’ “ plakát s archetypální postavou „hrdinu- mučedníka-imáma“ Husajna v plném zbroji cca. 1980 autor: Kázem Chalípa Pietà mramor, 1498-1499 autor: Michelangelo Buonarotti „Iránská pietà “ plakát, cca. 1980 autor: Kázem Chalípa Portréty Chomejní ho s „lokálními mučedníky“ individualizace portrétů mučedníků, lokál-patriotizmus v multietnickém Iránu nástěnná malba Kášán 2007 Hřbitov mučedníků Golestán-e šohadá – Isfahán 2007 plakát cca. 1980 Muzeum mučedníků s artefakty a „uměleckými objekty“, situovaný poblíž někdejšího velvyslanectví USA Teherán, 2007 Nástěnné malby iránských mučedníků kteří zahynuli v syrské občanské válce, Šuštár, 2015 Narativní malba o islámské revoluci ájatolláh Rúcholláh Chomejní v ruce s Koránem a šáh Rezá Pahláví jako opouští Irán v duchu verše Koránu (43:36), převádění ďáblem a černým psem. plakát 1980 autor: Hasan Esmácilzádeh Narativní malba o islámské revoluci ájatolláh Chomejní přichází jako Mojžíš s verši Koránu a ohněm, šáh je zobrazený jako se snaží ukrýt pod ochranu západu. Portréty: ájatolláh Mahmúd Táleghání a cAlí Šarícatí plagát 1979 „Válka, válka až do vítězství“ obraz inspirovaný levicovou vizuální tvrobou, plakát cca. 1980 a známka 1988, autor: Abolfadhl cAlí „Já rahbar“ důležitost pozice žen v islámské revoluci fotografie 1979; plakát cca. 1980; známka 1985 „Nepřítel“ Šáh so sásánovskou korunou na hlavě, kterou právě rozbíjí „ruka islámu“ a spalovaného ohněm. V brýlích vidí jenom svoje zájmy: peníze a sexualitu plakát 1979 autor: Dawúdzáde Chomejní a démonizované podoby amerického a sovětského imperializmu toužící po iránské ropě inspirace sovětskou i nacistickou tvorbou plakát, cca. 1980 Démonizovaná podoba Izraele inspirace válečnou spojeneckou a nacistickou propagandou plakát, Irán cca. 1980 Démonizovaná podoba Saddáma Husajna – plakáty, Irán, 1983-1985, autoři: anonym a Madžid Qaderi Násilí mučednictví, politická ideologie a vizuální reprezentace II. Irák velký ájatulláh sajjid Muhammad Muhammad Sádiq as-Sadr hudždžat al-islám sajjid Muqtadá as-Sadr a radikální šíca v Iráku Mahdího vojsko (Džajš al-mahdí) přejmenováno v r. 2008 na Brigády slibného dne (Liwá’ al-jawm al-mawcúd), pak od r. 2014 na Falangy míru (Sirájá as-salám), součást volební koalice (s komunisty) Sá’irún (Kupředu), vítěz iráckých parlamentních voleb v r. 2018 Hřbitov mučedníků - ozdobené hrobky příslušníků a bojovníků iráckých šícitských hnutí, Nadžaf, Irak, 2011 Závěry  Násilí je integrální součástí šícitských dějin a rituálu  „Být obětem násilí“ je součástí šícitskeho étosu  Cílem násilí na muharramkých rituálech je „prožít“ utrpení imáma Husajna a jeho druhů  Idealizace a politizace mučednické smrti Slouží to rovněž politickým a ideologiím účelům a propagandě Literatura AGHAIE, Kamran Scot, The Martyrs of Karbala: Shi'i Symbols and Rituals in Modern Iran, Seattle, University of Washington Press, 2004. CHELKOWSKI, Peter (ed.), Ta'zieh - Ritual and Drama in Iran, New York, New York University Press, 1979. CHELKOWSKI, Peter J. (ed.), Eternal Performance: Taziyeh and Other Shiite Rituals, New York, Seagull Books, 2010. CHELKOWSKI, P. J. & DABASHI, Hamid, Staging a Revolution: The Art of Persuasion in the Islamic Republic of Iran, New York, New York University Press, 1999. ČECH, Libor, Muharramské rituální performance a koncept mučednictví v Íránu, Pardubice, Univerzita Pardubice , 2010. ČECH, Libor, Írán a kultura mučednictví: od zbožnosti k protestu, Praha, Academia, 2016. FLASKERUD, Ingvild, Visualizing Belief and Piety in Iranian Shiism, London – New York, Continuum, 2012. MALEKPOUR, Jamshid, The Islamic Drama: Ta’ziyah, London, Frank Cass, 2004.