Umění Úvod do uměnovědných studií Umění – variabilita pojmu  τεχνη [techné] (řec.)  Ars (lat.) – arte – the art – l’arte  Die Kunst, sztuka (pol.)  1. zručnost, dovednost, řemeslo  2. krásné umění, „Umění“ Pojem umění (a kýče)  Deskriptivní pojem – definice typu „umění je to, co lidé (určitá skupina v určitém čase) za umění považují“  Hodnotový pojem – působí apelativně či dokonce imperativně, normativní charakter – výraz ideálů  pro mnohé znamená „špatné umění“ nepodařené umění a tedy žádné uměnítedy žádné umění  protějškem kýč, podvod  Kýč (T. Kulka, Umění a kýč, 1994)  1. Zobrazení objektů a témat, které se obecně považují za krásné  2. Snadná identifikovatelnost  3. Substantivně neobohacují subjektivní asociace Přechody v umění  J. Volek rozlišuje přechody extenzivní a intenzivní:  Extenzivní – postupné  tzv. přechod do mimo-umění  postupná ztráta estetické či umělecké funkce vyvážena nárůstem funkce jinénárůstem funkce jiné  Intenzivní – skokové  tzv. přechod do ne-umění  ztráta estetické funkce není vyvážena nárůstem funkce jiné (přechod do ne-umění) 5 Hodnota umění  Esteticismus  Hodnota díla je dána (nezaujatou) libostí, které dílo přináší.  Expresivismus  Hodnota díla spočívá v tom, že vyjadřuje emoce a vyvolává je.  Kognitivismus  Hodnota díla je v tom, že je zdrojem poznání. Pojem díla v umění  Pojem umění je širší než množina uměleckých děl  Existují umělecké „objekty“, jež nemají charakter „díla“ Umění  improvizovaný hudební koncert  performance  výtvarné „objekty“ Umělecká díla Pojem díla v hudbě  1537 vydal Nicolaus Listenius traktát Musica  opus perfectum et absolutum (dokonalé, uzavřené dílo)  písemná fixace skladatelem (notové písmo)  přetrvává po smrti skladatele UZAVŘENOST – FIXACE - TRVÁNÍ Artefakt a estetický objekt  Umělecké dílo  Artefakt – hmotné dílo a /   Estetický objekt – vzniká ve vědomí vnímatele (nehmotný)  Nedourčenost uměleckého díla (R. Ingarden) Nedourčenost uměleckého díla (R. Ingarden)  během aktu recepce dochází ke konkretizaci díla recipientem  struktura díla je „nedourčená“, obsahuje „bílá místa“  „Estetický objekt“  Kant  Mukařovský  Ingarden Estetický soud, estetická funkceEstetický soud, estetická funkce 10 Estetický postoj – I. Kant Kritika soudnosti (1790)  Nezainteresovaná (nezaujatá) libost:  Účelnost (bez účelu) – forma  Vnímání (a svobodná hra Vnímání (a svobodná hra představivosti a rozvažování)  Pocity (nezaujaté) libosti  (Estetický) soud – krásno Estetický soud – I. Kant  ES je nezávislý na rozumu  ES je jedinečný, nelze jej dále zobecnit  ES nehodnotí „věc samu“ ale její formu Estetická funkce (Mukařovský)  3 základní rysy estetické funkce: - Maximální upoutání pozornosti na daný předmět (jeho vydělení, izolace z okolí) - Libost (bezúčelná, samoúčelná), kterou vyvolává- Libost (bezúčelná, samoúčelná), kterou vyvolává - Schopnost (autonomně, nezávisle) suplovat funkce jiné, kterých předmět vývojem pozbyl „izolace“ – „samoúčel“ – „autonomie“ Estetická funkce (Mukařovský)  EF není reálná vlastnost předmětu, ale projevuje se pouze v jistém společenském kontextu  EF se mění v čase, prostoru i podle sociálního útvaru EF není úplně v moci individua EF není úplně v moci individua  Stabilizace EF je záležitostí kolektivní a je výsledkem vztahu mezi lidským kolektivem a světem Estetická autonomieEstetická autonomie 15 Pravěké „jeskynní umění“ Fragment skalních maleb z jeskyně Lescaux (Francie) Estetická autonomie  Kant (Kritika soudnosti,1790) – autonomie soudnosti (k čistému a praktickému rozumu)  F. Schiller (Dopisy o estetické výchově lidstva,1795) – umění jako svobodná hra, která je prostorem společenské svobody  Gombrich (Příběh umění) – Zlom v tradici: emancipace estetické funkce umění – vyvázání ze sociálních kontextů  Ready-mades (Duchamp) Ready-made Marcel Duchamp, Fontána, 1917 Marcel Duchamp, Kolo z bicyklu, 1913 Otevření díloOtevření dílo 19 Problematika otevřenosti uměleckého díla  Umberto Eco: Opera aperta (1962)  uzavřené dílo – středověké alegorie  symbolika fixována institucionálně  autorita pravidel čtení  proměna – až symbolismus 2. pol. 19. století  moderní umění Otevřenost díla  Otevřenost jako neurčitost komunikace  „Estetická“ otevřenost  Explicitní otevřenost  Neomezená, ale ne libovolná interpretace Neomezená, ale ne libovolná interpretace  Empirický x modelový autor  Empirický x modelový čtenář Raymond Queneau: Sto tisíc milionu básní 22