EXPONOVANÁ AVANTGARDA Evropské avantgardní výstavy 1. pol. 20. stol.: ÚVOD EXPONOVANÁ AVANTGARDA Vystavení = dílo vs. výkladní skříň (pro zákazníky) Umění vs. Tržiště Událost vs. Manifest (persvazivní povahu) Jaká je/má být funkce umění v moderní společnosti? 1 – společná: Hegel vs. Marx (Markuse) 2 – individuální: meditace/poučení/eskapismus 3 – „horká“: prožitek v určitém čase: spektákl s účastí diváka Luise Straus – Max Ernst: koláž na papíře, kolem 1920. EXPONOVANÁ AVANTGARDA •výstavy •avantgardy •instituce VÝSTAVY AKADEMIE V PAŘÍŽI: SALON •https://sites.google.com/a/plu.edu/paris-salon-exhibitions-1667-1880/1667 •Královská akademie malby a sochařství v Paříži (zal. 1648) •reorganizace1663-1664 jménem krále Ludvíka XIV: Jean-Baptiste Colbert, Charles Le Brun: •Each year there will be a general assembly in the Academy on the first Saturday in July, at which each officer will bring some piece of his work in order to decorate the premises of the Academy for a few days. • https://f94fc6c8-a-cf8e69bb-s-sites.googlegroups.com/a/plu.edu/paris-salon-exhibitions-1667-1880/sa lon-de-1880/1880%20salon%20jpg.jpg?attachauth=ANoY7cqx-bagwyCqAyJuxmRP3_eq3ilM7yLONHsleshyOlnDmgp0n c2COxZr3K8d0Uk3mqBVI6TG-imXUqzgLkvd_vJU-ALJ-XhTA-nf7cIdqWFxEO9GoMxcs_C2Bnnykrf0WsjFW4RIgKjVislZPlI6 9HW5hk5e1QQW2sc5C-2jrhN8Mb9xXAZqlGqy9BisLhW_iGE7jwbLopOSHY8x2ypAlzQiHpfc-LHpHjHfbJcWVYmhprtvJcbH5o6 QBMyg4epBXe3MHnMc&attredirects=0 VÝROČNÍ/JUBILEJNÍ VÝSTAVY •H. Bartels: Stálá výstava Umělecké jednoty, v Hamburku akvarel na papíře,1884, http://www.kollektiveautorschaft.uni-koeln.de/salonkultur.htm • OD 1818 (NĚMECKO): KUNSTVEREIN Paříž, 1879 a 1880: Joris-Karl Huysmans: "je tisíckráte vícero talentu v nejmenším z Chéretových plakátů než ve většině obrazů vystavených na pařížském Salonu." SPEKTÁKL A NOVÝ DIVÁK/DISCOURSE https://u.smedata.sk/blogidnes/article/1/46/467241/467241_article_photo_9erBPF10_900x.jpeg?r=27bp Jakub Schikanaeder: Vražda v domě, olej na plátně, 203 x 321cm (rozměry tzv. „kolosálního obrazu“), 1890, vystaven na Zemské jubilejní výstavě 1891. Oblíbený žánr: „malovaná neštěstí“ (aktualizace, reportáž) J.Mánes 1855: Josefína Discovery of remains of Norwegian ship Ripple at North Pole, illustration from Le petit journal, December 16, 1893, Arctic, 19th century : Stock Illustration https://ka-perseus-images.s3.amazonaws.com/ee1b27362866bf998d56936ac204a7aa0ac36b44.jpg Ztroskotání norské lodi na severním pólu; ilustrace z časopis Le petit journal, December 16, 1893 Emanuel Leutze, Washington Crossing the Delaware, 1851, olej na plátně, 378.5 x 647.7 cm (Metropolitan Museum of Art) ZPŘÍTOMNĚNÍ/REPORTÁŽ Výsledek obrázku pro brožÃk hus Václav Brožík: Mistra Jan Hus před koncilem v Kostnici, olej na plátně, 5x8 m, 1883 (Staroměstská radnice, Brožíkův sál). Luděk Marold: Bitva u Lipan. Pořízeno pro Výstavu architektury a inženýrství, která se konala na Výstavišti v Praze Holešovicích v roce 1898. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/cb/Salon_de_Madame_Geoffrin.jpg/1024px-Salon _de_Madame_Geoffrin.jpg Anicet Charles Gabriel Lemonnier: čtení Voltairovy tragédie v Salonu Marie Thérèse Rodet Geoffrin, 1755 VÝSTAVY: LITERÁRNÍ SALON VZNEŠENÝCH DAM Salon v Berlíně, 1825, převzato z: http://www.kollektiveautorschaft.uni-koeln.de/salonkultur.htm VÝSTAVA: „PŘEHLEDNÉ USPOŘÁDÁNÍ PŘEDMĚTŮ“ •Hospodářské, průmyslové a všeobecné výstavy •„ztělesnění ideje“: interpretace významu světových výstav Image result for great exhibition EVROPA A OBCHOD NÁRODŮ INDUSTRY, ECONOMY A „PRŮMYSL“ AVANTGARDA •Teorie •Tradiční „ismy“ a jejich výstavy: nekonečný přehled nebo …. •Pragmatický výběr: přehlídky, manifesty, efemérní dílo a smysl veřejné reakce • AVANTGARDA: TEORIE •Sebekritika umění: avantgarda: • •Clement Greenberg: Avantgarda a kýč (1939) •Peter Bürger: Teorie umění (1974); „Entfremdung“ aneb izolace světa umění od skutečnosti a ztráta společenského vlivu, falešné uskutečňování avantgardy: •Avantgarda (coby sebekritika umění bez vlivu)--aufheben (zrušit, překonat)--autonomii umění (instituci v rámci afirmativní kultury)--v buržoazní společnosti—SELHALA--a zaniká v aparátu kulturního průmyslu. •Herbert Macuse: Afirmativní kultura a reziduální funkce umění: radost, poučení a rozkoš toho, čeho se nám ve skutečnosti nedostává (kompenzace). • „FALEŠNÉ USKUTEČŇOVÁNÍ AVANTGARDY“ •Avantgardizace obalů: „estetizace každodennosti kulturním průmyslem“ a zbožní estetikou • • •Nepřekonána zůstává: „odcizená struktura výrobních vztahů buržoazní společnosti“ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/0f/Mondriaanmode_door_Yves_St_Laurent_(1966).jpg Modely podle Yves Saint Laurent, 1966 ODMÍTÁNÍ HERMENEUTICKÉ ÚTĚCHY •Jean Francois Lyotard: Vznešené a avantgarda (1991); ein Ereignis – vyvstávání (dílo „nekonstatuje“), Agitation – vzrušení • •Richard Murphy: Teoretizace avantgardy (1998) •Zerfall a Zersetzung (rozpad a rozklad) ideálu organického zpodobení světa. •Umění - zpráva o skutečné nejasnosti světa (o ztracené lidské celistvosti) •Efekt momentu zklamaného očekávání: montáž, negace, nesmysl (odmítání hermeneutické útěchy) • Oskar Kokoschka: Vrah – naděje žen, ilustrace k dramatu,1911. > TRADIČNÍ „ISMY“ A JEJICH VÝSTAVY: NEKONEČNÝ PŘEHLED NEBO …. •Fauvismus (Podzimní salon, Paříž 1905) •Expresionismus (Blaue Reiter, Mnichov 1911) •Kubismus (Podzimní salon 1911) •Futurismus (koncept T. Marinettiho, 1909, 1912… //Výstava 0,10 v Petrohradě 1916 ) •Abstrakce (Salon Section d´Or, Paříž 1912) •Dadaismus (Dada-Messe, Berlín 1920, Salon Dada, Paříž 1921) •Surrealismus (Mezinárodní výstava surrealismu, Paříž, 1938) •Mezinárodní funkcionalismus (První ruská výstava umění, Berlin 1920 // Bauhaus Výmar, 1923 // Film und Photo, Stuttgart 1929) •Neorealismus (Nová věcnost, Mannheim 1926 // Regionlismus v USA) • http://www.hishambizri.com/MA547/jarrod_hopfer/Web/FuturistMusic.html •Krisztina Passuth: The Exhibition as a Work of Art. In: Timothy O. Benson (ed.): Central-european Avant-gardes • • •1923 – Vilnius (Blok groupe) •1923 – Prague (Devětsil) •1924 – Warsaw (Blok groupe) •1924 – Belgrade (Zenit groupe) •1924 – Bucharest (Contimporanul) •1924 – Brno (Brno Devětsil) • CENTRAL-EUROPEAN AVANT-GARDES 1920 Dada-Messe, Berlin 1921 Salon Dada, Paris 1922 – Erste russische Kunstausstellung, Berlin 1923 – Bauhaus, Weimar INSTITUCE •Peirre Bourdieu: kulturní kapitál (kompetence), autorita instituce (veřejná interpretace skutečnosti, umění jako sociální pole, symbolické násilí…. •Michel Foucault: discourse, instituce, konstrukce •Na základě odkazů ke kulturnímu habitu výstava definuje, jak zacházet s vystavenými věcmi: •„vystavení na posvěceném místě má schopnost posvěcovat“ (Arthur Danto) •Výstava jako přehlídka vzor(k)ů: (konstruktivisté v Berlíně 1921) •Výstava jako manifest (Dada-Messe 1920) •Výstava jako důkaz o pokroku (Film und Photo ve Stuttgartu, 1929) •Výstava jako spektákl (surrealistická mezinárodní výstava v Paříži, 1938) • LITERATURA •Bruce Altshuler: The Avant-Garde in Exhibition. New Art in the 20th Century. 1994 •Stationen der Moderne. Die bedeutenden Kunstausstellungen des 20. Jahrhunderts in Deutschland. (Ausstellungskataloge Berlinische Galerie) Museum für Moderne Kunst, Photographie und Architektur, Berlin1988.