4 – Der Blaue Reiter 1911/12 a expresionismus Všechno dávné a prapůvodní, ... burácející moře, … duše zvířat … • Výstava děl Edwarda Muncha v Equitable Palast vBerlině, prosinec1892, Paul Cassirer (1871-1926) •1898 – Berliner Kunstsalon •Max Beckmann, •Paul Cézanne, •Camille Corot, •Lovis Corinth, •Honoré Daumier, •Edgar Degas, •Eugène Delacroix, •Vincent van Gogh, •Francisco de Goya, •El Greco, •Ferdinand Hodler, •Oskar Kokoschka, •Henri Matisse, • Max Liebermann, •Walter Leistikow, •Édouard Manet, •Claude Monet, •Edvard Munch, •Ernst Oppler, •Camille Pissarro, •Auguste Renoir, •Alfred Sisley, •Max Slevogt. Berliner Secession 1908 ) •Julius Meier-Graefe, Anna roz. Baurath v Pařížském bytě, 1898 • •1907: Impresionisten: Guys-Manet-Van Gogh-Pissarro-Cezanne. https://www.literaturhaus.net/wp-content/uploads/2017/05/jmg.jpg Oskar Kokoschka, 1909, Wien •"Neznáme vás" • •"Válka mezi vámi je podivná a trvá věčnost" "Neznáme vás" nebo "Válka mezi vámi je podivná a trvá věčnost" Výsledek obrázku pro oskar kokoschka mörde hoffnung Expresionismus •Drážďany 1905 – Die Brücke •Berlín 1910 - časopis (od 1912 galerie) Der Strum Herwartha Waldena •Berlín 1911 - Neue Secession (Max Pechstein) •Mnichov 1910 - Neue Künstervereinigung •Mnichov 1911-Der Blaue Reiter Expresionismus •1905 – Die Brücke (ročně vydává album grafik) –E. L. Kirchner –Erich Heckel –Karl Schmidt-Rottluff –Fritz Bleyl –Emil Nolde –Kees van Dongen –Otto Mueller •1906 - výstava v továrně publikem ignorována •1910 – Výstava v Galerii Arnold v Drážďanech •1911 – Neue Secession Berlin Ludwig Kirchner: plakát k výstavě, barevný dřevořez na žlutém papíře. „Nedostatek úsilí o souhrnné podání přírodních barevných elementů a nedostatek výrazu pohybu a držení lidského těla“ Mnichov •Königliche Akademie der Bildenden Künste –Franz von Stuck –Anton Ažbé •Od 1892 centrum Jugenstil • •1901 Kandinsky: • • • • • • • • • •„kdo nemaluje, je podezřelý…“ https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/be/Kandinsky%2C_Poster_of_Phalanx%2C_1901.jpg Franz von Stuck: Lucifer (1890) Vasilij Kandinsky a Gabriele Münter Russenhaus v Murnau Franz Marc (Franz Moritz Wilhelm Marc 1880-1916) •Od 1904 Mnichov, pak Kochel am See •Jean Bloé Niestlé: zvířata •Vstoupil do Neue Künstervereinigung (zal. 1909) •1911 ateliér Marianny von Werefkinové • Werefkinová, 1907 Alexej Javlenskij: portrét Alexandra Sacharova, 1909 Výstava Neue Künstervereinigung Mnichov, Tannhauserova Moderne Galerie, 1910 •Picasso: Head of Woman •Braque •Le Fauconnier •Derain •Vlaminck •Rouault •Van Dongen •David a Vladimir Burljuk •Mnichovští umělci •Matisse •Gauguin •Islámské umění •Eseje v katalogu: •Kandinsky •Odilon Redon •Burljuk V. Kandinsky: Kompozice II. Heinrich Tannhauser (1859-1934) •Mnichov 1904: Modernen Galerie –„brand“: Francouzský impresionismus –Picasso (1913) –Braque –Tannhauser Galerie v obchodním domě Arco-Palaise Vnitřní potřeba duše tísněné materialismem •Kandinsky: Über das Geistige in der Kunst, 1911. –Předneseno v Petrohradě na Druhém ruském kongresu umělců (1911) –Část publikována ve čtvrtletníku Camera Work Alfreda Stieglitze, New York 1912. Na cestě k almanachu a k výstavě Blaue Reiter •Léto 1911 v Bavorsku • •Koncepce budoucího almanachu: •Ročenka publikovaná u Reinharda Pipera, s přehledem/kronikou a recenzemi (pouze umělců) výstav, • •Vedle sebe egyptský tisk vedle dětské kresby, čínské práce vedle Rousseaua, lidový tisk po boku Picassa, apod. Také oslovíme básníky hudebníky. (z dopisu Kandinského Marcovi) http://www.foelss.de/images/br_malklasse.jpg Arnold Schönberg •https://youtu.be/VeTFxbsVGrI?list=RDVeTFxbsVGrI&t=514 • •… a Kandinsky: • •Různé větve z jednoho kmene….“totální realismus“ a „totální abstrakce“ • •Koncept almanachu: sdružení růzností: umělci, lidové umění, různé druhy umění, různé kultury. • Příliš velká Kompozice V Composition V (1911) by Wassily Kandinsky Kandinsky: Kompozice V., 1911, olej na plátně, 190 × 275.0 cm, soukromá sb.; zamítnutá porotou pro výstavu Neue Künstlervereinigung Otto Fischer: „Malba bez předmětu je nesmyslná. (…) tito zmatení jedinci možná mluví o duchovním, ale duch vede k jasnosti nikoliv ku zmatení“ Das neue Bild: Veröffentlichung der neuen Künstlervereinigung München, 1912 První výstava okruhu almanachu Der Blaue Reiter: 1911/1912 Galerie Tannhauser, Mnichov • místnost 4-6, ostatní místnosti vyhrazeny Neue Künstlervereinigung •50 děl (8 se prodalo, 5 B. Koehlerovi), 14 umělců, putovní varianta výstavy 1912-1914 (města německy mluvících zemí, vč. Prahy a severní Evropa) •Katalog: 32 stran a 13 reprodukcí, úvodní text V. Kandinsky („nepropagujeme žádnou konkrétní uměleckou formu, jen ukazujeme, kterak vnitřní přání umělce ztělesňují rozmanité formy“, sestavil Kandinsky a Franz Marc •Sestavení děl odpovídalo koncepci Almanachu https://monoskop.org/images/1/1b/Kandinsky_Marc_Franz_eds_Der_Blaue_Reiter_1914.pdf • Statický venkov a dynamické město • Důraz na juxtapozice („muž a svatba“) A. Schönberg: vlastní portrét, 1911,1910 Franz Marc: Žlutá kráva, 1911 Schönberg •Zervoll • Robert Delaunay: St. Séverin August Macke: Indiáni Primární a sekundární příroda Uvnitř duše • Výsledek obrázku pro deer in the forest marc Franz Marc: Jelen v lese Kandinsky: Kompozice 5 Nehmotné a duchovní obsahy Kandinsky: Dojmy 2 (Moskav) 1911 (nezachováno) Albert Bloch: Hlava, 1911 Eugen von Kahler (1882 Prag-1911) Výsledek obrázku pro eugen von kahler Zahrada rozkoší 1911 a Kladení do hrobu 1910 Albert Bloch: Tři pieroti, 1911 Heinrich Campendonk: Skákající kůň, 1911 Elisabeth Epstein (původně vystavila portrét z r. 1911 Franz Marc: Krajina/kamenitá cesta, 1911/12 Franz Marc Pocta Rousseauovi, 1911, sklomalba Gabriela Münterová („harmonie protikladů“) • Albert Bloch •performance Výsledek obrázku pro albert bloch harlequinade Clotilde von Derp a Alexander Sacharoff turné •Tannhauser: •Kolín v Gereonsclub (Emmy Worringer) •Galerie Sturm (Herwarth Walden) jaro 1912 •První německý podzimní salon, Berlin 1913 - součást •Druhá výstava Der Blaue Reiter v Mnichově 1914 „Schwarz-Weiss“ mecenáš Bernhard Koehler (1849-1927) •August Macke •Nákupy v Paříži: impresionisté, Cézanne, Seurat, Picasso •Po 1910 nakupuje díla Franze Marca a dotuje ho měsíčním stipendiem. •Niestlého rodině přenechává dům v Seefeldu, •Financuje výstavní turné Der Blaue Reiter •Pokrývá finančně náklad Almanachu. •Z 50 vystavených děl: 8 se prodalo, 5 Koehlerovi (Kandinsky, Macke, Münter, Campendonk) • Berlin: Herwarth Walden (Georg Levin) •Der Sturm (od 1910) • berlínská sk. Die Brücke •Galerie zal. 1912 •Repríza výstavy Der Blaue Reiter bez Niestlého a Schönberga • navíc: Javlensky, Klee, von Werefkin, Derain, Gončarová, Larionov •https://monoskop.org/images/e/e5/Der_Sturm_Erste_Austellung_Der_Blaue_Reiter_Franz_Flaum_Oskar_Kok oschka_Expressionisten_1912.pdf • • •Uspořádal výstavu Kandinskému (1912), Delaunayovi (1913), První německý podzimní salon 1913 (za finanční podpory Bernharda Koehlera) • • zklamání •Pořád mi znějí v uších velká slova o počátku velkého Duchovna. Kandinský ať si tohle i všechny ty řeči o převratu vykládá. Mně to je obzvlášť po téhle výstavě nesympatické… je tu spousta dobrých věcí, ale jsou tu i ty, které neodpovídají té nezasloužené velké propagandě. (August Macke) • •Niestlé: můj obraz opuštěný…pryč! • •Kandinsky (O duchovnosti v umění): Takovéhoto stupně souznění je ovšem současný divák jen stěží schopen. Od uměleckého díla totiž očekává buď jednoznačný, anebo prakticky zaměřený popis (portrét v běžném slova smyslu apod.), tedy obrazy, které lze interpretovat („impresionistickou“ malbu), anebo aspoň duševní stavy promítnuté do přírodních forem(tzv. nálady).1 Všechny tyto způsoby zobrazování, jsou-li vskutku umělecké a vyvolají-li v divákově duši souznění, mohou mít určitý smysl a představovat duševní potravu, zvláště v případě třetím (a také prvním). Toto souznění (a také kontrastní znění) se nemusí odehrát jen na povrchu, „nálada“ obsažená v díle může divákovu náladu také prohloubit – anebo také upřesnit. V každém případě však divákovu duši ochrání před nebezpečnou zatvrzelostí, už tím, že ji napne, asi jako ladicí kolík strunu hudebního nástroje. Kvalita i časová a prostorová působnost takového tónu je však omezena a možnosti umění jím zdaleka vyčerpány nejsou.