Obsah obrázku text Popis vygenerován s velmi vysokou mírou spolehlivosti Erste internationale Dada-Messe, Berlin 1920 Výstava jako manifest Hnutí Dada •Curych, 1916 (Hugo Ball, Tristan Tzara) •New York 1915-1918 (Francis Picabia, Marcel Duchamp) •Německo (Kolín, Berlín, Hannover) https://youtu.be/6X7E2i0KMqM •Paříž 1919-1923: (1921 Dada sezóna) Tristan Tzara, F. Picabia Cabaret Voltaire, Curych Marcel Janco, pohlednice „Cabaret Voltaire, 1916, litografie Pacifismus a antinationalismus, emigrace Soirée: alkohol, jeviště, drogy, popěvky, křík, kostýmy, umělecká díla, osvětlení, manifest, masky, hudba, negerské figurky, poezie, rvačky, publikum, uvolnění, svádění, tance, text, přednášky https://www.youtube.com/watch?v=fkl92oV1kMc Z Německa: Hugo Ball Emmy Hennings Richard Heulsenbeck Hans Richter Z Rumunska: Tristan Tzara Marcel Janko Hans Arp (Alsasko) Sophie Täuberová (Švýcarsko) Viking Eggeling (Švédsko) Curych, (Hugo Ball, Tristan Tzara, Hans Arp) •Magie •Manifest (koncepce) •Náhoda • Marcel Janko, Maska 1919 Sophia Taeuber – Arp: tanec, 1916 Emmy Hennings, 1916 Hans Arp: Koláž čtverců dle náhody, 1919 Society of Independent Artists, výstava v New Yorku 1917 https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/90/Fontaine-Duchamp.jpg/220px-Fontaine-Ducha mp.jpg Říkají, že každý umělec, který zaplatí šest dolarů, může vystavovat. Pan Richard Mutt zaslal fontánu, ale (...) 1.Někteří tvrdili, že je nemorální 2.Jiní, že je to plagiát, obyčejný kus instalace Pan Mutt ale není nemorální (…). Je to příslušenství, které můžete každý den vidět ve výkladní skříni instalatérství. Zda pan Mutt vyrobil vlastníma rukama fontánu není důležité. On ji VYBRAL. Vzal že života obyčejný výrobek, a úhlem pohledu – vytvořil novou myšlenku pro tento předmět. Pokud jde o instalace, celá věc je absurdní. Jediná umělecká díla, která Amerika vydala, jsou její instalace a mosty. Georg Dickei: „Dá se říci, že Fontána má v sobě více kvalit, jež je třeba vzít v úvahu – například je to její třpytivě bílý povrch, lze dokonce říci, že určitými kvalitami připomíná sochařská díla Brancusiho nebo Moora.“ New York 1918 (Francisco Picabia, Marcel Duchamp) •Fontána, bicykl, ostenze, index •Mechanomorfy, časopisy 291, 391 • Picabia: Portrét mladé Američanky, když byla nahá, 1915 „reklamní“ okolnosti Výsledek obrázku pro Bicycle in window display 1915 1917 Society of Independent Artists Marcel Duchamp alias R.(-ichard)Mutt http://data2.whicdn.com/images/239783/large.jpg 1911 Constantin Brancusi: „Umění skončilo. Kdo udělá něco lepšího než tuhle vrtuli? Dokázal bys to?“ http://www.toutfait.com/issues/volume2/issue_4/articles/graham/images/26_big.jpg Marcel Duchamp, "Belle Haleine (Krásný dech)" lahvička s parfémem Rrose Sélavy (alias Marcel Duchamp) s fotografií od Mana Raye, 1921 http://npg.si.edu/exhibit/duchamp/images/04_thumb.jpg Marel Duchamp alias Rrose Sélavy Mecenáši v N. Y.: Katherine Sophie Dreier, Walter a Louise Arensbergovi 1919 Paříž Jako Žid … nebo jako žena… „přidaná hodnota“? Glazurovaný Apollinaire, 1916 illus2 (1) ANY ACT RED BY HER TEN OR EPERGNE… Domů do Výmaru! Dada-Messe, Berlín 1920 George Grosz. Germany: a Winter's Tale. Erste Inernationale Dada-Messe •Berlin, Knihkupectví Dr. Otty Burcharda •Dva měsíce (červen-srpen 1920) •Pořadatelé: George Grosz, Raoul Hausmann, John Heartfield •27 vystavujících •174 exponátů (mnoho z nich společných, vč. textových plakátů) •Čtyřstránkový katalog •Otevření výstavy zahájeno roztažením závěsů jako v divadle Dr. Otto Burchard (1892-1965) Finanz Dada •sběratel a specialista na čínskou keramiku dynastie Song, pracoval jako knihkupec pro firmu van Diemen. •Finančně zajistil výstavu (1000 Marek) •Galerie na Lützow Ufer v Tiergarten – nedaleko Ministerstva obrany • • • •Po rozhrnutí závěsů, se slavnostním výrazem umělci obdivují svá díla…atmosféra je vážná a napjatá • •Tematizace habitu: chování v prostoru před uměleckými díly, zacházení s obrazy • •Dada-Almanach (160 stran výhradně bez teorie) https://josefchladek.com/book/richard_huelsenbeck_-_dada_almanach • Seberironická inscenace Skandální „Korektury“ moderního umění Korrigeirtes Meisterbild Korekce starých mistrů: dílo jako měšťákovo vlastnictví •Venuše Mélská, Apollon z Belvedéru jsou korigování částečně sentimentálními částečně banálními hlavami (Rudolf Schlichter) • •„Dadaisté neparodují Botticelliho Primaveru, … napadají moudrost kunsthistoriků, kteří z něj učinili měšťákovo vlastnictví.“ •Mohu žít bez jídla a pití, nemohu žít bez DADA. •Maršál G. Grosz • •Já taky ne. •John Heartfield • •Ani já ne. •Raoul Haussmann Werbung Berlín 1919 a volební rétorika Bundesarchiv Bild 146-1972-033-15, Berlin, SPD-Wahlpropaganda.jpg • Dadasof Raoul Hausmann Monteurdada John Heartfield Propagandada Marschall Georg Grosz Nikoliv umění, pouze DADA je veliké a J. H. je jeho prorokem! DADA je úmyslné rozbíjení měšťáckých hodnot, DADA povstalo z proletariátu Otevřete svou mysl! Osvoboďte se pro nastávající časy. Karikatura Výmarské republiky •Otto Dix Georg Grosz-John Heartfield: Zdivočelý maloměšťák (montáž) Berlín 1919, militarismus a zásahové excesy •Freikorps (mj. váleční navrátilci) •Po vyhlášení Výmarské republiky a povstání Spartakovců (komunistů) zavraždění Rosy Luxemburgové a Karla Liebknechta Julius Gipkens: náborový plakát do „Freikorps“, 1918. An-/aus- Hrdost, pýcha, zbroj Každodenní zkušenost Karikatura Výmarské republiky •Georg Grosz: Německo, Zimní pohádka , 1917 • •Měšťák: tlustý a ustrašený •Námořník-symbol revoluce •Prostitutka-obraz doby •(svět za ním se bortí) • •Tři pilíře společnosti: voják, církev, školství • Georg Scholz SouvisejÃcà obrázek Hindenburgův rosol: Na velkém talíři zde leží skleněný zvon, mrtvolně bílá, krví pokrytá hlava vojáka, vedle které je dlouhý nůž a jeden exemplář německých novin. To vše precizně realisticky vymalováno, čímž mezi dadaistickým koktáním ostatních vystavených prací směšně razí. Kurt Bordorff, Ostpreussische Zeitung Průmysloví sedláci, 1920, olej na dřevě, koláž Koláž, montáž, „konstrukce“ Raoul Hausmann: Umělecký kritik/reportér 1919/1920. R. Hausmann: Dada vítězí, 1920. • SouvisejÃcà obrázek Raoul Hausmann: mechanická hlava, 1920 G. Grosz a bří Herzfeldové (stránka z „půměsíčníku“) Johannes Baader: Das grosse Plasto-Dio-Dada-Drama, 1920. Raoul Hausmann Večerní toaleta, asambláž Ivan Kljun: Kubistka před svým toaletním stolkem, 1915 Georg Grosz: grafické album Gott mit uns Rudolf Schlichter a John Heartfield: Archanděl •Zatčení a proces v dubnu 1920: •Baader jako zodpovědný „Oberdada“ •Otto Burchard jako majitel Kunstsalonu •Grosz jako autor „nactiutrhačských“ kreseb v albu Gott mit uns! •Herzfelde (Hearfield) jako pořadatel •Schlichter jako autor „Archanděla“ Pod stropem výstavní místnosti visí, jako plovoucí ryba, vycpaný polní voják s oficiálními označeními a s maskou prasečí hlavy pod armádní čepicí s důstojnickou kokardou Salon Dada Paříž 1921 http://cdn.notonthehighstreet.com/system/product_images/images/001/896/329/preview_antique-style-sm all-decorative-mirror.jpg Central-european Avant-gardes •Krisztina Passuth: The Exhibition as a Work of Art. In: Timothy O. Benson (ed.): Central-european Avant-gardes • • •1923 – Vilnius (Blok groupe) •1923 – Prague (Devětsil) •1924 – Warsaw (Blok groupe) •1924 – Belgrade (Zenit groupe) •1924 – Bucharest (Contimporanul) •1924 – Brno (Brno Devětsil) • 1920 Dada-Messe, Berlin 1921 Salon Dada, Paris 1922 – Erste russische Kunstausstellung, Berlin 1923 – Bauhaus, Weimar