NEUE SACHLICHKEIT, MANHEIM 1925 Z MLH KATASTROFY K UMĚNÍ A ŘEMESLU „TENDENCE K NOVÉMU NATURALISMU“ •1919 – PRVNÍ SAMOSTATNÁ VÝSTAVA PABLA PICASSA V GALERII PAULA ROSENBERGA (PORTRÉTY A MALBY OD R. 1915: Á LA INGRES, RENOIR, COROT) •1918 – AMÉDÉE OZENFANT – CHARLES-ÉDUARD JEANNERET: APRÉS LE CUBISME (PO KUBISMU) •1923 – JEAN COCTEAU: LE RAPPEL A L‘ORDRE (VÝZVA K ŘÁDU) ANTIMODERNISMUS JAKO ANTI-CHAOS A DE-BARBARIZACE Gino Severini: Matka, 20. léta P. Picasso: Olga Picasso v křesle, 1917. Reaktivní formace? ART DECO 1925: STOJANISMUS VE VÝROBĚ • Výsledek obrázku pro corbusier pavilon 1925 Le Corbusier F. Legér Rodčenko Charles Loupot •III. BIENNALE DI ROMA, 1925 (REKONSTRUKCE, MILÁN 2018) “IL SECONDO FUTURISMO” 1918-1922: VALORI PLASTICI •GALERIE A KNIHKUPECTVÍ HANSE GLOTZE, MNICHOV •1919: GIORGIO DE CHIRICO, CARLO CARRÁ, GIORGIO MORANDI •MAX ERNST: LITOGRAFICKÉ ALBUM FIAT MODES, PEREAT ARS (AŤ ŽIJE MÓDA, PRYČ S UMĚNÍM) •HEINRICH MARIA DAVRINGHAUSEN •GEORG GROSZ Giorgio de Chirico: Ďábelský Génius krále, 1914/15 Věštec, 1918 Marnotratný syn, 1922 • Giorgio Morandi: Naturalia morta con manichino (Zátiší s manekýnem), 1919. • Davringhausen: Pán, 1917 Grosz: Republikánské automatony. 1920 SouvisejÃcà obrázek HARTLAUBŮV KURÁTORSKÝ PROJEKT •ŽÁKEM WÖLFFLINOVÝM: HEINRICH WÖLFFLIN: KUNSTGESCHICHTLICHE GRUNDBEGRIFFE (1915) (LINEÁRNOST × MALÍŘSKOST, PLOŠNOST × HLOUBKA, UZAVŘENOST (TEKTONIKA) × OTEVŘENOST (ATEKTONIKA), MNOHOST × JEDNOTA, JASNOST × NEJASNOST)…KLASICKÁ RENESANCE X BAROKO •EXPRESIONISMUS X NOVÁ VĚCNOST (FRANZ ROH) •PRAVÉ A LEVÉ KŘÍDLO „TENDENCÍ K NOVÉMU NATURALISMU“: •NEOKLASIKOVÉ, KONZERVATIVNÍ, „MAGICKÝ REALISMUS“: PICASSO, KAY H. NEBEL, MNICHOV •VERISTÉ, LEVICOVĚ POLITIČTÍ: BECKMANN, GROSZ, DIX, DREXEL, SCHOLZ, BERLÍN, DRÁŽĎANY „NA ÚVOD“ K VÝSTAVĚ NEUE SACHLICHKEIT: DEUTSCHE MALEREI SEIT DEM EXPRESSIONISMUS •„HNUTÍ JE V NĚMECKU SPOJENO S OBECNÝM SOUČASNÝM POCITEM REZIGNACE A CYNISMU NÁSLEDUJÍCÍ PO OBDOBÍCH VELKÝCH NADĚJI, KTERÉ VYJADŘOVAL EXPRESIONISMUS. CYNISMUS A REZIGNACE JSOU NEGATIVNÍMI STRÁNKAMI NEUE SACHLICHKEIT, AVŠAK I POZITIVNÍ STRÁNKA JE VYJÁDŘENA ENTUSIASMEM ZE ZPROSTŘEDKOVÁNÍ, ZPŘÍTOMŇOVÁNÍ REALITY.“ (HARTLAUB V DOPISE ALFREDU H. BARROVI, 1929) •NEJDE O VÝSTAVU NAVZDORY EXPRESIONISMU •NEROZHODUJE „ODRAZOVÝ MŮSTEK“, ALE VÁHA TALENTU A CHARAKTERU UMĚLCE (ČÍM „VÝŠE“ SE ODRAZÍ, TÍM LÉPE MŮŽE ZPROSTŘEDKOVAT NADČASOVÉ HODNOTY) •OBHAJUJE RŮZNORODOST STYLOVÉ ZÁKLADY JEDNOTLIVÝCH DĚL: „URČOVÁNÍ ISMŮ JE VÝSLEDKEM RETROSPEKTIVNÍ HISTORICKÉ KONSTRUKCE DOBOVÉHO DIVÁKA, TAK SE NĚKOMU MŮŽE JEVIT /TOTO MALÍŘSTVÍ/ JAKO KONTRASTNÍ K EXPRESIONISMU SVÝM VYHRANĚNÝM DŮRAZEM NA VĚCI CHARAKTERIZOVANÉ SVOU ZJEVOVOU REALITOU……NEBO LZE SLEDOVAT KONSTRUKTIVNÍ KŘIVKY, K NIMŽ TENDUJE DNEŠNÍ UMĚNÍ STEJNĚ JAKO KUBISMUS A FUTURISMUS VČERA.“ •JEDNOTÍCÍ TENDENCE: SKLON K CHLADNÉ VERIFIKACI, DŮRAZ NA VĚCNÉ A TECHNICKÉ DETAILY (KTERÉ KOŘENÍ VE STARÉM MALÍŘSKÉM ŘEMESLE) •SMYSLEM VÝSTAVY: UMĚNÍ JE STÁLE ZDE A USILUJE O NOVÉ A DOSUD NEVYJÁDŘENÉ • • FRANZ ROH: NACH –EXPRESSIONISMUS, MAGISCHER REALISMUS. PROBLEME DER NEUESTEN EUROPÄISCHEN MALEREI. LEIPZIG, 1925 •MAGICKÝ REALISMUS: „TAJEMSTVÍ“/SMYSL/ JE SKRYTO ZA ZOBRAZITELNÝM SVĚTEM /OBJEKTEM/ • •EXPRESIONISMUS VS. POST-EXPRESIONISMUS (EXTATICKÝ OBJEKT VS. PROSTÝ OBJEKT, RYTMICKÝ VS. REPRESENTATIVNÍ, PUDOVĚ VZRUŠUJÍCÍ VS. POUTAVÝ, EXCESIVNÍ VS. PŘÍSNÝ, DYNAMICKÝ VS. STATICKÝ, HLUČNÝ VS. TICHÝ, MONUMENTÁLNÍ VS. MINIATURNÍ, HORKÝ VS. CHLADNÝ, PRIMITIVNÍ VS. CIVILIZOVANÝ…..) Franz Roh: Masky přežívají, 1938, koláž. Jména a významy dle E. Husslera: objekt nesoucí univerzální význam: „concept“ MAGIČTÍ REALISTÉ DLE F. ROHA „magické ticho“ Giottových fresek Carlo Carra: Opilý džentlmen, 1916. Gino Severini: Portrét s rodinou 1921. Auguste Herbin: Zátiší 1921. PRESIDENT REICHSKUNSTKAMMER Adolf Ziegler: Žena a záda, 1925. Čtyři živly, 1937, triptych nad Hitlerův krb VÝSTAVA N.S. V MĚSTSKÉ KUNSTHALLE V MANNHEIMU •124 (MALÍŘSKÝCH) DĚL A KRESBY A GRAFIKA (GROSZ, SCHLICHT): 1917-1925 •32 AUTORŮ •KATALOG O 20-TI STRANÁCH S 10TI OBR. A ÚVODEM G. F. HARTLAUBA •REPRÍZA: DRÁŽĎANY, CHEMNITZ, ERFURT, (DESAVA, HALLE, JENA) • Post. 1909, Mannheim Kunstverein Karl Bertsch (MNICHOVŠTÍ) KLASICISTÉ / „PRAVÉ KŘÍDLO“ •ALEXANDER KANOLDT •CARLO MENSE •GEORG SCHRIMPF •„ABY VŠE VYCHÁZELO Z VNITŘNÍ PŘEDSTAVY O FORMÁCH NIKOLIV Z PŘÍRODY A Z MODELU. NAKONEC VŠAK VZNIKÁ KRAJINA ZAMĚNITELNÁ S NĚJAKOU SKUTEČNĚ JSOUCÍ.“ FRANZ ROH. • Kanoldt: Olevano I, 1925 Mense: Don Pepe, 1924 Georg Schrimpf: Zátiší s kočkou, 1923. Polední odpočinek 1922 OHLAS NA „PRAVÉ KŘÍDLO“ •MANNHEIMS TAGESBLATT: „/SCHRIMPFOVY/ LIDÉ NEJSOU ANI OBRAZY, JSOU TO NANEJVÝŠE TYPY, MAJÍ JEŠTĚ NĚJAKÝ VYSLOVITELNÝ OBSAH, JAKO LIDÉ ŽIJÍCÍ POKLIDNÝ ŽIVOT“. Schrimpf: dřepící žen, 1923 MAX BECKMANN - OUTSIDER •„NIKDY NEZTRATIL ÚPLNĚ VAZBU NA PŘÍRODU, ALE POKOUŠÍ SE ZDŮRAZNIT HLAVNĚ DUCHOVNÍ OBSAHY“ (MANNHEIMS TAGESBLATT) • Max Beckmann: Noc 1918-1919 Tančírna v Baden-Baden, 1923 LEVÉ KŘÍDLO: VERISTÉ •OTTO DIX •GEORG GROSZ •GEORG SCHOLZ OTTO DIX • Matka s dítětem, 1921 1912 Pražská třída (Drážďany), 1920 „TŘASLÁCI“ (1920-1921) • PORTRÉTY: REPREZENTANTI EPOCHY Dix: Sylvia von Harden August Sander: S. Harden Anita Berber, 1925 O. Dix: Johanna Ey, 1924 TROUFALÁ BRUTALITA A KONVENČNÍ NÁZOR Otto Dix: Autoportrét / Lustmord (sexuální vražda), 1922 • E. WULFFEN - DER SEXUALVERBRECHER - 1922 Heinrich Maria Davrinhauser: Lustmord, 1917. • Grosz: Metropolis, 1916/17 GEORG GROSZ • Grosz: Pilíře společnosti, 1926, 200x108 cm) Magistrát pro válečné poškozence den, 1921 „CHURAVÝ A VELKÝ“ MAX HERMANN-NIESSE • •GEORG SCHOLZ GEORG SCHOLZ • Kaktusy a semafory, 1923 Carl Spitzweg: Sběratel kaktusů, 1856. • Walter Rathenau, Ministr zahraničních věcí, + 1922 Georg Scholz: Mužové světa, 1922 Carl Legien, sociální demokrat, (sociální bydlení), + 1920 Hugo Stinnes „Inflationskönig“, President AEG, + 1924 • Davringhausen: Der Schieber: překupník, 1920/21. Georg Scholz: Bankéř Kahnheimer, 1924 OHLASY V TISKU Anton Räderscheit: Haus Nr. 9 •„VYPRAVÍ O NOUZI A STRÁDÁNÍ, O BEZÚTĚŠNÉ OSAMĚLOSTI – ZOBRAZENÉ JAKO ZNEPOKOJIVÁ ROZLEHLOST /PLATZANGST/“ •FATALISTICKÁ, OSUD OSAMOCENÍ •PAUL SCHMIDT: „VERISTICKÉ SOCHY NEJSOU MOŽNÉ“ – PROTOŽE IDEALIZUJÍ, TŘÍDIMENZIONÁLNÍ MATERIÁL NENÍ DOST ZPŮSOBILÝ, ABY VYSTIHL TAKOVÝ PORTRÉT JAKO JE GROSZŮV MAX HERMANN NIESSE.“ • Wilhelm Snarrenberger: Dětský pokoj, 1925 • Georg Scholz: autoportrét ZA OCEÁN: AMERICKÝ REGIONALISMUS 30. LET • Grant Wood: American Gothic. 1930, olej na dřevě • • Thomas Hart Benton, 1926 John Stuart Curry, 30. léta