Problémy ontologie a epistemologie Příprava referátu a závěrečné práce Tematické bloky  01. Čemu se věnuje ontologie  02. Kde se podstata nachází  03. Kolik je podstat  04. Co je to mysl  05. Co je to znalost  06. Jak své přesvědčení zdůvodnit  07. Jaké jsou zdroje znalosti  08. Jak znalost získat Zadání  Navrhněte vzdělávací obsah pro jeden z tematických bloků ontologie nebo epistemologie. Stanovte si vzdělávací cíle, sepište si osnovu a klíčová slova, formulujte cvičení. Zadání Základní dokumenty  Rámcový vzdělávací program (především pro gymnázia): klíčové kompetence a vzdělávací oblasti  Školní vzdělávací program Klíčové kompetence  Kompetence k učení  Kompetence k řešení problémů  Kompetence komunikativní  Kompetence sociální a personální  Kompetence občanská  Kompetence k podnikavosti Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací cíle (výstupy z učení)  např. Bloomova taxonomie (zapamatování – porozumění – aplikace – analýza – syntéza – hodnocení)  musí být konkrétní  je potřeba je navázat k výukovým metodám a k metodám hodnocení Aktivní slovesa - příklady  Vymezit, pojmenovat, popsat, reprodukovat, vyjmenovat, určit, vysvětlit, ilustrovat, objasnit, interpretovat, jinak formulovat, použít, navrhnout, diskutovat, rozhodnout, argumentovat, klasifikovat, vyvodit, obhájit, posoudit, … Další náležitosti:  Návrh obsahu musí být zdůvodněný  Obsah se musí opírat o relevantní odbornou literaturu  Způsob „výkladu“ musí být adekvátní vzhledem k zamýšlené cílové skupině  Cvičení musí být konkrétní Doporučená literatura TOMEČEK, Slavoj. Metodika výuky základů společenských věd na středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-880-6. HAVLÍNOVÁ, Ivana. Didaktické náměty pro učitele občanské výchovy a základů společenských věd. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7290-670-3.