Problematika periodizace dějin hudby 1) Periodizace a problematika kritérií 2) Základní koncepty užívané pro členění hudebního vývoje: a) koncept obecně historický b) koncept kulturně historický c) koncept hudebně imanentní 3) Vladimír Helfert a jeho Periodizace dějin hudby (1938): a) monodiální sloh orientální a řecký ( v Evropě zhruba do 6.století) b) monodiální sloh chorální ( od 7. až do 2.pol. 10.století) c) monodiální sloh světský ( trubadúři, truvéři – od konce 10. stol. do 2.pol. 13.stol.) d) polymelodický sloh ( od 10.stol. do 2.pol. 16.stol.) e) melodicko – harmonický sloh ( od závěru 16. stol. do 20.stol.) Literatura: [1] Fukač, Jiří: Periodizace dějin hudby. In: Slovník české hudební kultury, Editio Supraphon, Praha 1997, s. 688-689 [2] Poledňák, Ivan – Fukač, Jiří: Úvod do studia hudební vědy. Vydavatelství Univerzity Palackého, Olomouc 1995, ^2 2001 [ zde zejména kapitoly 2.3, 6.1.2, resp. 6.2.2] [3] Helfert, Vladimír: Periodizace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje. In: Vladimír Helfert. Vybrané studie I ( red. František Hrabal ): O hudební tvořivosti. Editio Supraphon, Praha 1970 [4] Smolka, Jaroslav a kolektiv: Dějiny hudby, Togga agency, Brno 2001 [ zde zejména úvodní kapitoly, s. 9-30] [5] Volek, Tomislav: Hudební historiografie In: Hudební věda (ed. Vladimír Lébl a Ivan Poledňák), SPN, Praha 1988 [zde kapitoly a-c, 3.sv., str. 653-720] Problematika periodizace dějin hudby Periodizace dějin hudby je jednou ze základních otázek hudebně historické práce. Důvod je nasnadě – funkčně i kompozičně technicky široké spektrum historicky vzniklých podob hudby vyžaduje uspořádání – utřídění podle nějakých relevantních hledisek (kritérií). Jako problém se požadavek třídění objevuje v okamžiku, kdy začínají vznikat první přehledy vývoje hudby, v době, kdy si hudebníci začali plně uvědomovat historický rozměr hudby a „objevili“ dějiny hudby. A to bylo zhruba od 18. století, kdy začal být problém členění hudebního vývoje brán a diskutován vážně, naplno však od 2. poloviny 19. století v souvislosti se vznikem hudební vědy jako moderní autonomní vědecké disciplíny. Existuje celá řada periodizačních kritérií, v zásadě je lze podle jejich charakteru rozčlenit do tří skupin: 1) Hledisko obecně historické (období: pravěk – starověk – středověk – novověk). Je to první z hledisek, které se začalo v hudebně historické literatuře používat. Vyplývá ze skutečnosti, že hudební historie vznikala jako aplikovaná a specializovaná disciplína historie obecné. Nevýhodou je příliš „řídké“ síto, které není schopno přesně diferencovat a vysvětlit jednotlivé stylové fáze ve vývoji hudby. Zvláštním případem aplikace hlediska obecně historického je periodizace založená na členění hudebního vývoje z hlediska tzv. sociálně – ekonomických formací (hudba prvobytně pospolné společnosti, hudba otrokářské společnosti atd.). Tato kritéria člení do stejných skupin hudební život i velmi odlehlých kultur – nevýhoda spočívá opět v malé rozlišovací schopnosti pro jednotlivé stylové fáze. 2) Hledisko kulturně – historické (období antické – předrománské – románské – období gotické – renesance – klasicismus atd.). Je to aplikace kritérií vzniklých ve sféře dějin výtvarného umění a literatury, takže tato kritéria (podobně jako u hledisek obecně historických) nevycházejí z podstaty hudebního materiálu a jeho vývojových podob. 3) Hledisko hudebně imanentní – periodizační kritéria vycházejí z proměn podob a funkcí hudby samé (imanentní – věci vlastní). Periodizace opírající se o tato imanentní hlediska se začínají objevovat na počátku 20. století. V české muzikologii byl průkopníkem tohoto nazírání na vývoj hudby Vladimír Helfert, který nové zásady pro členění hudebního vývoje formuloval v roce 1938 ve své slavné studii „Periodizace dějin hudby. Příspěvek k otázce logiky hudebního vývoje“. Zde se vyrovnával s některými dobovými periodizačními koncepty jak zahraničními, tak domácími – českými. Je proto nutné, abyste se s touto problematikou blíže seznámili studiem následujících titulů, kde je problematika periodizace dějin hudby podrobně rozebrána.