Pracovní list pro průpravu k odbornému psaní - příprava tématu A. Vyberte si některé důležité téma, myšlenku, problém, otázku svého oboru, která je vára blízká, abyste o ní mohli napsat dvě stránky textu pro méně zasvěcené kolegv. Zapište toto téma atp. sem: B. Nakreslete si, napište si na samostatný list nějaký praktický organizér, jenž vám pomůže utřídit součásti a souvislosti (myšlenkovou mapu, „bodový scénář" atp.) C. Rozhodněte se, která výseč z celé „mapy" vás nejvíc zajímá, nebo o ní víte nejvíce, nebo bude nejvíce zajímavá (potřebná, lákavá) pro vaše čtenáře. Barevně si ji zakroužkujte v mapě nebo v rozpisu z bodu B.Oní budete psát. Ujasněte si, které součásti tématu jsou hodně „vaše" (vědomosti, prožitky, přesvědčení), a které se týkají ostatních (důsledky, zisky, ohrožení, pochyby aj.). Rozepište šije sem nebo na další list: Mé součásti tématu: Součásti, které se týkají čtenářů: D. Zauvažujte nad problematikou, o níž budete psát, a pokuste se zformulovat otázky, které si o ní vaši čtenáři nejspíše pokládají nebo budou pokládat. Některé si možná kladete vy, ale přidejte/ ty jejich! Zapište ty hlavní sem: E. Nyní si ujasněte, jaký je záměr vašeho psaní: Chcete jen podat informace? Proč? Chcete někoho přesvědčit? Aby souhlasil, nebo aby něco udělal? (Chcete někoho v oboru pobavit? To dneska netrénujeme.) F. Najděte v „mapě" a ve své paměti detailní informace, které bude patrné potreoa zařadit ao cextu, aby byl názorný a přesvědčivý (co popsat detailně, které prameny citovat, kterou okolnost během výzkumu vyprávět, aby čtenář docenil spolehlivost i náročnost práce atp.). V mapě si takové informace označte jinou barvou nebo jiným tvarem zakroužkování. Poznamenejte si, které informace asi budete potřebovat, ale zatím vám scházejí! (Dohledáte je později.) O tom si sem udělejte poznámku: Tento list a svou myšlenkovou mapu konzultujte nyní s kolegou či kolegyní, abyste si ověřili, zda by je téma zajímalo, zda mají podobné nebo hlubší znalosti, zda mají podobné otázky. Pak si poznámky upravte, vylepšete. Ondřej Hausenblas pro kursy RWCT, 2013 Pracovní list pro průpravu k odbornému psaní - příprava tématu A. Vyberte si některé důležité téma, myšlenku, problém, otázku svého oboru, která je vám blízká, abyste o ní mohli napsat dvě stránky textu pro méně zasvěcené kolegv. Zapište toto téma atp. sem: B. Nakreslete si, napište si na samostatný list nějaký praktický organizér, jenž vám pomůže utřídit součásti a souvislosti (myšlenkovou mapu, „bodový scénář" atp.) C. Rozhodněte se, která výseč z celé „mapy" vás nejvíc zajímá, nebo o ní víte nejvíce, nebo bude nejvíce zajímavá (potřebná, lákavá) pro vaše čtenáře. Barevně si ji zakroužkujte v mapě nebo v rozpisu z bodu B.Oní budete psát. Ujasněte si, které součásti tématu jsou hodně „vaše" (vědomosti, prožitky, přesvědčení), a které se týkají ostatních (důsledky, zisky, ohrožení, pochyby aj.). Rozepište šije sem nebo na další list: Mé součásti tématu: Součásti, které se týkají čtenářů: D. Zauvažujte nad problematikou, o níž budete psát, a pokuste se zformulovat otázky, které si o ní vaši čtenáři nejspíše pokládají nebo budou pokládat. Některé si možná kladete vy, ale přidejte/. tv/ jejich! Zapište ty hlavní sem: E. Nyní si ujasněte, jaký je záměr vašeho psaní: Chcete jen podat informace? Proč? Chcete někoho přesvědčit? Aby souhlasil, nebo aby něco udělal? (Chcete někoho v oboru pobavit? To dneska netrénujeme.) F. Najděte v „mapě" a ve své paměíi detailní informace, které bude patrné potreoa zařadit do cextu, aby byl názorný a přesvědčivý (co popsat detailně, které prameny citovat, kterou okolnost během výzkumu vyprávět, aby čtenář docenil spolehlivost i náročnost práce atp.). V mapě si takové informace označte jinou barvou nebo jiným tvarem zakroužkování. Poznamenejte si, které informace asi budete potřebovat, ale zatím vám scházejí! (Dohledáte je později.) O tom si sem udělejte poznámku: Tento list a svou myšlenkovou mapu konzultujte nyní s kolegou či kolegyní, abyste si ověřili, zda by je téma zajímalo, zda mají podobné nebo hlubší znalosti, zda mají podobné otázky. Pak si poznámky upravte, vylepšete. Ondřej Hausenblas pro kursy RWCT, 2013