titl CZ Informační politika Evropské unie zahlavi CZ Úkoly, organizace * Nějaké problémy? * Týmy z části stanovené, pokyny v IS, termíny prezentací => 1-3 (2. 11.), 4-6 (23. 12.), zbytek 7. 12. * Zatím odevzdané úkoly * Kauzy IP – hledání, rozlišení obecné/informační politiky * Obchodní sdělení – 4 sledované prvky zahlavi CZ Vývoj k EU * ESUO (Evropské sdružení uhlí a oceli), EHS (Evropské hospodářské společenství), Euratom => evropská společenství (ES) – konkurenceschopnost * Už od 1958 ES společný parlament a soudní dvůr * Postupně další slučování (clo, měna…) * 1992/3 Maastricht: EU založena na ES (1. pilíř), společné zahraniční a bezpečnostní politice (2. pilíř) a spravedlnosti a vnitřních věcech (3. pilíř) * Ratifikací Lisabonské smlouvy (1. 12. 2009) jen EU (ne ES) * Přitěžující okolnosti: individualita zemí, nepřirozené „slepení“, nezbytná svázanost zahlavi CZ Instituce EU * Komise (EK): legislativa (celý proces po soudy) * Parlament: volen občany EU, maximum veřejně * Evropská rada: vrcholní představitelé zemí, strategie EU * Rada EU, též Rada ministrů, v právu jen Rada: ministři zemí pro konkrétní oblasti * ESD: závazný výklad přijaté legislativy, instituce i občané * A další… zahlavi CZ IP a EU * V zemích ne silná pozice => IP – vědoma, ale neúspěšná * Od 80. let růst množství dokumentů EU (=> euroústava) * 1994 Rada informační společnosti, na její doporučení přijala EK Akční plán (Europes Way to the Information Society) = základ IP EU k informační společnosti * Oostlanderova a Pexova zpráva (1993, 1998) * Informací dost, komunikace málo * Informovat, ne propagovat => důraz na lidi * Využití veřejných knihoven zahlavi CZ Idea charakteristik IP EU * Po odmítnutí euroústavy plán D: dialog, diskuze, demokracie * Klíčová srozumitelnost!, naslouchání, konkrétnost (přínosy EU pro život), lokálnost, přirozený jazyk (ne eurospeak), vysvětlení a porozumění * X pasivita občanů v čerpání informací a nezáživnost IZ * 3 úrovně IP EU * Informovanost občanů o činnostech a konání EU * Přechod na informační společnost (Lisabonský proces, Evropa 2020…) * Investice do rozvoje IT * zahlavi CZ Hlavní evropské strategie Událost Konání Lisabonský summit Březen 2000 Akční plán eEurope 2002 Květen 2000 Akční plán eEurope+ 2003 Červen 2001 Akční plán eEurope 2005 Červen 2002 Kokova zpráva 2004 Listopad 2004 Střednědobé hodnocení Lisabonské strategie Únor 2005 Iniciativa EU i2010 Červen 2005 Strategie Evropa 2020 Červen 2010 Akční plán Digitální agenda pro Evropu Květen 2010 Strategie EU pro jednotný digitální trh Květen 2015 zahlavi CZ Lisabonský proces * Základní cíl do 2010: „nejkonkurenceschopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomika, schopná udržitelného hospodářského růstu s více a lepšími pracovními místy a s větší sociální soudržností“ * ICT = zásadní pro dosažení cílů * Zpočátku hl. ekonomické, později i sociální a environmentální => příliš rozsáhlý, cíle i protichůdné, nekonzistentnost, malá podpora členských států * Od r. 2003 sílí potřeba revize => listopad 2004 tzv. Kokova zpráva zahlavi CZ Směry zájmu Lisabonského procesu * Koordinovaný evropský přístup k IP/informační společnosti, vč. kandidátských zemí (liberalizace telekomunikací, konkurence…) * Investování do lidí a schopností * Podpora užívání internetu (e-komerce, eGovernment, eHealth…) * Neomezený evropský informační prostor * Průmyslové využití ICT * Přizpůsobit ICT potřebám občanů * Levnější, rychlejší, bezpečnější, otevřenější… * eInclusive, dostupnost pro všechny, LLL (life-long learning) * Investice do výzkumu a rozvoje * * zahlavi CZ Evropa 2020 * Strategie pro všechny oblasti vývoje * Patrné proti hospodářské krizi (důraz na ekonomické) * Prioritní oblasti: * Inteligentní růst: inovace, mládež, digitální agenda * Udržitelný růst: ekologie, globalizace * Růst se začleněním: pracovní trh, proti chudobě * 2013 zhodnocení stavu (ekonomická krize) * Přiblížení cílům: vzdělávání, klima, energie * Nepřiblížení: zaměstnanost, VaV (výzkum a vývoj) a snižování chudoby * Růst propasti mezi státy i v nich * Revize (2015) s ohledem na konzultace se stakeholdery zahlavi CZ Digitální agenda * Cílem „zajistit udržitelný hospodářský a sociální přínos jednotného digitálního trhu, založeného na rychlém a superrychlém internetu a interoperabilních aplikacích“ * Výchozí stav (problémy): * Roztříštěné digitální trhy, interoperabilita * Rostoucí kyberkriminalita a nízká důvěra * Nedostatečné investice do sítí * Nedostatečný výzkum a inovace * Nedostatky v oblasti počítačové gramotnosti * Promarněné příležitosti při řešení společenských výzev * Každoročně zhodnocení, za EU i srovnání států * VYTVOŘTE mentální mapu digitální agendy – v 7 miniskupinách po jednotlivých větvích zahlavi CZ Digitální agenda - 7 prioritních oblastí činnosti * Jednotný digitální trh * Zlepšení rámcových podmínek pro interoperabilitu mezi výrobky a službami v oblasti ICT * Posílení důvěry v internet a jeho bezpečnost * Záruka výrazně rychlejšího internetového připojení * Podpora investic do výzkumu a vývoje * Zvýšení digitální gramotnosti a začlenění * Zavádění ICT k řešení společenských úkolů, např. změna klimatu, zdravotní péče a stárnoucí populace zahlavi CZ Hodnocení Digitální agendy 2016 * ČR proti EU * dobré připojení, lidský kapitál a integrace digitálních technologií, * slabší použití internetu a nejslabší digitální veřejné služby * Digitální veřejné služby * 26 % populace využívá interaktivní služby eGov (ČR 3. nejslabší) * Od 2011 nárůst o 10 % v počtu lidí, kteří vyberou online kanál při potřebě veřejné služby zahlavi CZ Hodnocení Digitální agendy 2016 * Připojení * 97 % domácností s připojením, 71 % rychlé * Mobilní připojení nejvíc v Estonsku a nordických státech * Cena rychlého připojení klesá, ale velké rozdíly ve státech * Lidský kapitál * 76 % online týdně, 67 % denně, podobný růst (od nejrozšířenějšího: nezaměstnaní, low edu, starší, senioři) * Největší bariéry přístupu doma: nepotřebnost, nedostatečné dovednosti a finance * 45 % nedostatečné digitální dovednosti, 21 % nemá žádné; v pracovně aktivních 37 % nedostatečné, 13 % žádné * Zaměstnaných ICT specialistů roste, stále jejich deficit zahlavi CZ Hodnocení Digitální agendy 2016 * Použití internetu * Od nejvyužívanějšího: zpravodajství; nakupování; sociální sítě; bankovnictví; hudba, video a hry; video on demand (TV); videohovory => nárůst, ale malý * Bariéry nakupování online: preference osobního nakupování (75 % nenakupujících), bezpečnostní hrozby (27 %), důvěra pro přijetí nebo reklamaci (19 %), nedostatek dovedností (18 %) a bez platební karty (13 %); ČR nejslabší bezpečnostní obavy (proti) i odpovědné chování (pro) * Slabý nárůst využití SNS, silný u mobilních zařízení * Integrace digitálních technologií * 1/5 firem vysoce digitalizovaná, ČR slabě podprůměr * Slabý postup v digitálních prodejích * Firmy stále nedostatečně připravené na bezpečnostní rizika zahlavi CZ Strategie EU pro jednotný digitální trh * Představena 6. 5. 2015 => posílení ekonomiky EU pomocí IT + ochrana občanů v e-prostředí * Problém hranic členských států pro silný digi-trh (právo spotřebitele i firmy) * Nová strategie 16 opatření ve třech oblastech: 1.Lepší přístup k digitálnímu zboží a službám pro spotřebitele a podniky – hl. přeshraniční eCommerce, harmonizace a snížení nákladů na doručování, konec geoblockingu + reforma autorského práva 2.Vhodné prostředí pro rozvoj digitálních sítí a služeb – hl. telekomunikace (4G), soukromí na internetu (reforma od 1995 + prošetření gigantů) 3.Maximalizace růstového potenciálu digitální ekonomiky – snazší komerční analýza big data (personalizace) + volný pohyb po EU, digitalizace VS, zdravotnictví, dopravy… zahlavi CZ Orgány EU odpovědné za IP * Rada Evropské Unie a Evropská rada * Evropský parlament * Evropská komise + část Generální ředitelství pro informační společnost a média (DG CONNECT) * Dílčí orgány (projekty) * CIRCABC (Středisko komunikačních a informačních zdrojů pro správní orgány, podniky a občany) – podpora přehlednosti IZ a komunikace * ENISA * * zahlavi CZ •Zveřejnění dokumentů EU * Právo: * EurLex * N-Lex * Právo a publikace EU * VaV a odborné publikace * CORDIS * EU Bookshop * Statistiky a data * Eurostat * Eurobarometr * Open data EU •Sdělování veřejnosti o EU * Zpravodajství EU * Europe Direct * V ČR Euroskop a Eurion * Dodatek k Úřednímu věstníku EU (obchodní příležitosti) * * EuroDesk * Ploteus * EURES * Evropa vstříc lidem zahlavi CZ Úkol * Napište téma VŠKP a najděte k němu: 1.právní dokument EU 2.zprávu/(neprávní) dokument na oficiálním zdroji EU * Napište jejich název a URL * Vše do odevzdávárny v IS * Nutné využít 2 různé zdroje * Cíl: proklikat si zdroje IP EU, uvědomit si nabídku, vč. možného využití pro libovolné téma v oboru * zahlavi CZ ZNÁTE NĚJAKÉ PŘÍKLADY DOBRÉ PRAXE EGOV V EU? •ZNÁTE NĚJAKÉ PROJEKTY EGOV V ČR? zahlavi CZ Projekty eGov v EU - Estonsko * eID od ledna 2002 (e-podpis, soukromé i veřejné e-služby), květen 2007 zahájen mobilní ID, kompletní e-registrace nové firmy i ze zahraničí (nutné eID) * Od října 2005 hlasování přes internet zvláštním zařízením, od 2007 registrovaným neposílány papíry, od 2011 možnost přes mobilní telefon * eTaxBoard (eMaksuamet) pro sledování a úpravy daňového přiznání (využití eID) * Velmi rozšířené bezdrátové připojení zdarma * zahlavi CZ Projekty eGov v EU - Dánsko * 2005 povinnost fakturovat centrálním úřadům elektronicky + pro to web na otevřených standardech a open source komponentech (=> evropský projekt PEPPOL) * Ve strategii 2007-2010 požadavek na hodnocení projektů eGov, povinnost pro projekty eGov nad 10 mil. DKK tvořit podnikatelský plán (hodnocení rizik, podpora rozhodování, návratnost investic…), a to i pro monitoring a reporting * Podpora využití mobilních zařízení pro veřejné služby, výslovně „bez ohledu na bezpečnostní rizika“ * Centrální portál s nabídkami práce + přístup k CV bance, personalizovaným reklamám… * Plně interaktivní služba studentských půjček a grantů (informace i zpracování) * zahlavi CZ Projekty eGov v EU - Belgie * První test e-voleb 1991 (ale postup jako u papírových) * Od září 2008 všechny vnitřní vládní dokumenty v ODF * Jeden z pilotních států eID, od konce 2004 povinné pro každého Belgičana nad 12 let (pro děti zvláštní karta), funkce ID + cestovní (pas i dráhy) + e-podpis + zprostředkování e-služeb (např. e-nákup vstupenek na fotbal) * Web pro setkávání občanů se zájmem podílet se na realizaci projektů zvyšujících kvalitu života v místě (už nefunguje) * zahlavi CZ Další projekty eGov v EU * VB * Personalizované služby citlivé na potřeby uživatelů * Silné prosazení Open Data * Maďarsko: TrafficPOINT online přístup občanům k foto a info policie při spáchání přestupku a zahájení řízení (už nefunkční) * Francie, Malta, Řecko: návrhy občanů i expertů pro zlepšení e-služeb + e-debaty o navrhované legislativě a politice * zahlavi CZ • •Kmenové projekty eGovernmentu a jejich vazby (Strategický rámec rozvoje eGovernmentu 2014+) * zahlavi CZ Výzkumy služeb eGov * Příprava (analýza potřeb) * Neustálá úprava fungujícího dle zpětné vazby (akční výzkum) * Zhodnocení zavedeného (evaluační výzkum) zahlavi CZ Výzkum – co stanovit? (5. úkol) * Desk research: co, kde, jak v literatuře (i webové prezentace, šedá literatura, osobní kontakty…) * Účel výzkumu: výzkumný problém, otázka, hypotézy, operacionalizace proměnných, předpokládané využití výsledků * Populace, vzorek, sběr dat, vstup do terénu, počet… * Výzkumné metody, nástroje * Omezení * * Příklad – již známý projekt eGov (pro všechny stejný) * Skupiny cca 5 lidí vlastní návrh zahlavi CZ Zdroje: * Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions: Taking stock of the Europe 2020 strategy for smart, sustainable and inclusive, COM(2014) 130 final * Digital Agenda Targets Progess report. Digital agenda [online]. [cit. 2015-10-08]. Dostupný z: http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/cf/dae/document.cfm?doc_id=5808 * HRADILOVÁ, Jitka. Komunikace s občany – strategická priorita informační politiky Evropské unie. Ikaros [online]. 2006, roč. 10, č. 7 [cit. 2013-09-27]. Dostupné z: http://www.ikaros.cz/node/3522 * Lisabonská strategie a vnitřní trh. EUROSKOP [online]. [cit. 2013-09-27]. Dostupný z: https://www.euroskop.cz/8742/sekce/lisabonska-strategie-a-vnitrni-trh/ * SLÁMOVÁ, Hana. Hana Slámová - VOŠIS, VŠE, UISK, U3V [online]. 01 Prosinec 2009 [cit. 2013-09-27]. Hymna EU. Dostupné z: http://www.joomla.slamow.com/sikp/souvisejici-texty/30-hymna-eu-.html * SLÁMOVÁ, Hana. Hana Slámová - VOŠIS, VŠE, UISK, U3V [online]. 28 January 2007 [cit. 2013-09-27]. SIKP Kapitola VI, EU. Dostupné z: http://hasl.slamow.com/content/view/73/75/ * Smlouvy a Evropský parlament. Evropský parlament [online]. [cit. 2013-09-27]. Dostupný z: http://www.europarl.europa.eu/aboutparliament/cs/00b82c7869/Smlouvy-a-Evropsk%C3%BD-parlament.html * ŠPAČEK, David. EGovernment: cíle, trendy a přístupy k jeho hodnocení. Vyd. 1. V Praze: C.H. Beck, 2012, xix, 258 s. ISBN 978-807-4002-618. * Strategie EU pro jednotný digitální trh. EurActiv [online]. [cit. 2015-10-08]. Dostupný z: http://www.euractiv.cz/obchod-a-export0/link-dossier/strategie-eu-pro-jednotny-digitalni-trh-000129 titl CZ Děkuji za pozornost.