e-Gov a jeho hodnocení David Špaček david.spacek@econ.muni.cz 26. 10. 2018 Proč je téma důležité ne-gov hype vs. reality ndůraz na racionalitu, lepší hodnocení a koordinaci nv ČR (říjen 2018) ca 7700 registrovaných IS, celkové N: 110 mld. Kč, roční N na provoz 27,5 mld. Kč, roční přímé náklady na ICT ze SR 2017 13 mld. Kč n … ale co dostupné pro občany, co znají, jak vnímají…? (není jasné nejen v ČR) n Co máme dnes před sebou 1.Něco z teorie - terminologie, specifika služeb e-gov 2.Aktuální trendy a problémy/výzvy pro e-gov (s tím se musí vypořádat plánování a ex ante hodnocení) 3.Přístupy k hodnocení e-gov – shrnutí možných perspektiv (snad něco pro inspiraci) 4.Výběr z aktuálních výsledků hodnocení e-gov v ČR, problémy a výzvy v ČR 1. TERMINOLOGIE E-GOV nCO TO JE E-GOV? n„globální“ termíny jako e-government, e-governance ... (m-, t-) pracují se stejnými prvky: n A) zkvalitnění vztahů G2C, G2B n B) zkvalitnění činností uvnitř veřejné správy (G2G) n PROSTŘEDNICTVÍM MODERNÍCH ICT Kategorie služeb e-gov Může se dále strukturovat např. podle oblastí veřejného sektoru. Specifika elektronických služeb a služeb e-gov nSlužby vs. e-služby n nDefinice: „interaktivní a na internetu založená služba, jejíž poskytnutí řídi zákazník v prostředí vytvořeném poskytovatelem služby… “ nDefiniční charakteristiky e-služby podle (Rowley, 2006) ¡zprostředkování pomocí technologie (zrak a zvuky) ¡informační povaha e-služby a self-service ¡ SPECIFIKA ELEKTRONICKÝCH VEŘEJNÝCH SLUŽEB? POKUD SE CHCEME ZABÝVAT KRITÉRII HODNOCENÍ E-GOV, MĚLI BYCHOM PATRNĚ ZAČÍT JINDE… SPECIFIKA VEŘEJNÉ SPRÁVY (OECD, 2003: E-gov musí být zasazen do prostředí veřejné správy a proto je limitovaný tím, co je veřejná správa schopná a ochotná dělat.) §Jaký charakter především mají instituce veřejné správy? Kdo stanovuje funkce a cíle veřejné správy a jaká je jeho motivace? n (goal ambiguity… romantika… average target syndrom... averze k riziku … křehké koalice … anti-inovační DNA VS, pravidlo 80/20 ... path dependency...) §Kdo je „stakeholderem“ / kontrolorem veřejné správy? Shodnou se na hodnotících kritériích veřejné správy? Čí kritéria mají větší váhu? §Jak hodnotit veřejnou správu? n … jak to dopadá na hodnocení e-gov? 2) AKTUÁLNÍ TRENDY V E-GOV nRevize / vytváření nových portálů pro různé cílové skupiny, nebo různé typy služeb nm-government (vč. e-votingu) neIDs nOpen data nCloud computing nE-participace … využití sociálních médií nSmart cities nICT podpora PM nEvidence-based/-driven policies … racionalita (vč. core PA services) nNové povinnosti … cybersecurity … interoperabilita… archivace (MŮŽETE HODNOTIT, CO Z TRENDŮ SE UPLATŇUJE V KONKRÉTNÍ ZEMI, CO TO PŘINÁŠÍ…) n … a výzvy pro implementaci a rozvoj e-gov §velký potenciál ... móda – velká očekávání – velká zklamání? (“hype vs reality”) §širokost a mezioborovost e-gov n růst složitosti projektů … jak nastavit politiku, implementaci, koordinaci a evaluaci? + trend? „failures in large-scale projects often leads not to project cancellation“ §charakter e-služeb a accessibility (user-centricity, ale kde je uživatel a ”evidence-driven” politika?) §e-gov není e-obchodování (vč. financování, zajištění bezpečnosti, procesů vytvoření / pořízení…) §nikoliv pouze přetahování přes existující správní struktury... … a výzvy pokračují §role netechnických bariér rozvoje a řízení změny (ICT productivity paradox, řízení velkých a malých projektů), n… e-gov a jeho plánování, řízení a hodnocení není jen o technické stránce a e-službě jako takové 3) PŘÍSTUPY K HODNOCENÍ E-GOV KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY POPTÁVKY/ „USER“ KRITÉRIA A PERSPEKTIVA STRANY NABÍDKY SLUŽBA A JEJÍ (E-)SOFISTIKOVANOST (V ŠIRŠÍM POJETÍ), PLATFORMA, TECHNOLOGIE EKONOMICKÉ ANALÝZY VP nviditelným cílem zlepšit kvalitu návrhů projektů, které mají být financování z veřejných zdrojů nkromě analýzy návratnosti investic (ROI) (zisk / náklady ...) doporučována kombinace analýz typu CBA n njde o n a) lepší (kvalitativní a kvantitativní) specifikaci cílů (dopadů) projektů, které chtějí dosáhnout na podporu z veřejných zdrojů n b) neopomenout alternativy (vč. možného propojení s existujícími projekty) n Measuring the Expected benefits of e-government (2003) n A) Identifikování variant poskytování veřejných služeb (? služby – elektronické vs. klasické, zákazníci, propojení s jiným úřadem... jaká velikost změn...?) n B) Odhadování budoucího užívání e-služeb n C) Odhadování nákladů a přínosů - strana zákazníka D) Odhadování nákladů a přínosů – strana VS E) Vyhodnocení alternativ, doporučení k realizaci nmetodická pomoc OECD požadovala také např. n - seznam technologických rizik (technologická závislost, stupeň inovace, kompatibilnost, bezpečnost, rozsah IT nabídky) •EKONOMICKÉ ANALÝZY VP •- příkladem UK BUSINESS CASES KVALITA SLUŽEB E-GOV nCO TO JE J n nV literatuře výsledkem vývojově velmi nedávných snah systematizovat kritéria hodnocení (inspirováno výzkumem aspektů kvality e-služeb soukromého sektoru) ninformační a transakční služby nOpět důležitá fáze plánování (modely TAM / DOI…) ndůležitý doplněk ekonomických analýz n (zaměření na uživatele + spíše nepostihují N) NAPŘ. eGOV a BENCHMARKING n® cílem zjistit "best practice„ a učit se navzájem (problémem přenositelnost praxe…) a nPředmět dosavadního benchmarkingu: na) e-readiness nb) podoba poskytování e-služby (nabídka a hloubka elektronizace – „stage models“, „sophistication“) nc) využití elektronického poskytování služby uživateli (poptávka) n n- mezinárodní praxe: Capgemini pro Evropskou komisi, OSN , Accenture ... vs hodnocení národním ... SNAHA INTEGROVAT RŮZNÉ PŘÍSTUPY nKRONOS n (davidspacek) [USEMAP] 4. Příklady z praxe hodnocení v zahraničí a v ČR, výzvy v ČR 21 Z výsledků [USEMAP] 22 Z výsledků [USEMAP] eGOV perspektivou mezinárodního benchmarkingu - CAPGEMINI 23 [USEMAP] n 25 eGOV perspektivou mezinárodního benchmarkingu – přístup UN 26 [USEMAP] nJAKÉ ZNÁTE ČESKÉ PROJEKTY E-GOV? n nANEB I O TOM, JAK FUNGUJE MARKETING E-GOV SLUŽEB V ČR… 27 Rozsah publikovaného hodnocení eGov v ČR nČSÚ ndomácnosti, jednotlivci, podnikatelské subjekty a ICT male nikoliv aspekty TAM (vč. gramotnosti, spokojenosti občanů) msoučasné projekty jen omezeně nvyužití ICT ve VS mne vždy malé obce mnikoliv aspekty TAM mne aktuální projekty mAktuálně neaktuální nMV nomezený rozsah hodnocení npředevším zaměření na nabídku, ALE nepropojeno s hodnocením ČSU, EU i českými suplujícími projekty njen omezené informace o klíčových projektech Aktuální problémy a výzvy v ČR nKontext: ca 7700 registrovaných IS, celkové N: 110 mld. Kč, roční N na provoz 27,5 mld. Kč nNedostatky v následujících oblastech (můžete sledovat web eGov.cz) §Strategický rámec a vize politiky e-governmentu – změní se? §Stabilita mechanismů pro řízení a koordinaci e-governmentu na ústřední úrovni - změnilo se? §Zapojení stakeholders do přípravy národních projektů §Zadávání veřejných zakázek na projekty e-governmentu §Vyhodnocování politiky a klíčových projektů §… §Národní egov služby pro místní samosprávy? [USEMAP] n … Fb a české kraje 33 Vliv netechnických bariér může být podhodnocován… nPtali jsme se uživatelů NENu v únoru a březnu 2017 (první povinnosti užívat jeho funkcionality byly původně plánovány od léta 2017)… n n n n n -DÍKY ZA POZORNOST – - -OTÁZKY / KOMENTÁŘE -