OPTIMALIZACE PRO VYHLEDÁVAČE VIKMB64 •Markéta Bartoníčková •363689@mail.muni.cz •+420 728 014 956 SEO • SEO = search engine optimization = optimalizace pro vyhledávače • Neříkat “SEO optimalizace“ • Co to znamená? • Chcete, aby vyhledávače (v českém prostředí Google, Seznam, případně Bing): • měly váš web rády, • dobře ho hodnotily, • umisťovaly ho na předních pozicích ve výsledcích vyhledávání neboli v SERPu = search engine result page PROČ NÁS SEO ZAJÍMÁ • Obrací se na lidi, kteří něco aktivně hledají • Jsou malý krok od nákupu • Hledají např. značku a přesný název výrobku • Nebo se aspoň aktivně zajímají o určité téma • Hledají např. diskuze o tom, kam v zimě letět do exotiky • Co z toho plyne • U většiny webů následuje konverze rychle po návštěvě nebo již během návštěvy • Dobře se měří výkon • Kolikrát se náš web zobrazil ve výsledcích vyhledávání a na jakých pozicích • Kolik lidí přišlo a kolik jich nakoupilo nebo provedlo konverzi • • HLAVNÍ PŘÍNOS • V příznivých podmínkách (typ produktu/služby, kvalitní realizace marketingových aktivit) je SEO schopné firmě přinést značné procento tržeb • Typicky generuje velkou návštěvnost, kterou lze remarketovat nebo oslovovat pomocí emailingu • Nejsou s ním spojené mediální náklady LIMITY •Nemá možnost oslovit lidi, kteří jsou na počátku nákupního procesu •Nemá možnost oslovit lidi, kteří patří do cílovky, ale nic aktivně nehledají •I při sebelepší realizaci SEO narážíme na limit návštěvnosti, resp. tržeb, které je schopné přinést •Možnosti jsou omezeny počtem hledání relevantních slov ve vyhledávačích •Tento limit nejčastěji pociťují firmy s omezenější nabídkou zboží či služeb, u nichž je souhrnný počet hledání relativně nízký JAK TO FUNGUJE • Uživatel zadá do vyhledávače vyhledávací dotaz • Vyhledávač projde všechny weby, které má zaindexované • Vyhodnotí, které jsou vzhledem k zadanému dotazu nejrelevantnější, a zobrazí výsledky • Na prvních pozicích jsou ale zpravidla reklamy = placené výsledky vyhledávání • Produktové reklamy (obrázek, název a cena zboží) • Textové reklamy (tzv. PPC reklamy) - až 4 • Pod nimi jsou přirozené výsledky JAK FUNGUJÍ VYHLEDÁVAČE • Na každý dotaz chtějí zobrazovat co nejrelevantnější výsledky • Když budou lidem dávat špatné odpovědi, lidé je nebudou používat • Každý vyhledávač má roboty, kteří procházejí jednotlivé weby a snaží se porozumět jejich obsahu • Každou prošlou stránku si uloží do svého katalogu = zaindexuje ji • Na zaindexované weby se v určitých intervalech vrací, aby zjistil, jestli se nezměnil obsah • Pokud z procházené stránky vede nějaký odkaz, navštíví ho, aby zjistili, co na něm je PODLE ČEHO VYHLEDÁVAČE WEBY HODNOTÍ • Asi tak milion faktorů • Technická přístupnost – jestli robot vůbec dokáže stránku projít a přečíst • Relevance obsahu vzhledem k vyhledávacímu dotazu • Kvalita a originalita obsahu • Historie (starší weby mají výhodu) • Zpětné odkazy (kolik jiných stránek odkazuje na danou stránku) CO JE DOBRÉ VĚDĚT • Pozice v SERPu se neustále mění a nelze je garantovat • Přizpůsobují se každému jednotlivému uživateli, jeho historii a poloze • Mění se podle našich aktivit a aktivit konkurence • Trvá řádově týdny až měsíce, než se projeví výsledky SEO úprav • Pokud dnes spustíte web v konkurenčním oboru, např. prodej mobilních telefonů, nemáte šanci se na slova jako „iphone“ nebo „samsung galaxy“ dostat na přední pozice. JAK SI VEDE VÁŠ WEB • Search Console (nástroj od Googlu) • Zaindexované stránky • Chyby procházení • Na jaké vyhledávací dotazy se web zobrazuje • Počet zobrazení, pozice, prokliky • Použitelnost na mobilech • JAK NA SEO TROCHA HISTORIE ANEB CO DNESKA NEDĚLAT • Zakázané praktiky = black hat SEO • Snaha obelstít vyhledávače a zvýšit hodnocení svého webu • Keyword stuffing – až moc klíčových slov • Zdroj: Wordstream TROCHA HISTORIE ANEB CO DNESKA NEDĚLAT • Zakázané praktiky = black hat SEO • Snaha obelstít vyhledávače a zvýšit hodnocení svého webu • Keyword stuffing – až moc klíčových slov • Používání irrelevantních klíčových slov • Skrytý text (bílý text na bílém pozadí, který uživatel nevidí) • Duplicitní obsah (produktový popis, který převezmete od výrobce) • Link farmy (weby sloužící výhradně k získávání zpětných odkazů) • Zdroj: Wikipedia PROČ NEPOUŽÍVAT BLACK HAT SEO • Většina historie SEO je o snaze přelstít vyhledávací algoritmy • Dříve to šlo mj. výše uvedenými praktikami • Dnes už jsou vyhledávače chytřejší • Když objeví zakázanou praktiku, tak web penalizují • Umístí ho na nižší pozice • Přestanou ho v SERPu úplně zobrazovat • A hodně těžko se penalizace zbavíte CO DĚLAT •On-page SEO = úpravy přímo na webu •Technické kontroly a úpravy •Zda nebráníme vyhledávačům v přístupu na web •Zvyšování rychlosti načítání stránek •Funkční stránky (ne 404) •Správné přesměrování •Odstranění duplicit (URL http / https, s www / bez www) •Přístupnost z mobilního telefonu CO DĚLAT •On-page SEO = úpravy přímo na webu •Tvorba obsahu = především psaní textu •Bez obsahu není web pro lidi zajímavý, a proto ho ani vyhledávače nezobrazují na prvních místech •Doplňování klíčových slov do příslušných prvků stránek •Do samotného textu, do titulků, meta popisu, nadpisů, položek v menu •Navržení funkční informační architektury = struktura/hierarchie uspořádání informací •Prolinkování mezi stránkami = odkud kam povedou odkazy v rámci webu • CO DĚLAT • Off-page SEO = aktivity mimo náš web • Linkbuilding = budování zpětných odkazů • Zpětný odkaz = odkaz vedoucí z jiného webu na náš web • Většinou nejsložitější práce v SEO – Jak přesvědčíme ostatní lidi, aby na nás ze svých webů odkazovali? • Čím zajímavější, přínosnější a známější web je (ať už obecně nebo v rámci určité komunity nebo oboru), tím spíše na něj budou ostatní odkazovat • Odkazovat můžeme i sami, např. z komentářů pod články nebo z diskuzí • Pozor na placené odkazy, hrozí za ně penalizace PÁR POJMŮ • Nadpis (heading, H1) = název stránky, který vidí uživatel • Na každé stránce by měl být jen jeden • Má vliv na hodnocení stránky • Titulek (title) = název stránky zobrazený v SERPu • Délka do 65 znaků • Má vliv na hodnocení stránky • Meta popis (meta description) = popis, o čem stránka je • Délka do 160 znaků (před časem experiment s délkou do 300 znaků) • Nemá vliv na hodnocení stránky NADPIS, TITULEK A META POPIS Title Meta description KDE TO NAJDETE • V kódu webu • Nástroj Screaming Frog • Rozšíření do Chromu Meta SEO Inspector JAK ZAČÍT • Analýza klíčových slov (AKS, KWA = keyword analysis, klíčovka) • Klíčové slovo = slovo nebo fráze, jehož hledání a následná návštěva vašeho webu je pro vás relevantní •Tj. člověk, který ho vyhledává, pravděpodobně v blízké době nakoupí • Čím obecnější slovo, tím větší konkurence • Longtail = delší, specifičtější výraz • „knihy“ vs. „kniha konec prokrastinace petr ludwig“ • Nezáleží na tom, co si myslíte vy, ale jak vás hledají potenciální zákazníci • Vy možná prodáváte pohovky, ale vaši zákazníci tomu říkají gauč • ANALÝZA KLÍČOVÝCH SLOV • Jak najít relevantní klíčová slova • Sepsání základní slov a frází relevantních pro váš web z hlavy • Využití našeptávačů • ANALÝZA KLÍČOVÝCH SLOV • Jak najít relevantní klíčová slova • Sepsání základní slov a frází relevantních pro váš web z hlavy • Využití našeptávačů • Využití nástrojů pro plánování klíčových slov v Google Ads a Skliku • Scraping webu konkurence (Screaming frogem) ANALÝZA KLÍČOVÝCH SLOV • Co nás zajímá • Měsíční hledanost na Googlu a Seznamu • Konkurence • Zda pro dané slovo na webu existuje vstupní stránka • = stránka, kam bychom chtěli přivézt lidi z výsledků vyhledávání po zadání právě tohoto výrazu • Co se slovy dál • Rozřazení do tematických skupin • Rozhodnutí, která nás zajímají • Použití na webu (IA, titles, H1, meta descriptions, vytvoření stránek) JAK TO VYPADÁ V PRAXI • Co konkrétně můžete udělat • Změnit IA (strukturu stránek) • Přejmenovat položky v menu webu • Upravit názvy stránek (H1, titles) • Vytvořit nové stránky pro relevantní dotazy NEJČASTĚJŠÍ CHYBY •Malý důraz na tvorbu obsahu webu, stránky téměř bez obsahu •Volba příliš konkurenčních klíčových slov, s nimiž se firma s malým rozpočtem a malým webem nemůže umisťovat na dobrých pozicích •Příliš časté opakování několika málo klíčových slov •Měření pozic ve vyhledávačích namísto obchodních či jiných výsledků, ke kterým by měla návštěvnost vést •Snaha o první pozice na nevýznamná klíčová slova, ze kterých nepřichází relevantní návštěvnost SHRNUTÍ – JAK K SEO PŘISTUPOVAT •Má SEO v dnešní době smysl? Ano, ale… SHRNUTÍ – JAK K SEO PŘISTUPOVAT • Má SEO v dnešní době smysl? Ano, ale… • V každém případě chcete, aby váš web měl kvalitní obsah pro uživatele a byl dohledatelný ve vyhledávačích •Přístupnost a srozumitelnost pro vyhledávací roboty •Dobrá informačních architektura a interní prolinkování •Použití relevantních klíčových slov v nadpisech, titulcích i textech • Máte velkou konkurenci? Zapomeňte na boj o první pozice ve vyhledávání • Máte produkt nebo službu, kterou lidi moc nehledají? Soustřeďte se na jiné marketingové kanály