OBSAHOVÝ MARKETING A COPYWRITING VIKMB64 •Markéta Bartoníčková •363689@mail.muni.cz •+420 728 014 956 OBSAH • Obsah tvoříme pro lidi • = měl by mít nějakou hodnotu (přínos pro konzumenta): • informační • poučnou • zábavnou • … ale musí se líbit i vyhledávačům ZPÁTKY K SEO • Obsah musí být srozumitelný pro vyhledávací roboty • Struktura – nadpisy H1 a H2, odstavce, title, meta description • Musí se jim „líbit“ • Být dostatečně dlouhý • Originální (ne převzatý z jiného webu) • Použití klíčových slov • Co lidé reálně hledají • Jak nazývají vaše produkty nebo služby • Jak formulují dotazy • CO LIDÉ HLEDAJÍ K ČEMU SLOUŽÍ OBSAHOVÝ MARKETING •Navazování vztahů – dáváme lidem něco zadarmo / něco navíc •Budování důvěry – jsme odborníci, víme, co děláme •SEO – díky obsahu je náš web lépe hodnocen a zobrazuje se na vyšších pozicích i na obecná slova •Přilákání (potenciálních) zákazníků a zvýšení tržeb (ovšem nepřímo) JAK NEFUNGUJE OBSAHOVÝ MARKETING Zdroj: Pavel Ungr S ČÍM JE TŘEBA POČÍTAT • Potrvá to dlouho • Dá to fakt práci • Obtížně poznáte, jak dobře a jestli vůbec to funguje • Konkrétní přínos (návratnost investic) změříte ještě obtížněji • Pokud produkt a služba stojí za houby, sebelepší text to nezachrání JAKÉ METRIKY SLEDOVAT • Návštěvnost (čtenost) • Chování – míra okamžitého opuštění, čas na stránce • Asistované konverze JAKÝ OBSAH • Text (typicky článek, ale i popisky produktů) • Infografika • Fotografie • Video • Audio (podcast) • Ebook • … KAM S NÍM? • Vlastní web – blog • Oborové weby • Respektované blogy • Sociální sítě • (kamkoliv, kde to nepokazí pověst firmy) OBSAHOVÁ STRATEGIE • Co je cílem • Kdo je cílovka • Jaký obsah považuje za přínosný • Jaké jsou silné a slabé stránky našich produktů / služeb • Jaký obsah můžeme nabídnout • Kdo ho bude tvořit, kontrolovat, publikovat • Jak ho dostaneme k lidem • Kdy ho budeme zveřejňovat • Jak budeme měřit dopad a vyhodnocovat plnění cílů PŘÍKLAD BICHLE.CZ • Co je cílem – ukázat lidem, že jsme odborníci na knížky a baví nás to • Kdo je cílovka – lidi, co mají rádi knížky • Jaký obsah považuje za přínosný – tipy na novinky, doporučení, recenze, zajímavosti • Jaké jsou silné a slabé stránky našich produktů / služeb – ? • Jaký obsah můžeme nabídnout – 5 nejlepších knih měsíce, video recenze, rozhovory • Kdo ho bude tvořit, kontrolovat, publikovat – content manager a jeho tým J • Jak ho dostaneme k lidem – sociální sítě, newsletter, diskuze, … • Kdy ho budeme zveřejňovat – hlavně pravidelně, lidi si navyknou • Jak budeme měřit dopad a vyhodnocovat plnění cílů – čtenost, sledovanost, kvalita návštěv JAK DOSTAT OBSAH MEZI LIDI • Zaměřte se na nějakou komunitu – Co by měl vědět každý knihomol • Posilujte přesvědčení – Čtení zvyšuje inteligenci, tvrdí britská studie • Vymezte se vůči existujícím názorům – Eknihy nikdy nenahradí papír • Nahoďte kontroverzní téma – Způsobuje tiskařská barva rakovinu? • Co bude v zájmu lidí sdílet – 10 nejlepších českých knih roku 2018 • •Zdroj: Rand Fishin NA CO BYSTE SI MĚLI ODPOVĚDĚT • Bude to někoho zajímat? • Bude to někoho zajímat natolik, aby to chtěl sdílet? • Mám případně dost peněz na to, abych zaplatil propagaci? KDO TO DĚLÁ DOBŘE • Tchibo blog • Čilichili • Woox • Růžový slon • Lada hledá práci COPYWRITING COPYWRITING • Copywriting = psaní reklamních a marketingových textů • Jinými slovy “psaní textů, které plní svůj účel“ • Což znamená, že by měly: • informovat, • vzdělat, • zabavit. • PRAVIDLA COPYWRITINGU • Stylistická a gramatická správnost • Unikátnost a přínos pro čtenáře • Obsah důležitých informací • Pozitivní nádech • Důvěryhodnost • Přesvědčivost • Čtivost Zdroj: Wikipedia • 5 OTÁZEK, NA KTERÉ V TEXTU ODPOVĚZTE 1.Co je za problém? 2.Proč problém stále trvá? 3.Jaké jsou možnosti? 4.V čem je to jiné? 5.Co mají lidi udělat teď? 6. 6. Zdroj: Maria Veloso, citováno podle Otty Bohuše OBRÁCENÁ PYRAMIDA JEDEN NADPIS VLÁDNE VŠEM • Proč začít nadpisem / titulkem • Přečte si ho 4x více lidí než zbytek textu • Máte dost energie vymyslet něco super • SEO • Jak by měl vypadat správný titulek podle American Writers & Artists – 4 U • užitečný • urgentní • unikátní • ultraspecifický JAK PSÁT • Čtěte • Zkraťte všechno, co můžete • Hlavně srozumitelně • Udržujte jednotný styl • Pište jako člověk JAK PSÁT • Vyhněte se prázdným frázím • Buďte konkrétní • Nemluvte o sobě, ale o lidech a jejich potřebách • Chtějte po lidech vždy jen jednu akci • Pravidla pravopisu jsou pořád in • PÁR RAD A TRIKŮ • Konkrétní čísla vzbuzují důvěryhodnost – 73 % zákazníků, 862 prodaných kusů • Omezte používání podmiňovacího způsobu a slov jako „kdyby“ • Vyhýbejte se trpnému rodu – samo se to nikdy neudělá • Vykřičníky s rozumem – text by měl být důrazný sám o sobě • Oslovujte lidi jménem • Vzbuďte zvědavost • KOHO SLEDOVAT • Otto Bohuš neboli Ottocopy • Ebook zdarma • Pavel Šenkapoun neboli Nejlepší copywriter • Michaela Mužíková neboli Copytriky.cz