SOCIÁLNÍ SÍTĚ VIKMB64 Markéta Bartoníčková 363689@mail.muni.cz +420 728 014 956 CO JE SOCIÁLNÍ SÍŤ (MÉDIUM) •Web / aplikace sloužící k propojení lidí za určitým účelem. •Obecné •Facebook, Twitter, Instagram •Profesní •LinkedIn, GitHub, Behance •Zájmové •Goodreads PROČ BÝT NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Jsou tam vaši (potenciální) zákazníci •A jsou tam často a zpravidla otevřeni novým věcem •Skvělý prostředek pro oboustrannou komunikaci •Pokrytí části zákaznického cyklu a/nebo marketingového mixu •Je tam vaše konkurence KTERÉ SOCIÁLNÍ SÍTĚ MAJÍ SMYSL V ČR •Facebook •Instagram •LinkedIn •Twitter FACEBOOK •Založen 2004, původně pro univerzitní studenty •Dnes pro každého staršího 13 let •Celosvětově 1,6 miliardy lidí •V ČR přes 4,5 milionu •Odhaduje se, že až 10 % účtů může být falešných INSTAGRAM •Hezké obrázky a krátká videa (fakt hezké) •1 miliarda uživatelů •V ČR zhruba 1 milion (hlavně ženy do 30 let) •Patří Facebooku Obsah obrázku fotka, různé, zobrazení, zobrazit Popis se vygeneroval automaticky. LINKEDIN •Vaše online CV •Pro získávání a udržování pracovních kontaktů •Hledání zaměstnání nebo zaměstnanců •Budování osobního profesního brandu •Reklama je šíleně drahá, ale organické příspěvky mají velký dosah TWITTER •Už zhruba 10 let má v ČR pořád kolem 200 000 uživatelů •Dřív příspěvky o 140 znacích, dnes delší •Používaný mezi markeťáky, ale jinak celkem zbytečný MARKETING NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Základní členění aktivit •Neplacené – prezentace, komunikace •Placené – reklama CÍLE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Budování povědomí o značce / produktu •Drahé, dlouhodobé, těžké, většina firem to dělá blbě Obsah obrázku země, interiér Popis se vygeneroval automaticky. CÍLE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Práce s komunitou •Ústřední bod informací a zájmu Obsah obrázku osoba, snímek obrazovky, fotka Popis se vygeneroval automaticky. CÍLE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Práce s davem •Užitečné informace CÍLE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Zákaznická podpora Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. CÍLE NA SOCIÁLNÍCH SÍTÍCH •Prodej Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. NEŽ SE NA TO VRHNETE •Strategie •Kdo je vaše cílovka •Co jí chcete říct •Proč by ji to mělo zajímat •Co od ní čekáte, že udělá •Kolik máte času, peněz a dalších zdrojů •Jak a čím se odlišíte od konkurence ZÁSADY KOMUNIKACE •Zajímavý obsah •Co oceňuje cílová skupina – informace, pomoc, zábava •Pravidelnost, rychlost •Pravidelně uveřejňovat příspěvky •Na dotazy a komentáře reagovat max. do několika hodin •Klid •Na hatery (oprávněné i neoprávněné) reagovat stoicky •Nehádat se, neargumentovat, neoponovat, nemazat cizí „špatné“ příspěvky (stejně už je má někdo vyscreenshotované) •Firma nemůže souboj na sociálních sítích vyhrát NA CO SI DÁT POZOR •Cokoliv publikujete, je skoro nemožné vzít zpět •Lidi vás budou sledovat, mluvit s vámi i o vás (i když na sociálních sítích nebudete) •Očekává se, že budete pořád online a rychle reagovat •Vaše stránka není úřední vývěska •Facebook (ani Instagram, ani Twitter) vám s ničím nepomůže •Sociální sítě nejsou zadarmo JAK DOSTAT OBSAH K LIDEM • Facebook, Instagram i Twitter samy rozhodují, které příspěvky kdy komu ukáží • Nemáte šanci mít jakoukoliv kontrolu • Můžete zvýšit dosah příspěvků tím, že budete publikovat atraktivní věci • Liky (srdíčka), komentáře, sdílení • Občas holt musíte zaplatit JAK NA ZAJÍMAVÝ OBSAH •Vyprávějte příběhy (HLP aneb trocha toho srdíčka) •Nechte lidi nahlédnout do zákulisí •Nechte lidi rozhodovat •Mějte krásné obrázky •Využívejte cizí zajímavý obsah (ale přiznaně!) • ZÁKLADNÍ DOPORUČENÍ •Pište, když máte co říct (2x denně i 2x týdně je OK) •Nestravte na sociálních sítích mládí, příspěvky klidně plánujte •Pište hezky česky a tak, jak mluvíte, ale klidně používejte smajlíky ❤️ •Na dotazy reagujte, neposílejte lidi nikam jinam •Ukažte, že jste tu pro lidi •Bacha na soutěže REKLAMA NA FACEBOOKU PROČ VYUŽÍVAT REKLAMU NA FACEBOOKU •Zásah lidí ve všech fázích nákupního cyklu •Relativně nízká cena •Spousta možností cílení •Snadno spustíte, optimalizujete, vypnete CÍLE REKLAM •Zvýšení povědomí o značce / produktu •Připomenutí se lidem •Přivedení lidí na web •Tržby / konverze JAK REKLAMY NA FACEBOOKU FUNGUJÍ •Facebook je pro uživatele zadarmo, ale Mark Zuckerberg musí z něčeho žít •Facebook má mraky dat o uživatelích, které nabízí inzerentům •Inzerenti bojují o omezený prostor formou aukce a nabízejí vyšší CPC nebo CPM •Plus do hry vstupuje skóre kvality a nálady Facebooku CO PRO REKLAMY POTŘEBUJETE •Business manager (obejdete se bez něj, ale je lepší) •Správce reklam •Facebooková stránka •Facebook Pixel (pokud chcete lidi vodit někam na web) •Katalog produktů CÍLENÍ REKLAMY •Čeho chcete dosáhnout •Když to nevíte, jak budete měřit výsledky? •Facebook podle vašeho cíle: •Uzpůsobí možnosti nastavení reklam •Sám optimalizuje, komu a kdy reklamu zobrazí (a umí to často lépe než vy) • MOŽNOSTI CÍLENÍ •Demografie •Geografie •Zájmy •Chování •Fanoušci, přátelé fanoušků •Vlastní seznamy publik (z webu, emaily zákazníků) •Podobná (lookalike) publika UMÍSTĚNÍ REKLAM •Facebook newsfeed (kanál vybraných příspěvků) •Facebook pravý sloupec •Messenger •Videa •Marketplace •Instagram Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky, text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku interiér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. FORMÁTY REKLAMY •Jeden obrázek nebo video •Více obrázků nebo videí •Obrázek s informacemi o produktech • •Čím méně textu v obrázku, tím lépe STRUKTURA KAMPANÍ •Kampaň •Účel a rozpočet •Sada reklam •Veškeré cílení, umístění, trvání, za co chcete platit •Reklama •Jak vypadá samotná reklama REKLAMA NA DALŠÍCH SÍTÍCH INSTAGRAM •Instagram patří Facebooku – máte stejné možnosti cílení •Reklamu na něm spouštíte přes facebookového správce reklam, případně můžete sponzorovat příspěvek přímo na Instagramu •Pro reklamy platí totéž, co pro organické příspěvky, jakékoliv vyčnívání spíše uškodí •Pozor na reklamu v Instastories • Obsah obrázku snímek obrazovky, osoba, tenis, fotka Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku stůl, káva, hrníček, vsedě Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky, text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku text, snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. LINKEDIN •Drahé (fakt hodně, ceny začínají na 1 euru za proklik) •Hodí se, pokud potřebujete oslovit lidi se specifickými profesními schopnostmi •Jinak je lepší prosadit se pomocí organických příspěvků Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. TWITTER •Zapomeňte na to, v ČR prostě nefunguje