Život v kyberprostoru: návod k přežití

Vzdělávání v kyberprostoru I

V rámci tohoto bloku se zaměříme na fenomén proměny vzdělávání v souvislosti s nástupem moderních technologií. Jakým způsobem si vytvořit osobní vzdělávací prostředí? Co jsou to MOOC a čím mohou být zajímavé? Co je pro studium online kurzů potřeba a jak v případě studia postupovat tak, aby člověk kurz dostudoval? A jak a proč se vlastně učíme?

- RNDr. Michal Černý 

Učební materiály:

Rozšiřující zdroje:

Manca, S. (2018). ResearchGate and Academia. edu as Networked Socio-Technical Systems for Scholarly Communication: A Literature Review. Research in Learning Technology26.

Lepori, B., Thelwall, M., & Hoorani, B. H. (2018). Which US and European Higher Education Institutions are visible in ResearchGate and what affects their RG score?. Journal of Informetrics12(3), 806-818.

Yen, C. J., Tu, C. H., Sujo-Montes, L. E., Harati, H., & Rodas, C. R. (2019). Using Personal Learning Environment (PLE) Management to Support Digital Lifelong Learning. International Journal of Online Pedagogy and Course Design (IJOPCD)9(3), 13-31.

Úkol:

Podívejte se na slide popisující, z čeho se skládá učební prostředí. Zkuste si jednotlivé jeho části stručně popsat do dokumentu a u každé z nich vyznačit, v čem byste se mohli zlepšit.

Příklad: bod č. 2: učím se především z psaných poznámek, které mám z přednášek a také z knih. Většinou si to dvakrát přečtu a to mi stačí. Návrh na zlepšení: myslím, že bych mohl být v učení aktivnější a zkusit si dělat třeba výpisky s myšlenkovými mapami, abych více pochopil souvislosti.

Úkol odevzdejte do příslušné odevzdávárny do 8.10.2019 do 23:59.

Možné otázky v testu:

  1. Popište, jakým způsobem se projevuje fenomén internacionalizace vědy a studia na vašem oboru.
  2. Vzájemné hodnocení studentů patří mezi časté didaktické metody v MOOC kurzech. Popište, v čem spočívají jeho přínosy pro hodnotícího studenta.
  3. Co jsou to MOOC? Jak se dělí?
  4. Popište, co je to PLE?
  5. Co jsou to blended kurzy?