Digital Humanities a estetično v kyberprostoru Mgr. Pavlína Mazáčová, Ph.D. 6. 11. 2019 Obsah •Paměťové instituce a jejich význam •Digital Humanities •Umění, literatura, hudba aj. online Paměťové instituce •Typy •Role tradiční •Role v informační společnosti • Digitální knihovny v ČR •Kramerius 3 • obsahuje plné texty bohemikálních periodik a monografií 19. století a částečně 20. století zdigitalizovaných v rámci Národního programu Kramerius •Vedle dokumentů v češtině obsahuje Kramerius také řadu dokumentů v německém a ruském jazyce • •Kramerius 5 •Obsahuje plné texty dokumentů bohemikální produkce 19. – 21. století zdigitalizovaných v rámci projektu Národní digitální knihovny. •Umožňuje též přístup k uživatelsky zajímavým a žádaným publikacím od r.1801 do současnosti a historickým dokumentům do roku 1801 včetně překladů plných textů •Se systémem Kramerius 3 je propojen společným rozhraním umožňujícím hledání v obou databázích současně https://www.nkp.cz/digitalni-knihovna/digitalni-knihovny Digitální knihovny v ČR Kramerius http://kramerius5.nkp.cz/ Manuscriptorium Digitální knihovny v ČR •Manuscriptorium •http://www.manuscriptorium.com/cs •Vytváří virtuální badatelské prostředí, které poskytuje přístup k existujícím digitálním dokumentům v oblasti historických fondů (rukopisy, prvotisky, raně novověké tisky, mapy a ostatní druhy dokumentů) •Historické zdroje, jinak rozptýlené v různých digitálních knihovnách po celém webu, jsou dostupné v jednotném rozhraní jedné digitální knihovny •Služba poskytuje snadný přístup k více než 444 tisícům popisných záznamů a 20 milionům digitalizovaných stran (téměř 67 tisíc digitalizovaných dokumentů) z asi 120 institucí, z nichž polovina je ze zahraničí (21 zemí). Virtuální dokumenty v Manuscriptoriu Digitální knihovny v ČR •Web archiv •Archiv českého webu •Zaměřuje se na archivaci národního webu jako na součást českého kulturního dědictví •Zabývá se archivací bohemikálních dokumentů zveřejněných na internetu – shromažďováním zdrojů, jejich archivací, dlouhodobou ochranou a zajištěním přístupu k těmto dokumentům •Akviziční politiku tvoří tři linie: archivace výběrová (sběr zdrojů na základě selekčních kritérií), tematická (kolekce zdrojů sledující témata, která rezonují v prostoru českého webu) a celoplošná (automatický sběr obsahu na národní doméně) https://www.nkp.cz/digitalni-knihovna/digitalni-knihovny Digitální knihovna FF MU •Umožňuje nahlížet do starších i aktuálních odborných publikací v digitalizované formě, většina zpřístupněna veřejnosti • •Digitální knihovna FF MU zpřístupňuje: •Odborné časopisy a periodika FF (od prvních ročníků vydání) •Spisy Filozofické fakulty MU (monografická edice) •Oborové knižní edice •Učebnicové texty vydané v rámci projektu FIFA •Další publikace... • •Obsah digitální knihovny má na starost Centrum informačních technologií FF MU a Knihovnicko-informační centrum MU. Provozována je na Ústavu výpočetní techniky MU. • Digital Humanities •Oblast výzkumu, který vzniká spojením moderních technologií s humanitními obory •Zaměření na digitalizaci, analyzování a zpřístupňování materiálů, které souvisí s tradičními humanitními obory (např. historie, filozofie, lingvistika, literatura, umění, archeologie, hudba, atd.) – těmto oborům poskytuje nástroje moderních technologií (např. datové vizualizace, vyhledávání informací, datamining a digitální publikování) • •Původně pojem „humanities computing“ •Změna k současnému pojmenování „digital humanities“ (monografie A Companion to Digital Humanities – 2001 •Snaha ukázat, že digital humanities jsou více než jen pouhé digitalizování •Budování digitálních zdrojů s velkým množstvím dat - vznik právních otázek (citlivost některých z údajů, přístupy k různým databázím, omezování) •Dalším problémem je nevyhnutelné nedostatečné využívání informací v daném kontextu, a tedy podhodnocení sémiotického hlediska. https://openedx.phil.muni.cz/ Evropská muzea online • https://www.europeana.eu/portal/cs EUROPEANA •Více než 50 000 000 uměleckých děl, artefaktů, knih, videí a zvuků z celé Evropy • •Poslání Europeany: •Měníme svět kulturou! Chceme stavět na bohatém kulturním dědictví Evropy a usnadnit lidem jeho použití – k práci, studiu i jen pro zábavu. • http://sammlungenonline.albertina.at/?query=Inventarnummer=[22479]&showtype=record#dcId=15730264083 24&p=1 Blog Europeany Př. vyhledaného pojmu: Pablo Picasso Sbírka Rise of Literacy in Europe v EUROPEANĚ https://www.europeana.eu/portal/en/exhibitions/rise-of-literacy-in-europe Children‘s Books v EUROPEANĚ Originál spisu z r. 1658 Uloženo v Bibliothéqe nationale de France O ilustracích v dětských knihách v EUROPEANĚ Přestože nebyly ilustrovány všechny dětské knihy, obrázky se staly významnou součástí dětských knih. První knihou s obrázky byl spis Orbis sensualium pictus, učebnice českého učence Jana Amose Komenského, vydaná v roce 1658 v latině a němčině a později přeložená do mnoha evropských jazyků. Obrázky v této knize doprovázely úvod do přírodních věd, náboženství a sociálních témat. V dlouhodobém horizontu se obrázky v dětských knihách staly neoddělitelnými od textu. Charles Perrault Francouzský spisovatel a vysoký úředník na dvoře Ludvíka IX. Jeden z prvních spisovatelů a vydavatelů pohádek Jeho pohádky vyšly poprvé 1697 Vycházely z ústních příběhů vyprávěných dětem, oblíbeny i mezi dospělými V EUROPEANĚ francouzské vydání pohádek z roku 1862 Význam ilustrací slavného umělce Gustava Dorého (fr. rytce a ilustrátora) O fenoménu bestseler v EUROPEANĚ V 18. století se vkus čtenářů naklonil ke světské čtení. Die Leiden des jungen Werther od Johanna Wolfganga von Goethe byla vydána v roce 1774 a vzbudila velký populární zájem mladých dospělých čtenářů. Byl to román v dopisech zkoumajících tragický milostný příběh vášnivého umělce Werthera, který si nakonec vzal svůj vlastní život. Román si získal skandální pověst, protože podle populární legendy se po vydání knihy zdálo, že míra sebevražd stoupá. Taková reputace však pouze přispěla k popularitě románu. Dopad knihy na německou čtenářskou veřejnost byl popsán jako „revoluce ve čtení“. https://www.europeana.eu/portal/en/exhibitions/rise-of-literacy-in-europe/bestsellers#ve-anchor-int ro_16420-js Historiana https://historiana.eu/#/ Výukové aktivity https://historiana.eu/#/teaching-learning ČESKÝ INTERNETOVÝ PORTÁL (2010) ONLINE DOSTUPNÝCH DIGITALIZOVANÝCH MUZEJNÍCH SBÍREK •přístupný bez finančního a lokálního omezení •předměty, fotografie a zvukové nahrávky skrze vyhledávací systém •Iniciativa Národního muzea za účelem shromažďování a prezentace digitalizovaných muzejních sbírek •Výběr ze sbírek 158 českých muzejních institucí •Na portálu přes 106 tisíc sbírkových předmětů •stěžejní pro obsah eSbírek také spolupráce s kurátory výstav •propagace muzejních výstav. Cíl eSbírek: dostat se do podvědomí vědců a veřejnosti, nabídnout obsah v takové formě, která je svému oboru adekvátní Úkol: oslovovat další, nové kulturní instituce a nabízet jim na eSbírkách prostor pro prezentaci jejich digitalizovaného obsahu Zásadní úloha: poskytování získaných dat portálu Europeana, který shromažďuje data z muzeí z celé Evropy a nabízí kulturní bohatství v evropském měřítku MUZEA ve 21. století Smartify Van Gogh a interaktivní 3D dílo Almond Blossom v životní velikosti v Amsterdamu 20. století – navštivte virtuálně, NM ČR http://www.dvacatestoleti.eu/navstivte-virtualne/ Gulag online http://www.gulag.online/ Digitální sbírky hudby •Petrucciho knihovna / https://imslp.org/wiki/Main_Page • 150,764 děl 490,295 partitur 58,353 nahrávek 18,113 skladatelů 527 interpretů Cože, Antonín Dvořák jako nová mediální hvězda?! Jedinečný futuristický opus Autor: AIVA / Antonín Dvořák Název: From the Future World op. 71 z nedokončené klavírní skici, uložené v Českém muzeu hudby https://www.fromthefutureworld.cz/?utm_id=81633&utm_medium=display&utm_source=info&utm_campaign=sym fonie_a_dvoraka~dvorak_umela_inteligence~052019-052019&utm_content=pr_clanek_135&utm_term=obecny (také slidy následující) Systém UMĚLÉ INTELIGENCE (AI) pro komponování hudby od firmy AIVA Technologies Nastudoval si jeho dílo a z rozepsaného fragmentu vznikla nová skladba o třech větách pojmenovaná AIVA / Antonín Dvořák: From the Future World op. 71. Světová premiéra 15. 11. – Rudolfinum v Praze, Dvořákova síň Volba na systém AIVA - „Systému AIVA byl jako jediné umělé inteligenci na světě přiznán statut ‚autor‘, a to francouzským kolektivním správcem Sacem. Druhým důvodem byl fakt, že AIVA je od počátku trénována (tj. učí se) na dílech klasické hudby,“ (Richard Stiebitz, kreativní ředitel agentury Wunderman Thompson) Jak systém pracuje a jak skladba vznikla? •Systém neuronových sítí pracuje s komplexním hudebním modelem, v němž je provázaná melodie, rytmus a tempo s hudebními a emočními vzorci. Nejde jen o notový zápis, ale o širší hudební souvislosti. • •a) Umělá inteligence provedla analýzu 30 000 skladeb autorů od baroka až po 20. století. •b) Poté provedena analýza 115 opusů Antonína Dvořáka •c) Vytvořeny vzorce a dle nich dokomponována Dvořákova nedokončená skica •d) Výsledek: třídílná kompozice / v 1. větě AI dokomponovala fragment / ve 2. a 3. větě nabídla vlastní vizi toho, jak by mohly tyto části být komponovány samotným A. Dvořákem • Tento fascinující projekt mne donutil k úvahám o mysteriu lidské kreativity, o naší odpovědnosti pečovat o umění a o nevyhnutelnosti rozvíjet umělou inteligenci s rozvahou. (Emmanuel Villaume, šéfdirigent Pražské filharmonie) • Děkuji vám za pozornost. • • pmazacov@phil.muni.cz