Personal information management Group information management nástroje pro komunikaci, koordinaci a kooperaci Petr Škyřík, KISK Personal information management (PIM) is the activities people perform in order to acquire, organize, maintain, retrieve, and use personal information items such as documents (paper-based and digital), web pages, and email messages for everyday use to complete tasks (work-related or not) and fulfill a person's various roles (as parent, employee, friend, member of community, etc.). More simply, PIM is the art of getting things done in our lives through information. [zdroj] (mimo)kontext? https://www.wir ed.co.uk/article/c hinese- government- social-credit- score-privacy- invasion Příklad: Na co všechno Evernote používám (lifehacky.cz) 1. na webový bookmarking (sběr webových odkazů, které by se „mohly hodit“) – sběr pomocí web clipperu pro desktop, pomocí emailového koše na iOS, pomocí receptu pro ifttt.com, 2. na bookmarking reálného světa (sběr „odkazů“ na věci, které jsem někde viděl, potkal – většinou focením nebo zvukovou nahrávkou – typicky vidím za výlohou knížku nebo nějakou jinou věc, kterou si chci později vyhledat atd.) 3. na archív papírové dokumentace všeho druhu, zejména různých návodů, smluv, lékařských nálezů, diplomů a cen útěchy, složenek, SIPO dokladů, různých slevových karet, výpisů z bankovních účtů, dokladů (zvláště od benzínu) a dalších, které mám buď v digitální podobě, anebo je obratně naskenuji (v Evernote jsou pak brzy textově vyhledatelné pomocí OCR) 4. na rychlé checklisty, tedy seznamy věcí, které nesmím zapomenout např. před cestou 5. pro tvorbu screenshotů a jejich anotaci, a také pro anotace PDF – v kombinaci se sesterskou aplikací Skitch 6. pro digitální kopii svých dokladů (občanky, řidičáku, atd.), které mám pak k dispozici i v offline notebooku i v zahraničí bez připojení k netu 7. na archivaci vizitek 8. jako wishlist 9. pro výzkum při přípravě náročnějších článků vyžadujících větší přípravu 10. pro archivaci výtvarné a umělecké tvorby mých dětí 11. k občasnému vytvoření a nasdílení jednoduché (a přesto hezké) webové stránky k nějakému jednorázovému účelu 12. k vytvoření jednoduché wiki na nějaké téma (Evernote umí vkládat do poznámky odkazy na jiné poznámky a vytvářet obsah, takže to jde celkem snadno) Evernote nepoužívám:  jako fotoalbum  jako GTD nástroj (tedy ne pro denní agendu)  pro obecnou zálohu dat (backup)  většinou v něm nepíšu delší texty Group information management Do znalostního managementu zahrnují organizace mnoho činností, které provádějí se znalostmi. K nejčastějším znalostním aktivitám patří:  Tvorba znalostní strategie – propojení knowledge managementu a podnikové strategie  Aktivní řízení procesu tvorby, sběru a archivace znalostí  Systematické prohlubování získaných znalostí  Organizování znalostí  Sdílení znalostí – mechanismus, pracovní prostředí  Konverze znalostí – skryté x explicitní  Propojení znalostí do sítí, tvorba znalostních týmů  Implementace technologií umožňující spolupráci Pozadí problému – výkon virtuálního týmu ◦ kvalita komunikace (Maznevski a Chudoba, 2000; Kayworth a Leidner, 2000; Sproull a Kiesler, 1986), ◦ plánování a řízení projektu (Kayworth a Leidner, 2000), ◦ koordinace (Maznevski a Chudoba, 2000), ◦ budování sdíleného kontextu (Hinds a Bailey, 2003), ◦ důvěra (Jarvenpaa a Leidner, 1999; Jarvenpaa a kol., 2004; Kanawattanachai a Yoo, 2002), ◦ angažovanost v týmu a uspokojení členů týmu (Caballer, Gracia a Peiro, 2005), ◦ rozvoj týmové identity (Fjermestad a Hiltz, 2000), ◦ školení a teambuilding (Kaiser a kol., 2000; Warkentin a Beranek, 1999), ◦ soudržnost (Lurey a Raisinghani, 2001; Maznevski a Chudoba, 2000). 11 12 Současný stav řešení problematiky ◦ organizační perspektiva, ◦ manažerská perspektiva, ◦ personální perspektiva, ◦ technologická perspektiva. 13 Kontrola chování Sdílené mentální modely Složení skupiny Spolupráce Vzájemná provázanost úkolů Rozvoj důvěry Uvědomění si spolupráce Obeznámenost s úkoly Delegace vedení Společné pobídky a cíle Odměny orientované na tým Podpora vedení Komunikace Soudržnost týmu Motivace Komunikační normy Konflikty týmu Vzájemná znalost Řešení konfliktů Uspořádání týmu Osobnostní prvky členů týmu Koordinace Zmocnění týmu Rozvoj vztahů Kultura Flexibilita týmu Systém odměn Hodnocení a odměny Identifikace týmu Jednoznačnost rolí Pocity izolace Týmové znalosti Týmová setkání Odmlčení se členů týmu Struktura a normy týmu Transaktivní paměť Týmové plánování Technologie Velikost týmu Školení 14 ◦ organizační perspektiva  virtualita  individuálníxorganizačníxspolečenská Současný stav řešení problematiky 15 ◦ manažerská perspektiva Současný stav řešení problematikyManažerská perspektiva: přispívající faktory – výzvy spojené s vedením Cordery,Soo,Kirkman,Rosen, & Mathieu(2009) Hinds&Bailey(2003) Herteletal.(2004) Herteletal.(2005) Jarvenpaa&Leidner(1999) Kayworth&Leidner(2000) Kayworth&Leidner(2002) Kirkmanetal.(20002) Leinonenetal.(2005) Townsendetal.(1998) Překonávání pocitů izolace a odtržení členů týmu X X Členové týmu mohou mít četné a konfliktní vazby mimo virtuální tým X Potřeba zajišťovat rovnováhu mezi technickými a interpersonálními dovednostmi v rámci týmu X X X Pouze minimální množství face-to-face interakcí X Týmový vedoucí musí koučovat na dálku X X X X X Omezená schopnost udržovat společné cíle X X Zvýšená tendence k sociální pasivitě X X X Členové týmu mohou být rozptýleni napříč několika časovými pásmy X X Výzvy spojené s hodnocením a uznáváním výkonu X X X X Motivační výzvy X X X X X Zvýšená pravděpodobnost nejednoznačnosti rolí nebo přetížení role X 16 ◦ technologická perspektiva Současný stav řešení problematiky Computer Supported Cooperative Work Proces týmové spolupráce je kategorizován do následujícíh podcílů  individuální lidské charakteristiky, jako způsob konverzace, dialogu, určování povinností,  organizační aspekty, tedy struktura a kultura organizace,  problémy návrhu týmové práce, např. zainteresování účastníka do procesu spolupráce,  aspekty týmové dynamiky, rychlost rozhodování v pracovním procesu Použité technologie se týkají především:  komunikačních mechanismů, které umožňují pracovníkům posílat a přijímat textové zprávy bez ohledu na jejich geografickou polohu  prostředků vzdáleného pracovního prostoru, například sdílení vzdálených pracovních ploch  sdílení informačních prostředků (databáze)  prostředky na podporu týmových aktivit, např. spolupráce na různých verzích stejného dokumentu Groupware Groupware jako softwarový nástroj je zastřešující metodikou Computer Supported Cooperative Work. Základní úlohou groupware řešení je podpora týmů a pracovních skupin v dosahování společných cílů. Kategorizace groupware Podle času spolupráce:  synchronní řešení – v reálném čase, pokud je žádána vysoká koordinace činností  asynchronní řešení – koordinace je nepravděpodobná a nevyžaduje se Podle úrovně sdílení informací:  prezentační úroveň sdílení – každý uživatel disponuje stejnou sadou určitých informací,  pohledová úroveň sdílení – uživatel má stejné informace, ale jejich způsob prezentace se může lišit od jiných,  objektová úroveň sdílení – každý uživatel pracuje nad stejným prostorem informací, ale má k dispozici jen některé z nich vzhledem k přiděleným právům. Podle objektu kooperativní činnsoti:  zameřeno na uživatele – ohnisko spočívá ve výměně mezi uživateli,  zaměřeno na dokument - různí uživatelé pracují na stejném dokumentu. Je nutné zajistit součinnost, aby každý uživatel měl k dispozici aktuální verzi,  zaměřeno na proces – tuto oblast řeší systémy zaměřené na řízení toku práce (workflow management). Model 3C Groupware podporuje činnost pracovních skupin poskytováním funkcí na komunikaci, koordinaci a kooperaci - Communication, Coordination and Cooperation (3C model). Top 200 Tools for Learning 2019  List of collaborative software ◦ Facebook Workplace ◦ Google Apps/Drive ◦ Microsoft Office ◦ Basecamp ◦ Trello ◦ Basecamp ◦ Appear.in ◦ …