Vizuální a audiální křesťanství ve světle reformace ARTS011 Křesťanství jako žité náboženství Masaryk University2 • Jaký je vztah mezi náboženským obsahem a formou? • Jaké byly znaky dobrého křesťana v pozdním středověku? • Historiografie křesťanství a prameny pro studium každodenní praxe • Mikrohistorie, institucionální dějiny • Historická rekonstrukce a její limity • 5 smyslů v křesˇanské teologii a praxi Co to byla reformace? • Příčiny a inspirační zdroje • John Wycliffe a lollardi • Jan Hus a husité • Martin Luther a tři “sola” sola scriptura sola fide sola gratia • Ulrich Zwingli, Jan Kalvín Masaryk University3 Pozdně středověká liturgie a její kritika Masaryk University4 Reformace a historie médií Masaryk University5 • “De-sensualizace” • „Gutenbergova revoluce“ • M. McLuhan, E. Eisenstein • W. Ong, J. Goody Případová studie: Kalvín & Ženeva Masaryk University6 Ženeva na počátku 17. stol (neznámý autor) British Museum. Nová liturgie, nová kultura poslechu Masaryk University7 • Co to byly konzistoře a co nám říkají o každodenní náboženské praxi? • Jakým způsobem se Ženevané účastnili bohoslužeb? • Jaké téma se objevuje nejčastěji? • Co je to fidex ex auditu Masaryk University9 Záznamy ženevské konzistoře (source: Archives d’etat de Geneve, Registres du Consistoire); výslech Jacqua Emyna, March 30, 1542 Mayaz Cherrier (April 6, 1542) Comme dessus c'est presenté de sçavoir myeulx sa foy qu'a l'aultre foys. Az ditz son Pater et le Credo ne scet dire encore et fust dymenche au sermon et ne scet qu'il ditz car elle n'y entend pas bien, car ell'est ung peu sorde. Le Consistoyre est qu'on luy face les remonstrances de myeulx proffiter et frequenter les sennons et qu'on la remecte a ung moys a mieulx sçavoir rendre rayson de sa foy et qu'on ne la lache pas encore. Guygonaz, femme de Claude Bocard, dictz Baufri (August 10, 1542) A cause de la Parolle de Dieu et des sermons et combatemens. Respond qu'elle ne dit rien, ains quand elle az vendu son poysson elle s'en vaz et jure bien fort en vendant son poysson et qu'elle vaz au sermon. Et az esté aujourd'huys en la Magdalene et n'entend pas qu'il disent les predicans car ell'est sorde et az esté troys foys ceste sepmayne. Az dit l'orayson bien povrement et rien de la confession. Luy ont faictz les remonstrances et qu'elle frequente les sermon et qu'elle chasties les aultres et. La Catherine, revenderi[x] du Molard (February 15, 1543) A cause des sermons et aultres cas. Respond qu' il luy fault gaigner sa vie et ne peult aller au sermon et ne y oyt rien qu'on ditz car ell'est sorde. Et ne scet prier le Seigneur et dict toujour Ave Maria. (…) Masaryk University10 Zrak, sluch a tělesná disciplína v teorii a praxi - Trénink, disciplína, restrikce - Diskurz vs praxe - Strategie sebedefinice: náboženská minulost (formalismus, povrchnost, tělesnost) vs. přitomnost (intelekt, porozumění, abstraktní myšlení) - Jaké byly strategie převýchovy tělesné zkušenosti? - Prostor - Personál - Institucionální dohled Smyslová skepse v 16. stoleí Reformace a dějiny vědy: akustika a anatomie Masaryk University12