[58] Navrhuji abychom se v našich vlastních pokusech omezili na Oblast I, tedy notaci bez předznamenání. Pro analýzu ale musíme mít na paměti, že Es přichází pouze tehdy, když dominuje B a nikoli H, tedy v případě modulace do oblasti II. Nikdy se nepoužívaly tóny Des, Dis, Ges, As, Ais. Nikdy se nepoužívaly kadence citlivým tónem do 3. a 7. stupně. (Viz kapitola ~ 1600 mé "Nauky o harmonii".) V tomto tónovém prostoru se musíme naučit myslet prostřednictvím svých vlastních psaných cvičení. Úloha: (Melodickou) linku, která se skládá jen z malých, velkých a čistých intervalů do velikosti kvinty a která má použít všechny možné střídavé citlivé tóny. Polus o řešení Frygická (k E vede jen jeden přirozený citlivý tón shora) Kritika: Samozřrjmě tyto kadence nikdy nejsou tak těsně vedle sebe a především se oblasti kedencí nenavazují tak těsně na sebe. Melodická linka, která má tolik cílových bodů by musela být podstatně delší. TAKT (Viz realizace k Ockeghemovi v předchozí kapitole)Jednotka je brevis...... , která se může dělit na tři nebo dvě podle označení v příslušném hlase. Máme tedy dva druhy taktů – třícelý a dvoucelý: NOTOVÉ HODNOTY V šestnáctém století byla známa tečka, ale nikoli ligaturový obloček a notovalo se bez taktových čar. Neexistovaly tedy hodnoty not, které nelze zapsat jednoduchými nebo tečkovanými notami [59] Josquinova notace Naše dnešní notace Je třeba se vyhnout např. tomuto: Hodnoty označené hranatými závorkami nebylo možné v 16. století vůbec notovat. Platí tedy: prodloužení notových hodnot je možné pouze o stejnou hodnotu, nebo o její polovinu. Proti stylu by tedy bylo: …............. jak ukazuje dnešní notace. Chybné je také napojení dlouhé noty na krátkou. (Viz příklady z kapitoly o Dufayovi). Úloha: Zapiš rytmycký příklad v Josquinově stylu Mají být použity tyto rytmické hodnoty: stejně jako čtvrťové noty (tzn. Čtvrtky po tečkované půlové notě). Zapiš to co píšeš současně (nikoli až pak, nýbrž tón po tónu v obou verzích) také v moderní taktové notaci, jako v předchozím příkladu. Moderní „taktová „ notace poskytuje kontrolu, že se nedopouštíš nestylových vazeb „dlouhé na krátké“. Každou verzi zkus interpretovat na „tata-ta“. Najdi příklad na oba takty (tří- i dvoucelý) PŘÍPUSTNÉ (MOŽNÉ) INTERVALY Pravidla Dufayovy doby zůstávají nezměněna. Vyloučeny jsou všechny redukované a příliš zmenšené a zvětšené intervaly. Používají se sekundy, tercie, kvarty, kvinty a oktávy vzestupně i sestupně. (Vzestupné oktávy se vyskytují častěji, než klesající) Úsporně používana malá sexta pouze směrem nahoru. Velmi vzácná je velká sexta, která je také pouze vzestupná. Lze najít dokonce i decimové skoky. Kdo se nechce vzdát neobvyklých prostředků, musí v těchto místech označit poznámkou, že si této neobvyklosti je vědom. [60] Tento návrh činíme zde i pro všechny další skladby ostatních stylů: zřídka (vzácně) používané prostředky jsou v každé epoše. Chybné jsou jen když autor jejich neobvyklost zapomene a používá je znovu a znovu. Tedy: (kl. = malá, gr. = velká) HLASOVÉ ROZSAHY tří Josquinových čtyřhlasých kompozic [61] Součty označují hlasový rozsah (8 + 3 = oktáva plus tercie). Nejmenší je oktáva plus sekunda, největší oktáva plus sexta. Octave plus kvartu si pamatujeme jako normu. Zajímavé jsou odstupy hlasů. Závorky označují vždy odstup nejvyššího/nejnižšího tónu příslušných dvou hlasů. (5/8 znamená, že nevyšší tóny obou hlasů jsou vzdáleny o kvintu, nejnižší o oktávu). Ve všech třech skladbách je největší vzdálenost mezi vrchním hlasem a altem. Je zřejmé, že jen horní hlas byl obsazen chlapeckými hlasy. Vzhledem k tomu, že druhý a třetí hlas mají prakticky stejný rozsah, zejména s ohledem na jejich nejnižší tón, bylo by obsazení podle moderní definice nízký soprán zva tenory a bas. ODSTUPY HLASŮ VE DVOJHLASÉ VĚTĚ Jen jednou jsem našel šest taktů dlouhý Josquinův dvojhlasý úsek mezi vnějšími hlasy (v žalmu „De Profundis"), a i zde se jedná o kánon v oktávě, přičemž odstup hlasů nepřekročí decimu. Většinou ale u Josquina jde o sousední hlasy. Často se najde i spojení 1.+3. nebo 2.+4. hlas. Protože však jak prokázáno oba střední hlasy mají roszah tenoru jedná se u (autorova) dvojhlasu vždy o sousední hlasy. Z předložené tabulky rozsahů je však zřejmé, že v průměru soprán a sousední hlas jsou více vzdálené než bas a sousední hlas. Ve čtyřhlasé sazbě je u Josquina často soprán decimu, někdy (byť jen na několik not) oktávu+ kvintu nad ostatními hlasy: (Missa Beata Virgine). Samozřejmě, existuje i dvouhlasá sazba pro dva stejné hlasy. IMITACE v kvintovém, kvartovém nebo oktávovém odstupu (v kvintě, kvartě nebo oktávě). Je Josquina normou. Řídčeji nastupuje imitace v unisonu. Zde jsou příklady pro všechny čtyři případy. Z nich se dá vyčíst obvyklý rozestup hlasů, který je ve všech úsecích podle pravidel přísné imitace a jen zřídka překračuje oktávu. Větší odstupy v našich příkladech jsou označeny číslem – největší je oktáva + sexta.. [62]