viery sú, pohanom i židom. Pod přikrytím té viery bludné a mr vé všecko dělají jako otevření pohané. A že založení svého šibalstvie mají na zlém základě, na Kl novi. Tak jakož zle stojie a zle jdú, to jim musí od základu ruoi ti. Ale by byli kromě vieryjako zjevní pohané, že by nelezli p( bolesti Kristovy, činíce se jich účastni stránkami a sobiece sot spolek s Kristem, bez toho pohany byli, nic by to div nebyl, že I to šibalstvie sobě pomocné k užitku těla a světa vedli, když I jediné za dobré měli zemský a časný život, jakož pohané nť domí mají ty věci za dobré. I kto byje mohl pohaněti z toho, jal by koli mohli provésti dobré věci těla podlé svého nevědomí buďto mocí aneb takým šibalstvem a nevědomím? Za nevědo*! mé já bych je měl, Boha v to neuměšuje, kterak on súditi budf nevědomie pohanská podlé své upřiemnosti. Protož jáť tuto vážím za škodu viery umiesené pohanstvie kvieře, ješto chce spolčiti aneb účastno býti viery i dabluo, abjn podlé tovarystva, kteréž s ďábly mají, utiskali to, což z viery na*] zievají za dobré, aby vždy viera menšila se a hynula a bezprávím utiskána byla od těch, ješto s ďábly držie a viery lstivě pozdra»| vují jako Jidášové. Zakrývajíce svá šeredstvie znameními viery i a ústním vyznáním, vždy tak vieru moří a hasí v sobě i v jiných j a v zapomenutí ji dávají. Skrze lež sejí přičítajíce, sú domác a smrtedlní nepřietelé viery. Kapitola šestá Ale mistr Protiva, mluvě o základu měst, toto praví, že Kain pr vraždu bratra svého udělal jest město. Jehožto vzdělání příčina jest byla, že lúpežem a násilím zboží shromáždil jest. Protož svých zlodějství jest požíval a sprostnost života lidského nalezením cíle země, vah a mír v chytrost nebo ve lstivost proměnil jest a v porušenie přivedl. Cíle země první položil jest a města zdmi ohrazoval jest, a boje se těch, kteréž jest urazil a zlúpil s svú rotu, v svých městech jest shromažďoval. Tak písmo i mistrové základ první měst oznamují. Protož Kainovi se přidává počátek měst a hraduo dělánie, a to z příčiny vraždy, lúpeže a násile. Nebo Kain pro nenávist zabil jest bratra svého Ábele a učiněn zběhem a tulákem na zemi, boje se za život. Protož najprvé město udělal jest a potom jiné lúpil a násile jim činil (a těmi lúpeži zbožie shromáždili). A lid zlý sobě k zlodějství sebral. A potom jiná města dělal jest, aby je osadě zlodějským lidem mohl se brániti těm, které jest násilím zlúpil. Protož vražda jeho přivedla k dělání měst a města jeho vedla k lúpežóm bezprávným. Nebo nemuož se množstvie zavřieti na městě k válkám jinak než jiné lúpíce násilím i žráti lúpeže, bráníce se jiným. Protož jaké mají založenie města a hradové v Kainovi, tak slojí, v též šlépěji kráčejíce. Nebo jiní by nemohli měst a hraduo Dsiesti, jedno vražedlníci a násilníci, lichevníci, kupci, trhovci, šantročníci, ješto se najviec nevěrami a lakomstvím pickují. Protož založíce města a hrady a ustavíce množstvie městské na takých křivotách, takéť jich ostříhati musie skrze násile a bezprávie jiných, na každý čas připraveni súce k vraždě. Neb vždy na ně běží nepřiezně, bezpráví od jiných i zrady, a oni takové nepřiezně vždy hotovi sú děliti se krví, činíce zlé za zlé. Mají-li město tvrdé k bránění, tehdy lúpi a násile jiným činie, aby zbo-hatěli, a těmi bezprávími popudie na se mnohých a tak válku proti sobě zbudí. I přijde jim na to, že se tak zapletú, aby jediné ve krvi a v lúpežích usilovali, tepúce se a k bití ohrady připravujíce. A pakli takové síly nemají a smělosti, aby jiné skrze násile lúpili a války začínali, ale to v sobě mají, aby netrpěli násile od jiných. Protož na to všecko množství městské připraveno jest, aby se bránili těm bezprávím s poddáním životuo svých k smrti; jiné zbiti chtiece, sami se k zabití poddávají. Protož pro zachování životuov a statkuo město udělajíce, musí krev prolévati, a chtiece cizí prolévati, musí své k témuž poskýtati. Protož to pokolenie městské a erbové, ješto kryje životuo na hradiech, na tvrziech a na městech, vždy lká ve krvi bratra svého a násilím je dáví. Protož jest pokolenie Kainovo, prvního vražedlníka. A s tiem bytem nemuož se jeho vražda pustiti; nebo založíce pokoj života tělesného a prospěch statku 232 233 časného i dělati na to města a množstvím je osaditi, i musí při-dati príčiny k městu, aby úmysl první došel, aby je vždy hradili, vždy nad ním bděli v noci i ve dne, aby jeho nižádný neztekl a jim životuo nezmordoval a zboží jim nepohral. Pakli se kto zjeví, svú nepřiezní chtě nětco vzíti neb poškoditi, ihned bez pomeškánie zvon svolá všecky, to množství městské, k zabití. Pakli zlapají zloděje aneb zrádce, těm neodpustí aniž se upokojí, dokudž jich krve neprolejí. Protož od založení počnúce, množstvie městské, aby u pokoji života a zbožie chovali, musí stati na krev každému, kto by jim chtěl na to bezpráví sáhnuti, a na to všecku péči města přidati, aby množstvie, maje se za čím kryti, mohlo se všelikému neštěstí odbiti. A položíce takový zámysl množství městského k zachování života a statku u pokoji, jakož žádají, tehdy neostane v nich žádné přikázaní božie, kteréž příleží k milování bližních. Nebo pro svój pokoj, kterýž chtí za zdí sytýzachovati, některé násilím budú Iúpiti, některé lstivě rozličně oklamávati a na protivné sobě sahati, hrdla jim odjímajíce. Nebo poněvadž proto hradí se a okopávají, aby bezprávie netrpěli na životě a na statku, musí vždy zlé za zlé činiti, bráníce se bezpráví. Protož ta všecka přikázaní musí prestúpená býti, kteráž trpělivost přikazují kresťanom a obranu života a pomstu zapovídají: „Ne sami se bráníce, najmilejší, neboť dí Pán Buoh: Mně pomsta a jáť odplatím. Protož jest-li lačen nepřítel tvuoj, nakrm jeho, a jest-li žiezniv, napoj jeho." Ta všecka prikázanie božie musí prestúpená býti, když tak za zdí u pokoji to množstvie chce života chovati. A co sami mezi sebú bezprávie mají, v súdiech s sváry dělé skrze práva pohanská, pravdu často sobě nepravú činíce, přestupujíce přikázaní Kristovo, ješto velí přidati plášť k sukni a nechati sváruo v soudiech. Protož ani k bližním, ani k Bohu neostane nižádné prikázanie Kristovo na tom lidu městském; tak se zlé za zdí chová a v to šibalstvie svorné se uplete. Nebo die miláček Ježíšů: „Toťjest láska božie, abychom v přikázaní jeho chodili." A jinak milosti jeho nemuožem mieti, jediné zachovávajíce všecka přikázaní božie. A když pak jediného nenie na množství městském, tehda ovšem milosti božie nemají aniž jie mohu mieti, tak bydléce ve mnohých přestúpeních a v zapleteních takových, pro něž nižád-nú stranu nemuož prikázanie božie přistúpiti. Protož hroznú věc prorok die o nich: „Viděl sem zlost a protiv-nost v městě. Ve dne i v noci na zdech jeho zlost. A práce prostřed něho a nespravedlnost a násile. Z ulic jeho nesešla lichva a lest." Dosti tvrdý nápis a nesličná pověst na ty, ješto chtí všecko se ctí provésti. Nechť to smaží z sebe tuční a múdří města! Ale by jim kto rovný poslal do rady takový list, toť by se naduli. Ta srdce pýchu prorostlá řekla by: „Haní dobré, haní pány rathúzní." Protož nepochybně muož řečeno býti to písmo, že jest viděl zlost a protivenství v městě, všelikého pokolenie zlost, ješto jest každá protivná velmi Bohu, že takové množství, šibalsky spojené, v němž nižádné prikázanie božie neostává aniž muož miesta mieti v něm podlé toho běhu, v němžto množstvie městské založeno jest, nelze jest s jich úmysly nižádnému přikázaní božímu ostati v nich. Každý mieří lstivě na bratra svého, aby jeho ujal a sobě nahnal, abyjeho lúpil v tom, oč s ním má se děliti, a což u něho vidí sobě libého, aby o to skrze lest hledal k němu, abyjeho zklamal na tom. Nebo jest všecka věrnost a milost bratrská umrtvena. Protož muž bratra svého loví až do smrti, die Pán Buoh. Protož lichva tu jest hojná i zjevná i v puojčení peněz na dědiny, na lúky na určený rok, aby užil dotud. A nemuož-li vyplatiti na ten rok, ztratí drahú věc za malé puojčenie. A těch běhuov lichev-ných mnoho mezi sebú mají, ješto bohatějí jedni druhými skrze lichvu a bohatí chudé sehltí těmi běhy lichevnými (ač nebude zjevná lichva, ale bude zmalována nějakým milosrdenstvím nazvaným aneb spravedlností). Protož toho lidu městského pravýjest byl otec Kain na mnohých kuších. Nebo on sprostnost života proměnil jest v lest nalezením vah a měr, jenž před tiem tak byl sprostný lid, že snadně směnili sú jedny věci za druhé, nevážíce ani měřiece, až on jim položil, těm zlým, aby pod vahú a pod měrú ceny šly. Protož tento lid v tom má múdrost velikú, aby váhy a miery maj íce, někde k sobě větčie měli a od sebe menšie. A pakli miery a váhy pod vyrčením rychtářským musí jiti anebo že jsú pravé, ale nasadí 234 235 1 cenu přieliš drahú. A což vážie anebo měří, to umějí vše zfalšován' — korenie v vlhce chovati nebo kameníčka do něho namie-siti, aby těžká na váze malá věc byla; též obilé s plevami zespod smiesí. Tak ďábelskú lest jednají jedni proti druhým k oklamání, umějí jednati v trzích, v řemeslech. Protož z samého břicha Kainovi ten lid se všelikú lstí vyšel jest. Nebo synové Agar, umějíce múdrost, kteráž z země jest, byli sú kupci zemští a temanští, ale múdrosti boží sú nepoznali. Takéž tento lid pln jest múdrosti zemské smiešené se lstí, ješto posluhuje jich lakomství a ku polapení bratra, abyjeho škodami šťastnějie na světě a prospěšněji uměl býti, čím Istivějie bratra umie ujiti. Protož veliká rána vieře stala se jest, když tak odporná šibalstva skrze jednání Antikristovo u vieru umiesená jsú se všelikými přestúpeními a odpornostmi Kristu Ježíšovi, aby jsúce pod koží viery, tak škodněji na zemi potlačili a k sobě ji přitáhli, aby stála podlé nich na jedné šlápěji, až by ji najposléze ujmú-ce, mezi se ta šibalstva uvedla ji po sobě, rozkazujíce jí, abyjim shovívala, jha těžká na ně nevzkládající. Protož všecka ztracena jest pro ta mnohá zlosynstva, přimiešená k ní skrze lež Antikristovu, jenž sú moc ujala nad věru. A táhnu ji po sobě a ona nižádné moci v své pravdě nemuož ukázati. A že ta šibalstvie sú základové zemští. Protož viery se nesnadně pustí, byjie zjevně zapřeli, a právě jí také držeti nebudú aniž mohu podlé svého založenie a podlé svých zámysluov odporných Kristu. Nebo kdyby chtěli v pravdě vieře povoliti, ona by jim příkopy zasula a okolo měst, hraduov a tvrzí zdi by jim položila a z všeho mordéřství i z jiných zvláštností městských by je vyvlekla, v nichž jest moc Antikristova proti Kristovi silná. Nebo kdyby chtěli v pravdě vieře povoliti, musili by se těch všech věcí pustiti. Protož nyní tak lstivě se viery přídržiece, naj-spieše s ní tak falešně vuokol puojdú, ustyji a prstem ukazujíce, abyji držali a opatrně na šibenici vedli. Protož město jest nádoba jedu mnohotvárného, aby trávilo mnohotvárnu tráveninú své přebyvatele i jiné všecky okolo sebe, aby v smrt uběhli ti, ktož se k nim přivinu jako k sodom- ským lidem, jenž plá smilstvím, opilstvím a rozkošmi. A všecky pohostinu vcházející bláznivé okolo sebe ztráví svým opilstvím i zlými a porušenými příklady. Téměř všechen lid sedlskývjich pýchu a v lakotu se obláčie a jich lstivým kupectvím se učí a ob-vyká jich okrase a v rozkoši jich leze. Protož město jako malomocný mnohotvárné barvy malomocenstvie, ješto rozličně mohu zkaženi býti lidéjich malomocenstvím. Nebo v městě jsú pochotné věci žádostem tělesným, bezpečenství těla, rozkoši, poctivost křivá s ochotenstvím lahodným, ale jediné na potkání e těm, ješto pohostinu vcházejí, ale na trh s vlčím zubem proti všem. Protož se na bydlo táhnu mnozí do měst i tovaryství jich i'bvykají ti, kteříž okolo nichjsú, pasúce se lahodami j ich. Protož musíť silný muž podlé viery býti, ktož jedem rot erbových 8 městských nebude otráven. A kněz, vejda mezi ně na to, aby je navedl na pravú cestu, a prvé než on je navede, až oni jeho otráví a svedu jeho svými stoly, podtočujíce hustčieho, zasílajíce, lahodíce, až pomalu, nezřetedlně kněz ostane na jich cestě. Prvé než on je múdrosti naučí, až oni z něho blázna učiní, až i přijde na to, že oni počnú se jemu posmievati řkJce: „Toť se kněz snoci na kvasu opil, že nemohl s nemocnými mluviti." Protož takový stoje mezi nimi jako umrlec. Navedeťšibenici na hrdlo ten lid zpražily, ješto prvé urozumí knězi nežli kněz jim. A protož z těchto vící muožem srozuměti, coť netrpělivost móž zlého na lidi uvésti a kterak daleko muož je od viery i ode všech ctností odsúditi Jakož muož známo býti na lidu městském a hradském, že chtiece u pokoji životy a statky zachova-ti, abyjim na to nemohl nižádný snadně sahati, i ohradí město a okopají a osadí je množstvím, aby za zdí a za příkopy mohli sebe uchovati od zlýcr věcí, jichž trpěti nechtí, pakli se nepřízeň zdvihne, aby se množství silně brániti mohlo. A založíce ten zámysl, musí v to ve všecko uběhnuti, nač je prebývanie města vede. Protož přebývaní riěsta obalí je v ty nepravosti, kteréž se města přídržie a z něhcse rodí. A toho všeho jest základ netrpělivost, že nechtí nižádn/ch bezpráví trpěti ani pro Buoh, ani pro .236 237 své spasenie. A protož ta netrpělivost jich se nepustí; dokudž zdi na místě stojí, vždy se budú biti pro svá bezpráví. A dokudž se tak biti budú, dotud viery následovati nemohu. Protož nemuož tak mnoho viery odvrci jedna věc od lidí, jako takový byt množství městského odvrhl trpělivost, nebo bez trpělivosti nelze jest viery pravé držeti. A protož město, ohrazené k uobra-ně, jest najodpornejšie věc trpělivosti, a najvětčí osidlo jest to město těm, ktož sú z viery dlužni trpěti bezpráví. Protož s. David viděl jest zlost a protivenstvie v městě a uprostřed něho práci. Nebo město své přebyvatele napne na mnohú práci a obtieží je mnohými břemeny, aby města stavěli, hradili, střiehli jeho ve dne i v noci, bili se a války vedli pro ně. Takých prací mnoho v městech obce trpí. Než pak v hřiešiech, kteří v městech sú, velikú práci mají a lakomství každý v svých obchodiech dosti učiní, že mnohú práci musí na se vzíti. A než pýše dosti učiní, co nákladu, co práce na ní naloží! Co pak práce obžerstvie a opilstvie na ně uvede! Co svarové a nenávisti práce na konšely uvedú! Co na kněžiech práce neužitečné přeběhne! A tu všelikú práci hřiechové uvodí na města, aby jich břie-mě těžké bylo v nepravostech jich. Protož Pán Ježíš, vida město v tak hrozné práci, plakal nad ním vida, že v té zlé práci již pokoj má — bito jsa, bolestí již nečije. Ale to by mělo váženo býti, kdyby mohli lidé škody viery zná-ti, odkud jejie zkaženie přišlo jest—jediné z toho, co se praví o městech. A kto jest takovú poběhlost těch šibalských rot vieře přičetl a zřiedil je věru skrze lež se všemi odpornostmijich, ten jest člověk hřiecha, syn zatracenie, ješto pohanství zjevného za hřiech nemá, anebo jinak Antikrist, domácí, úhlavní nepřietel Jezukristuov, ješto všemi cestami mrtví Jezukrista. Tenť jest ta šibalství odporná městská a jiná včetl u vieru skrze lež, aby ta oklamaná lež, nazvaná věru, chránila ta všecka zlosynstva, přičtená lživě Jezukristovi, abyjeho viera pravá ven vyvržena byla skrze ta zlosynstvie šibalská, jenž oni sú síla Antikristova proti Jezukristovi. Protož Antikrist zřiedil jest města pod věru skrze svú lež se všemi nepravostmi jich. A krvavosti městské, co jich jednají, mrtviece lidi, to jim za službu boží počítá a tu Istivú chválu boží, kterúžjest zřiedil mezi křesťany skrze svú vysokú lež, jižto naj-silnějí vede v městech—kostely veliké staví, zvony veliké slévá, kněží a žákuov mnoho jest nasvětil, aby uprostřed těch vražedl-níkuo zdála se najslávnejší služba Bohu, ale nic výše než samými křiky a notováním v hlasích vymyšlených od kněží a žákuo pyšných a smilných. Protož ten člověk hřiecha oslavuje takové množství hřiešníkuov chválu boží a řádyjeho skrze lež a pokojí jich svědomí, aby svých hřiechuov neměli za hriechy, ale aby najtěžšie hriechy měli za službu boží. A sú-li kteří proti svědomí jich, na to jim odpustkuo dosti dá a vodyjim nasvětí a postaví kropáč u dveří, aby ty hřiechy smývali z sebe. Protož kto muož mluviti o zkažení viery aneb počisti odpornosti, jimiž jest viera zkažena skrze ta šibalství městská i jiná? Nebo člověk hřiecha, pasa se a bohatěje hřiechy, řiedí svú lží takové množství hřiešníkuov pod vieru. Protož tolik jest mohl úrazuov a odporností vieře uvésti, že jest z lidí vypadla a v neznámost a v zapomenutí jest vešla, jako by nebývala na světě. A najviece proto, že ten člověk hřiecha své úrazy a odpornosti viery oslavil jest světu jako vieru s velmi velikú chválu, aby mohl své úrazy jako chválu a řád boží světu ohlašovati. Protož jemu zisk jest hřiechuo množství. Protož mohl jest své bludy za vieru světu uvésti i pase se na ně hojně a bohatě a cti a chvály tiem sobě na světě dobývá. A mnohé národy svú omylností spokojil jest v hřiešiech a oslavil jim svú lež jako službu boží. Kapitola sedmá Již pak o rotách mnichových řeč nějaká bude. Ačkoli na jich způsob hlediece, mělo by nic protivného mluveno býti, nebo jakožto svět opustivše pro jméno božie, k svrchovaným a duchovním věcem jsú se obrátili, místa i všecky příčiny k náboženství zvolivše sobě, jako umrlí světu odlúčení jsú. To jest mnoho povědieno a daleko jest sáhlo; nebo svět ani k takové službě Bohu nesvolé. Protož aniž bych já co protivného o nich mluviti 238 239