(1) Patří angličtina mezi jazyky s neutralizací znělosti v kontextu __#? 1. ri[p] ‘trhat’ 6. foo[t] ‘chodidlo’ 2. doc[k] ‘přistát’ 7. coo[l] ‘studený’ 3. eas[i] ‘jednoduchý’ 8. do[g] ‘pes’ 4. mu[m] ‘mamka’ 9. sp[aː] ‘lázně’ 5. colap[s] ‘zhroucení’ 10. ri[b] ‘žebro’ (2) Imperativní koncovka má v 2. os. sg 3 alternanty. Jaké? Definujte fonologické kontexty pro jejich distribuci. 1. utři 5. nebij 9. zaber 2. nespadni 6. dělej 10. nekupuj 3. pluj 7. hraj 11. ucti 4. běž 8. přelsti 12. odnes (3) V perštině existují 3 foneticky příbuzné alveoláry: znělá vibranta [r], neznělá vibranta [r̥ ] a znělá „klepavka“ (tap) [ɾ] Popište jejich distribuci a formalizujte ji: a) pomocí pojmů foném - alofon, b) pomocí fonologických pravidel, aplikovaných na hloubkovou fonologickou strukturu (lexikální reprezentaci). 1. [rah] ‘cesta’ 6. [ruz] ‘den’ 2. [bazgiːr̥ ] ‘ručník’ 7. [omr̥ ] ‘život’ 3. [ziɾa] ‘protože’ 8. [siɾini] ‘zákusek’ 4. [ran] ‘malovat’ 9. [barg] ‘list’ 5. [farsi] ‘perština’ 10. [biɾan] ‘bledý’ (4) Definujte fonologické kontexty pro alternace v prefixu. Určete jeho lexikální reprezentaci. 1. ro[zm]látit 9. ro[sʃ]oupnout 2. ro[zj]et 10. ro[ʃ]oupnout 3. ro[st͡ʃ]tvrtit 11. ro[ss]ednout 4. ro[sp]ixelovat 12. ro[s]ednout 5. ro[st]áhnout 13. ro[zz]ářit 6. ro[sʔ]ostřit 14. ro[z]ářit 7. ro[zo]střit 15. ro[zžehnat] 8. ro[zb]ořit 16. ro[ž]ehnat