Bible a Talmud Bible •τὰ βιβλíα ta biblia - knihy, svitky, kánon (z řec. κανών kanón, pravidlo, měřítko, stéblo) • Až do druhého až čtvrtého století v př. n. l. neexistovala žádná „Bible“, jak ji známe. V různých komunitách obíhaly pouze různé svitky a kodexy. •Alexandrijský kánon: Řecký překlad hebrejského textu Septuaginta (z lat. septuaginta - sedmdesát) z 3. – 2. století př. n. l., používali Židé v diaspoře, téměř zachovaná v řeckých codexech ze 4. a 5. století - Codex Vaticanus, Codex Sinaiticus a Codex Alexandrinus - křesťané používali řeckou Septuagintu, převážně nežidé, neuměli hebrejsky •Z pověření papeže Damasa (304 – 384) začal překládat učený církevní otec Jeroným Bibli z originálních jazyků do latinské Vulgáty, která se dodnes považuje za platnou v římskokatolické církvi. První úplný kánon Starého zákona zaznamenává římská synoda roku 382. Codex Amiatinus je nejstarší dochovaný kompletní rukopis latinské verze Vulgáty, 700 n. l. •palestinský (protestantský) kánon - Sestavení židovského kánonu v Jamnii (Javne) koncem prvního století n. l. - hebrejská Bible, knihy napsané původně hebrejsky, vymezení vůči křesťanům. Codex Leningradiensis z roku 1008 n. l. – 1. v celku dochovaný text hebrejský, obsahuje vokalizační znaky (kde se má vyslovit samohláska), tento text nevychází z textu, který překládal Jeroným • • „Hebrejská Bible“ – palestinský kánon má 24 knih (90 – 100 n. l. v Javné) •Tanach 1.Tóra (תורה‎‎; Zákon, Učení) (Pentateuch) 2.Nevi'im (נביאים‎‎; Proroci) 3.Ktuvim (כתובים‎‎; Spisy) • •Tóra 1.בראשית‎‎ Be-rešit – Genesis 2.שמות‎‎ Šemot – Exodus 3.ויקרא‎‎ Va-jikra – Leviticus 4.במדבר‎‎ Ba-midbar – Numeri 5.דברים‎‎ Devarim – Deuteronomium • Knihy hebrejské Bible Deuterokanonické knihy •rozsah alexandrijského kánonu + •římskokatolická církev: Tóbijáš, Júdit, přídavky k Ester, Kniha moudrosti, Sírachovec, Báruk (a List Jeremjášův), přídavky k Danielovi, První Makabejská, Druhá Makabejská. •Pravoslavná církev + 3. kniha Ezdrášova, Žalm 151 •Etiopská pravoslavná církev + Kniha Jubilejí, První Henoch Tóra – 613 micvot •Když židovský lid dorazil na úpatí hory Sinaj, Bůh řekl Mojžíšovi, aby se zeptal lidí, zda by byli ochotni s Ním uzavřít smlouvu. •Ex. 19:5 „Nyní tedy, budete-li mě skutečně poslouchat a dodržovat mou smlouvu, budete mi zvláštním vlastnictvím jako žádný jiný lid, třebaže má je celá země.“ •Ex. 19:8 „Všechen lid odpověděl jednomyslně: "Budeme dělat všechno, co nám Hospodin uložil." Mojžíš tlumočil odpověď lidu Hospodinu.“ •Dt. 8:1 „Bedlivě dodržujte každý příkaz, který ti dnes přikazuji, abyste zůstali naživu, rozmnožili se a obsadili zemi, kterou přísežně přislíbil Hospodin vašim otcům.“ • • • • Deuteronomium 6:1 Toto jsou přikázání, nařízení a práva, kterým vás Hospodin, váš Bůh, přikázal vyučovat, abyste je dodržovali v zemi, do níž táhnete a kterou máte obsadit: Deuteronomium 6:2 Aby ses bál Hospodina, svého Boha, a bedlivě dbal na všechna jeho nařízení a příkazy, které ti udílím, ty i tvůj syn a tvůj vnuk, po všechny dny svého života, abys byl dlouho živ. Deuteronomium 6:3 Poslouchej je, Izraeli, a bedlivě je dodržuj. Tak se ti povede dobře a velmi se rozmnožíte v zemi oplývající mlékem a medem, jak ti přislíbil Hospodin, Bůh tvých otců. 1.Dt 6:5 Milovat Boha 2.Dt. 18:15 Poslouchat proroka, který mluví v Božím jménu 3.Lv. 19:18 Miluj bližního svého jako sebe sama 4.Lv. 19:18 Nemstít se 5.Dt. 6:7 Učit se Tóru 6.Lv. 19: 4 Neobracejte se na modlářství 7.Dt. 12:2 Zničit modly 8.Lv. 19:26 Nebýt pověrčivý 9.Dt. 18:10 Neprovádět magii 10.Lv. 19:27 Muži nesmí stříhat vlasy po stranách hlavy 11.Lv. 19:27 Muži nesmějí holit své brady 12.Lv. 19:28 Zákaz tetování a zohavování kůže 13.Dt. 6:7 Říkat modlitbu Šma ráno a v noci 14.Dt. 6:8 Mít tefilin na hlavě 15.Dt. 6:8 Mít tefilin na rameni 16.Dt. 6: 9 Mít mezuzu na dveřním sloupu 17.Gen. 17:10 Obřezat všechny muže osmý den po jejich narození 18.Ex. 23:12 Odpočívat sedmý den 19.Dt. 7:3 Neženit se s cizinkami 20.Ex. 13:3 Nejíst chamec všech sedm dní Pesachu 21.Dt. 22:29 Násilník se musí oženit se znásilněnou, pokud je svobodná 22.Dt. 14:3 Nesmíš jíst nic ohavného 23.Lv. 3:17 Nejíst krev 24.Dt. 12:21 Zabijte rituálně zvíře předtím, než ho budete jíst 25.Lv 24:17 Když někdo ubije nějakého člověka, musí zemřít. 26.Lv 19:11 Nekrást osobní majetek 27.Dt 10:19 Milovat hosty 28.Dt 15:11 Ve své zemi ochotně otvírej ruku svému potřebnému bratru 1.Dt. 20:1 Když vytáhneš do boje proti svým nepřátelům, nebudeš panikařit. 2.Dt. 20:10 Když přitáhneš k městu, abys proti němu bojoval, nabídneš mu mír, pokud přijme, zacházej s ním podle práva 3.Dt 20:16 Nenechej žádného Kanaánce naživu 4.Dt 24:15 Zaplatit mzdu najatému muži ve stanovené lhůtě 5.Lv 25:44 Otrok a otrokyně, které budeš mít, ať jsou z pronárodů okolo vás; z nich si budete kupovat otroka a otrokyni. 6.Num 30: 3 Dodržovat přísahy 7.Dt 16:18 Jmenovat soudce v každé izraelské obci 8.Ex 23: 8 Nebrat úplatek 9.Dt. 18:4 Budeš kohenovi dávat prvotiny svého obilí, moštu a oleje i prvotiny své ovčí stříže. 10.Num. 18:15 Vykoupit prvorozené syny a dát peníze kohenovi 11.Dt. 18:1 Levitům se nesmí dostat podílu v Izraeli, spíše se jim dají města, kde by mohli bydlet 12.Lv. 10:9 Kohen nesmí vstoupit do chrámu pod vlivem alkoholu 13.Dt. 23:11 Bude-li mezi vámi někdo, kdo by nebyl čistý pro noční výron semene, vyjde ven za tábor 14.Dt. 12:11 Nabízet všechny oběti v chrámu 15.Dt. 16:16 Ukázat se v chrámu na Pesach, Šavuot a Sukot 16.Lv. 1:3 Proveďte proceduru oběti, jak je předepsáno v Tóře 17.Lv. 4:27 Každý člověk musí přinést oběť za přestupek 18.Lv. 12:6 Žena, která porodila, musí přinést oběť v chrámu 19.Num. 15:20 Odložit část těsta pro kohena 20.Ex. 25:8 Vybudovat chrám 21.Lv. 21:11 Velekněz nepřistoupí k nikomu mrtvému, neposkvrní se ani při svém otci ani při své matce. 22.Lv 21,17 Osoba s fyzickou vadou nesmí sloužit ve svatyni 23.Lv 27:32 Každý desátý kus ze skotu a bravu, bude svatý Hospodinu. 24.Dt 17:15 Ustanovit krále 25.Dt 17:17 Nebude hromadit nadbytečné množství zlata a stříbra 26.Lv 19:35 Nedopustíte se bezpráví při soudu, při měření, vážení a odměřování. 27.Lv. 19:3 Měj v úctě svou matku a svého otce • • Postavy ze Starého Zákona - charakteristika Vznik Tóry podle Julia Welhausena (1844 –1918) Historie Tóry •Dokumenty JE sloučeny v Judsku v 8. st. př. n. l. Poprvé se o Tóře píše jako způsobu života v Deuteronomiu, původně koncipovaném v pozdním 7. st. př. n. l. a dokončené během babylonského exilu v 6. st. př. n. l., kdy byla skombinována s jiným tradičním materiálem, Kněžským dokumentem P. V perském období 6. – 4. st. př. n. l. dosáhla oficiálního statutu zákona provincie Jehúd. V exilu zároveň s Tórou vznikla deuteronomistická historie. •Nejstaršími částmi Tóry je poezie: Mojžíšova píseň - Dt. 32; 1–32; Píseň moře - Ex 15; 1–18. Ukázka vrstev Tóře – př. svátek Pesach. Ex 12:25-27, Dt 16:1-8 Sefer Torah Časová osa •3500 – 1200 př. n. l. doba bronzová. Izraelská země byla osídlena množstvím malých národů zvaných Kanaánci. Kanaánci žili většinu tohoto období pod egyptskou nadvládou. Konec doby bronzové přinesla ekologická katastrofa. •1200 – doba železná. Kanaánci se tranformují a založí severní Izrael a Judsko, kde vládne Davidova dynastie. Hebrejci jsou kanaán. pastevci, kteří přestali kočovat a usadili se. •722 zničení severního Izraele. Asyřané udělali z Izraele svou provincii, z Judska vazalské království. •609 př. n. l. bitva u Megida mezi Jóšijášem a faraónem Nekem II. Jóšijáš padl. •605 Bitva u Karchemiše – konečná porážka spojených asyrsko-egyptských vojsk Babyloňany. •539 Perský král Kýros II Veliký dobyl Babylon. •587 – 538 Babylonské zajetí. Judsko babylonskou provincií. Kýros Veliký povolil návrat Judejců do Judska, Judsko perskou provincií. Vznik Tóry, deuteronomistické historie a monoteismu, stavba chrámu. Původní náboženství Izraele a Judska bylo henotheistické. •332 Jeruzalém dobyl Alexandr Veliký. Po něm Ptolemaiovci ovládli Palestinu. •198 Seleukovec Antiochos III. porazil Ptolemaia V. a zabral Palestinu. •175 – 163 Antiochos IV Epifanés. 167 vydává nařízení o zrušení židovského náboženství. Povstání Makabejských 167–161. Roku 164 př. n. l. vysvěcen Chrám. •142 – 37 Hasmonejská dynastie. Nezávislé království 129 – 63. •63 Pompeius Veliký vstupuje do Jeruzaléma. Judea se stává římskou provincií, ztráta nezávislosti. •37 – 4 Král Herodes Veliký, Idumejec, vládl Judeji a Galileji jako vazal. •6 nl. Augustus z Judeje udělal římskou provincii, kterou ovládali římští prokurátoři. •66 – 70 první židovsko-římská válka – zničen Chrám, proto význam získává Tóra a Talmud. •132 – 135 třetí židovsko-římská válka – Hadrián zakázal Židům obřízku, provincie Syria Palaestina. Mapky Obraz člověka v judaismu Výklad k sidře Berešit (Genesis 1,1 – 6,8) •„Člověk je ze své přirozenosti náchylný k špatnému a jedinou nadějí pro civilizaci a její trvání je imperativ výchovy od raného mládí - rozvíjení pozitivních vlastností lidské povahy. Člověk - pokud jde o jeho charakterové rysy a chování- začíná prakticky z minusového bodu. Vyvstane tím jasněji nutnost sebezdokonalování. Sklon k zlému je v nás kdesi hluboko stále přítomen.“ •„Byli jsme stvořeni tak, abychom mohli být vykoupeni - nebo přesněji, byli jsme stvořeni, abychom mohli dosáhnout vykoupení. To znamená, že všichni potřebujeme být vykoupeni, bez ohledu na to, kdy žijeme a co děláme v životě. Nikdo jiný nás nevykoupí - je jen na nás, abychom dosáhli vykoupení.“ •„V určitém bodu dějin bude židovský národ dostatečně trpět anebo získá dostatečně zásluh, aby byl vysvobozen a vrátil se do Erec jisrael. K tomu úkolu Bůh vyšle mesiáše, který shromáždí vykoupené, obnoví svrchovanou vládu a nastolí mír ve světě.“ • http://olam.cz/aktuality/sidry/5767/beresit/beresit_57.pdf •Sedm noachidských přikázání, Kniha Jubileí 7:20: •zákaz modloslužebnictví, zákaz vraždy, zákaz krádeže, unášení a zotročování lidí, zákaz nedovolených sexuálních praktik , zákaz mučení lidí a zvířat, zákaz rouhání, ustanovení práva a soudů. • Obraz Židů v judaismu Výklad k sidře Šmini (Leviticus 9,1 – 11,47) • •„V Tóře stojí: „Já jsem Hospodin, váš Bůh. Posvěťte se a buďte svatí, neboť já jsem svatý.“ Lv 11, 44 Jestliže žid vyvine úsilí k dosažení svatosti, stává se svatým protože Hospodin je svatý.“ •„Aby žid vůbec udržel tuto duchovní citlivost, musí udržovat sám sebe v určitém režimu, který umožňuje fungování této svatosti. Nestačí židovi jen to, aby plnil micvot (příkazy) a studovat Toru; k tomu, aby měl větší kapacitu pro svatost je •třeba daleko víc. Potřebuje omezit své zainteresování ve věcech materiálních jen na úroveň uspokojení svých nejzákladnějších tělesných potřeb.“ •http://olam.cz/aktuality/sidry/5767/vajikra/smini.pdf •V judaismu je spása otevřená všem lidem a neomezena pouze na židy; jediným důležitým hlediskem je, že lidé musí dodržovat a praktikovat etické vzorce chování. Když se Židé označují za vyvolený lid Boží, neznamená to, že byli vybráni pro zvláštní laskavosti a privilegia, ale že mají ukazovat všem národům svým příkladem etický způsob život. • Záchrana před smrtí znamená, že smrt není skutečným koncem života; duše žije a vrací se ke Stvořiteli, který ji vytvořil. Nakonec, v poslední den soudu, bude vzkříšení a život bude obnoven všem spravedlivým duším; ale člověk není schopen vymyslet, jak přesně nebo kdy bude vzkříšení probíhat. • • • •Po pádu Jeruzaléma se židovská vláda (sanhedrin) přesunula do Javné, kde zůstala do r. 135; pak byla opět přesunutá do Ušy v Galileji. Roku 166 se odstěhovala do Tiberiady. V čele žid. vlády byl dědičný Patriarcha, potomek Hilela Staršího. Uznala ho i židovská obec v Babylonii. •Podle rabínského judaismu představuje „Ústní Tóra“ zákony a výklady, které nebyly zaznamenané v Pěti knihách Mojžíšových, „Psané Tóře.“ Mojžíš zapsal jen psanou Tóru a svým nástupcům předal ústně další zákony a jejich výklady, které se předávaly ústně až je rabíni uznali za vhodné zaznamenat. •Tannaim (aram. „učitelé“): Vztahuje se na mudrce, kteří žili v Izraeli až do roku 220 n. l. Jejich dílem je Mišna. Klíčové postavy tannaim zahrnují Hilela Staršího, prvního rabína Jóchanana ben Zakkaje, rabína Akivu a Judu ha-Nasiho. •Rabbi (heb. „pán, učitel“) od prvního století titul udělený učedníkům mudrců, kteří byli vysvěceni (smicha) staršími ze Země Izraelské, kteří byli vysvěceni samotným sanhedrinem a dostali od něho pravomoc vykládat zákony a soudit. •Amoraim 200 - 500 n. l., Amora אמורא(interpret) •Gemara; גמרא‬, aramejsky gamar- dokončení •Gemara interpretuje Mišnu •Interpretace Mišny probíhala v tehdejších dvou hlavních centrech židovského učení, Galileji (hlavně Tiberias a Caesarea) a Babylonii. (Nehardea, Nisibis, Pumbedita a Sura). Odtud tedy pochází dva Talmudy - Jerušalmi a Bavli. • Stránka Talmudu/Studium Talmudu Mišna •Zeraim („Semena“), modlitby a požehnání, desátky a zemědělské zákony (11 traktátů) •Moed („svátky“), (12 traktátů) •Našim („ženy“), manželství a rozvodové smlouvy, některé formy přísahy a nazírská práva •Nezikin („škody“), o občanském a trestním právu, fungování soudů a smlouvách (10 traktátů) •Kodašim („svátosti“) se týká obětních obřadů, chrámu a zákonů o dietě (11 traktátů) •Tohorot („očištění”), o zákonech čistoty a nečistoty, včetně nečistoty mrtvol, zákony o čistotě potravin, zákony o pohlavní a tělesné čistotě(12 traktátů) Mišna •„Každý, kdo vykoná jednu micvu, činí mu [nebesa] dobré a prodlužují mu jeho dny a [on] zdědí zemi [Jisrael]. A každý kdo nevykoná jednu micvu, nečiní mu [nebesa] dobré a neprodlužují mu jeho dny a [tento] nezdědí zemi [Izrael]. Každý, kdo má [znalosti] v Tóře a v Mišně a v etice, nezhřeší snadno, neboť je řečeno: A nit trojitá nepřetrhne se snadno (Kazatel 4,10-12). A každý kdo nemá [znalosti] ani v Tóře, ani v Mišně, ani v etice, není [začleněn] do společnosti.“ •https://cs.wikisource.org/wiki/Mi%C5%A1na/Trakt%C3%A1t_Kidu%C5%A1in/Kapitola_1 • •Celý Izrael má podíl na světě příštím neboť je psáno: A tvůj lid, všichni spravedliví navěky zdědí zemi, výhonek mé sadby, dílo mé ruky k oslavě! A následující nemají podíl na světě příštím: Ten, kdo říká, že zmrtvýchvstání není z Tóry. [ten, kdo říká], že Tóra nepochází z Nebes; a epikurejci. R. Akiva říká: „Rovněž ten, kdo čte nekanonické knihy, a ten, kdo šeptá [zaříkání] nad poraněním a říká: Všechny nemoci, které jsem vložil na Egypťany, nevložím na tebe! Neboť já jsem Pán, tvůj Uzdravovatel!“ Aba Ša'ul říká: „Rovněž ten, kdo vyslovuje [Boží] Jméno doslovně.“ •Více zde: https://talmud.webnode.cz/seder-nezikin/sanhedrin/a90a-91a/ • •Zbije-li někdo svého druha, je vůči němu povinen pěti věcmi: za zlehčení, za bolestné, za léčení, za škodu a za ponížení. •Více zde: https://talmud.webnode.cz/seder-nezikin/bava-kama/a83b-84a/ • •„Nikdo nesmí zanedbávat [náboženskou povinnost] plození a množení, jedině když má děti. [A kolik?] Dům Šamajův říká: „Dvě mužského pohlaví.“ Ale dům Hilelův říká: „Jedno mužského pohlaví a jedno ženského pohlaví, neboť je psáno: jako muže a ženu je stvořil. (Gn 5,2). •Gemara: •Má-li tedy někdo děti, smí zanedbávat [náboženskou povinnost] plození a množení, ale svou ženu zanedbávat nesmí. To podporuje [názor] rava Nachmana jménem Šemu‘elovým, který řekl: „I když má někdo několik dětí, nesmí zůstávat bez ženy, neboť je psáno: Není dobré, aby člověk byl sám (Gn 5,2). •Ale někteří uvádějí: Má-li tedy někdo děti, smí zanedbávat [náboženskou povinnost] plození a množení a smí také zanedbávat svou ženu. Řekněme tedy, že se jedná o vyvrácení [názoru] rava Nachmana jménem Šemu‘elovým? – Nikoliv. Nemá-li někdo děti, musí se oženit s plodnou ženou. Má-li někdo děti, může se oženit s neplodnou ženou. Záleží na tom v případě prodeje svitku Tóry kvůli dětem.“ •Více zde: https://talmud.webnode.cz/seder-nasim/jevamot/a61b-62a/ • Hagada v Talmudu •https://talmud.webnode.cz/seder-nasim/gitin/a55b-56b/ •Gemara: [[Ve městě] žili jistí lotři. Rabíni jim řekli: „Vyjděme ven a usmiřme se s [Římany]!“ Oni je však nenechali a řekli jim: „Vyjděme ven a bojujme s nimi!“ Rabíni jim řekli: „Nebudete mít úspěch.“ [Lotři] se sebrali, spálili ta skladiště pšenice a ječmene a začal hladomor. R. Jochanan mu řekl: „Vymysli pro mě nějaký plán, abych mohl opustit [město]! Možná něco málo zachráním!“ [Aba Sikra] mu řekl: „Předstírej, že jsi nemocen, ať se na tebe všichni chodí vyptávat! „Když [r. Jochanan] dorazil tam [k Římanům], řekl: „Mír s tebou, králi! Mír s tebou, králi!“ [Vespasián] mu řekl: „Jsi vinen dvěma tresty smrti. Za prvé proto, že nejsem král, ale ty mne nazýváš králem. A za druhé, i kdybych králem byl, proč jsi přede mne až dosud nepředstoupil?“ Mezitím k němu dorazil posel z Říma a řekl mu: „Vstávej, neboť císař zemřel a římští urozenci se rozhodli postavit tě do čela [říše]!“[Vespasián] mu řekl: „Teď musím odejít [do Říma] a pošlu někoho jiného. Ale můžeš si ode mne něco přát!“ [R. Jochanan] mu řekl: „Dej mi Javné s jeho moudrými,[rodový] řetěz rabana Gamli’ela a lékaře k vyléčení rabiho Cadoka!“ Rav Josef o něm citoval (a někteří uvádějí, že to byl rabi Akiva): „[Stojí psáno:] Obrací moudré zpět a jejich poznání ohlupuje. Měl mu říci: ,Nech [Židy] tentokrát vyváznout!‘ [R. Jochanan] se však domníval, že tak mnoho by asi nedocílil a pak by nemohl zachránit ani takhle málo.“ • •