učo T1 T2 T3 T4 T5 celkem závěrečný esej celkem hodnocení: 60-64 E; 65-69 D; 70-79 C; 80-89 B; 90-100 A komentář 482514 8 8 8 4 8 36 55 91 A "Autor sice vynechal diskuzi o některých rysem MF, zejména o trojici nejobecnějších rysů MF, ale vynahrazuje to mimořádně přesvědčivou, intenzivní analýzou. Využívá Bordwellu terminologii, ovšem velmi účelně a v jasném vztahu k zadaného úkolu, kromě toho se nespokojil se zadanou literaturou a využil i další texty. Přesná a přitom čtivá analýza, která staví proti sobě různé analytické alternativy, mezi kterými přesvědčivě volí. " 475105 8 8 8 4 3 31 40 71 C "autor celkem přesvědčivě obhajuje ""ornamentální"" styl, ale spokojil se s obhajobou ""z druhé ruky"", s využitím autorských explikací, které nepodpořil vlastní analýzou. Terminologická oprava, jen zdánlivě marginální - styl není totéž co trend (i když Kovácsova argumentace je v tomto matoucí a místy to vypadá, že je to totéž. Ale pojem ""trend"" je pro historickou poetiku důležitý pojem a K. jej přece jen odlišuje od žánru a spojuje především s vizuálním stylem). Text dobře reprodukuje některé základní pojmy, ale jednak některé klíčové chybí (především triáda definující MF: subjektivita, reflexivita, abstrakce), jednak text téměř vůbec nepřechází k analytické rovině a neukazuje, jak lze Kovácsovy pojmy použít na ML. " 488069 6 8 8 8 5 35 35 70 C "Autor místy přechází k interpretaci významů, což nebylo zadáním; analýza v druhé polovině textu působí dost nejistě, hledá nějaké styčné body zřejmě ve snaze ""neudělat chybu"", ale pojmový aparát není podrobněji vysvětlený a analýza je celkem povrchní." 146432 8 8 8 5 8 37 60 97 A "Skvělý text, který postupuje od obecnějších charakteristik modernistického filmu k detailnějším analytickým postřehům, ale přitom zachovává vhodnou rovinu obecnosti, právě takovou, kterou formát a rozsah zadání snese. " 415120 8 8 8 7 8 39 55 94 A "Pečlivá, přesná, jasně strukturovaná analýza (někdy působí přechod mezi teoretickým výkladem a analyzovaným materiálem trochu mechanicky a zkratkovitě, ale chápu, že zadání k tomu svádělo). Jen jedna připomínka: abstrakce není totéž, co interpretační dvozjnačnost (i když na jednom místě textu to tak vypadá, když Kovács odkazuje současně na Bordwellův koncept; ale na jiném místě to vysvětluje přesněji - abstrakcí je míněno konceptuální přeformulování ""reality"", tedy vytvoření svébytného nahlížení na ""realitu"")" 489261 4 7 8 8 8 35 40 75 C "Autor, vybaven dobrým porozuměním pojmů, které Kovács definuje, přistupuje k analýze stylu a narativních postupů ML, tedy k tomu, co bylo hlavním zadáním. Přiklání se k identifikaci minimalismu, který zdůvodňuje (a pomíjí nejméně stejně dobře zdůvodnitelné prvky ornametalismu, což je škoda, protože by to ukázalo, že stylistické kategorie se nemusí vzájemně vylučovat, ale mohou se mísit nebo střídat). Další část textu je ale hodně popisná, chybí odkazy na Kovácsovu knihu i další charakteristiky MF." 475027 3 7 8 6 8 32 58 90 A "Po nadbytečném historickém úvodu jsem se zaradoval nad tím, jak dobře autor porozuměl principu abstrakce a identifikoval jej i v autorské explikaci režiséra. Strukutura textu je sice neuspořádaná a nemá logickou výstavbu, ale jednotlivé analytické postřehy jsou přesné. " 475397 5 6 8 8 7 34 35 69 D "Autor se nechal až příliš vést jednou linií výkladu a soustředil se na historický kontext - na potenciál Kovácsova modelu jako historické poetiky - a příliš potlačil naplnění ""školního zadání"", tedy využití Kovácsovy terminologie a její aplikace na zvolený snímek, i když je z textu patrné, že by takovou analýzu autor zřejmě snadno zvládl. " 475117 4 4 8 8 8 32 40 72 C "Nesoustředěná, rozbíhavá analýza - přesné postřehy jsou pohřbeny v odbočkách k produkčním detailům a příkladům jiných filmů" 475404 3 7 8 4 0 22 40 62 E "text věnuje zbytečně velký prostor produkční historii a jen okrajově ji využívá k rekonstrukci autorského záměru. Druhá, analytická část textu to naštěstí zachraňuje několika dobrými postřehy (i když klíčový pojem abstrakce autor nepochopil správně)." 489147 1 2 2 490192 8 8 8 7 8 39 55 94 A "Ambiciózní analýza, která nesleduje ve struktuře textu Kovácsovy pojmy, ale vlastní argumentaci - naštěstí ji prokládá dostatečně přesným využitím Kovácsovy terminologie, takže je zřejmé, že autor pojmovému systému porozuměl a dokáže jej smysluplně využít (i když výklad některých dalších klíčových pojmů, především triády abstrakce-subjektivita-reflexivita, by potěšila...) Autor velmi dobře využívá nejen analytický potenciál Kovácse, ale i jeho možnosti pro historickou poetiku. " 488314 3 3 3 3 3 15 10 25 F "autor se míjí se zadáním - to je jasné i z toho, že nikde neodkazuje na Kovácsovu knihu - nemá k tomu ani důvod, protože vůbec nevyužívá jeho terminologii a nesnaží se identifikovat ML jako modernistický film. Nutno výrazně přepracovat a opustit rovinu intuitivní analýzy , která se neopírá o Kovácse (ani o žádný jiný analytický systém - který by tedy stejně nebyl přijatelný, protože cílem semináře bylo porozumění Kovácsově systému;) Oprava je možná zasláním nové verze na můj e-mail do 7.2." 325600 7 7 7 8 8 37 30 67 D "výrazně esejistické a místy interpretační, málo analytické. Je využita vhodná sekundární literatura, ale ne pro účel, kterému měla sloužit, tedy pro porozumění tomu, jak ustavované normy modernistické kinematografie ovlivňovaly tvůrčí rozhodnutí Vláčila, Pavlíčka a dalších tvůrců. Velmi dobrá je reflexe tradic historického žánru a specifičnosti ML, ale argumentace není dotažena k tezi o tom, jak je žánr inovován modernistickými postupy. Autor se snaží vystihnout tři klíčové charakteristiky MF, ale reflexivita je popsaná chybně. Také princip náhody nevystihuje funkci, kterou tento prvek v MF může hrát - uvedené příklady jsou poměrně zřetelně kauzálně motivované. Dobře jsou vystiženy styly MF, bylo by dobré věnovat více prostoru detailní analýze - a naopak vynechat aplikaci Bordwella. Bibl. odkazy směřují k jiným textům, ale reference ke Kovácsovi, které jsou klíčové, chybí. Díky těmto odchylkám od hlavního zadání - a navzdory stylistickým kvalitám textu - hodnotím D (je na autorovi, zda využije možnost opravy a kdykoli během zkouškového pošle upravenou verzi;)"