STAR STUDIES METODA, POJMY A PRAXE Mgr. Šárka Gmiterková,Ph.D. (gmiterkova@phil.muni.cz) Bakalářský seminář III FAV 30. 9. 2019 •Iluminace č. 1, 2012 – téma české filmové hvězdy •Iluminace č. 2, 2018 – téma filmové herectví •“Importing Modern Venus”. Hollywood, Starlets and the Czech Star System of the earl-to-mid 1930s. Iluminace 27, 2015, č. 1, s. 29 – 42. •Betrayed by blondness. Jiřina Štěpničková between authenticity and excess. Journal of celebrity studies 7, 2016, č. 1 (The Blonde Issue), s. 45 – 57. •The Stripping of His Charms. The Stability and Transformation of Oldřich Nový’s Star Image (1936-55). In: Ostrowska, Dorota – Pitassio, Francesco – Varga, Zsuzsanna (eds.): Popular Cinemas in Est Central Europe. Film Cultures and Histories. London and New ork: I. B. Tauris, s. 47 – 84. •Only a groomed woman deserves her name. Fashion, emancipation and stardom in the Czechoslovak musical The Lady of the lines. NECSUS Journal, Autumn 2017 (spoluautorka Miroslava Papežová) >> https://necsus-ejms.org/only-a-groomed-woman-deserves-her-name-fashion-emancipation-and-stardom-in- the-czechoslovak-film-musical-the-lady-of-the-lines/ •Transmedia Celebrity: The Kardashian Kosmos – between Family Brand and Individual Storylines. In: Freeman, Matthew – Gambarato, Renira Ramparro (eds.): Routledge Companion to Transmedia Studies. Abingdon and New York: Routledge, s. 116–123. Proč hvězdy? •Jsou významným činitelem filmové i širší kulturní produkce. •Jejich přítomnost v konkrétním filmovém díle ovlivňuje jeho žánrové zařazení, styl, produkci, marketing, popularitu a úspěšnost. •Představují silné kulturní, ideologické a národní symboly. •Jsou všudypřítomné - propojují film s řadou dalších médií a uměleckých forem. •Vzbuzují silné divácké reakce. •Výzkum hvězd jako korpus relevantních akademických studií. • • Jak definujeme hvězdu? •“Hvězdy jsou objekty, které září ve tmě.” (Richard Dyer) •“Hvězdná osobnost jako amalgám sestává z obrazu hvězdy na plátně v kombinaci se soukromou identitou; tuto osobnost publikum jasně rozeznává a očekává v každém dalším filmu” (Ginette Vincendeau) •“Hvězdy jsou herci s biografií.” (Edgar Morin) •“Hvězdy jsou komplexní osobnosti, které utváří mnohem víc než pouhá suma filmů, v nichž se objevily.” (Yvonne Tasker) •“Hvězdný obraz není to, kým hvězda skutečně je: jde o vyselektovanou sbírku momentů, frází a fotografií. Dohromady dávají představu o tom, jak člověk existuje v dnešním světě a jak by existovat měl a mohl – hvězdný obraz vyjadřuje nějakou ideu a zároveň ideál.” • (Anne Helen Petersen) • •“Filmové hvězdy jsou výzvou pro analýzu, neboť překračují hranice nejrůznějších disciplin: jsou produktem masové kultury, ale zárověň zahrnují divadelní hledisko díky vazbám na kategorie herectví, vystupování a umění; jsou marketingovým nástrojem i nositeli významů v kinematografii; jsou sociálním znakem, nesoucím kulturní významy a ideologicky motivované hodnoty, které se dotýkají nejskrytejších osobních zákoutí prostřednictvím touhy a identifikace; jsou to emblémy národní pýchy artikulované skrz tělo, módu a osobní styl; produkty kapitalismu a ideologie individualismu a přece nabízejí útočiště marginalizovaným skupinám.” • Christine Geraghty • úvod ke sborníku Stardom, Industry of Desire (s. xiii) • Hvězdy podle Richarda Dyera •Hvězda jako •hvězdný obraz • •Hvězdný obraz jako •strukturovaná polysémie •Hvězdný obraz díky strukturované polysémii obsahuje značnou, ale konečnou skupinu významů, které pomáhají udržovat nebo naopak narušují panující společenský a ideologický řád. Hvězdné obrazy se postupem času vyvíjejí a proměňují. • Richard Dyer – Stars, s. 60–63. •S pomocí jakých materiálů lze rekonstruovat hvězdný obraz? •Propagace – cílené, přímé a vědomé vytváření hvězdy. •Rozlišujeme dvě úrovně: 1) promo pro samotnou star 2) materiál propagující hvězdu v návaznosti na roli v konkrétním filmu. •Obojí nemusí být vždy v souladu! • Obsah obrázku osoba, žena, držení, telefon Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku kniha, text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku oblečení, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, interiér, zeď, víno Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, exteriér, muž, obloha Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, skupina, obloha, lidé Popis byl vytvořen automaticky S pomocí jakých materiálů lze rekonstruovat hvězdný obraz? •Publicita – působí autentičtějším dojmem než obraz zprostředkovaný propagací, „pohled za fasádu“ •Nakolik hvězda a její tým na publicitě participují? • Obsah obrázku pláž, země, exteriér, osoba Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku snímek obrazovky, monitor Popis byl vytvořen automaticky S pomocí jakých materiálů lze rekonstruovat hvězdný obraz? •Filmy – jsou důležitým zdrojem při rekonstrukci hvězdného obrazu •Star vehicle – termín kulturně a dobově specifický •Skupina filmů vytvořená kvůli hvězdě, s hvězdou v hlavní roli a tímto způsobem propagovaná •Pokud je funkční, dlouhodobý a konzistentní, může nabrat až kvality žánru •Strukturované kolem typické postavy, kterou hvězda obvykle ztvární / situace, prostředí nebo žánru, s nimiž je hvězda spojená / specifického talentu hvězdy (pěvecká, taneční čísla) •Skupinou filmů prochází kontinuity na bázi ikonografie, vizuálního stylu nebo širších (hlavně narativních) struktur •Zajímá nás jak norma (hlavní rysy této skupiny filmů), tak odchylky od ní (filmy, které ze skupiny vypadávají) Domácí příklad – Jiřina Štěpničková 1.Jiřina Štěpničková jako ideální žena •Cíleně obsazovaná do rolí vesnických mladých žen, tvořících morální autoritu příběhu. Schopnost revolty a sebeobětování, sakrální aura namísto sexuální přitažlivosti 2.Jiřina Štěpničková jako národní ikona • Oceňovaná divadelní herečka s čistým hlasem a artikulací. Role v adaptacích české klasické literatury, blond vlasy jako klíčový fyzický atribut 3.Jiřina Štěpničková jako neautentická star • Namísto přirozenosti a autenticity se v období protektorátu zdůrazňuje umělost a přílišná stylizace herečky v rolích prostých žen (příklon k realismu, tmavší vlasy, negativní role) >> vývoj v čase • Jiřina Štěpničková jako “Česká Madona” Jířa Madona.jpg Jířa profil.jpg Počestné paní pardubické (1944, r. Martin Frič) Snímek obrazovky 2017-04-05 v 10.17.34.png Snímek obrazovky 2017-04-05 v 10.14.24.png S pomocí jakých materiálů lze rekonstruovat hvězdný obraz? •Kritiky a komentáře – včetně pamětí, nekrologů, životopisných filmů a posmrtných reminiscencí a reinterpretací •Mezi recepcí a konstrukcí hvězdného obrazu – bez přímého vlivu na hvězdnou kariéru, ale výrazně přispívá k vytváření veřejného povědomí o dané star Obsah obrázku interiér, text Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku osoba, text, interiér Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku fotka Popis byl vytvořen automaticky Strukturovaně polysémantický hvězdný obraz •Dyer, Richard (1998): Stars. London: BFI, s. 63 – 85. •A specific image: Jane Fonda. •Jane Fonda jako: 1.Dcera. Zdůrazňován vztah k otci Henrymu – fyzická podoba a pozdější rebelie vůči otcově autoritě a hodnotám, které ztělesňoval 2.Sexuálně atraktivní a aktivní žena – spíš než zdůrazňování fyzické krásy jde o přímou fetišizaci některých částí jejího těla, manželství a spolupráce s Rogerem Vadimem 3.Herečka – žánrová pestrost, divadelní praxe, ocenění, aktivní kariéra spojená s naturalistickým herectvím (Klute) a autorskými filmy Nového Hollywoodu 4.Politická radikálka – vyhrocené postoje proti válce ve Vietnamu, zastánkyně Černých Panterů, feministka shutterstock_7319065a.jpg 1937-jane_fonda_23.jpg Hlavní oblasti výzkumu star studies •Hvězdy z historické perspektivy – jak hvězdný systém přispívá k vývoji filmové, kulturní a mediální produkce? •Lokální hvězdné systémy – hollywoodský hvězdný systém a / vs evropské, indické, asijské nebo africké hvězdné systémy? •Hvězdy jako herci ve smyslu ztělesnění / zpodobnění – jak hvězdy fungují jako performeři? •Hvězdy jako národní, kulturní, genderové, rasové a třídní symboly – jak hvězdy reprezentují nebo naopak narušují dobové představy? •Hvězdy jako objekty pro fanoušky – jaká je role publika při konstrukci hvězd? • Lokální (evropské) hvězdné systémy •Kulturní specifičnost – divadelní a náboženská tradice •Vazba na divadlo (ekonomické, geografické a vzdělávací důvody) •Hvězda jako národní emblém a kulturní spíš než obchodní komodita => označení umělec / umělkyně namísto hvězda •Neexistují exkluzivní kontrakty studií s hvězdami ani systém o několika úrovních pro budování hvězdných obrazů => preference dlouhodobé spolupráce jednotlivců (dvojice, přátelské vazby a divadelní soubory) •Blízkost domácích hvězd – chybí okázalý životní styl, často se pohybují ve stejném prostředí jako jejich diváci • • 635336fdcf08cda6cb5a9b64574f32b0.jpg Pandora's_Box_(film).png Avec-Gerard-on-a-delire-Mais-la-il-deconne-un-peu-!_reference.jpg 30e871afd5ff7f6ab65bae211adaa4d8.jpg marion-dior-eiffel-tower.jpeg c77625d1c7a757de00dfc1dc542c0828.jpg Francouzská nová vlna a hvězdy •Příliš drahé •Jiný estetický projekt – preference nováčků, neherců nebo osobností mimo film •Vlastní generace herců a hereček •Mužské postavy jako alter-ega režisérů (Jean-Pierre Léaud a Francois Truffaut; Jean-Paul Belmondo a Jean-Luc Godard); ženské postavy jako múzy a objekty touhy (Anna Karina a Godard; Stéphane Audrane a Claude Chabrol, Francois Truffaut a Jeanne Moreau) •Autorské projekty – režisér má stát v centru pozornosti (BB jako příliš populární pro filmy režisérů nové vlny; vnáší do filmů nechtěné přesahy) • Star studies na FAV •Bc. Lukáš Pešák (2017): Padouch Mr. Hollywood. Wrestler jako dominantní složka hvězdného obrazu Andyho Kaufmana mezi lety 1979–1984. (BDP) •Mgr. Kateřina Váchová (2015): Tomáš Holý – hvězdný obraz nejvýraznější dětské herecké osobnosti československé kinematografie 80.let. (BDP) •Mgr. Renata Lokšová (2018): Július Pántik – herec srdcom národný. Hviezdny obraz herca v rokoch 1945–1989. (BDP) •Bc. Adam Lukůvka (2019): Šašek předává své herecké žezlo: hvězdné osobnosti Bolka, Anny a Vladimíra Polívkových (BDP) • •Aktuálně zpracovávané Bc. Projekty •Lucie Vytlačilová – Martin Dejdar •Alexandra Václavíková – Jiřina Štěpničková po roce 1945 • •Aktuálně zpracovávané Mgr. projekty věnované Karlu Rodenovi (Bc. Marek Lizuch) a Dagmar Patrasové (Bc. Tereza Vlasatá) • •Dále zpracované projekty věnované Olze Schoberové, Haně Vítové, Lídě Baarové, Jozefu Kronerovi, Táně Pauhofové. Star studies – BDP témata •Hvězdný obraz Jany Brejchové ve druhé polovině 50. a v 60. letech •Jiřina Bohdalová – 60. léta / normalizace / po roce 1989 •Vlasta Burian – 50. léta •Recepce zahraničních hvězd v domácím tisku v období normalizace •Domácí hvězdy po roce 1989 – analýza diskurzu / jednotlivých osobností •Zrození a podoby raného diskurzu o filmovém herectví v období (cca do roku 1929) •Organizace herecké práce po roce 1945 • • Představují filmy jako takové jediný vhodný materiál pro výzkum hvězdných obrazů? Nikoliv. Typy materiálů, které je zapotřebí do analýzy hvězdných obrazů zahrnout, jsou následující: •Propagační materiály (plakáty, making of, trailery, rozhovory, festivaly, sociální média); •Publicita (neautorizované články, skandály, diskuze) •Kritiky a komentáře k jednotlivým filmům (včetně memoárů, pamětí a biografií). • •Samotné filmy jsou však i podle Dyera hlavním klíčem k pochopení úlohy hvězd v celé kinematografické instituci a to zejména na bázi hereckého výkonu (performance), jehož recepce (kritická i laická) se liší od vnímání hereckých výkonů bez hvězdné aury. •https://vimeo.com/145394630 Možnosti výzkumu českého hvězdného systému •Herci jako významní činitelé kulturního života •Řada vzpomínkových publikací – biografií, memoárů, obrazových životopisů, časopisů… •Textuální analýza a „close reading“ jednotlivých filmů s hvězdou •Dosud nezpracované a neprobádané archivní fondy •NFA – sbírky po roce 1945 •Archiv FSB – materiály k filmům zejména po roce 1957 •Interdisciplinární výzkum je základní podmínkou! (divadlo / nahrávací průmysl / televize / rozhlas) •Nezpracované divadelní fondy při NA •Archiv ČT •Archiv Supraphon (?) • “Herecká otázka” • •S nástupem zvuku a rostoucí schopností filmu oslovit divadelní herce se vynořuje problém synchronizace obou časově náročných kariér => Miloš Havel proto zakládá Filmové studio jako líheň filmových talentů. •Angažování konzervatoristů, sborových tanečnic (v dobovém slangu tzv. “girls”) a manekýnek (Eliška Pleyová). •Vzdělání (základy filmového herectví), zkušební filmy (screen tests), drobné role. • Jenčík.jpg České “starlets” na stránkách Kinorevue Běla_Tr.jpg 2.jpg 1.jpg Herecká otázka po válce •Projekt tzv. divadelní decentralizace naráží na snahu vytvořit soubor z primárně filmových herců, kteří mimo natáčení budou zkoušet divadelní inscenace. •1948 – 1949 – Divadlo Filmového studia •1949 – 1951 – Divadlo Státního filmu •Problémy – předimenzovaný soubor, složitá koordinace filmařské práce s divadelní, nejasné kompetence •Od září 1951 plány na vybudování Studia filmového herce (menší počet herců zaměstnaný přímo na Barrandově), 1958 se realizuje stálý herecký soubor při FSB o cca 10 až 20 členech (epizodisté a představitelé vedlejších rolí). V této formě přetrvává až do konce 80. let. Disertační projekt o Oldřichu Novém jako metodologická výzva 269_bg.jpg oldrich-novy-prichazi.jpg 6891434_oldrich-novy-obrazovy-zivotopis_400.jpg 24624.jpg 672_bg.jpg Oldřich Nový •Velmi koherentní a málo proměnlivý hvězdný obraz >> transformace vynucená vnějšími okolnostmi •Četné pozice – herec, režisér, zpěvák (rozhlas + nahrávací průmysl), scénárista, překladatel, pedagog a ředitel vlastního divadla •Časové vymezení projektu 1936 – 1969 •1936 – 1945 = ustavování a fungování typu •1945 – 1955 = transformace vs stabilita dosaženého typu •1956 – 1969 = stárnutí typu •Každé období vyžaduje jinou kombinaci materiálů k analýze, jiný typ zdrojů, kontextu i metodologických kombinací • • 1936 - 1945 •Nejplodnější období •22 filmových rolí •16 inscencí Nového divadla •Minimálně 24 písní z Nového divadla nahraných společností Ultraphon (ne všechny vydané) + 5 filmových šlágrů •Zároveň nejvíce zpracované •Analýza hereckých prostředků (hlas a verbální projev / písňová čísla / gesta a nonverbální projev / párová souhra / dvojrole) •Analýza hvězdného typu (zvolený žánr, dvojí stylizace, kostým) •Vybrané filmy pro “close reading” – Když Burian prášil (komparace s Vlastou Burianem), Kristian (dvojrole, kostým), Čtrnáctý u stolu (Nový režíruje Karla Högera) 1945 - 1955 •Pouze 5 filmů •Nové divadlo zaniklo koncem roku 1948 •Místo toho od roku 1950 minimálně do poloviny roku 1951 pozice vedoucího vlastní veseloherní skupiny při ČSF •Spolupráce s hudebním divadlem v Karlíně •Nejméně zpracované období, nahromaděná řada mýtů (totální generační výměna, absolutní negace hvězdné slávy, nulové možnosti uplatnění) •Nezpracované materiály z fondu ÚŘ ČSF a širší kulturně-politický kontext •Detailní analýza 3 filmů (Pytlákova schovanka, Slovo dělá ženu, Hudba z Marsu) Nad muže není Slovo dělá ženu (1952, r. Jaroslav Mach) 1955 - 1969 •Do roku 1957 umělecký vedoucí karlínské zpěvohry •Pedagog na pražské konzervatoři •Snaha o obnovení vlastní scény •Nerealizované projekty (pokračování Kristiana, Casanova se vrací) •Kontext nostalgického objevování minulosti a nástup televize – vzpomínkové pořady a medailony •Stárnutí jako další nutnost pro redefinici typu – jeden z mála českých herců, pro nějž stárnutí představuje problém •Detailní analýza filmu Dva z onoho světa • Závěrem… •I když o prvorepublikových a protektorátních hvězdách vyšla řada popularizačních publikací, stále jde o badatelsky málo vytěžené téma, které navíc obklopuje řada mýtů. •Korpus dosud nezpracovaných materiálů je přitom značný a interdisciplinární přístup víceméně neaplikovaný. •Od 60. let výš nemáme žádnou relevantní studii věnovanou systémovému uspořádání herecké práce ani sepsanou žádnou případovou studii. •Vývoj po roce 1989 není podchycený vůbec, včetně nástupu kultury celebrit. •