NEDOSTIŽNÉ TEMPO RŮSTU A ZBRZDĚNÁ AVANTGARDA KOMPATIBILITA KRÁTKO P^ľRÍŽNÍ FILMOVÉ PRODUKCE S PLÁNOVANÝM HOSPODÁŘSTVÍM ESR(11145 AŽ 19GG)1 LUCIE ČEŠÁLKOVÁ F ři sešla vovän i drama í urgíckéh o pián u yycňázím p zrarnu, V tomto „puti ručí11 byly v případě krátkeho filmu upřednostňovány především fiinkco výnhnyniS n nsvfitnv.l - filmy mely iifiit, měly utužovat správný příklad, vzor hodný následováni, nabádal k přiklnrlnťínui chov.lm.Ji nove výsniniinĚjSí uplatnení tak 5 Viz KloJ.bi Kil my kí. krB^íír.é (1 •345-1941)}. NA. I, B Li 3 • MiaistCtSíťO mtcunm:!, k. t 71. f.. :": c. •/r e, 77" ^ ^ Ei ^ — r-- .»—■ D ? — ^ 3 13 S tt E" |5£ ■ vi S' O 5: 1 Ln 73 O p; d- O,; 3 ÍL O sa t/í c TT Ä u f f ř 3 SS.:-1 " i—1 i—■ m O 2: tl •o' r o s íl ■— íd p} i-; Ľ. :^'|JQ: O = = ■■st-B.' tí T3 n ^ I ET. t" S CD PL ' -rjj r> p- g 0 " '-n iT. s-1 ■p s í I ŕ f-'- T- ^ g K. Ů rt, ^ JJ _ CT Č P" p m. Its i' T? ^ -s ,_ O C- íl P* E O -u íi c- t3 cd i 5? E- í- ei Ě B P ^ "B ■c E. O T- 'A P o i cti £T £ p - s f«r v i V P- í? C q. - 3 Sr ŕ<ľ es o TJ S 3= O P ^- s- 3 p> cT pT ^ .N |>1 g CD TT CS q, - s i p h f" p "c- — STÍ (d, Ü i— K' CT h— ^ ŕr- 5- c P " CE ES, o1 ^ í" š ČĚ s. ě e p- [L •-i E^ C: bp. £t "C •-i ^ ^ Eí c au PC C t; ů ÍL i-- pj CCk cd ^ ry ~ E- ^ £. CP CT rt> ° EE et Ct>i Si ^ 11 & o c 13 < CC- r- EĽ c cd ti < "F cv. E" ŕ ^ cf cr p- o c- ct. O 5* S pc V" if c c Líc: P ŕ: P T 3 H' 3 r: 3 í á 3 i p 5 ET 3 3 TJ, zt.' ^ ^ p a n ÉT li p t; i ^ ~ □ s. TT Tí: CT Zl 3 Ei" O. O tt1 -s T O. íň o. ? zr = £ ? n S; g; ^^-^ O í~l CO BT g. EJ o í*" e; 3 ™ M o- ti- O C"l o i—1 u? t-* t-r; ?T O d PT VT & Ei s" rz; !T- 2 n Ej ct c" TÍ p^ pE CD 1—'- N< i—1 CI> E^ r," o o' ■ O CC S- ^ p Eŕ ^ 5" 9 & pi. 3 p 3 3 q j- p - ("it í" 5 c o e S> S) ť [ť P mit pí O' ffi E? fE1 ľ*' N S- c ^ í1 (re q zT TT [Ť ~- & ■ ^ 3- ^ s" í S- ? F ti o ŕ » s -tu ^ O. Ej h" Tí' ü. U" *2i 'ľ1 p-" p-B s. 3 tĽi. í ^ Ľ'2: .5" Pv 0 --Í. O 0 tí EŤ (4 Mi 0 rt>. E" 0 VC O r*-i TJ ti ej S- p^ |^ c- Ľ- O '~ CD. < CL. "iE" CĎ p- P-& c r>: p & ■< p- 'i; p rt Ctí p TJ r" PĽ Q PĽ_ Ľ — p j-; ^ < í; p 3t: ^- sr < í- TE p Cc CD, pr- -" Ei- et ■-■ lt E^ Ľ, P" ~t ? íT J I p < : 1 *; 'd. ü rr" C^- -t- Pŕ. P" í. ^ □ TT ^ r P1 PV ü S' "p 1^ ET s e; rDi CD. -a T P is, JE p ct rt [S _ c-■ú' t E p- ľ^-P p CDs f; p- rt' FJ :-!, = 0" Ch P^ liII f ^7 r- üy h ŕ f „ p £S E ÍL c Pc < 3 Ě" äT p 3r a' =- O "P: D Ti PL-í" S- T3 ----3 S, ä K" -j. TP !ä pi. S! 3 3 - ., S P " 5-5 s- c; 3 e; '-í P Cn Eí pľ ô n pi < ? 3 ü> s — -r í s S a, (D í- ■*! Ľ ^ o, g o S o k tj í P" OM r" in *rr \A r. —- T=. S" "c s '"Ô O -n ( O. D d 3 TT* a » ť r; !I ; p? o TJ O ~— i—1 --: íl; C ft' S1-c g a< ^ r* C Ľ £. q) TT Ľ Et ITS rZ- a (ü "C O ? S 31 P s 3 3| *3 - H. ^3 3 H TS (j pi; o ü ŕr a o o. —■ ^- — - s> O 35 řa V) 3 3 I. o a ^< C? 3 a & < o uí s a a; íl ~ 3 ■:ľ3 LľL íl .S c Ľ. pc 'n ŕ £ !J ú. 2T Ä |: 5 |- _3 ^ ^ ^ "š' 3 ^ K N c& Í7 a^o S- í -1 o 0_ íi. ^ o 1^ < c -br >í 3 3 m cd 3-"3. 3 □ S1 fT* K"- « 3 3 Tí' fc :-1 :~*. ■_j d i—1 irr (t 3 P; 5' 3< 3 2 C N r"1 c "ti' I a- Ľ <2 o P- K< n S- ^ B Spí" ^ r* a qú r-S: §": £? ví r* a\ 3 ] t:h. jw ď x ""^ t ľ ^ = " ^ j: ľ. " -: í ^ h r: ^ ? ü ?. 5 ň ľ. ^ 2- a; íl C- „ i: s t) tu ?? S' ti tt TI ■—■ > k - 3 n —*i ji -, o n n n" P- 5 ^ (=■ í? 1 i P i: " n U - o - _° ^ jT Ä ť í1 ? í; v. . ľ? Ö rs' -i :-■ :1' a.. _ "S LI J J J J- .— b '- - '-1 ' 1= ^ ta r- — Q ST. ŕ < S, LÍ ji H: M; f. ■c- (3- í"3 □ O Cl -r; >+■■ o Ľ.: E" Ti '"j —i Er' -X .—. ÍL V: 2: Ň f f S X s. a a o c-1 o W Ľ; ?r (c C Cr, ^ B cd y. y— vr- X"-í o 3 a o °- < -í c^ s: u-, É1' [Ľ. ct a f2 c- r~ -í -r a ft —■ č:' O S í, P TÍ r. _ k' 'S (n <» a- 'V 3 7! Z a C c- v. B c .1-1 _ [í Q r-" |3 ,_ ^ ti 2 3 br 3 gl =1 3 s" ů Há 5 o s ° o o o S o o ^ Jn 3 'S "v J" 3, O Q ■ S"-e 7-> —s ct a — ^ ^ x- c: "č' p-b & h" Stý jí. & E' r' E? O f? %i < < ~ ía ^ 3Ť 3 pk k-" aj a — = ^. -c = r>2 t □ú < J ÍE -., cí? -Cit: Oj ^ 1= ^. iL LĽ -.i-- c - c -""^ m Q P Ä OD a^ e° CT t? !^ ä 'i pr 3 O I "lit" LT r 5' a 3 p; *< P- "í' K' I—' 0 O (j 01 a TT S S § -i a- o. ~ < 3 a. ^ -í 3 'A a. S -I S " 3 ■jr:j ►tí O O , í; pr ü ■** c: 1— ^ r ii^ « s t- O cp o P a- 2E? t< a- n ui » o S f? b (a ""c s * 3 a-g ■r a y a a D rr; -j J ^ -S a 2- Í3 "'- Lr:j. ■a - ií -"Tl Ži, t- 2 a- a c o • v.- *■■ z Ä X Ii 11 3 i i c; i ^ ■- r* —^ ■-■1 ŕ LT p :":■>■ LŽI B; r.. =: ^' l"> '6 ;7 ^-ri Ca Tľ M ■-• LJ iL .TÍ, -i y.- ilj L_ TT .-_ "J t -r! .li =n ■:J: r-1 :-!-: Lz -• —i _i i— —• 1 — ÍL a JL, m -í N p í:' í lL š? - M -j-, as ps ti £■■3 E- t- E. Í3 S- i-a -H ľ": í" JL — ■. r! ■3 ■2 Ěh 5 - ~ 3 3- 5 i— ^ 3. -pr P. lt —■ C E " : s s í■ s 2. ~ is it1? 3, í a_ í- pl C p" l- LĽ 3 Ti a CD S. <5 -í. Tí c CD -^h O -" o. 1 f> 'U F---C 'r;J < --j Ň -" 1T-' Or Ip ■=■ TJ [u O El- —- _, ä £ (t O S? í; S 111 o, iE* ^ — "i' r (D - tí" G r -■■ 3 p- pÍtj' a. Sľ Q- ô 2 Ol tv ■-■ 7C :-: ■ŕ— N LT S líl c 3.. Č3-: a( íz\ Si P£ P 5 a f h S F t í' - 2p s i o- S. in ■ tld cjí _ w I "Tí £■ B E N 3 2.1° SC =: a>= ^ 13 t ^ *u "n pi- S ET ET £ c * 5 ä í tr ,- ů ŕ1 2; 3 < p 3 ■S. Ni [T 3 V: tt ^7- ~^ n s, 3 o" ■i 2- í- ■Z" Fr" ■jí ľ. G" —• = n< < ?a T ŕa p: i-i S O- p t1" ^ tá c Pi- 2 ^ " S í, c ít í » ,_ r P^ c p-1 ť- P- íl: -í ^ — CV CT- t Pr Q p. ^ =-> ti " T- y, & ľ' ™ O p5- ca P n s P> SI pf « í" % ■ t?" < p vr t? ph pr -í 3 5 p; = 3 3 Pi a 3 ŕ y í p T- 3fi jC " !3 c í p S. i- r" J T —; -í "c 3 i C-,. rr r-: o ■c P> u; p- & p. ľ m ns p t p p 3 < c - " tir HL ^ ^ 'i y. b U n ^ ^ -3í- !zr —• -t »k ^ t: S. = í ^ 2- t 2 o Fi? T- 7? X1 1 3 ■ =■ i- =h a 3 N i S* í & ä a íl — V r- TZ ľ? b u" 5- (Ü o ^ '-v 3 BGh FvJ I i— i-!/ 3ŕ W fi IT t'"Č = ^ Liil ,7 t —" ŕ~. R- i- r-. Lí ä - a SS — -a, " 5a ? 7t í" ^- ■—- ■ ti -i. -i -^11 C .-í ^ ■r- :s - , i í ; í. Ti, rŕ = E -T Í-k r— ^ L;" 7" ri' — — S'- n fi m aj i 3 ^ ľ1 PV ^ — ±*. Qj, 3 J n z Ml . pi. 'J* r- p sr * ft ■ J -T .ÍO ^ __ ■- a -jí ri a: ^ tť 1 = S" tJ 5 Ľ " 3 it 5. d* f E. a. ir ľ ■í. ir ; 6 í C^ p:, ^ - tí *i => 21 i • ' iL [S ^ ^ ^ 31 í 3 £- s. ^. ■í p. = P ^ ^ Q? S> t-1 ^ S o P. p — ™ " P ST- < Dt P' f P Jl K _ — rt- Cľ ^ Ľ u. P S" g' n 3 s n <: s 3„3, Ex s £ iľ ~> 3« O 3 i S) g, g1 Ct? í; p. >r TJ D O) ai a/ n> 'T1 O o h" < p Ce p tj 3 tj - ' "c PC ct o v, --i ■— o í; Si i 3 ŕ* o ta 'J! ^.-- CT'* O P ■p: pa t (Et 2í 3 q cd. O P- o E* ■73 =4 • 3 S. ŕ ^ KÍ P- % ri Q c" ť co ŕ> pa B CC- t; "n "3 ™ ■St Li. O n PL o ? ^ S 3 a 3 (D< Ši i S tis l; p. tT Ltí 3 -c CC Z> >r S. tj K L,. Ni p - a í p' an p 3 <; Í5 C5 » i Si □ 2 J, ■Ti ^' 3 3 -i äL O i-1 í- (£> ci -í * S- CJ cs s pn tp pp 3 t* ct Ľ" „ o iSr.tŕ- o TJ o sa Ľ. J. 3. c S ň, lw " ľ a c tr 3^ 'ju aj It a -3 5" Ii . _■ CJ |_- ^ ■iL .-■ ;-■ >-j -. £ 1:1 » i. ■ ill 31 Iff 3 I it; T;' Er Lni l-ll Si" LT o íi ^ a. 's E rŕ iľ 3; = 3 -ľf ä ~ tj =■ EL ^ Ô C í g- ■■r-:-. i;--. íjj rlT •tí ■žj rp d. =i TJ L£ľ> T? "_l h-: TT ľj 77 P n-1 ~ M [i :Ti ŕ'1 ■ ". O-' 0 í. C rl S ~ 51 < í.?; 3 C Hí M a □o r- c-n . (7 o -1 □' - b 'c -s. '"-3 ÍL< D DJ n 3 i ľ.- ^ Q- S x i " _ í y c, n ^ I— > q V' t- č *tv t rŕ' —: s, -h í t- V t F;:» £. ^, i* =; ^ ^ Lf. ŕ i = s: -h ::n ľ íl '— S S1 Tn P! '■" ô ŕ =i' e" £ -, jť •• fl p . -.. "— 5j h ■3 ťs 5. f. T 5 <ř ^ h E- S S- * ir Ej % -00 ?i'-^-£ £ 5" p ÍL ÍL a m o o. ty ^ íĺ. * * E' - 5 R" N h, í? £ O E" * -c as £ tr — z-o S. S ^ as 3 23 TS' i. 3 3. a G" í a- [£. o w 2 < tí KÍ 3 < S* 5 as o i' LT- j: "TJ ^ 3 m 5 3 -a v; ľ -a ^ - ► ^ f* S ■ íl im p ■ řx; i ^ l-l L\JI t. T- °c n: ~ ?™ S* Cftt &B n m » Q ? Q' E1 b Ľ" c ■TJ C & & 3 ^ 5 ŕ" & á" 3 ^3 Ti-TT 3 N □ 3 Si- g. Ťľ 3 ■ . .ríu 3 < S' c ä ^ LT1 ľ-: Oj : III S 3 í ; S3 i- ' í 9 r> r-rr: S- 5 = 5 p í? 1—^ sa ■c K" •-i -^ & Cr-P t 3 1— . . i—i í e w to CS 7^ - c í* ■s 2, " S m: TI ÍL ■ ■=rL<;- in a. a. ~ t* *. aj S" ^' 5 (H C.-c?-p ŕ tí < ľľ I3T £ ís sr BT Si í'S tn 5 a ... 3- S" 3 2. v. Ml 2 o r™ tr po 2 k53 3 2- tr-S -o ^ OD 5 3 3 S 6 3 ■ S" i— f° o - m o 3 - - & p o íT ■zr " CD t ¥ Tí Ä íj —. 3 3 ir. < 3 im 'c q\ c [U pp 3 q " p (D £1 Oi - " c" p* s: 5- ľ. [U, " G 3 Ľ. tŕ P ÍJ- ^ m CD --^ r; 'LTí 'Si " =1 í. k jít S" Sí £ n P 35, rp n CC-N 6) 7" 3 s? --s-S. irr O n j; í1 ■-: Q £. °" C&: 1< Oj O D" P cv" c '-■- O* s if < CD ľ" n Íí- "p: o o cj> P -r [U CZi o CC ^ II: p a Ä o X! P: p Si pj ™> tc S :£> S? "=™ N< ITL r n. I- >X- .t Ě S Ü. ^ = Ö Ľ —1 . ^ ■ díkn .itp.)t využívány měly být také ve Skulách, na inlei-nátsfih a učilištích státních pracovních záloh, Motivaci pro i ft is ŕn í pří ri i sfil iue m stí s naži) y 7. vy í oval rii znó m o zi kra j o-VťS smitňze, návštev hum t miílíj podporovat prupngtirc konkrétních akcí n predstavení místním rozhlasem, n si nástenkách. 7vlri5tními přílohami časrtpisň (napL Císařová jorrfce čí AJ u h).-' Rubriky propagující" i ii stru kině osvřHovou práci s fil iiiem Äíjvcdlý poruče i<ÍS!i víi ví t51 mrie také nn j nynější" oborové časopisy, práViďe.lrití so novým filmům oboru, ale i mgtrídícc prices filmu m vŕb ovála například period i kfl Zlepšovat^} q vynálezce* Zdravotnicko pracovním, Lesnická pvávťi. Pracovni zúiohy. Pmr.avnfk Svazunnu. Zábrana škod či Bezpečnost a hygiena práce}1- Do ťieätiny hylo také přeloženo množství sovětských metodických prím c ok o práci s krátkými filmy. napříklnr] Film v našitú službách či Film v klubu." i pozdĚjaf piivndnl praco na stejné téma pak přizná val y zásadní inšpirácii v praxi Sovětského svazu.-' Sludin popúlámô-vedeckého fi naučného filmu začalo bít na mívcí úkoly od roku 1953 systematičtěji při pru vn váno 23 ]>.\U!IK[;R. Vfijiet.ll: ..K r-.L:inn5lL odllcxóVlVh klej íihv.iy.-ú prár.o L, LD5-J.. S. fl-ík s. 125-] iei VojtĚd] Uaubnnrliy) u loíccíi 1932 ú íflív'. (.nj-jiHtikiiiii lľsrfíĽTlI Lidy ríiilioríi, pnjrlčji. a£ iiu jukli 197Q-, jfijíľ^i tij pta<:i iřtbiíi. 2-1 ÍJíľA, na p t; páriky: M,\RREÍ, JurosJav; „ľilni, niS pn m octli k pfi ľ'J ŕjivot n i fíků lýsvStĚ'': Zdrnvo>m-;ků pru r.-íívji ,',:e X MKS, (! 13, s / Jl-"!>3. STECH. ' „instrukční i U tli - Hit pr>t.of.nfic pfi ťfíhovft fcvf.1 ifikováních pľammíktl"; Pj^u.ií zŕíľn^y .i. UJSa. 0 il, i. 1. VKKA. Karrjl: :.Fi]m'uťá Skolil uaioJiJ jnittiysln": Zlp.y.šo i'u f ŕ j1 c/ v ľn d ífzíti? 4, 1SJ5J, C. J, s. Bíi-S". ŽIŽKA. A[:U;mn: ,.7.a \.\i£ ty u žití liskt:, m7hla3ll d. fiiuui": ťm-orali: ÍHaJUTOJa 2. I^n2, ft. Fj, i, J* 2,1. JJl.kJií. Ztosilůk: „Pokyny pm vy.ií.Ltt ÍÚzmta ňiňpltv pŕt vyĽliuvŕklieTpeŕr.osti prácu"; bezpeSr.nst cj hyůciiu pni rŕ -I. I y ä 4. i. 5, s. 152-154. H Kl. ľ .RIÍ. Vi k: lu r:. .ťŕn a I fid :' i Srn ft ú zuj] j -j iíi ŕkfiď'i Zalcptu; íioa 2. ".íi-n-l. č, i, t, 15. j f FR110ROV, A. *. - (SKFRfTOiEV, G. D.; Mm vnaiirli m'ítffctóÁ. ťrahii: Ntaífi ťoiiku íaľlQ; HAXANÍ.1VSK1J.D : ívíni vfrju/w. Prai-.a:Pjúcí! - vvdava:,-IslVií KOI j t sa ú. 2 C K.A.VIES, J Eros lav: í;j.?!riíi-ŕnŕ/píni v iisvŕíW praxi, ľraha: fitUnl jjukLa-dWnJítyf tcchiiiclul íitíraíiiry 1957. VRB A, Kami - ŠVTttKJDÄ. L-ľilvIk: Jffjrj'll^i'iií/íírji ;lo zá\'(,H<Í o ve U i íľ Pidita: ťrA;:^ llisi. PRODUKCE I. tím, žl5 pud skIhí píevzalú d osud samostíitni; funguj íľí Od- NedPstiiiĚ tempo dňlfmí pi(i úzký film a Oddelení krcslflnňhfi jirafu. Činnost rCslu a itirEdiná tňc:hio oddelení měla bít nov f prinírní navázána na tvor- avantgarda hu jiiipulániě-vedeckých a naučnýdi filrníi.Jľ Tak jako měla sevřenější organizační konecpeo Studia wifektiviiil zejmťíiia výrnbu králkycli filmů na ťizkom ffirmíílii, nfiekávalo se. Že k j«}ich uplatnění pfispŕjo pyniltilnŕí pviibíhající proměna distrilmC^íl-iůsysiěmii.Docnntriiliííirripřfivátlějícíkinapod p a třmi á t místních národních výboru :i juj i ch kul tam 6-0 svetri výdi Ddboi.Lt podporovala novcí způsiilw rozĚiřování site kin a s pacifickí ch způsobů promítání niinio běžná kina (HAVELKA 1972; 27}. Occinŕíjíímn využití promítacích přístrojlÍ vlastnoných kulturními ofldélsuíuii nejrňznĎj-SínÍi iitslitiicí mělo napomoci i nnvíí vznikle Oddelení pro zvláštní píedstavsnf, jehož ílkohsm bylo mimo jiné distribuovat právo krätkú naučnó filmy v t(i»iĽiiiat:ii. KF se tak mel mnohem intenzivněji uplatnit jriku rtůstruj náboru nových pracovnícli sil, jako názorný pnistřtitlek seznamující snovými pracovními metodami ;i zricluíztinfm s moderním z ti říziijhim jako součást Sk o Ion in kurzů [tňic. ÍS)."'1 OljlastziJravcdajs^'fa d ok 11 mim turistiky v období poro-i;V; iWM vedle výíc komcntr>v;nifílio ubiióiÔho trendu Q9.fi-bo sepětí krátkometrážni tvorby s k nit mní politikou strany li státními hospodárskymi zdjmy nvlivnilo také postupní rozčilování televiznlhn v vsí kin ť. ŕi o Si ledem na tlexibilitu televizního média se filmovcí zprávodyjsU'f začalo odklnnčt od denních aktualit k rop nr tri žním šntíini s obecnějším spo-lečenskí'sn přesahem atrvalojSí pbitrioslt. Zatíjnco regionální í.tmác Li deníky (ostrnvsk\\ tirnisnský a ústecký) čí měsíčníky Cti. pionýr a kulturní mňaíčnik postnpnĚ zanikaly, udríiíl 27 jrt*> lAfíN". [Lrí: Jfeibf popn! ľU u ji jUCofcli filarril. Srw. n upi. JIAV ĽLK A1J 71: V9S, ■± H 7. (inlŕíi-.h k[!fi!:LdlÍKtiVii:iýi:]i puii'jdik b>'l ])d pil C; í.konniBTiFJ oíkíjIjí ^ yiiJ- \ŕzTi prT-níi(-rití=;-,ík(lí)í1 bí. laTií] a pmdGii trirsíiník Trlnijrhm-a íi sprrrť [HAVELKA V.ľf2: í íl). 2 si po co.lá 50. Lptíi svou pozici v produkčním suhéinulu od roku 1953 novč zavedený politicky orienlDvaiiv měsíčník Vládní pfr.hfaa (HAVELKA 1973; 118-120). Druhá p o lovin ři 50- let do situace výroby krátkých filmu přílií změn nepřinesla. Ani po reorganizaci CeKkóslovan-skriho státního filmu (ČSF) v roce 1956se Kí' dramaturgicky n on d ch ý I i 1 n d ?a m c-řoní na p o kroko vc-budo v atelská témata n prnp;ig[id klíčových konceptů jednotlivých ú&äkti státní správy. Krom. setrvalé h o důrazu na sektory průmyslová výroby, zemědílstvl, náboru novic h pracovníků a zdravo l-rnoké osvěty posílil;] produkce snímků propagujících konkrétní spotřební zboíí. Filmy tohoto typu měly napomáhat rozvoji vnitřního nh chodu ? propagovat vybrané výrobky v zahraň i fií. K F mel tímto reagovat na stále n al ohav a j Si nároky, jež česku sin ven.ské kult umí politice 50. let kladla zvyšující se živelní úrmreri st řeci nfch vrstev [srov. KALINOVÁ 211 UK: 14«) a spolu s ní si? prosakující rysy konzumního živu mih o stylu [K N API K 2 Uliti). Dom i no n tni m zadavatelem zakázek na tyto snímky bylo ministerstvo vnitřního obchodil, asi třetina vznikni n ne objednávku samotných výrobních družstev a p u dni ků, třetina by La určena pro zahraniční Lrl]."'J 1 reklamní hlín vsak byl v 50. letech těsní spjat S prioritami národní)]O húspudárství a preferovanými koncepty kiilLuriií politiky. Úkolem snímků erby)o propagovat výrobek samotný jako spis obli h j u vat aktuálne preferovanou koncepci životního stylu. V reklamě měl „převážit aspekt výchovní", měla a e „stál školou životní kultury"-11 Snímek jíyžť (Vladimír itrebera, 1958) tuk nupříklad nevybíjel k nákup u tíže konkrétní značky, ale naopak upozorňoval no její význam ve výžive s ohledem na .správnou životosprávu, a fungoval tak de facto jako zdravotnická' osvětu. V systému monopolní výroby reklamy zcela postrádaly zmínky o výrobci zboží, a zpravidla naopak propagovaly správu ŕ as V\X.\. Kami]; „čeho jiTll? <Í0 silit i"; RvUualuž. lťjô'J. c. 3, ŕ. mo. 3JJ NAVrATJĽ ÄBjpoíňi ..Fitiuu'.ir'.-ktúLiLa' i Kiiituni, íoaa. č. 41. s. a. PROQUKCt 205 (například stravovací) nrtvyky a výhodné vlastnosti výrobků: sýry jako ,, laciný zdroj enur^ie, výživy a vitamínů" — Jezte více iýj'iJ (Emanuel Kaněrn. 1IJ59), máslové sušenky jako ,, výborné, trvanlivé,levné", setřít! čas žonáro ;i chutnající múrům - MáshriS svfenký (Milan Tichý, 19SFJ) apod. I jejich výroba by) a centrálně plánována a kontrolo vána. neboť nejí astej s im wida vattíleiti zakázek u K F nebyl y samy atálnf (národ n 11 podniky, uU; buď ministerstva (minister* t vo potrav Iuäfs-kerjf.i prúmyslu), nebo odborovú organizace (Sdružení potravinářského p ô. mysl u. Ústrední svar- spot f ebn ich družstev) či samotnú „reklamní ústfedí'1 (Reklamní podnik, Reklama obchodu). V souvislosti s víceúčelovostí reklamní a propagační tvorby so od druhé poloviny 50. let navenek také legitimito vala jil dříve prosazovaná vnitřní tendence studia nerozlisovat vyrába nó filmy podle druhu (kresleno, loutkové, reportážní atp.}, ani podle studia, kterému jsou pri mánie přiděleny a ve kterém vznikají. V kategorizaci krátký i:h filmů by J o totiž od roku líiľj^ zavedeno nové tem atické členě ní do dvanácti kategorií, označovaných písmeny A až M. Z položek zemepis, přírodu, zemědělství, průmysl, věda a technika, ideologie, výchova a školství, sporí. zdravotnictví, umčnf, b ran n á výchova, zábavné, se ve drn h é p e lov i ně 50. let v distribučním oběhu nejvíce uplatňovrsly stále snímky průmyslové, drile ideologické, tedy přímo prosazující stranické imperativy, silně zastoupení mí)n rovněž řada sportovní a zemědělská" (IIAVĽLKA 1973: 234). Ve srovnáni s plány roku !i)4!J (viz jjuzii. 14)naopak zřetelně oslabila produkce kulturně a umělecky zaměřená, c-ož souviselo s výěo r.mi-ňnvauýin akcentem na využití filmu v masové osvetové činnosti, kiiiúlektoráty a dalšími přednáškovými akcemi s filmem. Přednáškové cykly doprovázené krátkými filmy totiž byly nejčastěji zamířené rtu tri j na La technická, přírodovědná či zemědělská-11 Nídustiínó tsirpu rQstu »íbrzdana avanljarda 3.1 Via riiifiřlkÍLd [lľívíCCj ep.TfcOMíifl fy Slív sciítniň íí-jjIla ů jiflo^r eni vprzitv: £- et. Q- > ■J 3 El a ~, ío 3 £13' - t. s £ s £ 5D '-ľ ; ĺ : í ^ ^ """" ;m š. — Fľ í: í* a Ľ £ ŕ S ŕ l >í tí l"" cs ľ. z' ^_ Q: ľ.I ■u" ď E' » i if -1= ■-■ ^ □ ů :^ 5 - "Ľ '^r ,_ ■S- ■ži ■u 0 i 1II Ž. r-- í' o 5; ■i ^ 3 - "1 s ff u. ^ 'ŕ .3 Tí" [Ľ ■ — ■u ^ a i5 3 r- í' - -í 2 ■T" ^ Ti. <>J? £ 7" _ - ^ í "TT r- — or& í S í ÍJ — ^ ?: ^- -š1 y? -. =1 m t; ^ I 3 ;ŕ 5- :> :J7 TI S -■ < n 3 o í => 3 í- i: * S "35 r-'-n C- O n- ■— >; »-:< m Ír .—■ ■r.h -r1 ■T- ZZ-- rľ" ■-i ť í— L-:-: Ctf f-; ,-1 m ■—■ i-i r] "Dlí. f N ; — < — Ľ>s .— X "í ^ 3 í< ?* S TS ■í.■ ** ■ O 'ŕ □ ß ^ -*- --j S" "3 -r c- " o ^ •p o t; ^ Ľ - !T cp p *^ CT ť- =r h -j Sr" ^ s> ,__ o •ií Q O* rr íľ 5 ■:th n O "S O í:- jijf (L' í' iL ô o" O c 3. o o ■—I an c? ?; T! c B" ^ í' ° r 5 5. 3 Si -; =- & o Q- ^ — "i p ^- ps cp «' P- & (t r S í' ET J-1 J S n 5" ' ' ^ Pv i^ 2. £■ c- (A S á' 5' o. o Š Tí ":í ^ Í5i _ i it .j of c 5 2 "T3 < ľa* ^ c P". * £" irr tr « a; ■c ŕ * ^ n n _ o 5 2.11 J J; S' C - Ľ- O 0" "— r-1 5- 3 r+ O y Pv o< t? ? Ír & í" s pr c c < s F * f s ^ s (S ^ ŕ T "T ^ í; :n e; - 5 Z IrS- S. P (Í 3 4i r- C, < ; - p- 3 ' ? ^> .T : ^>>°\ Ě- ? = 1 tí. N S er, c;. -.■ ?- ^ : £ n W : ^ .=- O c; "C --^ 0 rr ■■: "í; E ■= 1--. x. ,—i p N n- C r*r v Q.' ■—7; t-: 7T -7-Hi '^i c: jí r; ■~ _ r"1 C 3 t) B- a -n ■ — :d ^ -> ľj tj -ŕ & S => 3 -d r," ' a. 5 I s- a- j ■-fli & T' " 3 K.c 3^ S. a; 17 — i, o » s ^ Ír en n íl b w- f1- ^ 5. ^ ^ -p- » a a- u" c; 3 r; 3 r -! ^ ^ c B -c < ř> H' C - . II (ti ^ B ^ - a n v í- ä ^ s- í" Í" 3 & ti 2 3- •ÍT'ff ^ pr í K C S C N -í " [> Si í S' č- rr. ** r-, (!) 3 r- -1 " ^ s. í, c c ' N 2 o, 3 rtu □ a) y ta 3 TT _ 31 N! Jí a" G 'S £1 ac c c n; i* rr- =r S- C 11 ^ 3 pj e !=• PC C 3" 5ŕ §1 Mi ť1 u. 3" a* w ä s = -i 3 s-=r — r; rs g S a h el 3 ? p> f? iľ í £'■ O H-(n r O D 71 M O S TI >7d (D H S" o Ví Í3" !> (D < B ^« ■r o i-1 c* (í) p -a Q ■ ^ 2Q8 iŕ*-mmbránili tomu, co Sulc označil za ,.trpně reprodukční roli filmtuV a ..protokolismus", byli shodně ctcliolni píipu«Lil pívky ozviástuůní pouze v případě, že :dú už ŕ rozumovému zuu jntí diváka. Přestože Holub se Sulcem po budoucích filmařích vyžadovali maximálně promyšlení a konce p ční prístup k ciimíifu a jako pŕTklad tvůrčího selhání uváděli jelit! fitnrrjótypňr í pra novin ľ, v podm rukách naddiiiíonzťi y.aiiěhu výrobního plánu tíh b prax o spíšo k standardizaci a jednoduchým p n >íhi krmím schčrnatíirri, : .oživovaným'" po vzoru Savň'tskdhó svazu práv 5 různou (zpravidla vä a k násilně [i;iliknvT) přibyly čas-tčjíi personální proměny na vedoucích postech, vysvětlované oy Čem n Lkoli pouze pracovní nekompetencí, ale .spi 3. ideuvnu neposlušností n nfidojitntučnfm politickou hujjhžh-1 ví)ností. Tnkto byla například zduvadne.na jedna z prvních kíldrovvcb ftistek ve Studiu dnkumentíirfLÍho filmu, při níž hýli v hrdnu roku lílf>í hromadně odstnmĚni vík i uncí Studia Jan Klumsift, Vtiduiicí [jfsrifjdickis ns:laki::ii iiin Skupík i\ ve-doLiiíí iiiipísriudickč dokumentární redakce |iřf !JapOui3L;k. Pofllf? ..Zprávy o siluaci \' dokuiiusnlámífii rihiui" liyhi jirui j;fi]'lr(j!S(iiiltJVb«tií flusuvadiií vedcrri Sliulin dukiuiiecLárníhfj íilmu hlav ní bií duu zlepšisríť práci!".ru?but ..projtrvilo pu-lilickoir i ur^iifiizační ikjscIujjIiio.sI a dfíkfjncií neúloslalisk dobríi \ -ňlfs řídit se ukují'si sním i a [jriiioniínkiinli Rudy, kjiuV íuJL<:ínuk zhspsení pjďct!u.J;i Kádfuvúu pcrsoirialiKtiku Kl'"s'.mčasně ovlivňovalo lo. že jtsbu čamŘKLiiafici měli při výkuriUHvé práce' přístup k citlivým 36 ^polu h K.]imenlpm, íko^fiipm b piy.itkejii opiiHlili .StucLin tH.kn rúíÍHpr HnmiS RiLTgpT n F^im-niH Hnirk, V;1 n"Tf by Li riíp.ři*p:-,i 7.ň tronktsl-y V.riTílvn ofiuuici y (í^kici.fjilúLíiíiuíiLainail^ijivjij iLopjLvií [íiiaiurVíl jimscLi.Vi ]. Jítiilb Uši) KA. í. <Í2H CV KSČ, u. |. 1153. sv. Jj^'í i" '.t V r, H —i" - vr f:- ^ :- ' ť.. 7T ™ i .■ z. . ■4- ^ ■ ^ . . r - 2 ^ e : »T F , M ^ ^ --.Tí -1- Ú S Q. x 3" i1- b ■í; ŕ > t f. ď B- i? S ,3 Lí; -tí ^ ľ-i _ -^ p- p- n ^; C — J - í? í- * g-" r; 3 q; ct- s t; |j W t? ^ :1 ^ r - s r - Tí £5 c ŕ r- X l-ť 37í ry £7" ■5^ Ď ť a>: C i—h í|Ti Q; C r/j |Z_ ľ" U-O r ŕ:-, •n* -j: r"1 □T Ľ, -ť Z] N Zi < Ó [i? :_: Ú] ■r- m< -- cŤT ľt c- CĽ- j: fr f-: cr' ílT ^: S ŕ*. rT:-. j—1 ?i P !zj 5* o Tí □ Jí t; -jí 5 l_- :~:. "í .j zr ■-i 7T ■—■ ^; ■n '< Zi El. ±1 < -i o "d b- ■■-+ "v j: ■-ď fl ■zr ±j: N zr 3 —1 •-ii 3 ■c -■; i* -s : F- ň ■c & S =ŕ r.' K- ™ a s --C3 ÍL, n< ŽL, rJ =1" 77* 3"' 7T 3 ■i ^ "J ^ Fg*<-v j J3 zí -3 zť £ £ 3*- Ä- Si- ~ ^ zr ZL" I7^" ^ -d z--o. = d zl ^ i o r, 3 3 o Zf -s ?r o Zr. y H ■ f - 1—■ ^n i-Í o XJ c_ ŕ?. < .j' P- -rj í! z: T- íu ■-■ l=- íľ ĺt:-. zr. zi d-. ■—■ /in T, ■-1- D 7/) ET \Ľ) 0 ŤT "^Zí -í -j si ■Zl d 7 ?^ :—' izJ ■-r:,. ■ -r\ n ?T cr " O 1— 1—1 Cr 6 p-ľ- N< fr ~. ľ: jn . t:' '-r; — ___ "ZJ ■—■ ■ -t-. zi 3 ^1 zlí jzi Zl ?ŕ LJL zr zi 0 -J -1 Q.- Zl rr; "^Zj O ■jn ri ZJ' p- o< izJ ^Zi zj. tň fj C 0 čnic ízí Q llK CD P Zi S 1—■ ' ._; ^ zi Iľj. 7^ cz O iz- zí Ľ--„ x- f s í " & r; s; 5^ c d: ^ ň ■-- " - K"..-- n-. ; ľ- ^ i'- ^ 5 2c ľ! -zií íí 3 ™ ~ ™'ŕ íT ~* o; °- O) *i CD |-J rs ■■ CD: CD e. o t* pi z- ^ ■— v-TJ Vi Zl í- *■ CD ^5" r~- o" LT- Ľ' ^ ?r TJ O ČŤT cr ■ 1 a CD ■f. [Z". fr i-;í M n; "ť —i- Zi 77* Ei~ "^Zj ■■.-j s- 7^ "íl Q ■zi 7T ■-d ^3 —•-, Oi !Ľ !—■ C 0 Si r-1 -r^ C^ r-1 LN ÍZ! i—1 ■—•- c/o m ÍĽ c: ■-f r- ■-í 0 1_1 [> rro .—. " O IzJ 0 LLV. Z5 !? rj (í íľ i.r. CŽ" n" •—" C* c? fvH z; p- ^" e Zl_ CJ Ľ. 1 C 3 6 ^- —- m CD Cŕ T? zS O Zk Ci C1-íí Cn ti ?r [ZI CI?^ !=- O " P Tí C ^ C■ -ry 7^ íl,. ^ z; z: 0í =1 ^ z" z: I 4z: o n -1 zr Ei C o ^ V o CP 5Í.f I íl « M — li "Ľ- S Ofi >r- Sír' O ZZ_.Ľ -jí = *E r ■ rT c^ S '4 ízt £š £ ŕi ci- s 6: C C&i r ct-zr p: 7T Ľ '-^ CD ^ "S Cľ- o — c- ^. C- Fi c PRODUKCI príčina a stále kritizované „ne pohotovo st i" krátkometrážni práce. Postup plánování, výroby, realizace, distribuce snu'áda-ní primárne zpomalovala nedostatečná koordinace mezi jednotlivými oigani zač nimi složkami Studia. Pracovníci K F byli s ohledem na proklamováno" poslaní krátkometrážni fvorhy nuceni v jednotí i výc h ŕ'a sto h výrobního procesu i v rámci zajišťování distribuce filrn'ft komunikovat s množstvím dalších institucí různáhn druhu: od stranických orgánů, ministerských úředníků, r on zumo-kontrolních orgánů, pres odborná poradce i výzkumných ustavil, kontaktní osoby v průmyslových závode ch, zemědělských družstvech a dalších institucích, v nichž se natáčolo. až pr> orgnnizátery akcí využívajících film "i1 kulturně>masn-v6 jiráci, provozovatele specializovaných kin či kulturní referent v krajskveb osvětových b esce1, vedoucí sborů. Revolučního odborového hnutí (ROH) atp. Tematické* plány KF vznikal v na základň zakázek, kterými studio obosílala mini sterstvn. Vvrnbní p 1 finy SC snažílv eo nej-vícp vybovřit-požadavkům tematických plánu, pouze v případě shod či podobnosti mezi námety navrhovanými ministerstvy docházelo ke slučování v komplexněji pujntá 1 ibro.lri. Nrfmrtv byly pak zadány k sconárislickíimu rozpracování a s dináre srí ná sled n č rozesílaly k p osou ze n í p [> věřeným pracovníkům příslušných udburnych institucí, Liby je zImj d nutili 7. hlediska vŕklecke správnosti. Tile: fidbturiííii pak mčli fv.iVpurn sloužit jako porado při realizaci filmu a účastnili 5š-l0ľ. ■VI FrrrniuIrif.n z oŕr.í):ifuli [Ju^näríĽík Tjííliu L.ľIiľvlu. NTA. ť. Jiii Luhov tu RedQatiíaÉ tempa růstu 3 í brade n á ■ p ľ Ľ p íi d n ň n ň mři návrhov im v pro saiiiOslaLilv krátky film zkrátit dn šotu v tydeuíku (viz dále v textu). Prijatý tematický ;i vvrebm plán bvl v dílčích letech neustále akluŕdi-7.0YÚT1 íí pozměňován a ohledem na rio vé naléhavé zakřivky zo strany mini s ler stej v a institucí. Výroba vět Siny snímků -Hiliyl;- diikoiičuyärta dustaLeČKěbrzyna to, aby byly schop-ny plnil svůj původní Likol. přičemž ani jejich na s a sovo1 ní ilu oběhu nebylo zcela flexibilní - například zemčdůlskú filmy s b r m vesnice, kde hrály významnejší roli no'žvcnio'š-tocb, d us lávaly Ca a to se značným zpožděn f til. To přiznav n li ustatně i ředitelé Studia doku m en tam foli a zpravodajských filmů - Jiří Pilař hovořil roku 1Q55 o tom. žo „filmy, které-lí kaz lijí hnízdová u vysadím brambor, jsou zde ftiň vesni-cídt - pozn. autorky) promítány v d obů. kdy se raiifi brambory íjí sklízejí. Sob' o zimním Skolení družstevníků přicházejí v době jarních prací" Z-1 Oldřich Kríž. komentoval obdobnou situaci zpčtnč v. roce 195 7 přímo tak, že ,>] .. na vosnUíi j smí! ukazovali nový způsob jarní orby, kdy i naši venkovSií diváci úspěšné končili senoseč".^ Problematickou situaci f asovo" a organizační {ne)kompatibilitv státních zakázek, tematického a v y rubního plánu a realizačních možností studia ovlivňoval vadle drive íininoných odolností zejména systém financováni krátky ch FilmĽi. Olázka zdroji! a způsob ň podpory krátkých nehraných filmů byla jedním z klíčových bodů debat o dok u mentor-ním filmu v Československu fií v přcdválocnóm období-! Krátké filmy byly vždy ú bočné vol ob ony pro svůj kul t urně-o svetov ý vránám a zásadní rolí v pToprignoi státních (Či národních) hodu ok fina n f ni prostfnďky na podporu jojiuh výroby i distribuce se však sháněly obtiznri i zpravidla 41 ľíLAÍl Jjjľ:..EÍ.úľj10 MLkujy ::lj;jji'iH'vr^jikS filmy": Fii;iU> (!~ihn 1. Uíňii. ť. t-2. s 27-3 l. iiii: í. 31. H=J KKÍ/,. [J!íifi;h.: ..KrScs řilMília ^|jiiai.-oiLjjskvíjl: a &jkiL[:iĽiilin;ÍĽ:i Ijľihí. Rozíi-n vnT- ro'd n kec i rn ri l'Aam *s1 \;< j i 15". K'Jni a tie im 3,1 15 \'ýí blilo ŕrsAi .íľrjvÁ uv.y-x 40 HusMuiiúfiiky pJitl 1 E*. 12- K/v. 1. Híil - MiniíleríKo inľnimtcl. fe 17D. PRODUKCE í m pro jektví ňImů Xfozi hnrni/;kýmiuňii íi Sfítkrínínn uUr,ihv 1 <> jrapHkhid doporučeno zcela pozměnit znčritky nivou filmů doplněním 7.cíí)a nových hraných (motivačních) sokvíín(::í.i7 Mejčíi.^těji se prntn šetři )o nn mzdách prnzíLměstníineí!, v.nv. zpčtuě podrývalo výší! diídaitovímnu morálku pracovníku i5ti]il-i!f. K dal&im oblíbeným 11 sporným opatřením pajfílo tíikfí preventivní zkracování fihnů, snu vise jící s tmidíhvcí omezoval výdaje za materiál a laboratorní zpracování.™ V akutních případech - pokud hrozilo, že se z ekonomických íí oasových důyodíj nepodaří splnit opravdu prioritní úkol - se při.stupovalu k nouzovému řešení nahrazení [JlánnvéníSliii krátkého filmu Sulein v týdenících. Tputó zástupnou metodou livlv na 1 liaz o ván v nejžasleji náborové, náměty, určená primárně červivým absolventům Skol, které se nedařilo nap ukojivá do hotovo vat do června, aby byly zařazovány do programů před kun CO ni školního roku."1'-1 Zdržování výroby kvůli spurům o dílní rozpoety obecuĚji souviselo se zřejmou nesystematičností způsobu financování krátko metra" žní tvorby vůbec. 1'eníze přidělované přímo ze státního rozpočtu se do roku lííll. FĚÍHř,,,i, LujiturikLu. ko] inp;rr. v ía řNuclininlví (14.1. 1 fl4fil. NA. í. - MiuÍH:p:stvo inínimHnL, k. I97. ii fhdší instituce počítat ve vlastních rozpočtech a z nich potom výsledné n kle d y uhra íl i t Československá filmové společnosti [ílefis]. Ministerstva váak ve svých finančních plánoch z prii n é narážela na neochotu Státu (ministerstva finencí} akceptovat jimi navrhuvaná položky, Zalímco tak například ministerstvo výživy v roce 1947 žádalo o 4 miliony korun, bylo niu pro potřeby krátkometrážni tvorby ve výsledku.schváleno pouze SO0 tisfc,^'Škrty podobného rázu musela íeSit i ostatní ministerstva,'1 a to na počátku nového kalendářního roku, tedy v dobe, kdy byl výrobní plán na tento rok již pů.1 roku schválen, a u některých filmu bylo započato s realizací. S ohledem na novou situaci ministerstva zpravidla určovala priority pořadí realizace původnĚ navržených filmů, 'fy však mohly narážet na dříve zvolený výrobní postup studia, které mohlo s ohledem jia jiné okolnosti (výhoda souběžného natáčoní více filmu v jedné lokaci atp.) rozpracoval zcela jiné projekty původního výrobního plánu, Nový systém toků finančních podpor přinesl počátek roku 1H43, kdy byla veškerá hospodářská agenda převedena naČefls, a to i v případč nákladů n n filmy vyráběné pro státní správu." Tato úprava byla n a dá In uplatií ována i v rámci nově zři ion č h o ČSV. Studio si v prohláSoni ústředního roditele výroby Č\SF Vladimíra Václavíka od této úpravy slibovalo nejen jednoduší i, transparent o č j Š í a spolnhlivejsi přísun financí v souladu s dŕívc odsouhlasenvmí teniíiticlcvmi a výrobními SU Mii.i j 51 a rí-ivo víŕ.ivy - výrobní ]iLíäii krrfrkycti Hlmu. na rok lí4fi. 1G. 1. 1U4Í1. N"A. í. y01 - MijiĹsU'lslxú illtbinncí, k- 170. !31 N'dpŕ. MLjillLí:ľ^Lvo J u prd vy - výju^jjjí Ljtúji kr^tký^ťL ]"i]jllá jlii Ľ^k lU--lä-20. 1. 19tE; Miiiiii'ťr£>^^] [irňnivsU] — vyriitinS plán krúľkýcti []t]]jii m j\jk .l-[ - vyrníml ptán kru'.kíot: Ulmi] nr. rnk 11d4«. 1Z. 1. 1M4H. Väp KÁ, f. filit - M mi sterslvn inftirrľiiivi. t,. 170. 52 ŕidlúzu Sprl^jLÍtiu sLiíjju ijľi> LiuSLjuĽJŕbkŕ j ÍLhlíjICjII Viíci jiltr.ovŕhp pridniUrií ('.3. 2. 1348). MA, f. Wl - MiriistritsLvo niÍĽiiruĽÍ, k. 171, a. j. a 1.140/4a-S. NírfsstiädE tempo růstu 12 brzd£ n ä avantgarda \ i PRODUKCE plány, ale Laké možnost individuálnějšího přístupu k jednotlivým námětům: ,,\relze se dostat do neudržíte-lného stavu, kdy by každá státní instituce noho. podnik mohla požadovali cd jiných institucí noh podniku p ropný a ň ní práce zdarma. Pokud budou chtít ministorstva do prřít:*; zasahovat, musí počítat vo svých rozpočtoch s položkami na propagační činnost pomoci fíiňwJ1"-0 S představou, že kb KF osvobodí od tlaku, ktorým j oho produkci ovlivňovaly ministerské zakázky, a že k Uwe podíl mhíiKtptsky iniciované tvorby KF, pokud so ministerstvo v o vztahu ke studiu etane ze zákazníka pouzo poradním organem, vsak nebylo tnožne pracovat pfí li ä dlouho. Jiz na podzim roku l!)4ři hýla původní opatrení pozměnčna tak, že krátké filmy přímo žádaně minist erst v v přebíral fiíF částečně či v plné míre rozpočtově pouze v pfípadč, ze byly vhodná do celostátní distribuce. Současnu však zůstává! primárním zhotovitelem krátkých instrukčních fijmii pro st atrií správu a úkolem jeho dramaturgů bylo plánovat přednostně s ohledem na požadavky ministerstev a ty pak kombinovat s vlastními tvůrčími zámerv.^ ZAKÍřKY A TECHNICKÉ ZÁZEMÍ BRZDOU AKTUÁLNOSTI V takovémto režimu hospodařil KF dále v průběhu celých 50. let stou výjimkou, So cd ruku l!)Ei(i fundoval jako samostatná účetní jednotka.r'~' V polovina Fit), let tak filmy objednané ministerstvy íi jinými orgány tvořily údajně t)LJ procent íi3 Krůlkr íi)-:,y pĽu íIlV.lIÍ sprivu [!■}. ti. Ul-lfi). f. UMÍ - Mi ni Vrstvo ir.í[:rriLBc[. L 171, íl. j. B4AÜ3/AS. .=,<; „E-'iLľmy mi ni k1 prste v. p<:kud riB^jll^íÍí! u :^'iuÓľy v£uo!jur_iLŮJlu ľái'j^. v Lud-li f'. [:ľo nnmiňlnf ŕxplrLtacL, z meh ž rliüf. bučte možno prĽvzíl liľíjju do l: l'L>l":T0 mi; Čps ko^ m stá: n.íh.irj til mi], tj".:-H[:^ hTazeny jaku fjlciy 1lLíuíIí'.j\ú i jflipuCÍOťtiľll prosbo (i k (I jírtosčiliivŕrfri iľilfpdiiirbi lirndiV tľái kŕ fiJ [Liy p ru j L[iJ s p Liv- a v juĺľ l'JJ U - Ví n í [j rc^rii". (h U1.1 M-l a). NA, f. flm -Mini Hl p:s Ivo Lhifejríjju:j", k 171. n. j. So.2íliŕiB. ? Ť. Sio v. f.á p f. H A Vlí L ,K A 1 S 7?,: J1 íl. produkce českých n "ô procent produkce slovenských studii KF.^K nojaktivnojiú'm zadavatelům patřila obecně ministerstva zomédřlství a zdravotnictví, dále ministerstva vni tra, stavebnictví, botí a rudnveh tlolú, dopravy7ŕá ĽiiÍKť-n.íbo hospodářští'ľ, s minimal n Č třemi filmy ročně počítala i a ké ministerstva strojírenství, potravinářského prú mysl u a lesu a dřevařského průmyslu. ZvláiíLní kategorii tvořily snímky objednané Československou obchodní kunloroir, určené pro p ropa y an i í'e.skoslovenska v zahraničí, jicbž' fcvlo objednáváno až dvacet kusu ročné.:~ Frohlč-m zátčže zakázková tvorby byl částečně vyřešen až zřízením sa m o st nt n óh o studia Hropajdibn, klerŕ převza-lo veákeroo zakázkovou tvorbu KF .snuslŕedenou do.sud v rámci Studia pnpulániě-vědeckýcli a naučných filmů. (SPVNF).J" Osamostatněním výruby pru p agač nic h f reklamních a instrukčních filmů standardního i úzkého fúrmáUl ručia náborová a instrukční témata pro průmyslové obory a zemědělství, sport a tělový chovu, z oblasti bezpečnosti práce, protipožární obrany, preparace služeb a zboží pro zahraniční i vnitřní trh vymizet a populárně-vědecký, naučný, ale i zpravodajský a dokumentární film měly namísto presvedčovaní převzít ryze in for ma ti v n ě- osvčto ve úkoly. ľrestuže stí praceš ,.zakázka - objednávka- plán - akuiiyij- ■ lace". jak bludný kruh krátku met rážní tvorby do roku 1957 po.pjsovuí Au ifiiVíij Na v ráli I r* oproštěním u d ministerských zájmů značně zjednodušil, výrobu i tak nadáte nepfíznivě ovlivňovala přímá vazba výrob d f ho piánu na p lán tem atický. klt;jý filmová [Lida (FK) nadále sestavovala v konzultací s odbomími institucemi tak, aby krátkometrážni tvorba hladoši ižna tampn růstu az&iziĚní čti Zíi?avoiuiĹlur.L.i '■■íitjl.1!' u vy.ľŕilí JiifilkŕiJi? M.minŕho til nm (in. iu. liiňijj. NA. í. <3£:4 - ňídiiv ÚV Y.5Č.H. \. 35.4i-. 35. .i 7 Viz iiirjp. K aV: ] l11!]]'] iiti i kH is. j líUmi Si Lil J lj. ejíj ij ll] íľclu ■ \ OdLukyĽll ujIhjü- ]i ý: t filme jinnrní: 1 tlfiíi. \A,:. 02 M - Archiv ÍJV KSi'., a. i. 8 f), t v. fjři. i H I >rr. pn jfi jm ív,i'. Pivn iTÍAVn K-\ }\\7>.: 1M7) $ií NÁVRATU,. AiUojlUl; ,.N';lu i-> ĽinŕtliJ-j"; fíf:íľfl dcM i. l!l.Sfl.-ŕ's,s:'?a'. ■■'t f':. >:., D sledovala především stálně-politické zájmy v Jednotlivých oblastech. Plánovaní tak í nadále plnilo především polilický úkol - prostřednictvím tematických a výrobních plání i se měl K F „vypořádat rovnoměrně se všemi potřebami naše-ho hospodářského a kulturního života v rámci úkolů, píl-sl uš e j Iclch doku m entárn i mu f i Im u, a vídat předem i deo vé, výchovnú a propagační zamětoní budoucích scenáru"/1 Rozdelení zodpovědnosti mezi SPVNF a Tropaglílm tak ke zrychlení výrobní ho procesu, kvůli hflniuž byla z důvodu zahlcení SPVNF zakázkami změna vynucena, nepřispělo. I nadále totií „[...] temaUcké plány-a hlavní jejich reali-sace - často ne c dpo ví daj i pulsu života našich pracujících, kteří-zvláště v průmyslu a zemědělství - by podle rad některých našich krátkých filmů se zastaralou problematikou asi těžko splnili své plánováno úkoly".61 Problém zastarává-ni f oři li i tvůrci filmu řeklo mního, p ropagu jícího spotřební zboží či služby různých podniků v Propagfilniu. St íf. n o st i no to, filmy pri prvním promítnutí pozbývají své aktuální platností, vodiy Studio k tomu, ,ihy slučovalo niimňlv prevzatej 7. různých hospodářských i kulturních useku Ho j n d n oho filmu, Tytomoziministerskó ,,ko produkce", jak so fi nich psulo, il,1 vid v vzni knout snímkům propagujícím napríklad p n traviny s pobi s pnipiigtiuf správné žiVtítospŕiíVy a nrihorem mládeže d n tělovýchovy, jež byly v t: výsledku neiHňováuy jednak jnku veskrzi! hospodárná řešení, jednak jako snímky „oslovující diváka kunipluxiiŕm sdělením".1-' S kritikmi neaktuálnosti se v průběhu celých 5tJ. let putyka) i film zpravodajský, Až do roku 1 tJEi 7 byla standardní oběžná d (iba týdeníku šest až sedm týdiiú, a lak s e mnohé j.aktualiLy" d ustávaly d u kin posledních okruhů vskuLku sr; zpuždéuĹm, tak. iu ,,[...} diváci S plavkami v aktovce Se PRODUKCE mohli trosku ochladit pri pohledu na poslední lyžařské závody [.-]"-ĽJ ÚsmevnúsL takových výmlíů stí ovsem vytrácela v případ ŕ: filmů přímo navázaných na státem formulováno průmyslové, zemědělsko a jiná o s vňrovč- propagační i m p nrii t i vy. MrJy-ly filmy ukazovat pokroky na poli vody a techniky, seznamovat s novými pracovními postupy a u p! i y.n rň < i v a t na mužnosti zlopš en í st á v a j Ír: ich v ýrobn ich metod, ole například i sportovních výkonu, musela být jejich výroba [jružná, musela bezpro střetl n o reagovat na no-vinky, současně musela být zabozpocena jejich flexibilní distribuce. (Ne)kurllpatibi litu S plánovanými úkoly navíc komplikovaly s financováním související neutěšené technické podmínky práce y KF. Nedostatečné bylo například výbavo n í speciál clí mi zařízeními mikrů-amakrokmeiuatografic. kamerami pro jedno-nkánkové snímání i těmi, které jsou nutné pro zpomalené zachycení p chybu. Ani Oddělení kresleného grafu, které by In v roce 1953 v e snaze posílit koordinaci složek podílejících se na tehdy privilegovaném i n stru kín f m filmu přičlc-n ň n o ke Studiu populárně-vědeckého a naučného filmu,64 nedisponovalo vyhovujícími zařízeními pro trikové snímky. Pro výrobu úzkých filmů so ned ost á val t í adekvátních kamer, stři lnicích stolů a magnetofonů, takže i v době rozšiřování úzkuformálové produkce byla běžnou, ba dokonce převládající pra-xí redukce filmu původně natoíeného na 35mm film na líi m m, Barevné snímky n ubylo možné ve větší míre vyrábět kvůli nedostatečně vybaveném u osvětlovacímu parku. Zdržování zavádění nových technik [Úzkého formátu, barvy atp.) obecné šlo ruku v iuc.n s každodenními zdrženími, která vyplývala z nutnosti půjčovat si zaŤízcní od Studia uměleckých Hlmů. To samozřejmě primárně dhalu Nsŕoítižná tam p o růstu a zbrzdená avantgarda 1111 11 n ti i r.-.STi ti mí íi Sm (ne;] b: n vá no). r\ Á. f. 1917 - An. h i v ľ; V lOii.. n. j. (i li B. H S K K f Y.. t )ltíf td t ., frfcu S IvA j.i <í)> ra vrjcí.n j tH c:h b diikiii-.j ut lf j j (ľ h J i I mŕ- . B ] NTSVRnA. AlberľL „Okríílkydi riliít,-,-li - 1^(0^4(1^11™'': Film n rir.ba í. E^Oí.hnvnr rwíakcefPl<'jji Sť-iliu": Fí/ín o dvhn .i. 1UQ7, č. G, s. -Í71. •1S50, i. 7. a. 4U"-4hia, yiio s. 4(Jí. íJo ». :)UH. f>2 BA LÁK, Jiroaiíľi „PľuC ijj 1\ 0 ľiíju"-livklatiM 5, l'J5[>, e. S. s. (J7 -utí. 6* S»»y. fii?t. HAVHl.řTA ul/2: 100. li: A- L.1 a 2. ĚL ■ -rľ .--I I— I , .T. Si. 5s Er S: * B Ti C :":■: ~ j—. ^1 1> < > O ľ ?| s I g < 3 < ^ r on. ~. l/i ä - 7, > I vr K. ^ 7^ - ■ n r-: -U. F — ^ 3 7! S o. P o a — ■tí E- p, f? w e* c •r. P- a P! P^ ■-d Tí — Or '-í

pftT} P& Tí O ti (n * CZ- S e- iŕ - P ■— i-. U: ft Ľ Ě B' fÄ ■Ť ťĽ e r. t 3 ■=1 77 X" ra -j. * i-i ■-* — □ j; CT ._, CA i-" O vi" s. n" - : •-d 'ŕ O 77 O" T3 K*' Pi o" D Pi 2 TT < z: -d i~y a ü * Cl * % o t í S o S, C CT Ü n" tr ry . r -vi f ŕ r" .ŕ ■— ^ F - U ■ 4^ :.- T -'- ;-. rj" |ľľ "3 '/j -J ^ — LTn t ■-[ ry 3 <, p, m 77 n - s: ^ 7^ ^ S 'i-S- TT - =ii-^: * í: í t,; o íli no Tí ľ" e"' _ . ~- Zr. ľ' o ľ- ŕ:i ill-. r-j c -r! S s r z| '.j. ŕ: íl Sú P; ■r:-. n ij TI. ŕ7 Lr !D u Tí ". ľ* íl: U" ■:■ £ o = ™ O r--: :-.k c, r-\ '•i' Ľ- T 1 ľ 5. n ^7 ín 1-- ■z. ji-■ji p ■r- "D d P 5 c -F- Fl —i —1 ^" ^ r""" > Tri M I ď > 2: m p: o í - S "'--í 3 í- Íri S K" 5 » n -c ES, c H ! -S ffi 77- m x) S" = 77- 3* "_ ■TJ 3 is ir? Tier, ^ ÍTi S f? If Td 31 ""■at s* i o -CT->a r-p> ŕ- g B ".j O1 2 í3 i. ct« —-(T* rt, S-1 £ č" í.' E í -í. S !t p f-- pt iŕ ij k & ES ŕ t ť t, s < TJ t pc i-. --" 0> n CTi . 3 cT pr s & si ^. ^ r-; p 3 p p1 LT CA CT o: v:. d p- ^. íí< ^ ,-, 3 y- lj , m '—' ^ CT Di í jt h O., pi -TT Oji—1 i TT 3/ í ^ CT >4Í Q- n o. r* n o- -í dj ť n v! o ■— r*i. j: 3 rr O ľ> n ŕ-1 n B ■—r-: "H. -dí ' -j t -d 3 tr p? p: Fl p- CTi , 01 ^ 20 "rv * R- :' >--■■ ^ o -■J G?. on -: ^ ? n- ^- £ ~ >■ 5' £ k £ — 3 v all 10 q -• ■-■3 ■-if ?! 1 ■> 1— •D o cr ax p is ? o (D g o ^ » 7*r o cl\ < jh-. ^ #i ps =r )!L p^* pi Hi < ts 5 l-t- 3 ^! fT c H p p: *L T. p- p- •-i 71 pa ~r 3 n' □ n" 3 cr -K ri' 3 -1 p. -d O N 0 =1 0 0 TT pl 0 ■3 pj 0 E Cr ^1 Ot) 3- O p c 3 0 .—■ O 0 ^. cr n-. ^ j t; 5 j o p>. S i -7* k< n ??■ P_ c:^ ■-d 1:1 n s< i-fi r: 3 film- DO tzl 5" 3 h C: — g"2 " Pi Hi SI 5ft" Cr ci. O P 0 5 ^ Ef 3 3 m 3 £2 pV "3 TV =1 3 LT < 2J ■-^ 0 7T ^; 57 s 3 ^ Z" 3t s SI o C"7 o P" S-a. 3 tz ^ cr B 3 ■- Uy Ci 3 i—'- j—r 'jj rj o ■—' O r-n —" :| a- S ^ 13 -r Q1 t> o O ti. hi & o F- ' * $ y v C!7 C p rj"j tl* C 3 0 O Cm O &■ ta CD Q H i—-. D N p: lltl 3 ° a- ?T S o c; cr T3 p ft p; s p & it. 5; ^ ¥. KT c; c' — - E < tt.- ■.iii'i. L f b zj ■ £-3, - Cl, .Q. 1 ' ?' * ~n "T 2 fr £ 3 .- lt-I ■ ri J!. = p- 1-: ^ b' i pT^ pl « ^ 3_ P^ 3 rj p :li 3 -ii ill t H if —' O H_-l □.. 2 3 3 2 -a. n sj- ^ o < a 2 f i ^ d ? " -j ■r - M a <- — i\ C — <; ? — - n rf — ' 3 3 5S = ~' = a; -' - ^ 2 t< _ _ - m 3 » .:t tr-3 r 7' = t i r ^ fL rt a s - r p ji s p ^ t=- - ? e & £ E? r ^ I 9- 2, " "' ' Q :"E ^ ft- Ci Cn- =! ti 13 pt' ^ P Po?P zs o a 7t o v p> TLLl " 0> O pj D d D . w. o. ^" 3 ^ n s I l-t- p H 2 ■< £ K o p If cr it is pj p> *" '.^ o 5 — o 3 —. O H 5 p .-1- k 2. 3 ■- -' LLi ,C- ^ fT. 3 ft t; £. p> -v ?r- p 3 c 5 O ir, - & ^ ET ti [LT- ^ 5. £i 3 ■3 ~ i3 3 3 H 3 3 |. =r a EI s i-* ■3 0 LLLi rj^ s 1 -3 i-H' 3 5 inn *a ä = j ^ 5' S Sí- tí S--^- i -m 5 a' ^ ŕ>. J _ú íj ■ ^ -■ L, - u, » í "S : í Tí N 3 Z. 5 =* í- 3 >■ -F: H ■ S £ ? • r'' V- Fi. Si ŽT'-Í cd " . - ŕ r-b Jz_ CM 5*^ _ i— Ľ. rŕ !z c-? — 7* '-' Z_ :o" 2 tí ľ- - 3 r- p n' 3 -r: j: C ŕ± ^ Ľŕ- "í ^ Ľ - !b " íí k Ü i-n 2 S C- 5 " ^ £■ j-: .-■ rj C r--. ^_ nT" :ľ lt S" WT. ll- _ ŕt p. v- " c r£ O O R O C t o —■ £r o ZT * ÍS< TT ^ 2, ^ 51 - TT TI -C C* ít^ zt ™ ŕ- "C 2- £ E , Ľ: < 3 zr* zl .■^ rí -j ■zr ä ■-d 3 =1 ť1 v: Zl 3 3 " zr ľ": o q) „ ^ -1 j £i tí ľ (TJ — ťZi " r~ Z!" - (n: ™ - •* Í3 £T fí ß « zr ^. í5 OD CS er' c- er S. E Zľ t; 3. Qj I PT ŕ- £ k1 r K' í1 ti Cl. 3 -*j & .ŕ TJ ^ n n ZJ- zr V: T) -Jí t; N lt!'. 3 3 í1 g ? TT" H ■: '"d z: ■ť1. V. K PL- 7_j "C- Zil rT ■3". P- i—- o t£ ck i—1 ů Oj -a g_ 3 i .5- '? Ei is- c ř*. S- 'l 2. N 15 3 j: r.-í K z: 3 K z? 3 S, N Z^ — ^ I 3. r. [j i_i 2. ^. y- Z; S" 3 ZS TT ZT —•'. -1 ~ n o. 3- o N< 3 Š" a- 9 SĽ T3 c pc t. pr g f ■-■ ^ íl" " ^ 7r ?r o r! - ■íl P- (c ft. "y:- !ZT" q: =i 'zs » 3 J" ^ zr o. os O 3 g 5- ^ ^ (ň Tí O ■í ^ TT f} T^S - r- 5lzz-T> izi fc rt> S ^ 9 ti ^- ^ g .t. !Zir- —j r-__. "-r. ■pj r-; % s" ■ť, TJ =r i-: S" 3" o = T3 O zl pj "T -J IZ. & £■ E? p Iv ^ ^ ř o i: í B ^ "C ~ PC řr S" 2- a p: zr P^ - S ŕr ^. P> C " n j; E" a S cľ ■—■ Ln Zi *í ^ m 3 p: C pT ĚT TZ t Pi- "ŕ 7Z -d o O p- 7Z o £z ■ v ■-s N ICH] 13 'T-: (ľ- P> ív 2< PĽ Tľ- ?T pr TÍ c- & O z;ľ ■— íí" C TJ" ,_, E: -,_ "^Z" ■-ť -i z; 7Z- O "í -T" a> (5, K (í- S g Or. 5 13 ■? z3: o =" Ö o- ?5 S- ŕ 5 ^ 5 f- ŕ? fi SH rf- ■ "' 3 3 - 7^ 3 r- 5 r ?r N tt- ■ť* d' d T 0 x "t. — i". K- - 1, Cŕ Ľ" <ľ. '-n ™ 3 ř ^. 77 ;7_ 7JTTJ * 77 . E-5 ř"5 £- ! ^ w a < :.Jí-j JT „ g 71. TJ" í 7^" fr T — p-Ti i • t> C. £. -7 Ť! -j íl ť k- =•*" t2 1Ü X _ ^ p ■í 1 i! í Í S " fc _- k £ - tz * Zl, '2 "J 2 S =■:=■ a 2? s ľ. ■■=- -? s.a t: í' II«, r-' S ~ í - ti E ■ „ D < L- ľl a i-i ^ ■vi 2? ; 3 i '£ c. B- ň- 51 Ľ. I— i—» '--t =■í!) =r F" Ě -s P Ľ. S —' 7^ S í = Ti' tS 11 lŕ A ä. s a. 4 ňt» = 3 í 3 s- . a- t—" '-cry. Y 3^ o w (n > 3 2 ■n O ŕJ 5" ji ^ '!n TJ" 3 .X — i- N i. TJ d .3 3^- C- n ry m >liF 1 I'Ht. ľ hm l:i:ím rim Mil j IRM :' Iii"." 1m.:-. líl.i1: |ČS, [ikue^SJtiríajD i -- 1 Zn ru ?Dildja k v ÍJ oj 1 - DchiriL 1 l' 1 1 j 1 1 SDI" Prali ■ ! Krfrt-í íIJiľi Príihíi —"j——f — 1 i ■ í i i ľdp.-vťdnrk}' fi Im i i i i 1 1 Pop.-rŕdect7Í' Alna Brun i i ■ 1 1 1 Pop.-vSdBctj Elm Gattwaktiw i 1 j ! i M, p:i[i,-Li'!;liiin-:lL;i ňiiiCmicb Illznů l^iaj í i Si. LTiip.-vi'HLaiífK3 nanctmh íiLmů Bino 1 I i i -1- Sf. piip.-vädí^'iJjaLifliiiiiií^íiLiiLÍi i i i 1 1 (i I I i i i ! .. _ 1 I SP^T 4-*IF Gottwalda ! i I 1 1 i ! FSGoU- fürn i i 'i i Krľ!!-ii!iht liLu Priha i LcfltkDnf SEm Ptahn i — Stadiu tf«l4Tiiiba a JonLkiJťrlici JÍIeuu Průa i i ■ ! 1 'III . .. •• .. !">-■ 1-^-, ^ O (t g, '9- "B S- "C t: ■— K. C O ■r. n- vo. O ťt 15 s; ■—■ — S; í O1, cŕi' ^ B w (t ^ - ^ Ľ j (O P ,^ o -Ľ < np í zr fü a* r" Í5 "D C M K TI O l* f* C: i. ct- Ér 5 t) zi čí 3 -*í tt- rva 31 77" I 1 3 S 5 it Q oi ^ . 5 ä ^ n>- íi> t 2 < P. 5 *r ■-J ■—. —■ i-i. q w Híí; 3 Lid řr- lí; ?t" \_\- ia ._* ^ ZľJ .-g — S" :3: "É d -v ^ í/1 au TJ o a. TJ O o I Ol ttj o íľ* Í7J Ol Hi*1 i k f> ^ ÍL = W Ol ^ — in -7 tj Ü3 i. b a J S-