https://www.festivalff.cz/images/content/files/FFF/films2019/tenkrat-podruhe.jpg/830x550 FESTIVAL FRANCOUZSKÉHO FILMU [JL1] UDÁLOST TÝDNE / Aneta petrová / 4. 12. 2019 Ve středu, dne 20. listopadu 2019 byl v pražském kině Lucerna slavnostně zahájen 22. Festival francouzského filmu. Festival se následně přemístil také do Brna, Českých Budějovic, Hradce Králové a Ostravy. Na plátně byla možnost zhlédnout [JL2] 50 filmů během 155 projekcí. Při zahájení mohli diváci vidět filmovou předpremiéru komedie Tenkrát podruhé od režiséra Nicolase Bedose (Pan a paní Adelmanovi, 2017). Tento hvězdně obsazený snímek byl na letošním festivalu v Cannes uveden mimo soutěž. Hlavní role obsadili přední francouzští herci Daniel Auteuil (Zaujetí, 2017, Spravedlnost pro mou dceru, 2016), Fanny Ardant, Guillaume Canet a Doria Tillier. Tenkrát podruhé vypráví příběh Victora (Daniel Auteuil), který od svého syna dostal dárkový poukaz agentury, která s pomocí filmových kulis a herců inscenuje různé dějinné epochy a zprostředkovává tak svým klientům setkání se slavnými osobnostmi z dějin dle jejich přání. Možnosti jsou obrovské, ale Victor touží po návratu do sedmdesátých let a ještě jednou prožít první rande se svou ženou. Tento snímek se promítal i v kině Světozor při zahájení festivalu pro veřejnost. Dalším z dvanácti předpremiérových titulů, které[JL3] byly na festivalu uvedeny[JL4] , vévodí snímek režisérky Celine Sciammy (Můj život Cuketky,2016), Portrét dívky v plamenech, kde hlavní role vynikajícím způsobem ztvárnily známé francouzské herečky Adèle Haenel a Noémie Merlant. Toto netradiční drama, které neodpovídá konvencím klasických kostýmních dramat, získalo cenu za nejlepší scénář v hlavní soutěži letošního festivalu v Cannes. Herečce Adèle Haenel se dostalo bližší pozornosti i díky programu [JL5] Fokus Adèle Haenel, kde byla blíže představena jej[JL6] í dosavadní filmová dráha, a ve kterém[JL7] se uvedly i [JL8] čtyři profilové snímky z její tvorby. A to konkrétně filmy Sirotek, Neznámá dívka, Láska na první boj a Neodolatelný muž. V soutěžní sekci Výběr české kritiky letos získal Cenu diváků snímek Nejlepší léta jednoho života. Film režiséra Clauda Lelouche (Muž a žena, 1966) zvolila [JL9] novinářka Kateřina Svátková z Českého rozhlasu, stanice Radiožurná[JL10] l. „Jestli se dá hluboký cit slepit po půl století tam, kde skončil, je stejně těžká otázka, jako ptát se, jak navazovat po 53 letech na úspěch oscarového filmu Muž a žena. V Nejkrásnějších letech jednoho života před místy až dokumentaristickou kamerou Clauda Lelouche nacházíme Jeana-Louise Trintignanta a Anouk Aimée ve stejně přirozeném herectví, které známe z Muže a ženy. Lelouch se vyhýbá sentimentálnímu dramatu o ztrátě paměti i přeslazené romanci z podzimu života. Jeho film je vzpomínkou na film – je to koláž, kterou sám sobě i divákům dokazuje, že jeho kořeny jsou v tradici francouzské nové vlny,” [JL11] popisuje vítězný snímek Svátková. Dále se do programu zařadil i Večer krátkých filmů pořádaný ve spolupráci s Unifrance, do kterého byly zařazeno osm snímků, například Směr západ, Přes překážky ke hvězdám a Má dáma s kamélií. A v sekci Filmové hity, která představuje kvalitní snímky francouzské kinematografie posledních let, se objevily například tituly Bídníci režiséra Ladje Ly, Co jsme komu zase udělali? z dílny režiséra Philippe de Chauverona, který navazuje v příběhu a v hereckém obsazení hlavních hrdinů na úspěšný snímek Co jsme komu udělali, či debut Camilla Vidal-Naqueta s názvem Zatoulaný. Festival tedy letos diváky opět[JL12] nezklamal a další ročník se bude opět konat na podzim.[JL13] ________________________________ [JL1]Chtělo by to titulek… [JL2]Pryč s tím trpným rodem [JL3] [JL4]Pryč s tím trpným rodem [JL5]Není to spíš „sekce“ ? [JL6]Trpný rod ve zprávě nechceme [JL7] [JL8]To jsou ale šikovné snímky, když se uvedly tak hezky samy 😊 [JL9]???? zvolila jak a kam?? [JL10]Stačí napsat z Radiožurnálu [JL11]Citace je velmi dlouhá – rozdělit a něco z toho parafrázovat [JL12] [JL13]Pokud jsme tu informaci nezískali tak se ji tady nesnažíme takto nemotorně napsat.