První strana testu: - Zápis/poznávání not v různých klíčích a oktávách (houslový, basový, altový a tenorový klíč), 4 zadání, každé po půl bodu (celkem 2 body) - Úkol na vztahy půltónů: enharmonická záměna, alterování tónu 1x případně 2x nahoru či dolu ap., 4 zadání, každé po půl bodu (celkem 2 body) - Italské názvosloví: kombinované názvy s doplňkovými termíny např. poco a poco crescendo, molto dolce ap., 4 zadání, každé po půl bodu plus jeden bod navíc za připojenou správnou výslovnost it. verze všech (celkem 2 nebo 3 body) - Otázka k hudební akustice: definice např. řady alikvotních tónů (+ vypsat ji prvních 16 tónů od C), některého z typů ladění ap. (2 body) - Zadání 8 intervalů: některé mají zadanou spodní, jiné vrchní notu, alespoň jeden je přes oktávu, za každý je půl bodu (celkem 4 body) - Transpozice nástrojů: např. v jaké tónině zní: pro B trubku zapsané předznamenání D dur, který tón musíme zapsat, aby znělo anglickému rohu a1 ap., 4 zadání po půl bodu (celkem 2 body) - Změna předznamenání z jedné tóniny do druhé: např. předepsané 2 bé a mají změnit do H dur, zadání jsou dvě, jedno v houslovém a jedno v basovém klíči, každé za půl bodu (celkem 1 bod) - Hudební formy: zadání 4 schémat, připojuje se název formy, např. a a´a´´a´´´, ABACA apod., každé za půl bodu (celkem 2 body) - Rytmus a přízvuky v taktu: zadány 4 takty v různém taktovém označení, v nichž je nutné doplnit hlavní a vedlejší přízvuk nebo neúplné takty, kde je nutné doplnit chybějící doby pomlkami, po půl bodu (celkem 2 body) 2. strana testu: - Termíny k naukám: definujte termíny atonalita, bitonalita ap. (2 body) - Další termíny, většinou ke kontrapunktu: např. definujte cantus firmus, dux a comes, komplementární rytmus apod., ale i třeba co je konsonance a disonance a vypsat příklady kons. a dis. intervalů, co je imitace a vypsat druhy, jaký je rozdíl mezi stupnicemi stejnojmennými a paralelními ap. (2 body) - Akordy: 8 obratů kvint- a septakordů, některá zadání od spodního, některá od vrchního tónu, po půl bodu (4 body) - Stupnice: 4 zadání, tvoření buď vzestupně nebo sestupně (4 body) - Melodické ozdoby: přepis znění do podoby s melodickými ozdobami (1 bod) - Tematická a motivická práce: taktový úryvek je nutné převést např. do račího postupu, intervalové inverze, upravit v augmentaci či diminuci (1 bod) - Otázka k hudebním formám či dějinám: např. jaký je rozdíl mezi sonátovým rondem a sonátovou formou, jaké složení má sonátový cyklus, jmenujte alespoň 4 skladatelské techniky 20. století ap. (2 body) - Osobnosti dějin hudby: ke jménům 4 skladatelů je nutné doplnit století, kdy žili (nikoli stylové období) a charakteristiku díla, které vytvořili (např. operní skladatel, skladatel duchovní hudby ap., lze doplnit i konkrétní stěžejní díla, ale stačí jen krátce, jde o to, aby "tušili" o koho jde, ne se rozepisovali, nepočítám, když místo charakteristiky uvedou národnost skladatele), po půl bodu za století a charakteristiku každého (celkem 4 body) Celkem je možné dosáhnout 40 bodů, pro splnění testu je nutných 30, u lidí z jiných oborů než hudební vědy jsem měla limit 25 bodů a netýkalo se jich už praktické dozkoušení. Stejně tak dálkařům stačilo získat 30 bodů a už jsem je dál nezkoušela. Na test bylo 60 minut času, kdo splnil limit, šel k ústnímu dozkoušení. Praktické dozkoušení denních studentů HV: nad ukázkami různých notových zápisů museli např.: správně určit předznamenání, pojmenovat některé jevy jako: prima volta, seconda volta, takt alla breve, předtaktí, ossia apod. vyhledat melodickou ozdobu a správně pojmenovat, přečíst řádku v basovém klíči, v partituře vyhledat např. dřevěné dechové nástroje a ze zkratek vyjmenovat, o které se jedná, určit, které transponují, poznat např. tremollo, vědět, co je u smyčců divisi, který nástroj může hrát con sordino ap. V závěru na popud pana doktora Tesaře dávám ještě cca 4 zadání předznamenání dur a moll stupnic (i třeba která je paralelní k f moll), jde o rychlost vybavování, a vyjmenování kvintakordu u 4 tónin (dur a moll), opět jde o přijatelnou rychlost, která bude použitelná pro další studium. Pokud by student selhal pouze v tomto závěrečném zkoušení, přijde na opravný termín napravit pouze tuto část.