Výsledek obrázku pro future library Koncepce rozvoje knihoven ANEB KAM SMĚŘUJÍ KNIHOVNY Martin Krčál ISKB02 Úvod do knihovnictví, podzim 2019 Výsledek obrázku pro logo kisk Filozofická fakulta Masarykovy univerzity 4 Koncepce rozvoje knihoven qstrategický dokument qfungování knihoven qcíle na určité období qpřipravuje Ústřední knihovnická rada qschvaluje vláda qkoncepce.knihovna.cz 3 koncepce q2004 – 2010 q2011 – 2015 q2017 – 2020 s výhledem do roku 2025 Koncepce rozvoje knihoven Deska, Å kola, Tabule, Prázdný, Zapsat, KÅ™Ãda, Starý Rovný přístup k informacím qk publikovaným dokumentům a infozdrojům qprostřednictvím knihovního systému qzpřístupňování online Ønutná změna legislativy (AZ, osiřelá díla, digitalizace) qe-goverment Øknihovny jako informační centra Øaktivizace občanů, budování komunit v místech, zájem o veřejnou správu q Tvorba informační infrastruktury qvzdělávání a výchovu uživatelů qceloživotní vzdělávání Ødigital divide, jiné bariéry quspokojování kulturních zájmů občanů qvěda a výzkum qzlepšit vybavení knihoven Øprostory, ICT Podpora a rozvoj jednotlivce qekonomické aktivity jednotlivce qnezávislé rozhodování jednotlivce q Fondy a zdroje qfinancování nákupu knihovních fondů Øpodfinancování Øakviziční politiky Øspolupráce při akvizici qzlepšit přístup k EIZ Økonzorcia, spolupráce Øspolupráce s vydavateli a distributory – vyjednávání licencí Øretrokatalogizace Øsouborné katalogy a infobrány Ochrana kulturního dědictví qkatalogizace Øzkvalitnit Øregistrace šedé literatury Øpodpořit vznik nových nástrojů Øtrvalé uchovávání qkoncepce trvalého uchovávání fondů a EIZ Øhttp://www.ndk.cz/koncepce Øi2010:digitální knihovny (2005/1194) – projekt Evropské komise – doporučení k digitalizaci kulturního dědictví Øpokračování digitalizace + zpřístupnění Koncepce rozvoje knihoven Deska, Å kola, Tabule, Prázdný, Zapsat, KÅ™Ãda, Starý Koncepce 2011-2015 qprezentováno na Seči v září 2010 qproč ji potřebujeme??? Øzměny ve společnosti, rozvoj ICT,... Øpotřebují lidé knihovny Øjak to udělat, aby potřebovali? Økonkurence internetu??? qspokojený čtenář q21 priorit Pracovní skupiny qKlient a služby (Řehák) qProcesy a legislativa (Lhoták) qFondy (Svoboda) qFinancování (Richter) qPracovníci a jejich rozvoj (Houšková) q Hlavní témata qknihovna jako komunitní centrum qmoderní a efektivní služby pro všechny q„silný“ portál Øpočátek rozvoje CPK – Knihovny.cz Hlavní témata qdigitalizace a uchování kulturního dědictví Øpodpora digitalizace na různých místech vNDK, regiony, oborové instituce, specializované projekty Økoncepční řešení dlouhodobé ochrany elektronických dokumentů Øtrvalé uchování tradičních fondů Ømaximální zpřístupnění e-dokumentů qdostupnost EIZ Øpro vědu a výzkum (VaV) po roce 2011 Øefektivní přístup k EIZ pro veřejnost q Hlavní témata qrozvoj lidských zdrojů v knihovnách Økoncepce CŽV pro knihovnictví Øpotřeby praxe qvzdělávání a podpora čtenářství qoptimalizace struktury grantů qovlivňovat legislativní změny ØAZ, OOÚ, PV, KZ,... q Shrnutí cílů qvyužití potenciálu systému knihoven qnové služby Øpotřeba neustálé inovace qnové metodiky a standardy qtvorba komunit qzapojení moderních ICT qoptimalizace grantů qspolupráce q Koncepce rozvoje knihoven Deska, Å kola, Tabule, Prázdný, Zapsat, KÅ™Ãda, Starý Dnes čerpáme z minulosti a tvoříme budoucnost. České knihovny q6000 knihoven v ČR q40% dospělé populace, většina dětí a mládeže q72 mil. výpůjček q22 mil. návštěvníků SouvisejÃcà obrázek Silné stránky qgarance svobodného přístupu k info qposkytování nezávislých, veřejných služeb qbezplatné služby rovným způsobem = všem bez rozdílu qknihoven = spolehlivá, důvěryhodná a bezpečná institucí qhustá síť knihoven + VKIS qexistující legislativa qexistence dlouhodobě budovaných, strukturovaných fondů q Silné stránky qprofesionální personál + jeho motivace ke vzdělávání qvysoká úroveň standardizace procesů jako základ pro spolupráci budovaných systémů qintenzivní digitalizace knihovních fondů na celostátní i regionální úrovni qschopnost kvalifikovaně zpracovávat informace qschopnost vzájemné spolupráce + zkušenosti se sdílením informačních zdrojů a služeb Silné stránky qsystém koordinace a podpory VKIS obecních knihoven na úrovni kraje qdostatečně široká nabídka zahraničních elektronických informačních zdrojů qexistence oborového vzdělávání všech stupňů!!! qexistence vícezdrojového financování formou dotačních programů, strukturálních fondů EU, projektové financování včetně podpory výzkumu, vývoje a inovací Silné stránky qfungující systém měření a porovnávání výkonu a činnosti knihoven včetně hodnocení ekonomické efektivnosti služeb qaktivní přístup občanských sdružení, asociací, poradních orgánů a neformálních sdružení knihoven a zaměstnanců při rozvoji VKIS Slabé stránky qnedostatečné začlenění knihoven do systému školního i mimoškolního vzdělávání qnízká úroveň spolupráce knihoven a škol v oblasti podpory čtenářské, informační a digitální gramotnosti qnízká úroveň spolupráce mezi knihovnami, školami, nakladateli, knižním trhem při aktivitách na podporu čtenářství a společenské prestiže četby qnedostatečná úroveň kooperace knihoven při zajištění VKIS a budování knihovních fondů Slabé stránky qmálo pohotové služby, složitý a nepohodlný přístup ke zdrojům, nedostatečná nabídka mobilních aplikací, online plateb, neschopnost knihoven reagovat pružně na potřeby uživatelů qroztříštěnost nabídky služeb a informačních zdrojů. Absence centrálních služeb integrujících tradiční služby i služby s digitálním obsahem qomezená nabídka digitálních zdrojů a služeb určených pro širokou veřejnost, zejména v oblasti e-knih Slabé stránky qomezené prostředky na nákup aktuální literatury qzastaralé knihovní fondy qnízká efektivnost nákupu EIZ qbariéry při využívání knihoven a jejich služeb pro některé znevýhodněné sociální skupiny obyvatel qnízká úroveň marketingu VKIS a public relations knihoven Slabé stránky qnedostatečné prostorové zajištění činnosti řady knihoven, složité nájemní vztahy, zastaralé vybavení interiéru a informačními technologiemi, qomezená provozní doba malých knihoven q Příležitosti qdigitalizace a zpřístupňování fondů online qbig data, data mining qspolupráce se školami qprodlužování lidského věku, více volného času (senioři) qrozvoj občanské společnosti qpokles čtenářské gramotnosti q… Hrozby qpokles zájmu o tradiční služby knihovny qhyperinflace informací qautorskoprávní problémy qkonkurence komerčních služeb q... Hlavní teze q„Společně tvoříme knihovny jako nabídku služeb a informačních zdrojů a otevřeného prostoru pro vzdělávání, kulturu a osobní rozvoj.“ Hlavní směry qSpolupráce Øknihovny, občané, státní správa, jiné instituce = všichni spolu qZdroje Øfyzické, elektronické, pro zábavu, poučení, práci,… qProstor Øsdílený prostor, pro všechny, komunitní knihovna, ekonomika qRozvoj Øosobnostní rozvoj jednotlivců i skupin Výsledek obrázku pro smÄ›r Výsledek obrázku pro priority 1. digitalizace qknihovny ve virtuálním prostředí qfondy převádíme do digitální podoby Øuchovávání dokumentů přístup budoucím generacím qlegislativa Ølicenční smlouvy qonline služby knihoven Øbudování centrálního portálu Knihovny.cz (MZK, 2015) ØZískej.cz (nová forma MVS, NTK, 2019???) 2. Centra vzdělávání, kultury a komunity qknihovna jako komunitní centrum Øvzdělávací, kulturní a kreativní centra, nabízí řadu aktivit a akcí Øknihovna jako centrum celoživotního vzdělávání pro všechny qpodpora čtenářství a informační gramotnosti qhustá síť knihoven v regionech Ødostupná a kvalitní knihovna je důležitou součástí obce qotevřená knihovna Øpro všechny bez bariér (fyzických i socioekonomických) Ørůzné služby různým skupinám uživatelů 3. Péče o fondy a služby qnavyšování financí na nákup knihovních fondů a EIZ qstrategie pro kvalitní akvizici pro různé typy knihoven Øcíl: nabízet zdroje pro všechny čtenáře qcentrální analytická bibliografie a sdílená tvorba bibliografie qnákup fondů pro výzkum a vývoj Øpodpora využívání otevřených úložišť ØCzechELib – Národní centrum pro elektronické informační zdroje 4. Ochrana uchovávání quchovávání tradičních dokumentů Ørealizace Koncepce trvalého uchovávání knihovních fondů tradičních dokumentů Øvybudování Metodického centra konzervace novodobých fondů Øpéče o zvukové dokumenty ve Virtuální národní fonotéce qefektivní nakládání s málo využívanou literaturou Ønezatěžuje provoz knihoven, ale pro čtenáře dobře dostupná 5. Architektura a vybavení qrekonstrukce Øzlepšování prostor i technického vybavení knihoven Øzejména u malých obecních knihoven qnové budovy Økrajské i regionální qknihovna = místo, kde lidé tráví čas Ømetodické centrum pro výstavbu a rekonstrukce knihoven (MZK) 6. Kvalita a komunikace qzlepšování služeb Øhodnocení efektivity a kvality služeb Øbenchmarking, ROI, výzkumy uživatelských potřeb qpropagace knihoven Ømarketingové a PR nástroje ØPR oddělení Ølibrary advocacy 7. Vzdělávání knihovníků a lidské zdroje qsystém vzdělávání Øspolupráce knihovnických škol a knihoven, praxe, projekty Øceloživotní vzdělávání ØKoncepce celoživotního vzdělávání knihovníků qzlepšování odměňování zaměstnanců knihoven qgenerační obměna Øpopularizace oboru, noví zaměstnanci Ødůraz na kvalifikaci a knihovnické vzdělání 8. Zapojení do vědy a výzkumu qknihovna jako klíčový partner institucí zabývajících se V&V Øknihovníci součástí výzkumných týmů Øpráce se zdroji qknihovna jako výzkumná instituce qrozvoj oboru informační studia a knihovnictví Tři fáze přípravy koncepce 1.diskuze o nové vizi a prioritách rozvoje knihoven 2.spolupráce s Ministerstvem kultury ČR na přípravě dokumentu „Plán implementace Státní kulturní politiky na léta 2015-2020 (s výhledem do roku 2025)“ 3.využití strategických materiálů z jiných oblastí a rezortů, které mají vazbu na činnosti knihoven q 1. fáze - diskuze qjednání v Třešti (27.-29.4.2015) qsnaha najít „realizovatelné“ cíle qvize Ø„Společně* tvoříme knihovny jako nabídku zdrojů** a otevřeného prostoru*** pro vzdělávání, kulturu a osobní rozvoj****.“ Ø* = spolupráce na různých úrovních Ø** = rozvoj zdrojů (fondy, e-zdroje,…) Ø*** = prostor (fyzický i virtuální) Ø**** = rozvoj kreativity, osobnosti,… 2. fáze – spolupráce s MK ČR qduben 2015 – schválena Státní kulturní politika 2016 – 2020 qzahrnuta knihovnická témata = dotace ØCentrální portál knihoven (CPK – Knihovny.cz) Ødigitalizace + licence na zpřístupnění knihovních fondů v digitální podobě + zpřístupnění, povinný výtisk e-dokumentů??? Øonline služby Øknihovna jako vzdělávací, kulturní, odborné a komunitní centrum Øvýstavba knihoven, rozvoj ICT Øregionální funkce knihoven Øuchovávání kulturního dědictví (texty, audio,…) Ørozvoj pracovníků knihoven 3. fáze – nasazení do praxe q2. jednání v Třešti (jaro 2016) qfinální verze qjak strategické dokumenty dostat do praxe a naplňovat je??? qneřeší se financování qpouze dotační programy MK ČR Østagnace grantů = hledat jiné cesty financování Koncepce rozvoje knihoven Deska, Å kola, Tabule, Prázdný, Zapsat, KÅ™Ãda, Starý Co s koncepcí dál? qKoncepce schválena 23.11.2016 Vládou ČR qvyužívat potenciál knihoven při prosazování jejich zájmů qkreativita qnutná spolupráce Ømezi knihovnami Øpartneři Øsponzoři Další koncepce qKoncepce celoživotního vzdělávání knihovníků (CŽV) qNárodní koncepce dlouhodobé ochrany digitálních dat v knihovnách q qdalší strategické dokumenty q Otázky k zamyšlení OtaznÃk, Poznámka, Duplikovat, Požadavek, VÄ›c qCo je podle Vás knihovna? qJak by měla knihovna vypadat v roce 2025? qJaké služby by měla nabízet? Děkuji Vám za pozornost billboard Martin Krčál krcal@phil.muni.cz Výsledek obrázku pro logo kisk Filozofická fakulta Masarykovy univerzity