Čtení odborných textů na cestě k odbornému psaní Předmět Psaní odborných textů Čtenářská gramotnost a VŠ •Oborný text – celistvý, uzavřený, spojitý útvar znakové povahy, který je výsledkem záměrné komunikační aktivity člověka a jehož cílem je informovat a komunikovat myšlenky a teorie různých vědních oborů • •Argumentace – znak odborného textu •Jasně poukážeme, jakým způsobem uvažujeme, jakou podporu naše uvažování má (ve výzkumech, ve zdrojích a argumentech autorit, v našem vlastním přístupu •Stavíme ji jednak na záznamech svých vlastních postojů a pohledů na problematiku, tak na záznamech rozporujících náš postoj) •Volbu preference myšlenky, zdroje a pohledu musíme zdůvodnit •Naše osobní postoje by neměly ovlivňovat selekci (zamlčení) zdrojů • Čtenářská gramotnost a VŠ •Čtení odborných textů •Umím to? • •Čtení pro zapamatování •soustředit se na to, co je třeba vědět (pro zapamatování určitých faktů) • Čtení pro psaní textu na vybrané téma •pochopit, jak jsou argumenty postaveny a k čemu směřují •pochopení interdisciplinárních souvislostí různých vědních oborů •ujasnit si, zda teoretické analýzy nebo jejich praktické využití jsou v souladu s vaším osobním přesvědčením a pohledem na svět Učebnice, nebo odborné studie? Učebnice, nebo odborné studie? Efektivní čtení odborného textu •Metoda SQ3R •5 fází procesu = efektivně si osvojit čtené informace • •Survey - udělej si přehled •Question - ptej se •Read - čti •Recite - rekapituluj •Review - zpětně kontroluj SURVEY – udělej si přehled •Získat celkový přehled o dokumentu, jeho obsahové náplni a o poznatcích, které přináší • •Cílem je: •udělat si názor na účel textu •Zjistit adekvátnost textu pro splnění mého záměru •Nalézt části vhodné k prostudování Důležité části textu •Titul •Vymezuje téma dokumentu několika málo slovy • Někdy však může být zavádějící (název Drahokamy odkazuje na minerály, ale může jít i o knihu s duchovní tematikou) • •Záložka na obálce, zadní strana obálky •Naleznete zde velmi často údaje o knize od nakladatelství. Můžete se dozvědět o záměru a obsahu knihy. POZOR... mějte na paměti, že tyto informace mohou být zavádějící, protože nakladatelství se jimi snaží na knihu upozornit a prodat ji. • •Obsah •Z názvů kapitol a podkapitol získáte přehled o členění látky a heslovitě se dozvíte, o čem dokument pojednává • •Předmluva •Informuje o základním přístupu autora k tématice a o cílech, které si autor vymezil splnit • •Úvody a závěry kapitol •Úvod - přehled problematiky řešené v dané kapitole •Závěry - shrnují podstatu obsahu a stručně informují, co byste si měli z předchozího textu odnést • • Titul / Název textu •Nejčastější chyby ve výslovnosti u moderátorů veřejnoprávní televize • •Diskurz o Romech v regionálních novinách • •Úzkost a strach dětí v ústavní péči • •Sedm hříchů paměti: Jak si pamatujeme a zapomínáme • •Věřit či nevěřit? Interpretace v kvalitativním výzkumu • •Nejspíše si myslíte, že tento článek je o vás: Jak vnímají svou osobnost narcisté • • Důležité části textu •Úvod •Měl by dát odpovědi na následující otázky: •jaký problém autor řeší, •jak ho pojímá, •jak jde do hloubky, •jaké používá metody •a k jakým závěrům směřuje •Jde o první organickou část díla • •Závěr •Většinou se dozvíte nejen o zjištěních, ke kterým autor dospěl, ale také o úskalích, kterým se vyhnul •poukazuje na otázky, které zůstaly otevřeny a proč • •Věcné a jmenné rejstříky •Seznam důležitých termínů vztahujících se k tématu práce, pomocí kterého rychle zjistíte o čem dokument pojednává • •Seznam použitých zdrojů/soupis bibliografických citací •Seznam zdrojů, z nichž autor čerpal •Informace týkající se širšího kontextu pojednávaného tématu •Můžete dokonce objevit vhodnější dokument o studovaném tématu • •Poznámky pod čarou •Obsahují odkazy na citované a použité zdroje; mnohdy obsahují důležité vysvětlivky a doplňkové informace QUESTION - ptej se •Utřídění myšlenek o pojednávaných tématech v dokumentu •Pomocí otázek, které si pokládáte a na něž budete hledat v dokumentu odpověď •Pozor: poznamenejte si každou otázku, která vás napadne již při listování knihou. •Četba dostává účel, vy motivaci k ní •Tvorba otázek = přemýšlení v souvislostech o problémech, na které jste již narazili; spojování tématu s látkou probíranou na přednáškách a s tím, co již znáte •Ptejte se sami sebe na to, co už o daném tématu víte •Tip: Pro začátek zkuste jinak formulovat titul nebo název kapitol do otázek •Tipy pro interakci s novým tématem: Využijte a inspirujte se otázkami, které naleznete např. na záložce, zadní straně přebalu knihy, v úvodu si je klade autor (ale reflexe vlastní četby a znalostí) READ - čti •Naformulované a poznamenané otázky nikam nevyhazujte •Otázky: nasměrují vás na úseky v dokumentu, kterým máte věnovat pozornost • •Jak hledat odpovědi na otázky? •Během čtení si dělejte poznámky •Čtěte text po odstavcích a snažte se zachytit hlavní myšlenku/problém •Slova, která vystihují hlavní myšlenku, si po přečtení odstavce podtrhněte / sami formulujte problém klíčovými slovy a zapište je vedle odstavce/příslušné části textu (oceníte později při důkladném čtení) READ - čti •Obrázky, tabulky a grafy v textu •Věnujte jim náležitou pozornost • •Obrázky = ozřejmují složité souvislosti •Tabulky a grafy = umožňují rychlý přístup ke kondenzovaným informacím •Důležité jsou části: názvy tabulky či grafu a legendu řádků a sloupců (řádky = prezentují kategorie a jevy, mezi kterými hledáme shody a rozdíly; sloupce = charakteristiky; vzájemné vztahy vyjadřují trendy, tendence …) RECITE - rekapituluj •Cílem ověřit přínos přečteného textu •Rekapitulace po různě dlouhých úsecích •Využijte otázky z druhé fáze •utřiďte si na ně odpovědi •zpaměti odpovězte = zjistíte, nakolik jste si informace z textu osvojili •K jednotlivým otázkám odpovědi formou klíčových slov vyjadřujících podstatu obsahu odpovědi •Zaznamenejte písemně stěžejní fakta a konfrontujte je s doplňujícími informacemi REVIEW - zpětně kontroluj •Zaměřit se na celý text •Pospojovat si jednotlivé získané poznatky z textu do jednolitého celku (dovednost důležitá pro vlastní psaní rozsáhlejších textů) •Využít vlastního poznámkového aparátu z předchozích fází (otázky, klíčová slova, podtržené slova, poznámky v textu) Rozečti se J https://www.rozectise.cz/cze/ Kritické čtení odborného článku •Dvojí přístup: •1. Číst rychleji = rychločtení / zjistit hlavní myšlenky a objevy •ABSTRAKT – získám přehled a jasno v posloupnosti informací •RESUMÉ a ZÁVĚR (případně mezinadpisy, náměty k diskusi) •Průběžné otázky: • Je pro mě daná informace relevantní? • Proč tento článek čtu? • Co v článku hledám? • Má smysl text číst? • • 2. Číst pečlivě – detaily •OTÁZKY + hledání odpovědí •KRITICKÝ přístup k četbě – analýza, hodnocení „objevného“ • •Důležité – rychle si osvojit ODBORNOU TERMINOLOGII • • Kritické čtení – v kostce •Předpokladem je základní znalost tématu a porozumění tématu •Cíl: porozumět tomu, jak jsou argumenty v textu formulovány • •Co znamená kriticky číst? •Porozumět obsahu různých textů •Reflektovat to, co chtěl autor sdělit svým textem •Zhodnotit, co jste o tématu četli v různých textech •Rozvíjet své vlastní myšlenky a názory •Chápat čtení jako rozvoj vlastního myšlení • •Když čtu kriticky, nehledám primárně informace, ale hledám způsoby myšlení J • • • Čtete hloubkově – interaktivně? •Kontrolní otázky: •Víte přesně, co v textu hledáte? •Dokážete odlišovat důležité a relevantní informace pro daný účel? •Dokážete v textu identifikovat klíčová slova a informace? •Používáte stále stejný způsob čtení, i když čtete různé typy textů? •Kontrolujete při čtení pravidelně to, jestli čtenému textu rozumíte? •Víte, jak se snažit textu lépe porozumět? •Víte, jak předvídat, co bude v textu následovat? Do jaké míry jste kritickým čtenářem odborného textu? •Kontrolní otázky: •Pokládáte si při čtení otázky týkající se toho, co autor textem zamýšlel sdělit? •Považujete to, co napsal autor, za nedotknutelné? •Za jak důvěryhodný lze text pokládat? •Zamýšlíte se nad tím, jestli je pravdivé to, co autor píše? •Jste schopen/schopna rozlišit různé způsoby autorovy argumentace? •Identifikujete v textu klíčové informace a vnímáte je v kontextu toho, co o daném tématu napsali jiní autoři? •Jste schopen /schopna vyhodnotit, jak lze dané informace lépe vysvětlit či doložit příklady? •Dokážete určit tvrzení, která autor formuloval nesrozumitelně? Číst mezi řádky •Porozumět tomu, co autor zamýšlel textem sdělit •Předvídat vývoj textu • •„V sedmdesátých letech se studenti na univerzitách bouřili.“ Práce s chybou v odborném textu – zadání úkolu Zdroje •Viz IS (např. Šanderová) •http://www.criticalreading.com/criticalreadingthinkingtoc.htm •http://www.criticalreading.com/learn_read_write.htm •http://writing-speech.dartmouth.edu/ • • Webová verze KPI 11 •http://kpi.knihovna.cz/efektivni-cteni/ • •