EMAILOVÝ MARKETING ISKM50 Markéta Bartoníčková, Lukáš Porsche CO JE EMAILOVÝ MARKETING •Transakční emaily •(Automatické) emaily posílané v souvislosti s nákupem / objednávkou / další akcí na webu •Zpravidla komunikace jeden na jednoho •Obchodní sdělení •Reklamní newslettery – prodej novým zákazníkům nebo udržování kontaktu se stávajícími •Zpravidla hromadná komunikace CO JE TŘEBA O EMAILINGU VĚDĚT •Emailing je od určité velikosti databáze kontaktů nejlevnější forma komunikace •Vyplácí se ale až v dlouhodobém horizontu (rok, dva, tři) •Komunikace musí být kontinuální – chcete být s lidmi stále v kontaktu a připomínat se jim •Celý emailový marketing je hodně technická disciplína •Napsání hezkého newsletteru je až na posledním místě CO JE TŘEBA O EMAILINGU VĚDĚT •90 % všech poslaných emailů je spam a emailoví klienti se tomu brání •Celosvětově je doručeno jen cca 25 % emailů •V první řadě se snažte o doručitelnost •Váš email by měl příjemce aspoň otevřít •Ve druhé řadě se snažte o „otevíranost“ •Neměli byste lidi otravovat •Ve třetí řadě se snažte, ať se neodhlásí z odběru PŘÍKLADY TRANSAKČNÍCH EMAILŮ •Potvrzení registrace na webu •Potvrzení objednávky na eshopu •Informace o tom, že byla objednávka odeslána •Zaslání zapomenutého hesla •Zaslání pravidelného výpisu z účtu Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. PROČ SI DÁT ZÁLEŽET NA TRANSAKČNÍCH EMAILECH •Lidé je čtou mnohem častěji a pozorněji než reklamní emaily •Pomáhají při budování značky (grafikou, textem apod.) •Přispívají k celkovému dojmu z nákupu nebo z užívání produktu či služby ZÁKLADNÍ DOPORUČENÍ •Email se musí dobře zobrazit a být čitelný na všech zařízeních •Počítač, tablet, mobil •Gmail, Seznam email, Outlook, Thunderbird, iOS Mail, … •Používejte dostatečně velké písmo a šetřete s obrázky •Email by měl obsahovat všechny informace, které zákazník potřebuje, ale ne zbytečnosti •Např. pokud už zaplatil zboží kartou, nepotřebuje v potvrzovacím emailu informace pro případ platby převodem PŘÍKLADY REKLAMNÍCH EMAILŮ •Nabízení zboží a služeb •Často ve výhodných akcích – výprodeje, slevy, novinky •Zasílání aktualit, upozornění na články na blogu •Remarketing na opuštěný košík •Zaslání emailu s upozorněním na nedokončený nákup např. 3 hodiny po opuštění košíku •Přání zákazníkovi k svátku nebo narozeninám Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku interiér Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky, text Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. Obsah obrázku snímek obrazovky Popis se vygeneroval automaticky. PROČ POSÍLAT REKLAMNÍ EMAILY •Udržují povědomí o značce •Udržují loajalitu •Je to vaše vlastní médium, neplatíte za reklamní prostor •U levnějšího, rychloobrátkového zboží můžou generovat zajímavé procento tržeb •Přesné cílení na vybrané příjemce NEVÝHODY REKLAMNÍCH EMAILŮ •Je potřeba pořídit specializovaný nástroj pro správu kontaktů v databázi a pro nastavování kampaní •Minimálně na začátku potřebujete zapojit IT oddělení •Legislativní omezení – GDPR (General Data Protection Regulation) od 25. 5. 2018 •Pokud se jednou znelíbíte poštovním klientům, těžko se to spravuje ZÁSADY EMAILOVÉHO MARKETINGU •Od příjemců musíte mít souhlas se zasíláním obchodních sdělení •Sbírat adresy přes formulář na webu (registrace k odběru newsletteru) •Souhlas se zasíláním při potvrzování objednávky, apod. •Nikdy nenakupujte seznamy adres od třetích stran! •Obsah emailů musí být pro příjemce relevantní •Rozesílku je potřeba přizpůsobit povaze webu/firmy, respektive zákazníkům •Rychloobrátkové zboží častěji, dražší věci méně často •Nespamujte DATABÁZE KONTAKTŮ •Jedno z hlavních antispamových opatření, které poštovní klienti mají, je sledování kvality databáze vašich kontaktů •Očistěte databázi od neexistujících nebo neaktivních kontaktů •Snažte se, ať se lidé z vašich emailů příliš neodhlašují •Segmentujte databázi •Na základě dat, která o lidech máte •Na základě toho, co komu chcete říkat PROCES •Zpracování databáze •Co za data máme o lidech k dispozici •Odkud jsme kontakty vzali – můžeme v případě potřeby dokázat, že máme jejich souhlas se zasíláním obchodních sdělení? •Jak živé a zdravé jsou kontakty •Kolik z nich, jak často a kdy naposled nakoupilo PROCES •Tvorba celkové strategie – segmentace databáze, obsah kampaní, frekvence rozesílek, apod. •Technické nastavení – ověření domény, autorizační klíče •Výběr nástroje pro emailový marketing •Implementace a nastavení nástroje •Zahájení rozesílek •Testování variant – různé předměty emailu, obsah emailu, frekvence zasílání •Vyhodnocování a upravování JAKÁ DATA SLEDOVAT •Doručitelnost – čím kvalitnější databázi máme, tím lépe půjdou emaily doručovat •Open rate (procento příjemců, kteří si email otevřou) – čím více, tím lépe •Odhlašování z příjmu emailů – když se lidé ve velké míře odhlašují, asi je emaily nezajímají •Počet konverzí, konverzní poměr, případně hodnota konverzí •Odkazy (resp. témata) v emailu, na které lidé klikají – vidíme, co je zajímá