DĚTSKÉ ČASOPISY, VZDĚLÁVÁNÍ A KNIHOVNA VE 2. POL. 19. STOLETÍ Předmět Literatura pro děti a mládež Fondy v žákovských knihovnách •Součinnost státní a nestátní (např. Sociální ve myslu pronárodním) regulace • •Prosazování tzv. vhodné četby • •Revize žákovských knihoven obecných a měšťanských škol nařízená ministerstvem kultu a vyučování r. 1875, 1885-6 • •Revizi provádějí samotní učitelé - výrazná redukce knihovních fondů • •Beletrii pro mládež píší kněží a učitelé (většinou) • •Dohled nad učebnicemi a pomůckami ministerstvem • •Urbánkův věstník - Věstník bibliografický, měsíčník pro rozhled v literatuře, hudbě a umění • •- upozornění na nové české učebnice a čítanky a zpěvníky (objednávky učebnic určovaly okresní školí rady) • Z Urbánkova Věstníku Školní knihovny a jejich fond Purismus v kánonu školních děl •Jazykové revize děl již klasických, určených pro školní četbu • •Babička - vydání pořízené F. Bartošem z r. 1887 – obsahuje 1200 textových zásahů editora (odstranění germanismů, často pouze domnělých) • •Vrchlický - kritizuje cenzurní puristický zásah do jeho básně Ptáci (smaragd - zeleň, azur – blankyt, vypadla polovina veršů včetně pointy) • •Labyrint světa a ráj srdce - 1887 - školní vydání editora F. Bílého: vypuštěna místa týkající se náboženství, závadná z pohledu katolicismu (kapitoly 18, 39-49), a místa o vztazích mužů a žen (8, 13 adalší dvě pasáže) • Dětské časopisy v 19. století • •Východiska •Postupná proměna tereziánské školy •Zlomení monopolu církve nad školskou výukou •Revize školních knihoven •Nové zásady vyučovacího procesu •Aktivity učitelů, nové předměty slibující uměleckou tvorbu •Více inf. viz http://www.detske-casopisy.cz/tituly-detskych-casopisu-od-roku-1828/ • Dětské časopisy v 19. století •Osvěta •Komenský •Budečská zahrada (nahradila Štěpnici), dle A. Nováka nejkvalitnější soudobé dětské periodikum •Naší mládeži (nakonec zanikl kvůli konkurenci téhož vydavatele J. R. Vilímka Malý čtenář •Přítel dívek (evangelický měsíčník) Dětské časopisy v 19. století •Na rozdíl od jinojazyčných dětských periodik na našem území nesloužily časopisy jako domácí četba, nýbrž jako součást ŠKOLNÍ ČETBY, výuky •Autoři – často učitelé •Časopisy také jako nástroj vzdělávání učitelů primárních škol •Součást pedagogických periodik •moderní materiály •Seznámení s dětskou ilustrací •Zpřístupnění aktuálních témat z přírodních i společenských věd (aktuálnější než učebnice) •Ediční plány kopírovaly školní rok (včetně prázdninového volna nebo dvojčísel) • BUDEČSKÁ ZAHRADA.Obrázkový časopis pro mládež 1874 Z Budečské zahrady, 1874 Dětské časopisy v 19. století •Témata z dětského života •Zpočátku černobílé vidění dětí chudých/bohatých, hodných/zlých… •Různorodé texty, žánry • texty k dramatizaci •Romány na pokračování • Úvod – vždy vlastenecká poezie •Zpočátku neprobíhá přímá interakce s dětským čtenářem ani s dospělým, později „listárny“