České děti jako čtenáři 2017 Děti 6 až 8 let Starší děti 9 až 14 let leden 2018 Metodologie výzkumu 2 TERÉNNÍ SBĚR METODOLOGIE CÍLOVÁ SKUPINA KVALITA Kvantitativní část: září - říjen 2017. Kvalitativní část: 1. fáze: individuální rozhovory květen – červen 2017 2. fáze „čtenářský deník“ – říjen 2017 Kvantiativní část: F2F dotazování za pomoci počítače (CAPI). Kvalitativní část: 1. Individuální rozhovory 2. Čtenářský deník Dodržujeme standardy ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research) a SIMAR (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění). Obecná populace dětí • 6-8 let + rodič • 9-14 let • 15-19 let VZOREK Analýza dat byla uskutečněna na vzorku 504 respondentů 6-8 let a 1505 respondentů 9-14 let VÝBĚROVÉ ZNAKY Výběrové a vážící kvóty: pohlaví, kraj, velikost místa bydliště a počet členů domácnosti. Váhy jsou v intervalu: 0,30 – 2,58. Oblasti na které se výzkum zaměřoval • Děti a volný čas – děti, rodiče – nejpřínosnější volnočasové aktivity • Postoje k čtení knížek a knihovnám – rodiče i děti • Frekvence čtení knížek, množství knížek přečtených v uplynulém období, čtenářské zázemí – rodiče i děti • Důvody nečtenářství a slabého čtenářství • Výběr knížek, zdroje informací o knížkách, způsoby získávání knížek, preferované žánry, oblíbené knižní tituly • Elektronické knížky a audioknihy – děti, rodiče • Povinná školná četba, její vnímání a podoba, zdroje informací do školy – děti + názory rodičů • Návštěva školních a veřejných knihoven/důvody nevyužívání – děti a rodiče • Využívání a spokojenost s nabídkou služeb knihoven • Knihovna dnes a zítra – motivátory návštěvnosti • Ve srovnání s rokem 2013 – dotazníky aktualizovány + doplněny o sadu nových otázek • 2 typy dotazníků – děti 6-8 let (dotazovány s rodiči) + dotazník 9-19 let (umožněno srovnání) 3 Děti a volný čas 4 60% dětí 6-8 let několikrát týdně navštěvuje kroužky, 86% alj1x týdně 5 45 42 40 39 25 25 6 3 2 2 0% 20% 40% 60% 80% Čas strávený na sociálních sítích Čas strávený na mobilním telefonu Čas strávený na počítači, tabletu, notebooku Hraní elektronických her Sledování televize Sledování filmů, videí, seriálů na internetu Vytváření fotek, natáčení videí atd. Hraní s hračkami Poslech hudby Hraní na hudební nástroj Které z následujících aktivit považujete z hlediska za nejpřínosnější a které za nejm Základ: Celý vzorek, N=50 Nejméně… 54 44 37 35 34 21 15 9 3 1 0% 20% 40% 60% 80% Sportování Návštěva kroužků Čas strávený s kamarády Malování, kreslení a další aktivní tvorba Četba/prohlížení knížek, časopisů Hraní s hračkami Hraní na hudební nástroj Návštěva knihovny Poslech hudby Sledování filmů, videí, seriálů na internetu Které z následujících aktivit považujete z hlediska trávení volného času svých dětí za nejpřínosnější a které za nejméně přínosné? Základ: Celý vzorek, N=504 Nejpřínosnější 54 44 37 35 34 21 15 9 3 1 0% 20% 40% 60% 80% Sportování Návštěva kroužků Čas strávený s kamarády Malování, kreslení a další aktivní tvorba Četba/prohlížení knížek, časopisů Hraní s hračkami Hraní na hudební nástroj Návštěva knihovny Poslech hudby Sledování filmů, videí, seriálů na internetu Které z následujících aktivit považujete z hlediska trávení volného času svých dětí za nejpřínosnější a které za nejméně přínosné? Základ: Celý vzorek, N=504 Nejpřínosnější Nejpřínosnější aktivity Méně přínosné aktivity TOP 10 „Zpívám a hraju na klavír, chodím 1x týdně na zpěv, 1x týdně na klavír, 1x týdně mám sport.“ (dívka 9-14 let). Příprava do školy, televize, internet, elektronické hry, facebook 6 Děti 9-10 let Chlapci Dívky TOP 5 Děti 11-12 let Děti 13-14 let Chlapci Chlapci Dívky Dívky 70 60 49 42 35 0% 100% Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Čas strávený venku s kamarády Hraní elektronických her Hraní doma Jak často se věnuješ následujícím činnostem? Základ: Celý vzorek, N= Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Čas strávený venku s kamarády Hraní elektronických her Hraní doma Dodělat barvičky Chlapec 9- 10 let 73 44 29 28 24 0% 100% Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Poslech hudby Hraní doma Čas strávený venku s kamarády Jak často se věnuješ následujícím činnostem? Základ: Celý vzorek, N= Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Poslech hudby Hraní doma Čas strávený venku s kamarády dívka 9-10 let 56 40 34 34 28 0% 100% Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Hraní elektronických her Čas strávený venku s kamarády Internet – vyhledávání, surfování, googlování Jak často se věnuješ následujícím činnostem? Základ: Celý vzorek, N= Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Hraní elektronických her Čas strávený venku s kamarády Dodělat barvičky chl 76 42 38 37 31 0% 100% Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Poslech hudby Čas strávený venku s kamarády Internet – vyhledávání, surfování, googlování Jak často se věnuješ následujícím činnostem? Základ: Celý vzorek, N= Příprava do školy Sledování televize (živé vysílání) Poslech hudby Čas strávený venku s kamarády In su 64 57 54 46 39 0% 100% Poslech hudby Využívání Facebooku a dalších soc. sítí Příprava do školy Internet – vyhledávání, surfování, googlování Sledování televize (živé vysílání) Poslech hudby Využívání Faceb a dalších soc. sít 52 46 44 42 41 34 33 32 23 33 26 20 31 28 41 30 30 34 5 8 4 10 10 13 9 9 16 7 4 5 8 6 9 7 9 4 5 6 7 3 7 7 6 3 7 22 4 4 1 8 11 8 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% Příprava do školy (učení, psaní úkolů atd.) Poslech hudby, písniček, hudebních kapel Využívání Facebooku a dalších sociálních sítí Sledování televize (živé vysílání) Internet – vyhledávání, surfování, googlování Čas strávený venku s kamarády Návštěva YouTube Hraní elektronických her na různých zařízeních Sledování filmů, videí - ne televize Jak často se věnuješ následujícím činnostem? Základ: Celý vzorek, N=1505 Denně Několikrát týdně 1 krát týdně Několikrát měsíčně 1 krát měsíčně Méně často Nikdy Denně 59 50 48 47 43 0% 100% Hraní elektronických her Sledování televize (živé vysílání) Poslech hudby Využívání Facebooku a dalších soc. sítí Návštěva YouTube Hraní elektronických her Sledová (živé vy Do Základ: Celý vzorek, N=504 Vývoj čtenářství 2013/14 - 2017 7 22% 16% 33% 20% 0% 10% 20% 30% 40% 2003 2017 Denní čtenáři chlapci 9/10-14 let dívky 9/10-14 let Vztah dětí ke čtení se mezi lety 2013 – 2017 nezhoršil 8 54 % dětí 9-14 let baví čtení knížek. RŮST + 8% 2013 - 2017 Základ: Gabal Analysis & Consuilting 2003, Jak čtou české děti, N = 1092 dětí ve věku 10-14 let Národní knihovna, Nielsen Admosphere 2013, 2017 – České děti jako čtenáři, N=1518, 817 27% 13% 18% 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 2003* 2013 2017 Podíl denních čtenářů - vývoj v letech 27% 34% 19% 31% 35% 27% 0% 10% 20% 30% 40% celkem chlapec dívka Žádná přečtená kniha za měsíc 2003* 2017 Dívka, 17 let: „Tak mě asi nejvíc ovlivnilo, když jsem byla malá a mamka mě četla před spaním, což mě hodně pomohlo k tomu, že vlastně teďka k těm knížkám mám kladný vztah a vůbec mě nevadí přijít domů a přečíst si knížku, což hodně lidem v mém věku nebo klidně i mladším než jsem já, dělá problémy, protože všichni jsou na těch různých vymoženostech moderní doby. 3 sociální instituce, které nejvíce formují dětské čtenářství… 9 Rodina Škola Knihovna Chlapec, 19 let: „Čtení mě pořádně začalo bavit až na střední škole, kdy nám na gymnáziu začala tvrdší povinná četba. Od prváku jsme museli dělat čtenářské deníky, takže jsem začal povinnou literaturou. První knížky, které jsem začal číst, byla antická literatura. Upřímně mě to docela chytlo „První návštěva knihovny byla se školou, šli jsme tam v brzkých třídách na exkurzi, mohli jsme si celou knihovnu projít, prolistovat knížky, to mě hodně inspirovalo. Zaujalo mě tam hodně knížek, je to úplně jiný svět, je to klidný.“ •Mladší děti potřebují získat čtenářskou dovednost •Starší děti čtou méně často, ale déle •S věkem roste podíl dětí, které nečtou vůbec •Genderové rozdíly v čtenářství s věkem zesilují Věk •Dívky čtou více než chlapci – častěji a déle •Maminky čtou výrazně častěji než tatínkové a také častěji navštěvují knihovny Gender •Vzdělání rodičů ovlivňuje čtenářství dětí v mnoha ohledech •Vzdělanější rodiče častěji čtou sami i předčítají dětem •Děti vzdělanějších rodičů jsou silnějšími čtenáři Vzdělání rodičů „Rodiče mi četli úplně odmalinka. První knížka byla encyklopedie dinosaurů, v těch 5 letech. Naučila jsem se číst asi v 5 letech, to jsem si pak začala číst knížky sama. Sama od sebe, rodiče mě nenutili. Tak těch 10 let jsem četla každý týden tak 3 knížky. Postupem času to klesalo a teď už moc nečtu. Čtenářství nejvíce ovlivněno věkem, pohlavím a vzděláním rodičů 10 64 51 47 37 31 23 21 15 9 31 39 39 46 41 44 40 50 30 5 8 11 15 23 30 29 30 42 2 3 2 5 3 9 5 20 1,43 1,60 1,72 1,81 2,01 2,14 2,27 2,25 2,74 1,00 1,50 2,00 2,50 3,00 3,50 4,00 0% 20% 40% 60% 80% 100% Čtení s porozuměním textu je pro další studium dětí naprosto nepostradatelnou dovedností. Čtení knížek je klíčové pro vzdělání dětí. Vztah ke čtení se buduje v dětském věku - děti, které nečtou, těžko hledají ke knížkám cestu v dospělém věku. Čtení knížek má velký význam pro další život a profesní uplatnění dětí. Děti, které málo čtou knížky, mají často problémy s koncentrací. Dnešní děti by měly více číst na úkor jiných volnočasových aktivit. Nechávám svým dětem naprostou volnost v tom, zda ve svém volném čase čtou knihy nebo se věnují jiným činnostem. Děti se dnes věnují řadě jiných, ale stejně hodnotných aktivit jako je čtení knížek. Význam přínosu čtení knížek pro život se v dnešní době přeceňuje. Jaké jsou Vaše názory na čtení knížek u dětí? Základ: Celý vzorek, N=504 Zcela souhlasím Spíše souhlasím Spíše nesouhlasím Zcela nesouhlasím Průměr Názory rodičů: Čtení s porozuměním + čtení knížek JE klíčové pro vzdělání 11 1=Zcela souhlasím .....4=Zcela nesouhlasím 49% 29% 15% 6% 2% Kdo z rodičů Ti čte častěji? Základ: Rodiče jim čtou alespoň občas, N=411 Maminka mi čte častěji než tatínek. Čte mi jenom maminka (tatínek mi téměř nečte). Maminka i tatínek mi čtou oba zhruba stejně často. Tatínek mi čte častěji než maminka. Čte mi jen tatínek (maminka mi téměř nečte). Čtenářské zázemí v rodině – maminky čtou výrazně častěji než tatínkové 12 S vyšším vzděláním roste i podíl maminek a tatínků, kteří čtou dětem oba zhruba stejně často. 8 z 10 dětí uvedlo, že jim alespoň občas čte maminka nebo tatínek. Základ: Celý vzorek, N=504 Frekvence čtení se v průběhu roku mění… 13 Okolnosti, za kterých děti a mládež čtou častěji 45 % 31 % 31 % 19 % 18 % Pokud mě kniha zaujme Kvůli povinné četbě Dostanu knihu jako dárek Prázdniny Víkend Základ: Čtou knihy*, N=1236 Proč nečtou častěji starší děti + mládež 56% 41% 40% 37% 12% 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% Nebaví mě to Existuje spousta zábavnějších věcí, než je čtení knih Nemám čas, věnuji se jiným věcem Všechno, co chci vědět, se dozvím na internetu Nemám žádné zajímavé knížky Název grafu Řady2 Slabí čtenáři + nečtenáři Čtenáři 0,0 5,0 10,0 15,0 20,0 25,0 30,0 35,0 0,0 0,2 0,4 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,6 1,8 Děti 6-8 let 14 Způsoby výběru knih Způsoby získávání knih (Nejčastěji ) Oblíbené žánryKnihy, které nejvíce zaujaly v posledním roce 44 % 40 % 33 % 32 % 20 % Podle žánru Doporučení rodičů Podle velikosti písmen Podle obrázků 37% 32 % 7 %14 % 6 % Dostávám je jako dárek Doma v knihovně Půjčuji si je Ve veřejné knihovně V knihkupectví Pohádky, pověsti Knihy o přírodě a zvířatech Komiksy Encyklopedie, naučná literatura Příběhy o dětech a mládeži 2 % 3 % 2 % 37 % mladších dětí poslouchá alespoň někdy audioknihy. Základ: Celý vzorek, N=504 TOP 6 Základ: Čtou knihy alespoň jednou za čtvrt roku, N=414 74 % 52 % 31 % 24 % 17 % Základ: Čtou knihy alespoň jednou za čtvrt roku, N=414 Základ: Čtou knihy alespoň jednou za čtvrt roku, N=414 Základ: Čtou knihy alespoň jednou za čtvrt roku, N=414 TOP 5 TOP 5 Podle počtu stran 4 % dětí ve věku 6-8 let četla někdy elektronickou knihu. Základ: Celý vzorek, N=504 TOP 3 Děti 9-14 let 15 Způsoby výběru knih Způsoby získávání knih (nejčastěji) Základ:Čtouknihy,9-14let Oblíbené žánry 9-14 let Knihy, které nejvíce zaujaly v posledním roce Zkušenost s audioknihami Zkušenost s elektronickými knihami 46 % 31 % 30 % 20 % 19 % Podle žánru Ze seznamu povinné četby Doporučení kamarádů Doporučení rodičů Podle obrázků 31 % 15 %23 % 13 % 9 % Dostávám je jako dárek Doma v knihovně Půjčuji si jeVe veřejné knihovně Ve školní knihovně Základ:Čtouknihy,9-14let 38% 33% 27% 26% 24% 0,8 1 1,2 Fantasy, Sci-fi Dobrodružné knihy Komiksy Knihy o přírodě a zvířatech Příběhy o dětech a mládeži Základ: Čtou knihy*, N=1236 5 % 5 % 1 % Základ:Čtouknihy,N=1236* 11% 16% 28% 37% 44% 0%5%10%15%20%25%30%35%40%45%50% 9-10 let 11-12 let 13-14 let 15-16 let 17-19 let Název grafu Řady2 48 % Celkově nejčastěji čtou e-knihy na smartphonu.Základ: Celý vzorek, N=1505 Základ:Četlinějakoue-knihu,N=418 23 % dětí 9-14 let poslouchá alespoň někdy audioknihy. Základ: Celý vzorek, N=1505 *Čtou knihy alespoň jednou za čtvrt roku. 34 % 33 % 33 % 32 % 30 % 16 Zpět na obsah Co se ti líbí na Elze? „Že je hezká a že má ledovou moc, má dlouhý bílý cop a sestru.“ (6-8 let) Proč právě Greg? „Baví mě ten jeho život, jsou to kalamity, má průšvihy. Prožívá pořád něco zajímavého.“ (9-14 let) Proč právě Harry? „„Hlavně kouzla, ten vymyšlený svět, hrad Bradavice. Je statečný, do něčeho se pustí, připadá mi, že je někdy hloupý, většině věcí ani nerozumí, ale je jednoduchý a normální.“ (9-14let) Filmový nebo knižní hrdina? 67% 9-19 let má povinnou školní četbu, 62% je s ní spokojených 17 45 % respondentů 9-19 let uvedlo, že více než polovina spolužáků povinnou četbu nečte. 29% 32% 53% 52% 61% % % % % % % % % 9-10 let 11-12 let 13-14 let 15-16 let 17-19 let Název grafu Řady2 Nejvíce knížek mají za rok přečíst studenti gymnázií, naopak nejméně knih mají v rámci povinné četby ročně přečíst žáci základních škol. Průměrný počet knih k přečtení za rok 7,19 „Asi to přínos má, donutí mě to číst konkrétní knížky, které bych normálně asi nečetla.“ „Někdy se mi ty knížky, ale vážně nelíbí. Pak to přínos nemá.“ 37% navštívilo školní a 49% veřejnou knihovnu v uplynulém roce 18 6 6 4 6 30 25 15 16 65 68 82 78 0% 10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100% 2013, N=1518 2017, N=817 2013, N=1518 2017, N=817 veřejná knihovna školní knihovna Jak často chodíš do knihovny? Základ: Celý vzorek , N=různé Často (min. 1 - 2 krát týdně) Občas (měsíčně) Zřídka/Nikdy Jen věková skupina 9-14 let *V roce 2017 byly možnosti odpovědí pro potřeby srovnání překódovány. ** 36 % 31 % 19 % 22 % alj měsíčně 15 % zřídka 18 % zřídka Hraní PC her + lepší a modernější vybavení 19 Děti 9-10 let Děti 11-12 let Děti 13-14 let 17 14 12 10 9 8 7 6 4 4 17 16 12 9 7 6 6 3 3 4 15 16 12 9 10 7 6 8 5 5 21 10 13 12 11 12 11 8 4 3 0% 5% 10% 15% 20% 25% 30% 35% 40% 45% 50% Možnost hrát nové počítačové hry Lepší a modernější vybavení Nabídka kavárny nebo občerstvení Více nových technologií Lepší a širší nabídka knih Nabídka různých stolních a deskových her vč. prostoru ke hraní Příjemný prostor pro trávení vol. času dětí a mládeže, kam mohou kdykoliv přijít Možnost půjčování el. knih Více uměleckých akcí Nabídka více samostatných prostor, pro děti a mládež Existují nějaké služby knihovny, které by Tě motivovaly k tomu, abys (opět) začal/a knihovnu navštěvovat? Základ: Nechodí do veřejné knihovny, N=809 Celkem ZŠ/vyučen/a SŠ s maturitou VŠ/VOŠ TOP 10 24 19 16 12 8 0% 30% Hraní PC her, půjčování herních konzolí Stolní a deskové hry + prostor Lepší a modernější vybavení PC atd. Prostor pro trávení volného času Nabídka kavárny nebo občerstvení Existují nějaké služby knihovny, které by Tě motivovaly k tomu, abys (opět) začal/a knihovnu navštěvovat? Základ: Nechodí do veřejné knihovny, N=809 Hraní PC her, půjčování herních konzolí Stolní a deskové hry + prostor Lepší a modernější vybavení PC atd. Prostor pro trávení volného času Nabídka kavárny nebo občerstvení 9-10let 21 17 10 9 9 0% 30% Hraní PC her, půjčování herních konzolí Lepší a modernější vybavení PC atd. Více nových technologií Prostor pro trávení volného času Možnost půjčování E-knih Existují nějaké služby knihovny, které by Tě motivovaly k tomu, abys (opět) zač navštěvovat? Základ: Nechodí do veřejné knihovny, N=809 Hraní PC her, půjčování herních konzolí Lepší a modernější vybavení PC atd. Více nových technologií Prostor pro trávení volného ča 17 17 11 10 10 0% 30% Hraní PC her, půjčování herních konzolí Více nových technologií Lepší a modernější vybavení PC atd. Nabídka kavárny nebo občerstvení Lepší a širší nabídka knih Existují nějaké služby knihovny, kte Základ: N Hraní PC her, půjčování herních konzolí Více nových technol Proč nechodí do veřejné knihovny 46% 43% 29% 0%5%10%15%20%25%30%35%40%45%50% Mám jinou zábavu Nemám zájem o knihy Prostě se mi tam nechce Název grafu Řady2 31% 24% 22% 0%5%10%15%20%25%30%35% Knihy si získávám jinde Mám hodně knih doma Mám jinou zábavu Název grafu Řady2 9-10let 17-19let Luisa „Knížky, klouzačku, voda na napití. Ještě je tam u dětských knížek plyšák. To když přijdou 2 děti a jedno si nechce prohlížet knížky, tak aby si tam mohlo hrát s plyšákem.“ Jak si děti 6-8 let představují ideální knihovnu? 20 Tobík „Já bych udělal takovou normální knihovnu, jakou mají v Minecraftu. Je tam polička a tam jsou různý knížky, nebudou tam názvy, ale udělal bych to rád. V knihovně by měl být playstation, 11 playstationů. Nielsen Admosphere, a.s. │ Českobratrská 2778/1 │ 130 00 Praha 3 │ www.nielsen-admosphere.cz Hana Friedlaenderová Senior Research and Insights Manager Mobil: +602 265 277 E-mail: hana.friedlaenderova@admosphere.cz