i. Cvičení na pomocná deiktická slovesa Toto cvičení slouží k procvičení deiktických sloves (jarimorai dóši) v pozici pomocných sloves. Pomocí nich můžeme vyjádřit, že pro nás někdo něco udělal, někdo pro někoho něco vykonal, anebo, že my jsme naopak udělali něco pro druhého. Při činnosti dochází k přesunu benefice. Při použití deiktických sloves je nutno zohlednit vertikální vztahy a dělení prostoru na uči a soto. Přeložte následující věty 1) (Již jsem ležela v posteli a byla líná jít zhasnout světlo) Maminka mi v pokoji zhasla světlo. 2) Jelikož jsem si dnes zapomněla peněženku, tak mě na oběd pozval šéf. 3) Vyžehlila jsem přítelovi jeho oblíbené spodní prádlo. 4) Ztratila jsem učebnici, tak mi paní učitelka půjčila její. 5) Tamten pán mi pomohl se zavazadly. 6) Ředitel školy napíše mému spolužákovi doporučující dopis. 7) Bratr chtěl jet do zábavního parku, ale jelikož neměl moc peněz, tak mu táta půjčil 5000 jenů. 8) Starší sestra mi z Brazílie přivezla tradiční sladkosti. 9) Kentaró říkal, že mi zítra vysvětlí tu novou gramatiku. 10) Tacuja mě odvezl na nádraží. ii. Cvičení na konstrukci ~ŤcľL hifilhZ) Pomocí této konstrukce můžeme vyjádřit, zda určitou zkušenost máme nebo nemáme. Popište, zda máte/nemáte zkušenost s činností popsanou na obrázku. Případně podle zadání utvořte otázky. Kladná zkušenost je označena symbolem O, záporná zkušenost symbolem X . Výrazy použité pro popis obrázků se mohou lišit. (tázací věta) Možná řešení: L 1) WfßMTS^Srtfl LT < tit. L fco ^cfßMTS^SrtfiLTt řjV^Ž Lfco 2) ^0, St^SrfííxŽLfcÄ^, gfc^S^&tr^YS tt «9 £ÜrÄ/0 6. ty^&M&ŤcZ. bffifo*) ŽiárÄ/o 9. ÄSrífŕofcr tÄ5fe«9 ŽiáľÄ/o Ä>tl L It h Ä> 10. W&lWL-k h BtBf Lfc r i ä* ž> «9 ž-f t\ Íl. H^ftSrLfcr ^ÄSfetíŽi-Ä^o 12. ý—p* ^Sr^fcr tÄ5fe«9 tto