Hry a jejich koexistence s jinými populárními médii Přednáška 4 •Provázanost médií – prolínající se publikum? Anime, manga a hry •Pokemon •Ukázka provázanosti médií – návaznost na ZZ •Fate grand order •Vysvětlit dódžin tvorbu > velký hit studia Type-Moon •Kankore •Ukázka vědomého budování populární značky • •Dating sim •Na jindy • • • •Jaké znáte filmy podle her? • Media mix •Steinberg. Anime‘s Media Mix: •„nasazení textu napříč více médii, mezi nimiž anime hraje klíčovou roli popularizace frančízy; spoléhaní na jiná ztělesnění textu pro prodej děl téže frančízy; využití postavy jako způsobu propojení jednotlivých médií.“ (s. 148) •„reklamizace“ kulturního objektu • •Nakladatelství Kadokawa: •1976 – filmové studio •„Budete dřív číst nebo sledovat?“ (jonde kara miru ka, mite kara jomu ka) •Vzájemná propagace film/román + reklama na další díla autora • • • Anime, manga a hry •Herní studia vydělávají víc • •Anime studia podnikají i ve hrách •Hry jako zdroj inspirace •Anime based on eroge • •Manga jako podhoubí pro anime •větší záběr témat •Manga inspiruje i reflektuje trendy •Herní manga http://i.imgur.com/5YSjzAW.png Herní studia vydělávají asi 10x víc než animační studia, ale peněz se ve hrách točí jen o 50% víc: 1,8 bil jenů vs 1,24 bil jenů Manga a hry •Manga jako podhoubí pro anime – větší záběr témat • •Herní manga: •http://news.denfaminicogamer.jp/kikakuthetower/170721 •Jaké jsou tam kategorie? Kategorie: 1) Battle manga: bojuje se skrze hry, 2) Game player manga: hráči v jiných situacích než v soubojích, 3) Eseje a reportáže na téma mangy, 4) Game creator manga: o vývojářích, 5) Komediální manga o hrách, 6) Retro manga – herní nostalgie Pokemon – ukázka symbiózy médií •Game freak – původně vydavatelé „dódžin“ časopisu •Satoši Tadžiri a Ken Sugimori •1996 – Pokemon Red a Green •1996 – karetní hra, první manga •1997 – anime, další manga •Satoši vs Šigeru • aQWxlgh Dojin – zajmova sdruzeni za ucelem tvorby Dódžin gému •Dódžinši, dódžin sofuto… •Dódžin soft – občas problematický prodej kvůli nemožnosti ihned ověřit obsah •Vzniká Pasoketto •Jak je to v Japonsku s autorskými právy? •Ukázka dódžin sofuto? •二次創作 •Participativní kultura? •Rekrutování talentů? •https://en.wikipedia.org/wiki/D%C5%8Djin_soft •https://en.wikipedia.org/wiki/Recettear:_An_Item_Shop%27s_Tale • • Dódžin 同人 •Organizovaná fanouškovská tvorba •„druhotná tvorba“ • •Tolerováno držiteli autorských práv •participativní kultura •nábor talentů • •Dódžinši/dódžin sofuto • •Comiket •největší con na světě Dódžin kruhy na Comiketto • https://external-preview.redd.it/RVqMO246bpNUzWSa-L52-Sbc04K7BE6QKDVEWZMA25k.jpg?auto=webp&s=36b132 456d8bbd4cbc60280f9c555bdf52ff5acd https://en.wikipedia.org/api/rest_v1/page/graph/png/Comiket/0/3d1c6928545f6de5f57a299606fbc46889faf 00c.png Fate/Stay Night •Studio Type Moon – dódžin studio – příběh •2000 – VN Tsukihime – vysoká kvalita, popularita na internetu, sekundární tvorba > anime, manga •2004 Fate/Stay Night •2006 anime •Light novely, pokračování, bojové hry •2015 Fate/Grand Order > 2019 anime Image result for fate/stay night Kantai collection •2013 •Dmm.com – spíše hry pro dospělé, ve spolupráci s Kadokawa něco šířeji přijatelnějšího •Kankore jako ukázka vědomého budování značky •LN, manga, anime, anim. Film, tabletop RPG •Tóken Ranbu •web •Ukázka hry •Anime Image result for kantai collection