JSB_SLAV55 #5 1585 = moderní je to, co reprezentuje současnost nebo nedávnou minulost MODERNISTICKÝ PARADOX To, co je dnes moderní (lat. modernus = nový), bude brzy staré. Nic tedy nemůže být moderní napořád. “Nic není nebezpečnější, než být moderní.” (O. Wilde) MODERNA Umělecké období přelomu 19. a 20. stol. MODERNISMUS Myšlenkové kulturní naladění od moderny po postmodernu (70. léta 20. stol.) ●proměna vnímání plynutí času (svět se zrychlil) ●1. světová válka ○vraždění ○ničení přírody ○technický pokrok ○ekonomický úpadek => Potřeba “nového” (moderního) uchopení reality v umění. 1910–1930 ●období silných formálních experimentů ○surrealismus ○futurismus ○vizuální poezie ●též období “avantgardy” ●moderna ○symbolismus ○impresionismus ●avantgarda ○futurismus ○expresionismus ○surrealismus ○dadaismus ○vizuální poezie ○poetismus ○proletářská literatura ○anarchismus ●socialistický realismus ●existencialismus ●nový román ●absurdní drama ●beat generation ●fantastika ○magický realismus ○science fiction ○fantastika v užším smyslu ●poezie ○volný verš ■“Pro básníka, který chce odvést dobrou práci, není žádný verš volný.” (T. S. Eliot) ○imagismus = umělecká metoda zachycující myšlenku v jediném obraze (E. Pound) Na stanici metra Náhlé zjevení těch tváří v davu; plátky květů na mokré černé větvi. IDEOGRAMATIKA = zobrazení abstraktní myšlenky pomocí konkrétního obrazu VORTICISMUS = směr zachycující vířivé (vortex) chaotické bytí v moderní urbánní společnosti ●blízký futurismu ○rozdíl: futuristé zachycují technický pokrok lidstva, vorticisty facinuje pohyb ●Hilda Doolittle (1886–1961) ●T. S. Eliot (1888–1965) = spojeni zobrazením úpadku a rozkladu moderní společnosti a tříštění mezilidských vztahů => FRAGMENTÁRNOST jako umělecká metoda modernismu ●těžko identifikovatelný subjekt vyprávění ●těžko identifikovatelné hlasy ●“rozmazané” vztahy mezi světem a subjekty ●rozpouštění subjektu až k jeho vymizení J. Joyce, W. Woolf, Katherine Mansfield, Dorothy Richardson… ●nepřerušený tok myšlenek postav ●zdánlivě nesouvisející prvky (spojeny asociativně) ●dva základní typy proudu vědomí ○vnitřní monolog (free direct discourse) ○nepřímá řeč ●myšlenky postavy ●neomezované ničím ●často ich-forma 24 000 slov bez interpunkce! (Joyce: Odysseus) PROUD VĚDOMÍ narativní forma sledující myšlenkové asociace postav(y) VNITŘNÍ MONOLOG proud myšlenek postavy bez zásahů vypravěče NEPŘÍMÁ ŘEČ proud myšlenek postavy moderovaný vypravěčem Proud vědomí je pro modernistu autentičtějším způsobem kontaktu s realitou, než v realistické próze. ●odmítnutí kauzálně plynoucího času ●naopak: pohyb v čase dopředu i dozadu ●reálný (mechanický) čas X vnitřní, osobní čas Vliv H. Bergsona “Čas a realita není to, co před sebou vidíme, ale to, co cítíme, co vnímáme.” V literatuře: několikeré bytí postavy / porušování tří jednot ●“metoda” modernistického čtení literatury NEEXISTUJE (na rozdíl od postmodernismu, např.) ●modernismus je spíš intelektuální “kvas”, který zrodil mnoho individuálních osobností a přístupů ○new criticism ○feministické čtení (V. Woolf) ●od 60./70. let zjevné “vyčerpání” modernismu ●nástup postmodernismu – opuštění snah o “nové” => recyklace starého