Strukturalismus JSB_SLAV55 Kočka sedí na koberci. Kočka sedí na předložce. Kočka sedí na koberci. Na koberci sedí kočka. Na co se ptá strukturalismus? -Jak jazyk konstruuje význam? -Jak slova svými kombinacemi produkují význam? Nejen slova “běžná”, ale i slova literárního textu. Kdo se ptá? Claude Lévi Strauss Roland Barthes Roman Jakobson Ferdinand de Saussure Ferdinand de Saussure: Kurz obecné lingvistiky (1916) ●synchronní přístup ●sémiologie ●jazyk = systém znaků POJEM 1: SIGNIFIKACE Proces, při němž jazyk způsobí, že znak něco “znamená” SÉMIOLOGIE je pak nauka o znacích. Pojmy 2 LANGUE = abstraktní jazyková struktura s určitými pravidly PAROLE = konkrétní realizace řečového aktu založená na pravidlech langue CO Z TOHO ZAJÍMÁ SÉMIOLOGII A PROČ? Jazyk je mocnou silou definice reality. JAZYK NENÍ VÝTVOR SVĚTA, ale spíše SVĚT JE VÝTVOREM JAZYKA. důkaz: ARBITRÁRNOST JAZYKOVÉHO ZNAKU arbitrárnost jazykového znaku cat kočka katze kedi mačka gato Mýtus o sněhu Tvrzení: “Inuité mají přes 40(100) výrazů pro sníh.” Fakt: Není to přesné. PROČ? 1)neexistuje jediná inuitština jako jazyk všech Inuitů 2)inuitské jazyky FUNGUJÍ JINAK než ty, k nimž toto tvrzení vztahujeme Jestliže se jazykem vyjadřujeme o světě, je realita (svět) Inuitů jiný než ten náš => naše popisy jejich jazyky ztroskotávají (oni by ten náš ani nepopsali). Pojmy 3 ZNAK = existující objekt či věc, jehož význam je kombinací označujícího a označovaného OZNAČUJÍCÍ = slovo použité k pojmenování existujícího objektu či věci OZNAČOVANÉ = koncept evokovaný označujícím KOČKA - existující věc KOČKA / GATO / MAČKA = označující chlupaté zvíře chytající myši = označované Strukturalismus a literární věda ●literární dílo = systém znaků i znak sám o sobě ●ptá se: proč autor užil tento, a ne jiný znak ●vztahy mezi znaky: ○syntagmatické ○asociativní (paradigmatické - Jakobson) DIFERENCE = důležitější pro konstruování významu než významy slov samotné syntagmatické v. paradigmatické vztahy Kočka sedí na koberci. Na koberci sedí kočka. Koberec sedí na kočce. Pes Slunci Slunci ROLAND BARTHES: SMRT AUTORA (1968) viz studijní materiály pojmy 4 (Barthes) DENOTACE = doslovný, jasný význam spojený s označujícím KONOTACE = další, skryté významy dodané označujícímu a srozumitelné jazykové komunitě v určitých kontextech A: “Koupil jsem ti květiny.” B: “Ty jseš skvělej!” A: “Rozbil jsem auto.” B: “Ty jseš skvělej…” KONOTACE v literárním jazyce jsou zcela běžné, stejně jako metafory apod. “Veškeré jazykové volby jsou vždy literární.” příklad: NEGR = pejorativní označení člověka černé rasy Klavír má bílé a negří klapky. Noc je negří. Negří oči, jděte spát. Kdo to byl? Negr, černý negr. strukturalisty zajímá METAFORA METONYMIE SYNEKDOCHA = BÁSNICKÝ (LITERÁRNÍ) JAZYK STRUKTURALISMUS A NARATOLOGIE Jonatan Culler: Structuralist Poetics (1975), The Pursuit of Signs (1981) KOMPETENCE = porozumění čtenáře “pravidlům” jak číst a rozumět textu => omezené možnosti chápání textu Jak ovlivňuje význam textu např. retrospektivní vyprávění? Jak se retrospektivní vzorce vztahují k jiným vyprávěcím vzorcům? Strukturalismus zajímá, jak jazyk konstruuje významy. Naratologii zajímá, jak jazyk konstruuje významy v příběhu. BARTHES: MÝTUS Mýtus je znak s jednou vrstvou významu navíc – vrstvou, která odtahuje recipienta od zjevného významu k závažnějšímu, symbolickému významu. PROPP: 31 pohádkových akcí (žádná neobsahuje všechny) POHÁDKA je pohádkou pro to, co sdílí s jinými pohádkami. KONKRÉTNÍ POHÁDKA je konkrétní pro to unikátní, čím se od jiných liší. unikátní není obsah, ale diskurs LÉVI STRAUS: MYTHEM Základní (abstraktní) prvek mýtu sdílený napříč mýty a kulturami. ===> JAK ČTEME LITERÁRNÍ DÍLO a ROZUMÍME MU závisí na míře odhalení těchto společných struktur (např. Romeo a Julie v kontextu Shakespearových her, renesančního dramatu, dramatu obecně) POJMY 5 MIMÉSIS = zobrazení skutečností tak, jak jsou (typicky dialog) DIEGÉSIS = vyprávění samotné (typicky vypravěč) Strukturalismus zajímá POHYB JAZYKA mezi těmito dvěma póly.