Curtius – kapitola 8: „Poezie a rétorika“ Antická poetika - Próza a poezie se ve středověku překrývají, nejsou vnímány jako odlišné formy, nýbrž zaměnitelné - Ještě okolo 14. stol. poezie vnímána jako druh rétoriky, ne jako samostatné umění - Proto také -> neexistuje výraz/ obecně použitelné slovo pro poezii či básnictví (básník, poezie = pozdější odvozené termíny) - - > ve 12. stol. se objevuje poietria – z řečtiny, původní význam básnířka, často však mylně interpretováno jako básnictví Systém středověkých stylů - Ars dictaminis – dle teorie: zahrnují jak prózu, tak poezii; dělí se na metrická, rytmická a prozaická diktamina (ve středověku 2 prozodické systémy – metrický, rytmický) - Próza i poezie jsou vázané umělecké řeči (próza rytmem, poezie metrem) - Charakteristický rys středověku – spojování rozdílných styl. prostředků (např. prosimetrum, versus leoninus či vagantská strofa) - -> proto je středověká umělecká řeč mnohem pestřejší a dělení v praxi složitější, než zmíněné tři typy, a to i díky kombinaci různých stylů 3 typy řečí – dělení pochází ještě z antiky – materiae artis = soudní, politická, pochvalná - Ve středověku nejvýraznější pochvalná (epideiktická) řeč - Soudní a politická řeč změnily svůj charakter/funkci – spíše jakési rétorické cvičení využívající fiktivní případy, smyšlené právo,… - Ad epideiktická řeč – předměty chvály = bůh, lidé, země, města, panovníci… o Definovaná jako panegyrik o Ve středověku velká poptávka po pochvalných a oslavných textech na světské a duchovní veličiny o Temporibus tribus = zahrnutí 3 časových období (minulost, současnost, budoucnost) o Např. pochvalné básně na země či města – přesně daný řád, popisuje se prvně poloha, pak ostatní přednosti a významné církevní osobnosti (světci, mučedníci, teologové…) -> taková topika vždy na úvod epické básně Topika chvály osob - Nevýslovného – autor nenachází slov, aby oslavil osobu (zejména panovníky) o Uvádí jen málo z toho, co oslavovaný vykonal o Pevný topos – vše ho obdivuje (vše = každé pokolení a lidský věk, všechny národy, země, celý svět…) - Překonávání – chválená osoba stojí nad vším, co se jí podobá o Srovnávání s proslulými vzory dle tradice, oblíbený motiv = překonává samotné bohy o Týká se nejen osob, ale i historických událostí nebo krajiny (údolí Mosety se nevyrovná ani Hellénspont,…) o Hl. figura - hyperbola - Chvála současníků – nejen minulost si zaslouží být chválena