kompetence sociálního pedagoga regulace činnosti sociálního pedagoga etické kodexy žseberegulace ždohlížení na kolegy (neformálně) žformální mechanismy: •obecné zákony •konkrétní zákony •předpisy instituce •etické kodexy institucí/asociací • • žk diskusi: ž ž jsme zodpovědní pouze za své jednání? ž žnebo ž ž je naší povinností dohlížet i na jednání kolegů? ž žpostup podle Kootchera a Keith-Spiegelové (1998) ž ž1. identifikace relevantních principů ž2. posoudit důkazy ž3. prozkoumat vlastní motivy ž4. konzultace s kolegou ž5. rozhodnutí o konfrontaci kolegy a způsobu ž6. příp. naplánovat setkání/komunikaci ž ž žpři konfrontaci: ž •neobviňovat, spíše hledat vysvělení, konstruktivně řešit •vysvětlit důvody intervence, vyložit důkazy •trpělivost •nenechat se vyvést z míry ž ž žpředstavují implicitní kontrakt mezi představiteli profese a klienty/veřejností ž žvětšina vznikala ve 2. polovině 20. století ž žprincipy založeny na Všeobecné deklaraci lidských práv (OSN, 1948) žformální vs neformální ž žvztah ke klientům žvztah ke kolegům žvztah k širší společnosti žfunkce etických kodexů •deklarace základních principů profese •status profese ve společnosti •vyjasnění, co je a není správný postup •vodítko pro etické rozhodování •opora pro posuzování etických přestupků • ž ž Etika sociální práce – principy ž návrh, přijatý valným shromážděním IFSW (Mezinárodní federace sociálních pracovníků) v roce 2004 ž žEtický kodex Společnosti sociálních pracovníků ČR (2006) ž žjak je kodex členěn? žobecný nebo specifický? žkteré hlavní principy jsou v něm zdůrazněny? žjaké specifické zásady pro danou oblast činnosti jsou zmíněny? žjsou v kodexu uvedeny postupy při jeho porušení? ž ž ž žzákladní kompetence •intervence, reflexe, evaluace žcentrální kompetence •osobnostní a vztahové, sociální a komunikační, organizační, systémové, rozvojové a vzdělávací, profesní ždílčí kompetence