ZÁKLADY PSYCHOLOGIE OSNOVA ČÍM SE ZABÝVÁ, CO STUDUJE? •Věda zabývající se duší člověka: zkoumá to, co cítíme, jak se chováme a proč se tak chováme ZAKLADATEL PSYCHOLOGIE •WILHELM WUNDT CÍLE PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT STUDIA PSYCHOLOGIE DĚLENÍ PSYCHOLOGICKÝCH OBORŮ PSYCHODIAGNOSTICKÉ METODY ADDENBROOKSKÝ KOGNITIVNÍ TEST •https://www.nudz.cz/adcentrum/klinicka_cast/dotazniky/ACE%20Test-Blok-ARI-2010%2002%2004.pdf • ZÁKLADNÍ PSYCHOLOGICKÉ KATEGORIE •Psychika (mysl) •Vědomí •Nevědomí •Prožívání •Chování • MODELY LIDSKÉ PSYCHIKY •Psychodynamické –Freud: Topografický, strukturální (https://www.youtube.com/watch?v=NCXynjpFaKU) –Jung •Modely zahrnující spirituální dimenzi –Transpersonální psychologie- S. Groff –V.E. Frankl •Kognitivní modely –Fodor- teorie modulů • PSYCHODYNAMICKÝ MODEL PSYCHODYNAMICKÝ MODEL JUNG ZÁKLADNÍ PSYCHICKÉ FENOMÉNY UČENÍ 1) Elementární typ učení, který se projevuje tím, že živé organismy postupně přestávají reagovat na podněty, které nejsou ani užitečné ani škodlivé 2) Opakované působení určitého podnětu vede k postupnému narůstání reakce vůči tomuto podnětu 3) Jediná expozice určitého klíčového podnětu postačí k tomu, aby si živočich jeho obraz natrvalo uložil do paměti. Jedná se o učení bez opakování a bez posilování. Probíhá v raném dětství- v senzitivní kritické vývojové fázi A)Imprintace (vtiskován) B)Senzibilizace (zcitlivění) C)Habituace (přivykání) https://www.youtube.com/watch?v=JGyfcBfSj4M LITTLE ALBERT (GENERALIZACE) •https://www.youtube.com/watch?v=9hBfnXACsOI&t=297s •Kognitivně behaviorální terapie- diskriminace (rozlišování)-organismus se učí reagovat pouze na určité podněty a ostatní ignorovat •Vyhasínání- proces, při kterém podmíněný reflex postupně slábne, protože na neutrální podnět již nenavazuje nepodmíněný podnět THORNDIKEŮV ZÁKON EFEKTU •Zvíře postupně třídí své náhodné projevy na základě jejich důsledků •Určité akty chování se tak stávají nástrojem (instrumentem) k dosažení uspokojení •Pokus-omyl •Akty chování, které v určité situaci vedou k uspokojení, se v ní později vyskytnou s větší pravděpodobností než akty chování, které k uspokojení nevedou •https://www.youtube.com/watch?v=fanm--WyQJo • SKINNEROVY VÝZKUMY OPERANTNÍHO PODMIŇOVÁNÍ •Dva obecné důsledky chování –Posílení (https://www.youtube.com/watch?v=AlhJYeSWqSs) •Pozitivní posílení (zpevnění) •Negativní posílení (zpevnění)- odstranění nebo zmírnění nepříjemných pocitů, vede ke zvýšení frekvence určitého chování, útěk, vyhnutí se –Trest- záporný důsledek TVAROVÁNÍ •Odměňovat projevy, které se cílové reakci alespoň trochu podobají •Zpevňované chování se tak postupně stále více přibližuje žádoucímu projevu •Při nacvičování nejrůznějších dovedností • TREST •Při dosahování žádoucích změn méně efektivní než kladné i záporné zpevnění •2 typy: –Působení nepříjemného podnětu (špatné známky, elektrický šok, bití) –Zmírnění nebo zastavení působení příjemných podnětů (zákaz hraní videoher) JAKÉ NEŽÁDOUCÍ ÚČINKY MAJÍ AVERZIVNÍ TRESTY? •Vyvolávají hněv a nepřátelství vůči trestající osobě •Strach z trestající autority (úzkostné děti- křik a jiné tresty zvýší hladinu úzkosti a zhorší se výkon) •Odměňující pro trestajícího (trestem se rychle odstraní chování, které rodičům vadí, což může vést ke stále častějšímu užívání trestů v rozsahu, který dítě poškozuje) •Některé tresty zahrnují prvek kladného zpevnění (dítěti se věnuje pozornost) •Trest má někdy generalizovaný inhibiční efekt •Není to konstruktivní model, jak řešit problémy- neučíme děti konstruktivnímu řešení OPERANTNÍ (INSTRUMENTÁLNÍ) PODMIŇOVÁNÍ •Druh učení, při kterém pozitivní či negativní důsledky určitého chování vedou ke změně pravděpodobnosti jeho dalšího výskytu •Při instrumentálním podmiňování zahajuje každý učební pokus experimentátor •Při operantním podmiňování zkoumaný jedinec nejprve spontánně provede určitý akt chování, po kterém následuje posílení nebo trest NAUČENÁ BEZMOCNOST •https://www.youtube.com/watch?v=-7adWWKDRBo •Pasivní rezignovavé chování, které je důsledkem vnitřního přesvědčení, že neexistuje žádný způsob, jak uniknout před averzivními podněty TEORIE SOCIÁLNÍHO UČENÍ •Albert Bandura- teorie observačního učení –Lidé se učí na základě zástupného zpevňování- pozorováním chování druhých lidí a jeho důsledků –Osvojujeme si způsob stravování, styl oblékání –Lidé mají tendenci napodobovat model, jehož chování bylo odměněno, napodobovat chování atraktivních, sympatických a úspěšných lidí SELF-EFFICACY- VĚDOMÍ VLASTNÍ ZDATNOSTI •Vysoká míra- lidé věří tomu, že je v jejich silách zvládnout nejrůznější životní problémy a překonávat překážky, často sami vyhledávají obtížné úkoly •Nízká míra- při problémech si připadají slabí a bezmocní, nepředpokládají, že by mohli vlastními silami změnit podmínky, ve kterých žijí, pokud se setkají s potížemi mají tendenci rezignovat na jejich zvládnutí hned v počáteční fázi •4 zdroje informace –Autentická zkušenost -Pokud jsme již před obtížnou situací stáli a vytrvalým úsilím ji sami zvládli, pak nám tato zkušenost dodá víru, že uspějeme znovu. –Zástupná zkušenost „Když to dokázali jiní, tak já taky.“ –Přesvědčování lidí -Podpora z okolí –Fyzický stav • ROTTER- LOCUS OF CONTROL PAMĚŤ • PAMĚŤ •https://www.youtube.com/watch?v=b0lOUjR-fn0 •Ebbinghaus • FÁZE PAMĚTI •Vštípení (kódování)- ULOŽ DO PAMĚTI •Uchování (retence)- PODRŽ V PAMĚTI •Vybavení (reprodukce)- VYBAV Z PAMĚTI –Spontánní vybavování (Co je to…? Co víš o…?) –Znovupoznání (rekognice) (true-false test, multiple choice) (Nedeklarativní, implicitní) Explicitní) (Ikonická) (echoická) (Pracovní, operační paměť) DLOUHODOBÁ PAMĚŤ •Deklarativní paměť (explicitní) –Údaje musí projít vědomím –Dělení: •Epizodická (události, autobiografická paměť) •Sémantická (fakta) •Nedeklarativní (implicitní, procedurální) –Vštěpování informací bez účasti vědomí –Uchování naučených, automatizovaných dovedností PAMĚŤOVÝ TEST UČENÍ ZAPOMÍNÁNÍ •Teorie rozpadu pamětních stop •Účelné zapomínání •Teorie interference –Proaktivní útlum- příčinou potíží při vybavování nových znalostí je dřívější učení –Retroaktivní útlum- vybavování dříve osvojených informací narušují nové poznatky –Ekforický útlum- učení se podobné látce krátce před reprodukcí •Represe (vytěsnění) •Teorie ztráty vodítek- mám to na jazyku > JAZYK A MYŠLENÍ •Monistické teorie •Teorie Jeana Piageta •Teorie Lva Vygotského •Teorie Jeroma Brunera •Sapir-Whorfova hypotéza VĚDOMÍ, NEVĚDOMÍ •VÝVOJ PSYCHOLOGICKÉHO ZKOUMÁNÍ VĚDOMÍ ZMĚNĚNÉ STAVY VĚDOMÍ SPÁNEK •https://www.ted.com/talks/russell_foster_why_do_we_sleep • SNY EMOCE TŘÍDĚNÍ EMOCÍ DLE SÍLY A ČASOVÉHO PRŮBĚHU TŘÍDĚNÍ EMOCÍ DLE FYLOGENETICKÉHO A ONTOGENETICKÉHO HLEDISKA FUNKCE EMOCE •Vyjádřením základních lidských motivů (zesilují a podporují chování) •Regulace úrovně fyziologické aktivity •Mají signální funkci •Některé plní úlohu kontrolního zpětnovazebného systému •Součástí neverbální komunikace •Vnitřní pobídky, které evokují motivované chování •