PHV321 HEGEL: ČETBA 12. prosince 2019 ONDŘEJ BRYCHTA HEGELOVA INTERPRETACE HÉRAKLEITA Postup analýzy Hérakleitova myšlení v Hegelových Dějinách filosofie: a) analýza všeobecné formy principu Hérakleitovy filosofie (logické stránky), b) analýza reálné podoby přírodní filosofie (princip jako obecný přírodní proces), c) vztah principu k poznání. V Hérakleitově myšlení Hegel vyzdvihuje především: - pojetí dialektiky jako objektivního metafyzického principu, - chápání absolutna jako jednoty protikladů. Rozličnost filosofických soustav je nezbytná pro existenci filosofické vědy. Ne pravda x omyl různých systémů. Filosofické systémy minulosti = momenty filosofického vývoje. Každý filosofický systém byl a je nutný, nezanikl. Novější filosofie je výsledkem všech předcházejících principů, které zůstávají zachovány. Hérakleitos postoupil od eleatského principu všeobjímajícího bytí k principu dění. Hérakleitem začíná dialektické poznání skutečnosti, trvalá idea, která je stejná u všech filosofů až do současnosti. x Jednoduchá podstata procesu však není Hérakleitem pojata jako obecný pojem. Jedno u Hérakleita = pojmem jsoucí jednoty protikladů. Je třeba dále toto jedno vymezit jako ideu (Anaxógorův nús). a) Logický princip Hérakleitovy filosofie Posloupnost filosofických soustav v dějinách je stejná, jako posloupnost v odvození pojmových určení myšlenky. Zbavíme-li základní pojmy filosofických soustav vnější podoby, dostaneme různé stupně vývoje myšlenky v jejím logickém pojmu. Logický princip Hérakleitovy filosofie = totožnost a jednota bytí a nebytí. Eleaté: pravdivé pouze bytí a nebytí není x Hérakleitos: pravda bytí = jeho dění. Vše současně je i není, bytí a nebytí je totéž. Zenón: nekonečno jako nebytí x Hérakleitos: nekonečno = jednota protikladů. Hegel o Hérakleitovi: Protikladné je protikladné samo o sobě. Protikladnost je vnitřním principem věcí. Každá jednota obsahuje protiklady. Jednota = činnost, která se rozštěpuje v protiklady. Každý předmět existuje jen potud, pokud je v jeho pojmu obsažen i jeho protiklad – základ identity každého předmětu. Hérakleitovo dílo je temné, protože vyjadřuje hlubokou spekulativní myšlenku Rozvažování: bytí a nebytí izoluje, uchopuje jen protiklady (bytí x nebytí, subjektivní x objektivní, ideální x reálné); jednotu postihnout nedovede. x Spekulativní myšlení: uchopuje jednotu, postihuje dění, které je pravdivé. b) Hérakleitova přírodní filosofie Idea filosofie se v dějinách vyvíjí z obecnosti a neurčitosti k vyšším stupňům určitosti. Počátek filosofie – jsoucno je pojato v obecné formě; vzniká myšlení o myšlení. Obecná idea figuruje jako základ veškeré skutečnosti – podstata či princip všech věcí. První filosofické soustavy – to, co je bezprostřední, abstraktní, obecné x Rozvinutější filosofie – konkretizace a bohatší určení ideje Logický princip podstaty jsoucna (jednota protikladů & dění) v Hérakleitově filosofii dostává i reálnou formu obecného přírodního procesu. Hérakleitos pojímal bytí jako totožné s nebytím → absolutní podstatu nemohl vyjádřit jako nějaký živel (voda, vzduch). Antické prameny o Hérakleitových vymezeních první podstaty nejsou jednotné: - Čas: „čiré dění jakožto nazírané“; absolutně jednoduchý, ale jednota toho, co je a co (již nebo ještě) není, proměna z bytí v nebytí. Hérakleitova podstata v čisté formě pro naše vědomí = čas. - Oheň: fyzikální určení; oheň = příroda jako proces, který se děje z ní samé; metamorfóza všech hmotných věcí, rozplynutí vší určitosti. Oheň = reálná forma Hérakleitova principu x čas = čistá forma; oheň = „fyzikální čas“. - Duše = oheň jako oživující princip, sám sebe pohybující proces světa. - 2 abstraktní momenty reálného procesu o rozdvojení a protikladnost – nepřátelství (polemos), spor (eris) o přecházení protikladů – přátelství (homologia), harmonie (eiréné) c) Vztah principu a vědomí Dějiny filosofie = dějiny sebenalezení myšlenky – nalézá sebe samu tím, že se produkuje. Filosofie = produkce myšlenek, tradice objevů, jimiž myšlenka objevuje sebe samu. Myslet = dávat něčemu formu obecnosti, činit obecné předmětem myšlenky (a být si vědom sebe jako myslícího – zůstávat na předmětném stanovisku vůči této objektivní myšlence). Filosofií myslí obecný duch sám sebe. Podstatou obecného ducha je čin, pohyb. Hérakleitos: „Rozum (logos) je soudcem pravdy, nikoli však jakýkoli rozum, nýbrž rozum božský a obecný“ (zdroj: Sextus). Podstata pravdy u Hérakleita = všeobecný a božský rozum, v jednotě s nímž jsme logičtí a rozumní. Všeobecný rozum je chápán jako přírodní proces. Jednáme a myslíme vždy díky účasti na božském logu, ale někteří lidé žijí, jako by měli vlastní rozum. Hegel: vědomí pravdy – vědomí obecného x vědomí jednotlivého – nepravdivé; zlo a omyl