Myslím, že to jsou prostě spojené nádoby, které jedna bez druhé nefungují, a že dominantu určit nelze, protože povahy zodpovědnosti klienta a terapeuta se liší..."
2) "Ja treba ze sveho pohledu, kdy jsem byla v roli klienta, to vnimam tak, ze zodpovednost je prevazne na strane terapeuta. Vkladam do nej duveru tim, ze jsem si ho vybrala a oteviram se mu.Zodpovida za svou praci uplne stejne, jako ja nebo kterykolik jiny pracovnik, ktery se prezentuje jako klasifikovany, za svou praci si zada penize a na jeho chyby nedoplaci nikdo jiny, nez klient sam. Jiste, pokud si zaplatim osobniho trenera a nebudu se na treninku snazit a nebudu na sobe pracovat i mimo treninky, nesu si sama zodpovednost za to, ze se neposouvam a stagnuji na miste. Ale pokud se trener nechova zodpovedne (nevzdelava se, nepristupuje ke me adekvatne k memu fyzickemu stavu), muze se stat, ze svym pristupem me uvede do jeste horsiho stavu a to je spatne. A za to je zodpovedny on i v pripade, ze to nebylo umyslne"
3) "Pro mě se tyto dvě zodpovědnosti zcela liší. Psycholog má zodpovědnost za svou pozici - má určitý vědomostní a kompetenční balík, který klientovi nabízí a je na zodpovědnosti psychologa, aby nenabízel něco, co v balíku nemá a aby k tomu, co nabízí přistupoval zodpovědně, věděl, proč to či ono dělá a jaký užitek to má klientovi přinést. Současně klient má zodpovědnost za to, jakou energii do procesu vloží. Vnímám to podobně jako v obchodě - pokud přijde klient do obchodu s tím, že chce oblečení, je na jeho zodpovědnosti, jakým způsobem bude nakupovat, aby byl spokojený. Pokud nebude v hledání aktivní, spokojí se třeba s prvním obchodem do kterého vleze a přitom tam nic vhodného nenajde, nebo vleze třeba do sportu když hledá eleganci, nebo na nákup nemá dostatek času nebo financí aj. tak ho nakoupené zboží nejspíš neuspokojí a za to nese zodpovědnost zákazník. Prodavač pak nese zodpovědnost za to, aby zákazníkovi například poradil, nasměřoval ho do správného oddělení, nenabízel mu nějaký kousek oblečení jen proto, že ho potřebuje prodat i když ho klient nechce, poradil klientovi s materiálem, střihem či velikostí... aj. Nese také zodpovědnost za provozovnu, za to, aby měli na skladě všechny velikosti oblečení nebo za to, že i když něco chybí, tak se to pro zákazníka dodatečně objedná. Je zodpovědný za to, ze je v práci přítomný a netelefonuje třeba s kadeřnicí, když má v obchodě klienta, atp. To, jakým způsobem však člověk nakoupí je už jeho zodpovědnost"
ÚKOL na téma POZORNOST:
Milí studenti, zkuste do příštího setkání věnovat pozornost své vlastní pozornosti při kontaktu s druhými. Vyberte si jednoho člověka (například budete mít setkání s kamarádem, se členem rodiny, potkáte někoho jen tak na ulici nebo v hospodě, na praxi aj). Věnujte vědomou pozornost tomu, co Vám daný člověk, kterého si v duchu vyberete, bude říkat. Soustřeďte svůj zájem na jeho sdělení. Zkuste se oprostit od vlastních názorů a očekávání a naopak empaticky reagovat na obsah sdělené informace. Nemusíte vést v tomto duchu celý rozhovor, a kontakt může mít také velmi epizodickou podobu (například pomoc staršímu člověku přejít přechod a u toho jen poslouchat, co Vám při přecházení sděluje).
Vašim postřehům se budeme v hodině věnovat.