Základy vedení psychologického rozhovoru

Nácviky

Úkol 1

Milí studenti. Na příští seminář si každý z Vás zkuste vymyslet kazuistickou situaci (role klienta) pro nácviky. Promyslete si, jaká osobnost byste mohli být, jakou máte osobní a zdravotní historii, zájmy, zdroje, s jakými tématy se nyní v životě potkáváte, co řešíte, co vás trápí (jinak řečeno s jakým tématem jdete do psychologického kontaktu)


Úkol 2

Zamyslete se (a nejlépe sepište), v jakých oblastech vnímáte, že máte v rámci rozhovorů "deficit" - jinak řečeno co vám nejde. Zda je to směřování pozornosti ke klientovi a oproštění se od vlastních názorů, reflektování a práce s emocemi, plynulé vedení rozhovoru, pocit nejistoty..atd atd


Úkol 3

Podobně jako v předminulém týdnu, zkuste věnovat pozornost své vlastní pozornosti při kontaktu s druhými. Vyberte si jednoho člověka (například budete mít setkání s kamarádem, se členem rodiny, potkáte někoho jen tak na ulici nebo v hospodě, na praxi aj). Věnujte vědomou pozornost tomu, co Vám daný člověk, kterého si v duchu vyberete, bude říkat. Soustřeďte svůj zájem na jeho sdělení. Zkuste se oprostit od vlastních názorů a očekávání a naopak empaticky reagovat na obsah sdělené informace. Nemusíte vést v tomto duchu celý rozhovor, a kontakt může mít také velmi epizodickou podobu (například pomoc staršímu člověku přejít přechod a u toho jen poslouchat, co Vám při přecházení sděluje).