Světová náboženství, Východ Kasty a politika Milan Fujda, ÚR FF MU Kasty a společenská dělba práce ● Klasické období (4. st.př.n.l. - 6. st. n.l.) ● Města – mísení lidí – venkov, okolní kmeny – Nárůst počtu povolání – zejména řemesla a služby → rozvoj cechovních organizací, výchova k povolání v rodině (otec) → povolání dědičné – dané narozením (džáti) ● Bráhmanská snaha usouvztažnit ideologicky novou společenskou organizaci s védským systémem 4 varen – klasifikace – džáti jako důsledek (a) smíšených sňatků dvojzrozenců, (b) úpadek od védského rituálu, (c) byli mimo systém varen – mléččha (barbar, cizinec) nebo čándála (vyčleněný, mimo systém – např. kmeny) ● džáti jako příbuzenské vazby, vzdělávání, ale endogamní → postupné snižování možností sociální mobility Symbolismus jídla ● Obdarovávání jídlem, příprava jídla, požívání zbytků aj. významně spojeno s představami čistoty a znečištění, jídlo jako důležitý mediátor společenských vztahů (hierarchií) ● Šatapathabráhmana – smísení jídla udělaného pro nenáviděné osoby a ty, jež mě nenávidí – hození do posvátného ohně ● Dharmasútry – diskuse o tom, co je vhodné jíst, co nevhodné, s kým stolovat, s kým ne, jak nabízet hostovi/bohu, komu nenabízet, nečistota zbytků ● se společenstvím jídla spojena identita, status a rituální čistota ● Bhagavadgítá – členění jídla podle sánkhjových kategorií – sattvická – vhodná pro bráhmany, radžasická – vhodná pro vládce a bojovníky, tamasická (zkažená, nedovařená, alkohol) – nečistá a působící tupost – pro ostatní ● Prasáda (=milost) – jediný příhodný "zbytek" – pokrm požitý bohem Varna vs. kasta Varna – bráhmanská ideologie !!!! ● Bráhmani ● Kšatriové ● Vaišjové ● Šúdrové ● Nedotknutelní Kasta – problematická sociální skutečnost relačního charakteru ● Vlastníci půdy (Rádžput, Kšétrí, Nair) ● Kněží (Brahman), astrologové (Džóší), lékaři (Vaidja) ● Písmáci (Kajastha) obchodníci (Banija, Šréštha) ● Stavebníci (Džat, Kurmi, Gudžar), pasáci krav (Ahir), zlatníci (Sónar), truhláři, hrnčíři, cihláři (Kumhar), kováři (Lóhar), holiči (Nai), pradláci (Dhóbi), tkalci a ševci ● Výrobci oleje (Téli), výrobci alkoholu, košikáři, řezníci, výrobci z kůže (Méhar), koželuhové, uklízeči a čističi odpadu (Čamar) – často nečistí, nedotknutelní Žádný vztah Sociální skupina Indické termíny Vztahy, funkce, specifičnosti džáti Podkasta džáti pokrevní příbuzenství Rozšířená rodina Spojená rodina parivára Profesní třída – skupiny kast varna (též džáti) třída, socionáboženská ideologie bráhmanů Kasta – profesní seskupení společná profese, jméno, tradice, politická organizace společná profese, ale s regionálním omezením Klan – příbuzenská skupina gótra, vanša, kula, sápinda; hindí: kutumb, bhaiband, khandan fiktivní genealogie relevantní s ohledem na sňatky a příbuzenské vztahy (exogamní) Příbuzenská posloupnost džáti, hindí: birádarí sousedská výpomoc a spolupráce pří organizaci ekonomických i rituálních záležitostí (svatby, pohřby) – společné postižení rituální nečistotou, společné bydlení, rodinná božstva, svátky viz předchozí + společné vlastnictví Rozšířená nebo nukleární rodina společné stravování, výchova dětí, služba předkům, rituály životního cyklu Sociální vztahy a hierarchie ● Varna systém – bráhmanská ideologie hierarchie ● Džadžmání systém – kdo komu slouží? ● Čistota a nečistota – pravidla kontaktu a společného stolování ● Nečistota jako porušení principů klasifikace – věc je jinde než má být ● Hierarchie daru Kasta a sampradája ● Sampradája vs. kasta = životní strategie v příbězích vs. rituály životního cyklu ● Math u chrámu či ášram vs. bráhman jako kastovní rituální odborníci ● Sampradájová parampará – posloupnost učitelů a multiplikace sampradájí ● Óm Šrí Sadguru Bhagaván kí džaj, Mahá Prabú Šrí Rámlál Dží kí džaj, Šrí Jóga Jógešvara Ananta Čandramóhan Dží kí džaj, Saččé Darabár (poutní okrsek) kí džaj, Šrí Vrndávan Bihárí Lál kí džaj, Šankara Bhagaván kí džaj, Haré Haré Mahádév, Haré Haré Mahádév, Haré Haré Mahádév ● soupeření sampradájí (rituál lingóddhára – symbolické mazání sampradájové značky - linga), ve spojení s politickou mocí i fyzické likvidace chrámů apod. ● Identity: kasta (džáti), etnické - mimo-etnické (Turuška = cizinec) Kasty a sociální vyloučení ● Dalitbahudžans – dalitská většina – všechna služebná povolání ● Konverze k islámu, křesťanství, buddhismu jako kolektivní řešení vyloučení ● Sanskrtizace jako symbolické řešení vyloučení – podvracení pravidel stolování, přijímání vody, znovuprovdávání vdov aj. ● Politické řešení vyloučení – kvóty – univerzity, studium na lékařských fakultách, státní úřady seznamy vyloučených kast, vyloučených kmenů a „dalších vyloučených společenství“ Nacionalistické pokusy o „hinduizaci“ dalitů ● Antikonverzní zákony – pokuty a zákaz (v některých jednotlivých státech indické federace) – od 60. let 20. století – Madhjapradéš (Freedom of Religion Act), Gudžarát ● Zákaz jíst hovězí (včetně mršin – postihuje dality) – od nultých let 3. tisíciletí ● Zákaz zabíjet krávy (pro muslimské řezníky) a organizace górakšan (pro ochranu krav) – od 50. let 19. století ● Pogromy na dality ve městských slumech ● Levicová obhajoba sekularizace ● Akademický boj o indické dějiny – nacionalistický hinduismus vs. rozmanitost kultur, třídní (postkoloniální) historie, obrana literárního fragmentu, a kulturní vázanosti mytických vyprávění (třídní a jazyková mnohoznačnost)