Náboženství světa II Tantra a jóga Jóga – filosofické základy Pataňdžaliho Jógasútry - definice: ● Jógaščittavrttiniródhah (1.2) ● Tadá draštuh svarúpé'vasthánam (1.3) ● Vrttisárúpjamittaratra (1.4) puraša-draštr → džíva – ahamkára Kléša (útrapy)→ avidjá (nevědomost ) – asmitá (egoismus) – rága (lpění na požitcích) – dvéša (hněv ) – abhinivéša (touha po životě) → karman – vásana – sanskára Angy (údy) Rádžajógy: Jama - ahinsá, satja, astéja, bráhmačarja, aparigraha (nehromadění statků) Nijama - šuddhi, tušti (spokojenost), tapas (přivykání těla nepřízni), svádhjája (studium ), íšvarapranidhána (zaměření na Íšvaru) Ásana – sthiramásanam – pozice Pránájáma – kontrola prány (prostř. Dechu) Pratjáhara – odtažení mysli Dhárana – zaměření mysli (na jeden bod) Dhjána – sjednocen mysli s předmětem koncentrace Samádhi – vairágja, mókša – svarúpé avasthánam Šiva jako jógin v padmásaně Tantrická jóga ● Středověké rozpracování jógické filosofie a praxe právě pod vlivem tantrismu (např. Nátha siddhové) – hatha-jóga ● Svátmáráma svámí: Hatha-jóga pradípika (15. století) ● Hatha-jóga = jóga Slunce a Měsíce ● Slunce a Měsíc – Idá a Pingalá nádí v jemnohmotném těle ● Cíle – spojení Kundaliní-šakti a Šivy (sjednocení Boha/mužského/vědomí a Bohyně/ženského/tvořivé energie) – Zabránění úniku nektaru (amrta) a dosažení (fyzické) nesmrtelnosti → ambivalentní vztah k sexualitě ● Prostředky: mantra džapa, jantra a meditační vizualizace, mudry a jógové ásany, případně sexuální rituály Šivalinga ● Khadžuráho – chrám Matangéšvar ● Puránský mýtus o povýšení Šivy ● Mukhalinga (lingam s tváří) Tělo jako mandala: jógická fyziologie (nádí, čakry) Sahasrára Adžňá Višuddhi Anáhata Manipúra Svadhišth ána Múladhára Čakry Co je vnímáno jako tantra ● Šamanské a jógické víry a praktiky – Rgvéd 10.136: muni/kéšin létající ve větru – Čhándógja (8.6.6) a Švétášvatara (2.8-13) upanišady ● Uctívání (Velké) Bohyně a zabíječek démonů (Mátrkáh, Dákiní) - šaktismus ● tantrické tradice přenosu učení (Kápálikové - od 6. st. n. l. v jižní Indii, Náthové, tibetské buddhistické školy aj.) ● Tantry jako texty – višnuisické – samhitá – Lakšmítantra – šivaistické – ágama (=tradice) – Svaččhatantra, Nétratantra, Šivasútra – šaktické – tantra (zejména Bengálsko) – Kulárnavatantra, Mahánirvánatantra Mátrky a mahávidji bojující proti démonům Tantrický obraz světa ● Definice tantry (D. G. White): – asijský soubor věr a praktik, které jsou založené na představě, že svět naší zkušenosti není nic než konkrétní projev božské energie božstva, které tvoří a udržuje svět. Tyto praktiky a víry slouží k rituálnímu zvládnutí a směrování této energie v lidském mikrokosmu tvůrčím a osvobozujícím způsobem. – V buddhistickém kontextu: slovo "energie" nahrazeno "probuzeným /osvíceným vědomím", venkovský tantrik by spíše uvažoval v kategoriích "bytostí". ● Tantričtí aktéři – specialisté, kteří získali zasvěcení do konkrétní textové tradice a učitelské linie (siddhové, guruové, mniši, lamové, mnišky, jógini) a jejich elitní klientela (králové) – specialisté iniciovaní prostřednictvím orálního přenosu nebo posednutím (léčitelé, exorcisté, média) a jejich klienti – hospodáři a ne-specialisté, jejichž praxe je "tantrická" Tantrická praxe ● Transcendentní orientace – Střed jantry – vertikální spojení a prokreace – Elitní praktiky a královská moc ● Pragmatická orientace – Okraj jantry – ochrana hranic a reakce – Magie, astrologie, šamanismus Tantrický svět a mandala Tantrický svět a mandala ● energetický diagram reprezentující neustálé proudění božských a démonických, lidských a zvířecích aspektů kosmu a jejich tvůrčích i destruktivních interakcí – mezokosmos prostředkující mezi "malým" a "velkým", hmotným a jemným ● vše v mandale je emanací božství lokalizovaného v jejím středu ● jógické tělo (stejně jako třeba jantra) je svého druhu mandala a tím i prostředek kontaktu s absolutní skutečností ● v populární praxi to znamená, že každodenní život je výsledkem styku s četnými bytostmi "duchovního světa" a ztělesnění božského v rituálu či mandale slouží především zničení démonických sil ● mandale jako grafické reprezentaci hierarchicky uspořádaného světa odpovídají mantry jako zvukové reprezentace téhož ● praxe mandaly obvykle znamená projekci božské skutečnosti a vlastní osobnosti do mandaly za účelem imploze celého diagramu v jeho centru – pohyb směrem do centra (prostřednictvím rituálu či meditační vizualizace) je harmonizací vlastní energie s energií madaly Různé mandaly a média zasvěcení ● jantra je mezokosmický nástroj kontroly konceptuálního světa adepta ● nahá panna jako mandala a její menstruační krev (nebo poševní sekret) jako zasvěcující substance ● tělo božstva ● identifikace božstva s jeho mantrou ● identifikace božstva s guruem Původ a rozšíření tantrismu ● Dva zdroje věr a praxe nazývané "tantra" – magické praktiky a rituální praxe specialistů a jejich klientely v orálních kulturách – spekulativní filosofické tradice v rámci některých státem podporovaných kultů ● Historický původ tantrických tradic – uctívání bohyň – především "matičky" (mátrkáh) ochránkyně (např. proti dětským nemocem) => časté zvířecí oběti – později zdroje božských sil – tradice/školy označované jako "ne-védské" v bráhmanské literatuře (šivovská Pašupata a višnuistická Paňčarátra v Mahábháratě) ● Ústřední praktiky (ženské protějšky mužských božstev, magie, ženské sexuální tekutiny jako zdroje síly, užívání mandal, manter, njásy) rozšířeny i mimo Indii, i mimo Indii se tantrické tradice dovolávaly původu u indických učitelů (např. siddhové): buddhistické, džinistické, čínské (taoistické) tradice Matka Kálí Tantrismus dnes ● Vyjma Nepálu (donedávna) a Bhútánu neexistuje už žádné politické společenství (království) legitimizované a udržované tantrickými odborníky =>> – Tantrické rituální praxe prováděné spíše za úplatu jako magické techniky – Intelektuální rozvíjení a "zvnitřňování" tantrické praxe v chrámech a klášterech – Dílčí tantrické praktiky jako součást mainstreamu Tantra jako mainstream: příklady ● Siddha Má Gájatrí Kavač (Amulet Matky dokonalosti Gájatrí) – Použití: – Amulet slouží k získání milosti bohyně Gájatrí, která je Matkou dokonalé moudrosti (dokonalého rozlišování). Nosí se na krku. Odstraňuje všechny negativní síly (způsobující hloupost a nevědomost) a umožňuje člověku plně rozvíjet svou moudrost. – Příprava k použití, očista: – K očištění amuletu je třeba jej vykoupat ve vodě z Gangy nebo v kravím mléce a zároveň odříkávat 24 x Gájatrí mantru: "Óm bhúr bhuvaha svaha tat savitur varénjam. Bhargó dévasja dhímahi, dhijó jó naha pračódaját". Poté, co je takto očištěn je potřea si jej nasadit na krk ve čtvrtek nebo v neděli. Tantra jako mainstream: příklady ● Álaukik Sarasvatí rudrákš kavač (Neobyčejný [nadsvětský] rudrákšový amulet bohyně Sarasvatí) – Použití: – Užívání tohoto amuletu vede k rozvoji všech druhů učenosti (nejvyššího vědění, umění, malby, spisovatelství, básnictví, astrologie/astronomie, znalosti véda a dalších). Když člověk nosí tento amulet, je schopný se po dlouhý čas věnovat jakémukoliv učení, na jehož zvládnutí upře svou pozornost. Nevyrovnanost mysli, těžkosti, zmatenost, nervozita (napětí) se takovému člověku vyhýbají obloukem. Tento amulet je naplněn silou bohyně. Po jistém čase proto (ten, kdo jej nosí) dosáhne neobyčejného úspěchu. – Příprava k použití: – Amulet je třeba vykoupat v čerstvém (nepřevařeném, nepasterizovaném) mléce nebo vodě z Gangy a 11 x přeříkat mantru: "Óm sam Sarasvatjai namaha". Na krk je třeba si jej po této proceduře poprvé nasadit v pondělí do 7 hodin ráno. Jóga náthovská tradice ● Viz Lubomír Ondračka, „Tantrické příběhy o nesmrtelnosti: Literatura bengálských náthů“, In. Lubomír Ondračka (ed.), Mé zlaté Bengálsko: Studie k bengálskému náboženství a kultuře věnované Haně Preinhaelterové k jejím sedmdesátinám, Praha: Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze a ExOriente 2008, s. 13-34. Další doporučená literatura k tantře obecně: ● David Gordon White, „Introduction“, In. David Gordon White (ed.), Tantra in Practice, Delhi: Motilal Banarsidass 2001, p. 3-40.